Viziuni ruseşti asupra României,
ca stat-membru al structurilor euro-atlantice.
Pe
parcursul secolului XX şi până în prezent, tensiunile din
relaţiile româno-sovietice/ruse au avut o acoperire aproape
totală. Motivele acestei situaţii, în mod evident, sunt legate
de evenimente şi fapte care s-au produs în raporturile dintre cele
două state în trecutul nu prea îndepărtat. Printre
acestea, cele mai importante sunt:
-
evacuarea în Rusia, în intervalul decembrie 1916 – iulie 1917, a tezaurului românesc
şi nereturnarea acestuia de către partea sovietică/rusă
nici până în prezent;
-
Unirea Basarabiei cu Regatul României în data de 27 martie 1918,
în urma votului Sfatului Ţării de la Chişinău, care
este interpretată de partea sovietică/rusă drept o acţiune
anexionistă a României, care ar fi profitat de slăbiciunea
Rusiei;
-
„asedierea” continuă a României în perioada interbelică
de către agenţii U.R.S.S., menită să deschidă calea
spre sovietizarea României şi a Europei;
- anexarea (sau în accepţiunea
sovietică/rusă „eliberarea”) de către Uniunea Sovietică
în vara anului 1940, a teritoriilor Basarabiei şi a nordului
Bucovinei;
-
participarea (agresiunea) României, alături de Germania
nazistă, împotriva Uniunii Sovietice, începută la 22
iunie 1941, pentru eliberarea („reocuparea” în viziunea
sovietică/rusă) Basarabiei şi a nordului Bucovinei de sub
ocupaţia sovietică;
-
tentativele conducerii ceauşiste de ieşire de sub tutela Kremlinului
şi alegerea unei căi naţionale de construcţie a
comunismului;
-
aderarea României la structurile euro-atlantice.
Anume
aceste evenimente (şi în special cele din trecutul sovietic) au stat
şi mai continuă să stea la baza formării viziunilor
ruseşti asupra României contemporane. Mai exact, atitudinea
ostilă a Uniunii Sovietice/Federaţiei Ruse faţă de
România a fost şi este dictată de aşa-numitele
„sentimentele antiruseşti”, pe care le-ar fi nutrit Statul român
atât în perioada sovietică, cât şi în
prezent. Această „ostilitate românească” din perioada
sovietică a fost extinsă şi asupra prezentului, căci
actuala Rusie se consideră moştenitoarea Uniunii Sovietice şi a
politicii imperiale ale acesteia.
În
prezent, situaţia este complicată de faptul că, Rusia,
bazându-se pe trecutul sovietic, este dominată de ideea
revanşei. Prăbuşirea ei de după destrămarea Uniunii
Sovietice, a născut o mentalitate şi o dorinţă
similară celei pe care a avut-o Germania după ce i s-a impus tratatul
de la Versailles.
Tratarea
diferită a evenimentelor istorice, care au vizat relaţiile dintre
cele două state, exclude din capul locului o conciliere şi
menţine în continuare deformată optica rusească asupra
României.
Această
abordare diferită a evenimentelor istorice este cauzată de faptul
că, Rusia a recunoscut, mai mult sau mai puţin oficial, esenţa
criminală a regimului stalinist, însă numai în ceea ce
priveşte politica internă, considerându-se că în
plan extern s-a procedat corect. Or, un regim declarat criminal, a comis crime
în toate domeniile, inclusiv în politica externă.
Însă, pentru opinia publică rusă este inimaginabil ca
trecutul „glorios” al politicii expansioniste sovietice să fie recunoscut
ca fiind criminal, deşi studiile istorice recente (inclusiv cele din
Federaţia Rusă),[1] au
demonstrat acest lucru. Aşa că, în Rusia continuă să
se vorbească despre justa politică externă a Statului sovietic
şi despre aspectele criminale ale regimului comunist doar în planul
politicii interne (colectivizare, deportare, asasinate politice, etc.).
Tratarea
diametral opusă a anumitor probleme istorice, creează
dificultăţi nu numai în relaţiile Federaţiei Ruse cu
România, dar şi în raporturile cu Finlanda, Polonia, Statele
Baltice, Japonia, etc. Cu alte cuvinte, abordarea de către Rusia de pe
poziţiile sovietice a problemelor istorice şi a relaţiilor
internaţionale actuale, nu poate duce la o ameliorare în
direcţia colaborării şi cooperării reale, mai ales cu
statele limitrofe ei.
Aşadar,
viziunile ruseşti (oficiale şi neoficiale) asupra României,
sunt dictate de perceperea diferită a trecutului istoric, dogmele
sovietice având încă un rol decisiv în acest sens.
