M.G.B. al
republicii moldoveneşti nistrene – (Министерство
Госсударственной Безопасности – Ministerul Securităţii Statului),
organ de informaţii, contrainformaţii şi de securitate al
statului din teritoriul autoproclamatei republici moldoveneşti nistrene
(R.M.N.).
Activizarea mişcării separatiste din
stânga Nistrului de la sfârşitul anilor 80, a afectat
activitatea K.G.B.-ului moldovenesc în partea de est a R.S.S.
Moldoveneşti, iar colaboratorii pro-chişinăuieni au fost
supuşi la diverse atacuri, autorităţile separatiste
forţându-i să plece în dreapta Nistrului.[1]
După
destrămarea U.R.S.S., organele K.G.B.-ului R.S.S.M. din teritoriul
transnistrean au încetat să mai activeze. În acţiunile de
securitate din teritoriul din stânga Nistrului, precum şi în
activităţile de dezintegrare teritorială a Republicii Moldovei,
s-a implicat în mod direct K.G.B.-ul de la Moscova.
Crearea „republicii moldoveneşti nistrene”, cu centrul la Tiraspol, a
impus necesitatea înfiinţării organelor securităţii
de stat. Astfel, la 16 mai 1992, pentru asigurarea „statalităţii”
R.M.N. şi „ca o reacţie la activităţile
diversionist-teroriste a M.S.N. (Ministerului Securităţii
Naţionale – n.a.) al
Moldovei” împotriva R.M.N., în „republică” au fost create
organele securităţii statului – Direcţia securităţii statului a R.M.N.[2]
Era încadrată cu colaboratori experimentaţi din fostele
structuri ale afacerilor interne a U.R.S.S. şi ale
contrainformaţiilor militare din K.G.B.-ul sovietic.[3]
De rând cu subdiviziunile operative ale Direcţiei republicane de
securitate, au fost constituite şi subdiviziunile de forţă ale
ministerului. Încă la 31 martie 1992, a fost organizat batalionul cu
destinaţie specială Delta al
M.G.B. (pentru lupta cu terorismul, grupele de diversiune ale inamicului
şi crima organizată[4]),
care a executat mai multe „misiuni speciale”, aflându-se în rezerva
Comandamentului Suprem al Forţelor Armate ale R.M.N. Pentru merite
deosebite faţă de „republică”, la 4 aprilie 1997, batalionul Delta a fost decorat cu ordinul de
onoare.[5]
De asemenea, din dispozitivul de intervenţie mai făcea parte garda
republicană, detaşamentul mixt teritorial de salvare (Территориальный сводный спасательный отряд),
batalionul M.A.I. Dnestr,
apărarea populară (народное ополчение) şi căzăcimea.[6]
Iniţial, organele securităţii statului au fost
încadrate într-o direcţie, dar la 15 septembrie 1992, au fost
reorganizate în minister.[7]
În funcţia de şef al organelor securităţii statului,
prin „decret prezidenţial”, semnat de Igor Smirnov, a fost numit Vladimir
Antiufeev, cunoscut pe atunci sub numele fals de Vadim Şevţov. Acesta era dat în urmărire
generală de către organele de drept din Lituania, pentru crime de
stat, comise la Riga în interesul Moscovei în preajma
destrămării Uniunii Sovietice, pe când se afla în brigada
cu destinaţie specială a miliţiei din capitala Lituaniei.[8]
În martie 1992, pe când deţinea funcţia de şef
al Secţiei Operative din cadrul direcţiei afacerilor interne a
R.M.N., – structură nouă pe atunci, menită să organizeze instituţiile
de drept ale autoproclamatei republici – Vl. Antiufeev
susţine că, în stânga Nistrului acţionau circa 10-15
grupe teroriste, alcătuite din câte 10-20 de persoane, care erau
conduse nemijlocit de M.S.N.
