Sărbătorirea aniversării a 25-a
de la Unirea Basarabiei cu Patria-Mamă (27 martie 1943).
Evenimentul de la 27 martie 1918 –
Unirea Basarabiei cu România – a rămas în memoria buneilor
noştri pentru întreaga viaţa, iar pentru generaţiile
contemporane, constituie un moment de mândrie din istoria
naţională studiată la şcoală.
Raptul Basarabiei
din 1812, a putut fi reparat doar către anul 1918, perioadă în
care românii nu au uitat pentru nici o clipă de românitatea
acestui teritoriu, de apartenenţa lui la Ţara Moldovei, la Regatul
României, de unitatea spirituală şi teritorială a Neamului
Românesc. Confirmarea acestui fapt este inutilă, dar totuşi o
vom face-o prin a prezenta un scurt fragment din memoriile lui Constantin
Pantazi, subsecretar de Stat al Armatei de Uscat şi ministru de
Război (din 22 ianuarie 1942) în guvernul mareşalului Antonescu:
„Tot în 1912, se împliniseră 100 de ani de la pierderea
Basarabiei, care devenise provincie încorporată la ruşi.
Naţionalistul profesor Nicolae Iorga, profesor Honoris Causa al Universităţilor din Paris, Roma, Londra
şi Philadelphia, având atunci o mare influenţă asupra
tineretului, era în capul mişcării care reamintea durerea
neamului de pierderea Basarabiei. Ziua comemorativă a acestei pierderi a
fost o zi de doliu românească; drapele negre au fost arborate la
aproape toate casele de pe teritoriul României. Desigur
oficialităţile şi instituţiile statului nu puteau să
se manifeste, Rusia fiind o ţară mare şi puternică”.[1]
Şi dacă
românii din dreapta Prutului nu uitaseră de românitatea
Basarabiei, atunci o parte din basarabeni nu ştiau despre aceasta, fiind
jertfe ale politicii ţariste de românofobie. Iată ce relata,
în acest sens, Zaharia Husărescu, inspector general al
Siguranţei din Basarabia (1920-1930):
„Despărţiţi cu totul de fraţii lor din Moldova, mai mult de
un veac, ţăranii din Basarabia n-au avut de unde să ştie ce
s-a întâmplat peste Prut de la 1812 încoace.
Păstrând în inima şi în mintea lor, prin
tradiţie, numai ce a fost înainte de 1812, când la apus de
Prut erau uniţi cu fraţii lor moldoveni, ei au rămas
nedumeriţi acum când au aflat că cei de peste Prut se numesc
români. Despre români auziseră de la ruşi, dar numai de
rău. Agenţii de rusificare aveau tot interesul să invente
deosebiri între moldoveni şi români.
Înfăţişându-i pe aceştia din urmă ca un
neam lipsit de virtuţi, căutau a ucide în sufletele
moldovenilor orice năzuinţă de a se apropia de fraţii lor
de dincolo”.
Însă,
această situaţie nu a constituit un impediment pentru realizarea
actului Unirii din 27 martie 1918, deşi, ulterior, „Această stare
psihologică a ţăranului basarabean s-a menţinut în
primii ani după unire (cu România din 1918 – n.a), ceea ce era natural, căci nu într-un an, doi, se
putea destrăma ce se urzise într-un veac”.[2]
După Unirea
din 1918 şi o perioadă tensionată în relaţiile
româno-sovietice, Uniunea Sovietică, mânată de ideea
comunistă de expansiune teritorială („export de revoluţie
proletară”), în vederea constituirii Republicii Sovietice
Universale, recucereşte Basarabia în iunie 1940 şi
anexează nordul Bucovinei, ca recompensă pentru „exploatarea” timp de
22 de ani a teritoriului dintre Prut şi Nistru de către
România. Această grea lovitură pentru Ţară a fost
urmată de pierderea Transilvaniei de Nord (la 30 august 1940 în
favoarea Ungariei) şi cedarea Cadrilaterului (la 7 septembrie 1940
Bulgariei).