Aderarea
României la N.A.T.O. şi la U.E. a complicat această
situaţie. România este văzută ca o ţară din
tabăra adversă, cu puternice sentimente pro-americane, care se
află la graniţa sferei ruseşti de influenţă. Iar implicarea
României în susţinerea Georgiei, Ucrainei şi a Republicii
Moldova în demersurile lor de aderare la structurile euro-atlantice, a
fost şi este văzută ca o implicare directă în
dezintegrarea sferei ruseşti de influenţă şi includerea
acesteia în tabăra inamică.
Deşi,
se declară că, România pentru Federaţia Rusă este
undeva departe la orizont şi este prea mică pentru a fi
remarcată de către diplomaţia rusă, totuşi Statul
român întotdeauna s-a aflat în vizorul Kremlinului, pentru un
simplu motiv – Basarabia/Republica Moldova.
Acest
motiv ar fi şi una din cauzele principale ale lichidării soţilor
Ceauşescu. Din documentele depozitate la Arhivele Naţionale Istorice
Centrale din Bucureşti, aflăm că, la câteva zile
înainte de Congresul al XIV-lea al P.C.R., Nicolae Ceauşescu i-a
anunţat pe membrii Comitetului Politic Executiv despre intenţia sa de
a discuta din nou cu sovieticii pe tema tezaurului României, trimis la
Moscova în 1917. De asemenea, el anunţa despre intenţia de a
discuta cu Mihail Gorbaciov şi despre situaţia cetăţenilor
din R.S.S. Moldovenească. „Trebuie să le asigure folosirea limbii –
spunea Nicolae Ceauşescu la 13 noiembrie 1989 –, să le asigure,
pentru că ei sunt o republică, sunt un popor. Ei înşişi
spun că sunt un popor moldovenesc. Sunt români şi nu-i
lasă să folosească limba pe care o doresc ei şi, cel
puţin, în prima etapă, să se asigure legături
corespunzătoare între Moldova şi România”. Ceauşescu
considera că, problemele existente în R.S.S. Moldovenească
puteau fi rezolvate prin anularea imediată de către Mihail Gorbaciov,
a pactului „Molotov-Ribbentrop”, semnat la 23 august 1939 şi în urma
căruia Basarabia a fost anexată la U.R.S.S.[2]
Şi
acum, „bătălia” se dă pentru spaţiul dintre Prut şi
Nistru, considerat de Rusia „străinătate apropiată”, care
intră în sfera sa de influenţă, dar care a tins şi
tinde spre România, spre valorile europene.
Interesul
major pentru acest teritoriu, a determinat Federaţia Rusă să
reactiveze în 1992, „soluţia transnistreană”. Aceasta a fost
lansată încă în anul 1924, prin crearea Republicii
Autonome Sovietice Socialiste Moldoveneşti – un cap de pod pentru ruperea
Basarabiei din cadrul României, dezintegrarea Statului român
şi deschiderea porţilor spre comunizarea Europei.
În
anul 1992, pentru a nu admite pierderea Republicii Moldova din sfera sa de
influenţă (prin unirea ei cu România), Federaţia Rusă
a provocat războiul de pe Nistru. Însăşi Ghennadii Selezniov, pe
când era preşedinte al Dumei de Stat a Federaţiei Ruse,
într-o conferinţă de presă susţinută la Chişinău
în anul 2001, a declarat că, „Rusia a provocat războiul din
Transnistria, pentru a împiedica Unirea Republicii Moldova cu
România”.[3]
Pentru Moscova, la începutul anilor 90, actul independenţei
Republicii Moldova era indispensabil cu alipirea la România. Faptul
că nu s-a realizat atunci Unirea, a fost o surpriză şi pentru
autorităţile de la Kremlin.
După
aderarea României la structurile euro-atlantice, şi mai cu
seamă, după venirea la guvernare în Republica Moldova a
Alianţei pentru Integrare Europeană (29 iulie 2009), Federaţia
Rusă şi-a intensificat acţiunile pentru menţinerea
Republicii Moldova în sfera sa de influenţă,
încercând să submineze orice demers al noii conduceri, care
era considerat antirusesc (inclusiv condamnarea crimelor comunismului,
ridicarea unui monument în memoria victimelor deportărilor
staliniste, etc.).