al Republicii Moldova, în urma aprobării date de preşedintele
Mircea Snegur. În fruntea acestor grupe se aflau ofiţeri ai M.S.N., iar componenţa lor
era neomogenă – criminali, aventurieri turmentaţi de ideile
„naţional-fasciste” şi mercenari, care doreau să
câştige bani. Scopul urmărit consta în lichidarea
liderilor tinerei „republici”, a funcţionarilor de „stat”, a
„activiştilor-republicani”. Vladimir Antiufeev susţine că, aceste grupe i-au lichidat
pe Alexandr Gusar, comandantul apărării populare din raionul
Slobozia, Nikolai Ostapenko, şeful executivului din Slobozia, au comis
alte acte de diversiune, menite să pericliteze situaţia
social-economică la est de Nistru. Grupele speciale ale M.S.N. ar fi planificat şi
lichidarea lui I. Smirnov, preşedintele R.M.N., a lui A. Caraman,
vice-preşedintele R.M.N., a membrilor „guvernului”.
Printre aceste echipe speciale a fost şi grupul Bujor, constituit în anii 1990-1991 şi condus de Ilie
Ilaşcu. Grupul a fost anihilat de Direcţia
securităţii statului a R.M.N. (precursoarea Ministerului
Securităţii Statului al R.M.N.), care la 2 iunie, împreună
cu colaboratorii afacerilor interne din oraşul Tiraspol, i-a reţinut
pe componenţii grupului Bujor.
Informaţii despre acest grup au venit la securiştii transnistreni cu
mult timp înainte de această dată, însă anihilarea
ei era imposibilă din cauza numărului mic al colaboratorilor
operativi – 5-6 persoane în frunte cu Vl. Antiufeev. Acesta
relata că, în dotarea grupului Bujor
era mult explozibil (dixogen), armament de producţie sovietică
şi românească, documente false, uniforme a miliţienilor
transnistreni. Era „un grup foarte serios, membrii căreia au fost bine
pregătiţi şi instruiţi, iar şefii lui aveau
instrucţiuni şi dispoziţii exacte de lichidare şi diversiune
de la Ministerul Securităţii Naţionale” al Republicii Moldova.
După cum afirma Vl. Antiufeev, arestarea grupului Bujor şi depistarea legăturii
acestuia cu M.S.N. a făcut ca ministrul Anatol Plugaru să
dispună încetarea oricărei „activităţi teroriste”
în Transnistria şi Găgăuzia, iar ulterior, a dus la
demiterea lui A. Plugaru de la conducerea M.S.N. şi numirea
în locul lui a generalului de brigadă Vasile Calmoi.
Noul şef al M.S.N. a exclus
desfăşurarea oricărei „activităţi teroriste” pe
teritoriul transnistrean. În toamna anului 1992, în timpul primei
întrevederi de după conflictul armat dintre şeful M.S.N.
şi cel al M.G.B. – V. Calmoi şi Vl.
Antiufeev –, care a avut loc pe teritoriul unei terţe
părţi, s-a convenit asupra următoarelor: M.S.N.
încetează orice „activitate teroristă” pe teritoriul R.M.N.,
iar Vl.
Antiufeev, la rândul său, prin organele din subordine, nu va
comite nici un act de răzbunare pe teritoriul din dreapta Nistrului,
îndreptat contra populaţiei civile, militarilor, etc.[9]
La 14 septembrie 1992, prin decret prezidenţial, a fost constituit
detaşamentul de grăniceri al R.M.N., subordonat organelor de
securitate ale statului (пограничный
отряд Министерства Госсударственной Безопасности – detaşamentul de grăniceri
al M.G.B.).[10]
Responsabil de activitatea grănicerilor era colonelul Alexandr
Vîrvici, locţiitorul lui Vl. Antiufeev pentru trupele de
grăniceri.[11]
Începând cu 14 noiembrie 1992, detaşamentul de
grăniceri a trecut la paza „frontierei de stat” pe o distanţă de
851 kilometri (70% din hotarul moldo-ucrainean). Existau patru comenduiri de
grăniceri, cu un număr total de peste 300 de persoane, dintre care
1/3 făcuseră anterior serviciul în trupele de grăniceri.