Dorinţa
arzătoare a românilor, de lichidare cât mai grabnică a
nedreptăţilor din anul 1940 şi dezrobirea fraţilor
subjugaţi, precum şi venirea la cârma României a generalul
Ion Antonescu, făceau posibilă revenirea Basarabiei la trupul
Ţării, în care scop guvernul Antonescu a depus mari eforturi
în plan militar şi politico-diplomatic; încă în
şedinţa Consiliului de Miniştri din 21 septembrie 1940, conducătorul
statului destăinuia prezenţilor, că „Generalul Antonescu
luptă ca să reconstituie România Mare, dar n-o strigă la
toate răspântiile de stradă, fiindcă ar fi ca pisica cu
clopoţei, care încearcă să prindă şoareci…”.[3]
Alăturarea
României puterilor Axei şi participarea la războiul
antisovietic (declanşat la 22 iunie 1941), avea drept scop eliberarea
Basarabiei şi nordului Bucovinei, dar şi reconsolidarea actului de la
27 martie 1918, prin înlăturarea pentru totdeauna a veşnicului
pericol din est. În acest sens presa din epocă scria: „Europa
civilizată, duce lupta de legitimă apărare împotriva
bolşevismului păgân, necruţător, ce
ţinteşte să înece cu valul său de ură şi
distrugere tot ce s-a construit în secole de trudă în
sud-estul european. Europa mândră de continuitatea şi
propăşirea sa, trebuie să înţeleagă perfect de
bine poziţia României, dacă primeşte durerea,
amărăciunea şi revolta noastră de la 1878 când ni s-a
răpit sudul Basarabiei şi de la 1940 când din nou lăcomia
aceluiaşi stat ne-a smuls din trupul ţării provincia de la
răsărit”.[4]
În
războiul antisovietic, mult suferita Basarabie a devenit simbolul
propagandei de stat pe care se axa lupta contra duşmanului din
Răsărit: „(…) urmaşii săi de azi pot să vadă
că nepoţii românilor de la 1877 au pornit lupta pe frontul de
la răsărit pentru acelaşi ţel naţional, ţel care
însemnează esenţa însăşi a vieţii neamului
românesc: realipirea provinciilor cari româneşti au fost
totdeauna, repararea nedreptăţii ce ni s-a făcut prin
sfâşierea integrităţii hotarelor. Suntem pe firul
continuităţii, fără răgaz, fără ezitări,
ca şi cum cei de ieri ar fi şi astăzi printre noi, ca să ne
înveţe că nimic nu poate fi mai scump, mai demn de jertfe
pentru un popor care îşi afirmă dreptul său la
viaţă liberă, decât unitatea sa naţională”.[5]
Luptele pentru
eliberarea nordului Bucovinei s-au încheiat la 5 iulie, iar
întregul teritoriul al Basarabiei a fost dezrobit în data de 26
iulie 1941.
În 1943,
evenimentul de la 27 martie 1918, dedicat aniversării a 25 de ani de la
Unirea Basarabiei cu Patria-mamă, s-a serbat printr-o grandioasă
manifestaţie naţională.
Spre
sfârşitul lunii martie 1943, toată atenţia opiniei publice
româneşti şi a celei internaţionale (mai ales din statele
Axei) era îndreptată către Basarabia, vorbindu-se despre
drepturile româneşti asupra acestei Provincii, despre
importanţa ei naţională şi europeană. Aniversarea
importantului eveniment urma să fie sărbătorită la
Chişinău.
În ziua de
duminică, 29 martie 1943, cu două trenuri speciale au sosit la
Chişinău înalţi demnitari de stat, şefi de
autorităţi şi instituţii, feţe bisericeşti,
profesori universitari, foşti membri ai Sfatului Ţării din 1918,
ziarişti români şi străini.
Cu unu din aceste
trenuri, la ora 10, a sosit în gara Chişinău şi conducătorul
statului, mareşalul Ion Antonescu, însoţit de soţia sa
Maria Antonescu, de Mihai Antonescu, vicepreşedinte al Consiliului de
Miniştri, de C. Z. Vasiliu, inspector general al Jandarmeriei, de C.
Pantazi, ministru de Război, R. Davidescu, şef al Cabinetului Militar
al conducătorului statului, şi alţi membri ai guvernului.
Printre oaspeţii veniţi în capitala Basarabiei mai erau mitropoliţii
Visarion Puiu, reprezentând la festivitate pe patriarhul României,
Nicolae Bălan al Ardealului, Tit Simedrea al Bucovinei, Irineu
Mihălcescu al Moldovei, Nifon Criveanu al Olteniei, episcopul Aftenie,
reprezentând Biserica Româno-Unită, etc., etc.
Înalţii oaspeţi au fost întâmpinaţi de
reprezentanţii autorităţilor locale: generalul Olimpiu Stavrat,
guvernator al Provinciei Basarabia, generalul Atanasiu, comandant al
garnizoanei Chişinău, ş.a.