Această
acţiune a Moscovei, are printre obiective discreditarea României
şi subminarea relaţiilor româno-moldovene. Rusia
acţionează în această direcţie, căci aderarea
Republicii Moldova la Uniunea Europeană ar însemna Unirea celor
două state, iar această perspectivă, ar scoate Republica Moldova
din sfera de influenţă rusească şi ar muta graniţa
dintre „cele două lumi” spre Rusia. Iar amplasarea scutului
antirachetă la Deveselu, face ca această perspectivă să fie
total nedorită de cercurile de la Kremlin.
În
aceste circumstanţe asistăm la o puternică ofensiva
mediatică şi propagandistică din partea Federaţiei Ruse,
fiind urmărite sus menţionatele scopuri. În acest sens, cea mai
recentă acţiune a fost realizarea în august-septembrie 2011
şi prezentarea pe posturile de televiziune din Rusia, a filmului
documentar, mai exact, propagandistic, întitulat „România ca
instrument al politicii occidentale antiruseşti” (Румыния как инструмент западной антироссийской политики).
Filmul,
aşa după cum ne spun autorii, este un produs al Institutului Rus
pentru Cercetări Strategice (Российский Институт Стратегических Иследований) – „instituţie de stat pentru
cercetări ştiinţifice, care se ocupă de asigurarea
informativ-analitică a activităţii organelor supreme ale puterii
legislative şi executive ale Federaţiei Ruse”.[4]
În
introducerea la temă, autorii vorbesc despre cazurile des
întâlnite în istorie, când un stat este folosit de
către un altul pentru anihilarea adversarului său geopolitic. Pentru
pregătirea cât mai bună a privitorului, sunt prezentate
în film câteva exemple din trecut, în care ţinta
vizată era Rusia (folosirea în secolul XIX a Imperiului Otoman de
către Marea Britanie, împotriva Rusiei).
Apoi,
cu o voce gravă, este prezentată declaraţia preşedintelui
României, Traian Băsescu, în care a spus că, dacă ar
fi fost în locul mareşalului Ion Antonescu, în
circumstanţele anului 1941, dădea şi el ordinul de atacare a
Uniunii Sovietice, pentru recuperarea Basarabiei şi a nordului Bucovinei.
Astfel,
de la bun început, este scoasă în evidenţă „tendinţa
agresivă şi expansionistă” a preşedintelui român,
fără să fie prezentate circumstanţele adevărate din
anul 1941, din care să rezulte dacă a fost sau nu legitimă
decizia României din vara anului 1941, de a ataca Uniunea Sovietică.
În
prima parte a filmului, autorii încearcă să facă o
conexiune între „agresiunea” ordonată de Antonescu la 22 iunie 1941
şi declaraţiile lui Băsescu din anul 2011. Această
încercare o face chiar directorul Institutului Rus pentru Cercetări
Strategice, Leonid Reşetnikov, care
vorbeşte despre activizarea periodică a tendinţelor
expansioniste ale României „pe direcţia de est”, care are loc, de
regulă, în urma implicării factorului extern. Reşetnikov spune că, acest „factor extern” a fost
şi este Occidentul, iar acum sunt, în primul rând, S.U.A.,
N.A.T.O. şi U.E., România fiind executorul obiectivelor
antiruseşti ale acestor puteri. Bucureştiul s-a implicat în
realizarea lor, căci acele obiective, spune Reşetnikov,
corespund scopurilor şi ambiţiilor naţionaliştilor
români, de făurire a „României Mari”.
Realizatorii
filmului, încearcă în continuare, să-i prezinte
privitorului cauzele „viziunilor agresive” ale preşedintelui României.
În acest scop, ei fac o incursiune în istorie, pentru a vedea care
au fost raporturile româno-ruse şi „de unde a apărut
România pe harta lumii”. Această incursiune începe cu formarea
Ţărilor Române şi continuă cu instaurarea jugului
turcesc în Moldova şi Muntenia, şi a celui habsburgic în
Transilvania. În acel context, spun autorii, soarta popoarelor
creştin-ortodoxe, inclusiv a românilor, depindea „plenar şi
în totalitate de Rusia”.
Evident
că, în această incursiune istorică, autorii filmului nu
aveau cum să nu scoată în evidenţă pacea de la
Bucureşti din 1812, în urma căreia Turcia i-a cedat Rusiei
teritoriul dintre Prut şi Nistru – Basarabia. Prin prezentarea unui citat
al lui Vasile Stati, cunoscut pentru sentimentele
sale antiromâneşti, este subliniat rolul benefic al acestui tratat
pentru moldovenii din spaţiul pruto-nistrean,
care i-a „eliberat” de sub jugul otoman.