În special, în trupele de grăniceri transnistrene au fost
încadraţi foştii gardişti şi luptători din
detaşamentul mixt teritorial (de salvatori), precum şi cazacii
regimentului de rezervă.[12]
În total, pe „frontierele” R.M.N. erau 16 puncte de control şi
trecere.[13]
La 1 martie 1993, în cadrul M.G.B. s-a înfiinţat un
regiment de rezervă aparte de grăniceri cazaci (Отдельный резервный пограничный казачий полк). [14]
Prin decizia din 21 noiembrie 1992, a lui I. Smirnov, cetăţenilor
R.M.N., care îşi făceau serviciul militar obligatoriu în
teritoriul Republicii Moldova, li s-a permis să-şi continue serviciul
în batalionul cu destinaţie specială Dnestr şi în alte unităţi militare din R.M.N.
La 27 noiembrie, sovietul suprem al R.M.N. a decis trecerea sub
jurisdicţia R.M.N. a unor unităţi ale Armatei ex-sovietice
aflate în stânga Nistrului, a celor de apărare civilă
şi M.A.I., care au decis acest lucru. Comitetului apărării i s-a
dispus să elaboreze structura şi dislocarea unităţilor
militare.
Serviciul de securitate de pe lângă guvernul R.M.N., care
asigură paza şi protecţia conducerii R.M.N., s-a creat în
baza companiei a III-a a batalionului Dnestr.
Din momentul înfiinţării serviciului, şeful acestuia a
fost Valerii Gratov.
În octombrie 1993, când la Moscova s-a încercat
executarea unei lovituri de stat de către forţele antidemocratice
(în frunte cu Aleksandr Ruţkoi), îndreptate împotriva
lui Boris Elţin, acolo s-au aflat 150 de componenţi ai batalionului Dnestr, pentru a sprijini acţiunile
insurgenţilor. În timpul acestor evenimente, la Moscova se afla
şi ministrul securităţii statului al R.M.N., Vl. Antiufeev.
Potrivit declaraţiilor primului vice-prim-ministru al Federaţiei
Ruse, V. Şumeiko, „La «Casa Albă» (Casa Guvernului – n.a.) situaţia este
ţinută sub control de criminalii din batalionul Dnest şi din fostul detaşament de miliţie cu
destinaţie specială din Riga”. Presa moscovită confirma
prezenţa forţelor separatiste transnistrene la Moscova, menite
să-i ajute pe complotişti. Ziarul Moskovskii Komsomoleţ
din 16 octombrie 1993, scria: „Potrivit datelor ministerului
securităţii Rusiei, a procuraturii generale şi G.R.U.,
la sfârşitul lunii septembrie au venit de la Tiraspol la Moscova
aproximativ 30 de persoane (din batalionul Dnestr
şi Delta), în frunte cu
Şevţov (alias Vl. Antiufeev – n.a.) şi Matveev. Armamentul era adus în
cantităţi mari pe calea aerului. Conducerea transnistreană era
alcătuită din persoane «cu salutări comuniste» şi aici a
intrat ea bine în belea. (...) În morgă a rămas fostul
comandant de companie din Dnestr
Pimenov, iar la televizor au fost recunoscuţi şi alţi
combatanţi «transnistreni»”.
În legătură cu aceste relatări ale presei moscovite,
sovietul suprem al R.M.N., la 5 octombrie 1993, a dezminţit implicarea
autorităţilor separatiste în evenimentele de la Moscova:
„Organele oficiale şi persoanele cu funcţii de răspundere a
R.M.N. nu au luat decizii cu privire la trimiterea formaţiunilor militare
la Moscova. Subdiviziunile şi militarii Ministerului Apărării,
Ministerului Securităţii Statului şi Ministerului Afacerilor
Interne a R.M.N. nu au luat parte la rezistenţa şi evenimentele
tragice de la Moscova”.
În martie 1994, I. Smirnov a semnat decretul nr. 67, Cu privire la înfiinţarea
comitetului republican al securităţii statului de pe lângă
Preşedinte. Acest comitet a fost creat în scopul
consolidării forţelor şi mijloacelor organelor de drept al
„republicii” în lupta cu corupţia, crima organizată şi
crimele economice. Comitetul trebuia să activeze doar până la
stoparea ascensiunii situaţiei criminogene din „republică” şi
era subordonat M.A.I. şi M.G.B. Preşedinte al comitetului a fost numit
general-maiorul Vl. Antiufeev, ajutat de doi locţiitori:
colonelul Oleg Gudîmo, ministru-interimar al
securităţii statului şi colonelul de miliţie I. Fucedji,
ministru-interimar (apoi ministru) al afacerilor interne.