Gara era frumos
pavoazată cu drapelul tricolor. Un cor de elevi a intonat în
piaţa gării „Pe-al nostru steag”.
De la gară
înalţii oaspeţi au plecat la monumentul lui Ştefan cel
Mare. „Începând din piaţa gării Chişinău, –
relata ziarul Universul – pe tot
parcursul până la monument, mii de ţărani din toate
colţurile Basarabiei dezrobite, elevi ai şcolilor secundare,
tineretul premilitar şi armata au ovaţionat pe Mareşalul
Conducător şi Dezrobitor de Ţară. Pe numeroasele arcuri de
triumf, pe sub care au trecut automobilele înalţilor oaspeţi,
se puteau citi inscripţii ca:
«Basarabia e trup din trupul Moldovei Marelui
Ştefan»;
«Douăzeci de secole mărturisesc
drepturile noastre»;
În
piaţa din faţa Catedralei , unde se găseşte monumentul lui
Ştefan cel Mare, se puteau citi pe panouri mari inscripţiile:
«Suntem aci de două mii de ani»;
«Trăiască România Mare»;
«Trăiască Majestatea Sa Regele Mihai
I»;
«Trăiască M.S. Regina Mamă»;
«Trăiască Mareşalul Desrobitor
de Ţar㻓.
Reprezentanţii
Regelui şi a mareşalul Antonescu au depus câte o coroană
de flori la monumentul lui Ştefan cel Mare. Pe panglica-tricolor de pe
coroana depusă de conducătorul statului era scris: „Voievodului
hotarului Sfânt recunoştinţa urmaşilor luptători de
azi”. Din partea guvernului Ţării coroana a fost depusă de Mihai
Antonescu, pe panglica cărei era inscripţionat: „Apărătorului
creştinătăţii şi al românismului,
recunoştinţa Neamului”. În această atmosferă
solemnă corul Guvernământului Provinciei Basarabia a intonat „Hotarul
Sfânt”, după care oficialităţile s-au îndreptat pe
jos în uralele mulţimii spre Catedrală, unde urmau să
participe la slujba religioasă, dedicată evenimentului şi „cinstirii
eroilor Neamului, Regelui şi Conducătorului Statului”.
Serviciul divin din Catedrala
Chişinăului a fost oficiat de I.P.S.S. Irineu al Moldovei şi
P.S.S. Efrem Tighineanu, înconjuraţi de un sobor de preoţi.
După slujbă Ion şi Mihai Antonescu au semnat în Cartea de
Aur a Sfintei Catedrale a Chişinăului, apoi conducătorul statului
a rostit o cuvântare dedicată evenimentului sărbătorit,
în care printre altele a spus:
„Români de
aci şi de pretutindeni.
Cinstim azi
împlinirea unui sfert de veac de la reîntruparea Basarabiei,
în unitatea Neamului, prin voinţa poporului moldovean, care în
Martie 1918 şi-a afirmat aci în Chişinău,
hotărârea lui de a reveni la trupul Neamului românesc.
Această
închinare românească are azi o întreită
semnificaţie istorică.
Cinstim azi
voinţa de viaţă, afirmată acum 25 de ani de moldovenii
Basarabiei noastre, cinstim în acelaşi timp fapta de dezrobire, care
în anul 1941 a şters din istoria noastră popasul
întunecat al năvălirii din 1940 şi, mai presus de toate,
cinstim lupta eroilor noştri care au readus Neamului
pământurile care ale lui au fost şi ale lui au să fie (…).
Peste anul de
întunecare din 1940 să tragem nu zăbranic de uitare, ci sfat de
viaţă.
Numai unirea,
numai aşezarea sănătoasă a Neamului întreg şi
înfrăţirea tuturor în datorii; onoarea armatei şi
sănătatea instituţiilor Statului, pot să asigure
apărarea pământurilor noastre.
La 1918, actul
unirii republicii Basarabiei cu România a fost primul pas de
reclădire a unităţii noastre naţionale.
Azi, urez
Neamului întreg şi cer Românilor de pretutindeni,
să-şi unească credinţa, munca şi jertfa, pentru ca
să asigurăm temeliile veşnice ale unităţii
româneşti de totdeauna şi rostul nostru în Europa de
mâine.
Mă
închin cu smerenie în faţa tuturor basarabenilor
căzuţi în lupta lor românească, pentru libertatea
pământurilor Moldovei.