Imediat
după citarea lui V. Stati, este supusă
criticii viziunea „unor istorici moldoveni şi români”, care
consideră că, tratatul de la Bucureşti a dezmembrat Moldova
în două părţi, nefiind vorba de o eliberare a acestui
teritoriu, ci de o tranzacţie inter-imperială.
Apoi,
este adus un alt citat, dintr-o lucrare a lui Ivan Grek,
în care se spune că, statalitatea românească a fost creată
de Franţa şi Anglia după Războiul Crimeei,
cu scopul formării unei zone-tampon, care ar împiedica expansiunea
rusă spre Balcani. Primul conducător al României, Alexandru
Ioan Cuza, a devenit, potrivit autorilor, şi primul instrument de
luptă al occidentalilor împotriva Rusiei. Printre măsurile
imediate ale acestuia, a fost trecerea limbii române de la grafia
chirilică (atât de familiară pentru moldoveni!) la grafia
latină.
De
aici, autorii filmului încearcă să separe societatea
românească în două tabere: românii pro-occidentali,
care tindeau să-i românizeze pe moldovenii pro-ruşi (!),
ajunşi într-o situaţie nefericită de a fi sub autoritatea
Bucureştiului.
În
continuare, se vorbeşte despre consolidarea statalităţii
româneşti sub domnia lui Carol I. Aici este lăsat
să-şi prezinte viziunile Vladimir Iastrebceak,
„ministrul afacerilor externe al Republicii Moldoveneşti Transnistrene”.
Acesta susţine că, după venirea la conducerea României a
dinastiei Hohenzollern, se implementează ideea formării unui puternic
stat în regiune, care să îndeplinească funcţii
geopolitice pentru Occident, să fie un sprijin al civilizaţiei
occidentale în Balcani, să limiteze expansiunea rusească
şi să contrabalanseze Bulgaria slavă în această
zonă.
În
acest context, autorii subliniază că, noţiunea de
„România” a apărut numai în secolul XIX, aşa că,
să vorbeşti de existenţa „românilor” până
atunci, este cel puţin neserios. De asemenea, consideră imperios
necesar să menţioneze că, „moldovenii” niciodată nu s-au
considerat „români” şi întotdeauna au tins spre Rusia, or
asemenea situaţie este valabilă şi în prezent. Evident
că autorii, fac referire la moldovenii din Basarabia, dar „uită”
să specifice acest lucru, lăsând să se înţeleagă
că, şi moldovenii din dreapta Prutului, au aceleaşi viziuni.
Subliniind
faptul că, o „asemenea situaţie este valabilă şi în
prezent” (făcându-se referire la viziunile pro-ruseşti ale unor
basarabeni), autorii de asemenea „uită” să spună că, numai
acea cruntă deznaţionalizare a moldovenilor-basarabeni, care a durat
circa 200 de ani, a alimentat viziunile pro-ruseşti.
O
altă teorie aberantă este că, România, chiar din momentul
apariţiei sale ca stat, în permanenţă a revendicat
teritorii la vecinii săi, la toţi vecinii săi. A reuşit
să-şi satisfacă pretenţiile teritoriale în urma
Primului Război Mondial, anexând Basarabia, nordul Bucovinei (?),
sudul Dobrogei şi Transilvania.
Denaturarea
faptelor istorice continuă cu specificarea faptului precum că,
după „ocuparea” Basarabiei în 1918, în teritoriul „cucerit” a
început „persecutarea fără precedent a populaţiei
moldoveneşti şi ruseşti”; „persecutarea moldovenilor
efectuată de Bucureşti, demonstrează că moldovenii pentru
români sunt oameni cu totul străini”.
Aici
trebuie să subliniem că, toţi acei, care într-adevăr au
fost condamnaţi de autorităţile române pentru
activităţi subversivă, sunt prezentaţi drept
„cetăţeni paşnici”. Anume aceştia (în cea mai mare
parte comunişti – agenţi ai Kremlinului), sunt prezentaţi ca
fiind moldoveni reprimaţi de români.
Apoi,
în prim-plan este adus Sergiu Nazaria, istoric
de la Chişinău, care spune că, în perioada
interbelică, a României Mari, în Basarabia s-a instalat
administraţia românească, formată la toate nivele din
regăţeni, care a trecut la românizarea (?) forţată a
basarabenilor. Abordarea lui Nazaria, face
abstracție de decizia Sfatului Ţării, de unire a Basarabiei cu
România, şi prezintă faptele istorice petrecute în
Basarabia, ca dintr-un teritoriu ocupat de Regatul României. Revolta
istoricului este într-atât de mare, de parcă în perioada
aflării Basarabiei în cadrul Imperiului Rus, situaţia
basarabenilor era mult mai bună. El vorbeşte despre „teroarea
umanitară” şi „fizică” (?) practicată de
autorităţile române faţă de basarabeni (şi
avansează cifra de peste 10.000 de persoane, executate de
autorităţile române în prima lună şi
jumătate de ocupaţie, adică, de la mijlocul lunii ianuarie
şi până la finele lunii februarie 1918. Aberant).