Despre înfiinţarea comitetului, Vl. Antiufeev
spunea următoarele: „Şi din afară, şi din interior sunt
forţe puternice, care ar dori să distrugă republica
noastră. M.A.I. şi M.G.B. nu sunt îndeajuns de
perfecţionate. Principiul de conducere – de centralizare – va permite
să concentreze totul într-o mână. (...) Sunt de acei care
stau la îndoială: şi dacă republica nu este
veşnică? Liderii lumii interlope niciodată nu vor conduce cu
republica noastră”.[15]
Într-o declaraţie dată în
2006, Vl. Antiufeev afirma
că, în prezent, activitatea de agentură a organelor de
informaţii a Republicii Moldova în teritoriul transnistrean, precum
şi a celor din unele state N.A.T.O., are o tendinţă de
amplificare şi activizare, menite să distrugă statalitatea
„Republicii Moldoveneşti Nistrene”. Însă, „Aceste tentative, după
cum menţionează Vl. Antiufeev, vor fi anihilate şi noi nu vom sta la discuţii cu cei care
vor merge pe calea realizării acestor intenţii”, căci „noi nu
suntem în situaţia, în care ne aflam în anul 1992”.[16]
„Astăzi (în anul 2006 – n.a.)
– declara Vl. Antiufeev – ministerul securităţii
statului (al R.M.N. – n.a.)
reprezintă un sistem aliniat, consolidat, bine funcţional, capabil
să soluţioneze misiuni dificile privind asigurarea
securităţii statului şi apărarea intereselor de stat a
R.M.N. M.G.B. este unica structură din Republică, care se contrapune
adversarului şi în timp de pace, aflându-se într-o
permanentă interferenţă cu el. Iar adversar pentru noi sunt
acele structuri şi acei oameni, indiferent de apartenenţa lor
statală, activitatea cărora este îndreptată, în
primul rând, împotriva statalităţii R.M.N. Şi
misiunea noastră de bază este de a identifica şi combate
această activitate”.
Eforturile conducerii M.G.B., consideră Vl. Antiufeev, trebuiesc
îndreptate spre consolidarea şi perfecţionarea bazei
legislative, necesară pentru o activitate eficientă şi ridicarea
nivelului pregătirii profesionale. Activitatea M.G.B.-ului se
desfăşoară, după părerea şefului M.G.B.-ului
R.M.N., într-o situaţie geo-politică complexă, de
creştere a influenţei structurilor militaro-politice occidentale, de
apropiere a Uniunii Europene şi a N.A.T.O. de hotarele R.M.N., de
luptă a Rusiei cu occidentul pentru influenţă în
teritoriile din spaţiul ex-sovietic. În aceste circumstanţe,
Transnistria pro-rusă este obiectul preocupărilor serviciilor
speciale occidentale şi a S.I.S.-ul Republicii Moldova,
în vederea lichidării statalităţii R.M.N., ceea ce
înseamnă şi lichidarea prezenţei militaro-politice a
Rusiei în regiune, utilizând întregul arsenal politic,
economic şi informaţional de presiune.
La 16 mai 2006, cu ocazia sărbătoririi zilei organelor
securităţii naţionale, Vl. Antiufeev, în
alocaţiunea sa declara: „Ucraina nu ar trebui să uite (vorbind de
participarea Ucrainei la „blocada economică” a R.M.N. – n.a.) că, dacă Transnistria nu
ar fi rezistat în anul 1992, atunci trupele române ar fi stat pe
hotarul regiunii Odessa. Luând în considerare ambiţiile
teritoriale şi politice ale României, acest scenariu ar fi dus la
urmări imprevizibile pentru Ucraina. Noi am apărat Ucraina de expansiunea
românească...”.