Mărturisesc
recunoştinţa Sfatului Ţării de la 1918 şi Ostaşilor
Neamului, care au luptat şi luptă pentru hotarul din
Răsărit şi pentru unirea noastră, închinând
toată gratitudinea neamului amintirii Voievozilor şi Regilor
Ţării, care de la Basarabi, Ştefan cel Mare şi
până la Ferdinand I au ştiut să lupte şi să slujească
unitatea Neamului Românesc”.[6]
De la Catedrală
înalţii oaspeţi au mers spre locul defilării.
Mareşalul cu soţia sa, împreună cu reprezentantul Regelui
şi profesorul M. Antonescu, au luat loc în tribuna centrală.
În tribuna din dreapta erau miniştrii, clerul, etc., iar în
tribuna amplasată în stânga foştii membri ai Sfatului
Ţării, funcţionarii Guvernământului Basarabiei,
ziariştii străini şi români.
Manifestaţiile
s-au desfăşurat pe strada Alexandru cel Bun, unde, în ordinea
programului stabilit, au defilat cu muzică o unitate militară,
elevii, echipele sportive, reprezentanţii tuturor judeţelor
Basarabiei, în frunte cu notarii, preoţii şi
învăţătorii lor. Apoi au trecut prin faţa tribunelor
şi „arcaşii lui Alexandru cel Bun din cetăţile Hotin
şi Tighina”, urmaţi de ţăranii din Soroca, Cahul, Ismail
şi Cetatea Albă, însoţiţi de tradiţionalele
organizaţii săteşti a arcaşilor.
În a doua
parte a manifestaţiei au defilat premilitarii – „tinerii vulturi ai
armatei” – îmbrăcaţi în uniforme, precum şi elevii
liceului militar „Regele Ferdinand”, Armata, cu câte o unitate de
grăniceri, transmisiuni şi pionieri, unităţi de mitraliere
şi care cu armament antitanc.
După
terminarea manifestaţiilor, mareşalul Ion Antonescu şi Mihai
Antonescu au mers la personalităţile din celelalte două tribune,
felicitându-i cu ocazia sărbătorii şi
strângând mâna foştilor membri ai Sfatului
Ţării.[7]
La această
manifestaţie din centrul Chişinăului au ţinut discursuri
şi remarcabilele personalităţi basarabene: Ştefan Ciobanu,
Ion Pelivan, Petre Cazacu, dar şi Constantin Gh. Voiculescu – primul
Guvernator a Provinciei dezrobite, (care a vorbit despre importantele
realizări obţinute de administraţia românească
în toate domeniile vieţii, de la eliberarea din iulie 1941 şi
până în 1943).
Ştefan
Ciobanu a vorbit despre importanţa actului de la 27 martie 1918 şi a
Basarabiei pentru Neamul românesc: „…Astăzi, această provincie
redobândită prin mari jertfe ale întregului neam
românesc este scumpă pentru noi. Ea ne este scumpă, pentru
că pe fruntea Basarabiei pe deasupra cununii de suferinţe ale
neamului românesc, în fiecare vară se aşează cununa
de aur a spicului. Pentru că trupul acestei provincii în fiecare
toamnă se încinge cu jerbe de chihlimbar ale viilor arămii.
Pentru că
parfumul fructelor ei se ridică, ca tămâia până la
cer. Pentru /că/ populaţia românească de aici cuminte
şi muncitoare, este acelaşi neam românesc.
Dar mai presus de
toate, Basarabia este scumpă pentru neamul românesc, fiindcă
în fiecare primăvară pământul ei se acoperă cu
flori însângerate ale macului sălbatic, crescut pe mormintele
proaspete ale tineretului nostru, căzuţi apărând crucea,
dreptatea şi neamul românesc.
Cu smerenie
şi cu pioasă recunoştinţă ne închinăm
în faţa mormintelor eroilor de la Tighina, de la Hânceşti,
din codrii Bâcului şi de pe tot întinsul Basarabiei.
Slavă celor
ce s-au jertfit pentru Basarabia românească şi mărire
acelora, ce au adus neamul românesc la izbândă”.[8]
Ion Pelivan,
prezentând aspecte din istoria Basarabiei, a vorbit despre perioada
întunecată a ocupaţiei ţariste, menţionând
dificilele condiţii în care s-a realizat Unirea Basarabiei cu
România: „…Basarabia, care părea uitată de toată lumea,
care era considerată ca de mult rusificată, vine cea dintâi la
sânul Patriei Mame. Şi vine în momentele cele mai grele,
când ţara-mamă este aproape pe trei sferturi ocupată de
duşmani şi când se găseşte în suferinţe
nespuse, bântuită de sărăcie, foame şi tifos exantematic.