La
inepţiile de mai sus, autorii filmului, adaugă faptul că,
„bestialităţile ocupanţilor români”, au provocat un mare
val de refugiaţi din Basarabia în U.R.S.S., Europa şi S.U.A. De
asemenea, autorii susţin că, un mare număr de repatriaţi,
care a depăşit toate aşteptările („sute de mii” – ?), s-au
repatriat în Moldova Sovietică, după aplicarea Pactului
Molotov-Ribbentrop. Mulţi au revenit, „chiar dacă în
România, pe moldoveni, pentru tentativa de a se repatria în
Basarabia, devenită sovietică, crunt îi persecutau şi
deseori chiar îi asasinau”.
Autorii
aduc date, fapte şi citate, din lucrări scrise în perioada
sovietică, penetrate de propagandă şi falsuri (care să
justifice ori să ascundă crimele sovietice), care nu au nici o
valoare ştiinţifică şi morală.
Concluzia
autorilor asupra situaţiei din Basarabia în perioada
interbelică este că, „populaţia moldovenească în
perioada dintre anii 1918-1940, a arătat că nu se consideră
românească” şi asta ar fi demonstrat-o odată în
plus, când a întâmpinat cu bucurie, în 1940, venirea
Armatei roşii în Basarabia.
Autorii
filmului mai spun că „bestialităţi cumplite au comis
românii” şi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial,
când, în calitate de aliaţi ai lui Hitler, au atacat Uniunea
Sovietică. România a reuşit să „ocupe” nu doar Basarabia,
dar şi Odessa, căreia i-au schimbat denumirea în „Antonescu” –
ceea ce de asemenea nu e adevărat.
Pentru
a discredita românii şi România, este adus un citat din E. Tkaci, potrivit căruia, Hitler ar fi declarat că,
în privinţa „chestiunii evreieşti”, Ion Antonescu
procedează mult mai hotărât, decât o făceam noi
până acum (?!).
Referitor
la tendinţele expansioniste pe care le-ar fi avut România în
perioada celui de-al Doilea Război Mondial, autorii susţin că
Bucureştiul s-a aflat în căutarea unei baze istorice pentru
extinderea spaţiului românesc până la Don, Volga şi
chiar până în Extremul Orient. După bătălia de
la Stalingrad, aceste planuri au fost spulberate, România a pierdut
războiul, Antonescu – împuşcat, „însă ideile
românismului, ideile României Mari, nu au murit”. Ele ar fi
ieşit la suprafaţă pe timpul lui Gorbaciov, când noile
autorităţile ale României (Ion Iliescu) au revenit cu ideea
recuperării Basarabiei.
Această
acţiune, potrivit lui Sergiu Nazaria, are loc
în prezent cu susţinerea Occidentului: România ar urmări
recuperarea Basarabiei, iar Occidentul – lichidarea influenţei
ruseşti din regiune. Anume interesul geopolitic al Occidentului (care nu
are un caracter obligatoriu rusofob), ar coincide cu necesitatea sprijinirii
unor forţe antiruseşti în regiune. Aceste forţe în
Republica Moldova, ar avea drept bază ideologică „românismul”.
În
general, „românismul” este considerat de autori, ca fiind o bază
ideologică, similară nazismului sau fascismului, de expansiune
teritorială a României.
Autorii
filmului susţin că, „România fiind una din cele mai sărace
ţări ale Europei, a început finanţarea în Moldova a
forţelor antiruseşti şi antimoldoveneşti”.
„Românii – menţionează autorii – încercau (de la
începutul anilor 90 – n.n.) să-i
convingă pe moldoveni de faptul că, poporul moldovenesc nu
există, că moldovenii sunt simpli români care au
sălbătăcit”.
În
timpul perestroikăi gorbacioviste, în Republica Moldova ar fi
apărut „sute de fonduri şi asociaţii” care au cerut trecerea
„limbii moldoveneşti la grafia românească”, pentru ca în
acest fel, limba oficială să devină limba română (!).