Vladimir Antiufeev mai sublinia că, ceea ce e
caracteristic pentru acţiunile actuale de informaţii şi
subminare ale serviciilor de spionaj străine (printre care cele ale
Republicii Moldova şi a Poloniei sunt cele mai active în teritoriul
din stânga Nistrului[17])
este activizarea accentuată a culegerii de informaţii de pe
poziţiile legale, prin utilizarea activă a inspecţiilor
internaţionale pentru dezarmare, a diverselor programe
studenţeşti şi de ajutor umanitar, a multiplelor fundaţii
internaţionale şi a organizaţiilor non-guvernamentale, precum
şi a mijloacelor de informare în masă. Cea mai importantă
ameninţare pentru securitatea R.M.N. o constituie, în opinia
şefului securităţii transnistrene, activitatea de subminare a
serviciilor speciale străine de pe poziţiile organizaţiilor
non-guvernamentale. Tendinţa este de a provoca o revoluţie
„portocalie” prin cele 23 de organizaţii non-guvernamentale din R.M.N.,
aflate pe orbita autorităţilor de la Chişinău şi a
serviciilor străine de spionaj. Printre structurile occidentale care desfăşoară
o activitate distructivă în R.M.N. – prin organizaţiile
neguvernamentale –, în opinia lui Vl. Antiufeev sunt: Ambasada S.U.A.,
a Marii Britanii şi Poloniei de la Chişinău, misiunea O.S.C.E.
în Republica Moldova, Ministerul dezvoltării internaţionale al
Marii Britanii, Agenţia pentru dezvoltarea internaţională a
S.U.A., U.E., F.M.I., Fundaţiile Sörös şi F. Ebert, etc.
Aceste organizaţii urmăresc drept scop: crearea premiselor
informaţional-psihologice, social-politice şi economice pentru
reintegrarea teritorială a Republicii Moldova; susţinerea tuturor
iniţiativelor îndreptate spre minimalizarea influenţei şi
lichidarea prezenţei militare ruse în regiune; finanţarea
organizaţiilor non-guvernamentale şi a mass-media, care
desfăşoară activităţi contra regimului transnistrean
şi au un vector antirusesc; asigurarea intervenţiei socio-culturale a
occidentului în spaţiul geo-politic slavo-răsăritean;
crearea bazei sociale pentru puciul „portocaliu” şi lichidarea statalităţii
R.M.N.[18]
[1]. T.
Botnaru, A. Ganenco, Istoria
Serviciilor Secrete. [Breviar].
Ed. „Museum”, Chişinău, 2004, pp. 100-101.
[2]. Г. Кодряну, Днестровский Разлом. http://www.olvia.idknet.com/razlom/razlom.htm
[3]. Unul din locţiitorii lui Vl. Antiufeev, colonelul G. P. Rossihin,
relata despre începuturile organelor securităţii transnistrene
următoarele: „„În calea spre crearea Republicii Moldoveneşti
Nistrene ca stat independent, unul din locurile importante, de drept îi
aparţine ministerului nostru. (...). S-a înfiinţat ministerul
nostru, ca şi celelalte ministere din Republica noastră, în
timpuri grele de după război, practic de la zero. În
acelaşi timp la noi s-au păstrat falnicele tradiţii ale
V.C.K.-K.G.B.” (http://www.olvia.idknet.com/ol15-05.html).
[8]. Г. Кодряну, Днестровский Разлом. http://www.olvia.idknet.com/razlom/razlom.htm
[10]. Г. Кодряну, Днестровский Разлом. http://www.olvia.idknet.com/razlom/razlom.htm
[12]. Serviciul militar al cazacilor este
reglementat de legi şi regulamente. Comandanţii căzăcimii
sunt numiţi de ministrul apărării R.M.N., la propunerea
atamanului cazacilor. Cazacii au uniforma lor tradiţională, cu semne
distinctive. Educaţia politică o primesc de la structurile de
propagandă a R.M.N. Sunt dislocaţi în oraşele Tiraspol,
Dubăsari, Râbniţa şi Grigoriopol.
[13]. Г. Кодряну, Днестровский Разлом. http://www.olvia.idknet.com/razlom/razlom.htm
[15]. Г. Кодряну, Днестровский Разлом. http://www.olvia.idknet.com/razlom/razlom.htm