(…) Mărturisim aci înaintea lui Dumnezeu că nu a fost
obidă, nu a fost umilire la care să nu fi fost supuşi moldovenii
noştri basarabeni (timp de 106 ani de ocupaţie – n.a.).
În patru
secole păgânii nu au săvârşit în Moldova
şi în Valahia atâtea mişelii şi ticăloşii
câte au făcut pravoslavnicii ruşi în Basarabia timp de
106 ani. Dacă păgânii s-au mulţumit cu jertfa sudoarei
şi sângelui strămoşilor noştri, ruşii nu s-au
mulţumit cu atât şi au căutat să ne
pângărească sufletul, să ne batjocorească limba
şi să ne omoare însăşi fiinţa noastră
românească.
Pentru a-şi
ajunge scopul ei nu au cruţat absolut nici un mijloc; ei nu s-au sinchisit
de nici o crimă”.[9]
Regele Mihai I a
sărbătorit aniversarea evenimentului la Bucureşti, unde,
însoţit de colonelul adj. Brătănescu şi de Casa
civilă şi militară Regală, a mers la biserica Sfintei
Patriarhii pentru a asistata la serviciul religios, oficiat de P.S. Veniamin
Pocitan, vicarul Patriarhiei, asistat de un sobor de preoţi. La Te-Deum-ul
din biserica Sfintei Patriarhii au mai participat: generalul D. Popescu,
ministru de Interne, generalul Gh. Dobre, ministru al Înzestrării
Armatei şi al Producţiei de Război, C. Buşilă,
ministru al Comunicaţiilor, generalul V. Iliescu, ministru subsecretar de
Stat al Culturii Naţionale şi Cultelor, generalul C. Nicolescu, comandant
militar al capitalei, generalul N. Pălăngeanu, prefect al poliţiei
capitalei, etc. Apoi, Suveranul a trecut în revistă compania de
onoare şi a primit defilarea.[10]
Toată
Ţara a sărbătorit acest eveniment cu mare entuziasm: Huşi,
Câmpina, Braşov, Cetatea Albă şi multe-multe alte
oraşe au îmbrăcat în acea zi haina de
sărbătoare. Localităţile au fost pavoazate cu steaguri
tricolor, s-au ţinut prelegeri în şcoli, care au prezentat
importanţa celor produse la 27 martie 1918, s-au organizat conferinţe,
s-au oficiat Te-Deum-uri cu participarea şefilor de autorităţi,
s-au ţinut momente de reculegere în memoria celor ce s-au jertfit
pentru idealurile naţionale.[11]
Locuitorii Braşovului au ţinut să sublinieze că, „Unirea
Basarabiei însemnează pentru noi deschiderea drumului spre Alba
Iulia”.[12]
În ziua de
27 martie 1943, istoricul Alexandru Boldur a rostit o cuvântare în
aula Universităţii din Iaşi, despre circumstanţele dificile
ale Unirii Basarabiei cu România.[13]
Iar la 28 martie 1943, la iniţiativa Căminului cultural
orăşenesc al Fundaţiei Regale din Chişinău, Pamfil
Şeicaru, directorul ziarului Curentul,
a fost invitat să ţină o conferinţă cu titlul:
„Basarabia scut românesc, Basarabia scut european”.[14]
Asemenea prelegeri au fost ţinute şi în trecut, atunci
când s-a sărbătorit Unirea Basarabiei cu România; în
1933, când a fost serbată a 15-a aniversare, primarul
Chişinăului, Dumitru Bogos, a prezentat cu această ocazie la 12
martie, la Festivalul cultural naţional de la Sala Eparhială din
Chişinău, comunicarea întitulată: „Mişcarea naţională
militară /din/ 1917-1918 în Basarabia”.[15]
Şi în
Guvernământul Provinciei Transnistria, la Odessa, a fost
sărbătorită Unirea Basarabiei cu România. S-a oficiat, de
către arhimandritul Nicu, un serviciu religios, cu participarea lui
Gheorghe Alexianu, guvernator civil al Transnistriei, T. E. Cercavscky, secretar
general al Guvernământului Provinciei Transnistria, O. Verenca,
director al cabinetului guvernatorului, a Comandantului Garnizoanei Gheorghiu,
consulului german Stefhani, reprezentantului Armatei germane, maior Hay, reprezentantul
armatei italiene, etc. Apoi, a urmat defilarea.[16]
Atât presa
românească, cât şi cea străină a acordat
spaţii largi acestui important eveniment. Ziarul Universul din 29 martie 1943, a înserat în paginile
sale articolul „Basarabia, pământul nostru şi al Europei”,
semnat de „creatorul frazelor de mare răsunet”, Mihai Antonescu,
vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, în care a vorbit
despre rolul Basarabiei în istoria civilizaţiei europene, de
stăvilă în faţa expansiunii comuniste: „Neamul întreg
închină azi toată credinţa lui unită
pământurilor din Răsărit şi cugetului moldovean,
care, acum un sfert de veac, şi-a afirmat voinţa de a se
reîntoarce în istoria noastră.