Iar pentru „a-i izgoni pe ruşi din Moldova, a fost organizat masacrul
transnistrean”. Autorii merg mai departe şi îi aduc acuze gratuite,
dar foarte grave, României: „pe cei ce au desfăşurat genocidul
împotriva ruşilor şi a celor cu viziuni proruseşti din
Transnistria, i-au pregătit specialiştii din România. I-au
instruit şi i-au înarmat, i-au întărâtat,
însă calculele au fost greşite: enclava rusească a
rezistat”.
Este
interesant că, analiştii ruşi au început să
vorbească în acest „documentar” şi despre aşa-numitul
„genocid” împotriva ruşilor din timpul războiului de pe Nistru
(o fac acum căci, au văzut că acest fals a prins bine după
conflictul din Georgia din august 2008), „pe care Occidentul se face a nu-l
vedea” (!).
Autorii
filmului mai subliniază că, „În pofida înfrângerii
din conflictul transnistrean, România nu a renunţat la planurile de
anexare a Moldovei şi respectiv, a Transnistriei. Mai mult decât
atât, România pretinde şi la pământurile Ucrainei.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, ideologii
românismului pretindeau chiar şi asupra Uralului. Aşa că,
nu se vor opri doar la cele obţinute până acum”.
Transnistria,
în viziunea directorului Reşetnicov, este
graniţa teritoriului istoric rusesc, iar dacă, sub presiunea unor
circumstanţe sau evenimente, acest teritoriu „va fi cedat”, aceasta va fi
„o crimă faţă de naţiune, o crimă faţă de
Istoriei, faţă de Dumnezeu… va fi o crimă pe care poporul
şi cu atât mai mult Dumnezeu nu o va înţelege… vom comite
păcatul lui Iuda” (!).
În
privinţa revendicărilor teritoriale ale României faţă
de Ucraina, în film este inclus un interviu cu Evghenii Şarov, şeful Secţiei de politică
externă a Institutului Naţional de Cercetări Strategice din
Kiev. Acesta a declarat că, în pofida acordurilor semnate cu
România, aceasta ar pretinde asupra teritoriilor din regiunea Odessa
(sudul Basarabiei) şi regiunea Cernăuţi (nordul Bucovinei). De
asemenea, cercetătorul ucrainean susţine că, drept un act de
inamiciţie din partea României poate fi considerată politica
românească faţă de minoritatea românească din
Ucraina, mai exact, e vorba de acordarea cetăţeniei române,
românilor de acolo. Respectivul specialist este revoltat, însă
nimic nu spune despre condiţiile medievale în care este
ţinută de către puterea de la Kiev „minoritatea”
românească din teritoriile vizate.
În
privinţa Republicii Moldova, autorii consideră că cel mai
regretabil este faptul că, Rusia, care „are cel mai însemnat rol
în dezvoltarea economică” a Moldovei, nu încearcă (!)
să influenţeze opţiunile cetăţenilor moldoveni
în favoarea sa. Şi cu toate acestea, până în
prezent, în pofida viziunilor pro-româneşti ale conducerii de
la Chişinău, majoritatea populaţiei tinde spre Rusia. În
acest context, Tamara Kuzenkova, şef al
„centrului pentru statele din vecinătatea apropiată” al Institutului
Rus pentru Cercetări Strategice, spune că, dacă Rusia
subvenţionează economia Republicii Moldova, prin acordarea unor
preţuri scăzute la resursele energetice (?) şi a unor tarife
preferenţiale (?), aceasta, potrivit unora, ar fi o garanţie că,
ţara respectivă va rămâne pe orbita Rusiei. Dar realitatea
nu este asta. Cercetătoarea rusă, acuză Rusia de neimplicare, de
neiniţializarea dialogului cu societatea
moldovenească „rătăcită”, căci din această
cauză vine acolo o ţară străină (România)
şi le explică moldovenilor că au o cu totul altă limbă
şi o altă istorie.
Continuând
această idee, autorii filmului spun că, în Republica Moldova
funcţionează mii (!) de fonduri, asociaţii, comisii, etc.,
româneşti, susţinute de Occident. Iar Rusia asemenea mijloace
ale expansiunii occidentale, nu are (?). Cu toate acestea, popularitatea Rusiei
în rândul „oamenilor simpli” este destul de mare.
În
concluzia filmului, directorul Reşetnikov,
menţionează că deşi nimănui nu-i convine o
„Românie Mare”, ideea „românismului” este agitată de Occident,
pentru a înlătura prezenţa Federaţiei Ruse din Republica
Moldova şi Ucraina, dar şi pentru a înlătura Ucraina de la
Gurile Dunării (deoarece pentru Occident Ucraina deocamdată nu este
un partener de încredere). Deci, are loc folosirea aspiraţiilor
României, în interesul Occidentului, pentru înlăturarea
Rusiei din regiune.
Autorii
filmului mai spun în încheiere că, acţiunile lui Traian
Băsescu ne demonstrează că „istoria nu se schimbă”:
în prezent România este folosită aşa precum a folosit-o
Hitler în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când
soldatul român era folosit drept „carne de tun”. „Acest lucru ar fi bine
să-l reţină toţi cei pe care încearcă să-i
folosească aşa-numitele state ale democraţiei, în lupta
lor cu Rusia. Popoarele României şi Moldovei, nu ar trebuie să
devină marionete în mâinile unor lideri precum Băsescu
sau Antonescu”.
„Din
cele de mai sus – conchid autorii filmului – rezultă cel mai important
lucru, că, pe lângă absolut necesara luptă a noastră
pentru supravieţuire, şi în afară de geopolitică,
tactică şi strategie, există ceva mult mai important: Ucraina,
Bielorusia, Gruzia, Moldova, acestea sunt părţi ale civilizaţiei
noastre, ilegal separate de noi şi noi nu putem şi nu trebuie să
privim relaxaţi, cum pe teritoriul nostru istoric, pe teritoriul Rusiei
Kievene şi a Imperiului Rus, oponenţii noştri duc o luptă
cruntă pentru mentalitatea fraţilor noştri. Mai mult, noi nu
trebuie să cedăm Transnistria, o zonă de graniţă a
civilizaţiei ruse, o regiune în care 600.000 de
concetăţeni de-ai noştri, cu arma în mână, au
rezistat pentru valorile lor, comune cu ale noastre. Deja, de mult timp, nu mai
avem unde să ne mai retragem, în spate e Rusia”.
Dacă
până acum Kremlinul testa opinia publică, în
privinţa diverselor sale proiecte sau acţiuni de viitor, prin vocea
unora ca Vladimir Jirinovski, ajuns vice-preşedinte al Dumei de Stat, acum
o face inclusiv prin institute de ştiinţă, de genul Institutului
Rus de Studii Strategice, care fac propagandă şi manipulează
prin teorii pseudo-ştiinţifice.
Aceste
acţiuni subversive, însoţesc demersurile politice ale
conducerii de la Moscova.
În
anul 2008, la summit-ul NATO de la Bucureşti (aprilie) şi prin
războiul din Georgia (august), Federaţia Rusă a arătat
până unde se întinde sfera sa de influenţă şi
că, despre un nou val de extindere euro-atlantică spre
Răsărit, nu mai poate fi vorba.
În 2011, acţiunea Federaţiei Ruse este
îndreptată spre consolidarea poziţiilor în sfera sa de
influenţă. Printre ultimele acţiuni, realizate în a doua
jumătate a anului 2011, vizând Republica Moldova, este vizita Patriarhului Kirill al Rusiei, din 8 octombrie. Presa de la Chişinău
şi analiştii politici de acolo, au catalogat diferit sosirea la
Chişinău a înaltului ierarh al Bisericii Ortodoxe Ruse: „O
figură marcantă, a cărei prezenţă generează
semnificaţie politică”; vizita nu a avut un subtext politic,
deşi „interesele
bisericii pentru spaţiul fost sovietic deseori coincid cu cele ale
Kremlinului”; „Patriarhul este o figură atât de
importantă, încât este suficientă prezenţa sa la
Chişinău şi politica se face în jurul lui”; deşi
interesele Bisericii Ortodoxe Ruse, în unele cazuri coincid cu cele ale
Kremlinului în fostul spaţiu sovietic, „Asta însă nu
înseamnă că Biserica şi Patriarhul rus reprezintă nişte
instrumente ale puterii”; dacă este vorba de consolidarea
prezenţei, influenţei şi a imaginii Rusiei în statele
vecine, aici nu există nici o confruntare cu conducerea politică a
Rusiei.[5]
Ziarul „Timpul” scria că, Patriarhul rus „vine să-i îngenuncheze pe moldoveni sub patrafirul său”
şi nici Mitropolia Basarabiei (dependentă canonic de
Patriarhia Română), şi nici un partid politic
nu şi-a exprimat protestul faţă de „cruciada
creştină pornită de Patriarhul Kirill, care urmăreşte
expansiunile teritoriale şi politice ale Moscovei”. „La noi însă ÎPS Kirill intră, ca la el
acasă, cu cădelniţa în curte străină pentru a marca în continuare teritoriul
canonic al Patriarhiei Ruse,
indirect arătând tuturor că aceasta e zona de
influenţă a Moscovei”, mai subliniază ziarul „Timpul”. [6]
În prefaţa volumului în care au fost incluse predicile
Patriarhului rus, rostite în anul 2010, scrie că acesta se roagă ca „orientarea politică a Moldovei să
contribuie la păstrarea unităţii Sfintei Rusii”.[7]
În
acelaşi context, a avut loc la 22 noiembrie 2011, vizita la
Chişinău a ministrului de externe rus, Serghei Lavrov,
în timpul căreia a fost prelungit cu 10 ani „Acordul de prietenie
și colaborare dintre Federaţia Rusă și Moldova”, care
expira la finele anului 2011. A mai fost semnat „Acordul privind cooperarea
în domeniul arhivelor” şi „Planul de consultări între
cele două ministere în anul 2012”. S-a ajuns la o poziţie
comună privind continuarea negocierilor în formatul 5+2, pentru
reglementarea conflictului transnistrean. „Să ne concentrăm pe
găsirea unei căi de soluționare pe termen lung, în baza
principiilor integrității și suveranității Republicii
Moldova”, a spus Lavrov.[8]
Site-ul „Ştirile PROTV Chişinău”,
informa că, „Rusia şi-a trimis din nou emisari în Moldova, după
eşecul alegerii preşedintelui şi înaintea unei noi
tentative de desemnare a acestuia. Ministrul rus de Externe, aflat în
vizita la Chişinău, s-a întâlnit cu doi dintre
comuniştii evadaţi (în 4 noiembrie 2011 – Igor Dodon, Zinaida Grecianîi
şi Veronica Abramciuc, dar Lavrov
s-a întâlnit cu Dodon şi Greceanîi, cea din urmă fiind unul din
presupuşii candidaţi la funcţia de preşedinte al Republicii
Moldova – n.n.) din PCRM, dar şi
cu Vladimir Voronin. Întrevederile au avut loc la Ambasada
Federaţiei Ruse”.[9]
Şi
în final, activităţile de consolidare
a poziţiilor ruseşti în spaţiul ex-sovietic, s-au mai
concretizat la finele anului 2011, prin demararea primei faze de creare a
Uniunii Eurasiatice. La 18 noiembrie 2011, preşedinţii
Federaţiei Ruse, a Belarusului şi Kazahstanului – Dmitrii
Medvedev, Aleksandr Lukaşenko şi respectiv Nursultan Nazarbaev –, au semnat
la Moscova un set de documente privind crearea „Zonei economice unice”.
Potrivit documentului, de la 1 ianuarie 2012, va intra în vigoare
„Spaţiul Economic Unic”, care va asigura libera circulaţie a
mărfurilor, capitalului şi forţei de muncă.[10]
În
această campanie rusă, de consolidare a poziţiilor sale,
în regiunile considerate „vecinătate apropiată a Rusiei”,
România este elementul nedorit, care, pe baza trecutului istoric,
perturbează vrând-nevrând acţiunea rusească, ceea ce
explică accentuarea în ultima perioadă de timp, a
acţiunilor ostile şi denigratoare la adresa Statului român.
[1]
Vezi lucrările lui Viktor
Suvorov, Roy Medvedev, Dmitrii Vinter,
etc.
[2] Petre Opriş, Nicolae
Ceauşescu, Victor Suvorov şi
consecinţele Pactului „Ribbentrop-Molotov”, în România în focul
războiului. Volum de studii dedicat împlinirii a 70 de ani de la
intrarea României în cel de-al doilea Război Mondial
(1941-2011). Editura Muzeului Marinei Române, Constanţa, 2011, p.
444.
[4] O analiză a filmului în presa de la
Chişinău, vezi: Constantin Tănase, Moscova crede că Dumnezeu e rus şi o va apăra de
România, în ziarul „Timpul” din 3 octombrie 2011, http://www.timpul.md/articol/video-moscova-crede-ca-dumnezeu-e-rus-si-o-va-apara-de-romania-27562.html
[5] http://www.publika.md/despre-vizita-patriarhului-kiril-in-moldova--interesele-bisericii-ortodoxe-ruse-deseori-coincid-cu-cele-ale-kremlinului_515211.html
[6] http://www.timpul.md/articol/vine-patriarhul--cine-ingenuncheaza-27650.html; http://www.timpul.md/articol/vine-patriarhul--cine-ingenuncheaza-27650.html?action=print
[7] http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2011/10/08/patriarhul-kirill-vizita-politica-la-chisinau/