Basarabia este
pământul de margine al Neamului nostru, care a primit pe trupul lui,
veac de veac, cotropirea năvălitorilor şi a imperialismelor.
File din istoria
Basarabiei şi articole dedicate evenimentului de la 27 martie 1918, puteau
fi citite în ziarele germane Vöelkischer
Beobachter (articolul „Între Nistru şi Prut”, în care
printre altele se menţiona: „Actul de credinţă al Sfatului
Ţării faţă de România este de o importanţă
generală şi pentru că încheie o evoluţie
istorică a Basarabiei către sensul rolului ei european”), Berliner Lokalnzeiger, Neues Wiener Tagblatt (ziar vienez),
în ziarele italiene Popolo di Roma,
Messaggero, Giornale d’Italia, La Tribuna
(care scria că, „Italia se asociază din toată inima la
solemnităţile patriotice cu cari se sărbătoreşte
astăzi în România aniversarea a 25 ani de la unirea
Basarabiei”), Lavoro Fascista („În
numele Basarabiei se rezumă lupta seculară dintre România
şi Rusia, dintre occidentul latin şi orientul slav. (…) Nu va
părea deci excesivă cererea de a se considera Basarabia drept pivotul
politicii Occidentului spre Orientul slav”), Gazeta del Popolo, Regime
Fascista, La Stampa, Popolo d’Italia, în ziarele
elveţiene Neue Zuericher Zeitung,
Der Bund, Courier de Geneve şi bulgare Vecer, Dnes. Agenţia
Stefani remarca că, Basarabia
are funcţiunea de a apăra civilizaţia europeană
împotriva barbariei slavilor din răsărit.[18]
Sărbătorirea
aniversării a 25 de ani de la Unirea Basarabiei cu Patria-Mamă, s-a
făcut din plin, aceasta fiind şi ultima mare serbare organizată
cu acest prilej în capitala Basarabiei de la reinstaurarea şi
până la prăbuşirea totalitarismului comunist.
Peste un an, în martie
1944, sub presiunea Armatei Sovietice începe bejenia basarabenilor (transnistrenilor
şi bucovinenilor) şi retragerea autorităţii
româneşti din provinciile eliberate în vara anului 1941; la 27
martie 1944, Guvernământul Provinciei Basarabia
părăseşte Chişinăul şi se mută la Cahul, iar
ulterior în judeţele din vestul României.[19]
În scurt timp trupele Sovietice recuceresc Basarabia şi nordul
Bucovinei, restabilind astfel situaţia prevăzută în Pactul
Molotov – Ribbentrop.
[1]. Constantin
Pantazi, Cu Mareşalul
până la moarte. Memorii. Ed. „Publiferom”,
Bucureşti, 1999, p. 18.
[2]. Zinovie
Husărescu, Mişcarea
subversivă în Basarabia, în Suferinţele Basarabiei şi răpirile ruseşti. Antologie. Ediţie
îngrijită, note şi comentarii de Fl. Rotaru. Ed. „Semne”,
Bucureşti, 1996, p. 236.
[3]. Stenogramele
şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu.
Ediţie de documente întocmită de: M. D. Ciucă, A.
Teodorescu, B. F. Popovici, M. Ignat. IV vols, Bucureşti, 1997-2000, vol.
I (septembrie-decembrie 1940), p. 70.
[4]. //Universul,
28 martie 1942; 29 martie 1942.
[5]. Ibidem.
[6]. Ibidem.
[7]. Ibidem.
[8]. Ibidem.
[9]. Ibidem.
[10]. Ibidem.
[11]. Ibidem.
[12]. Ibidem.
[13]. Alexandru Boldur, Istoria Basarabiei. Ed. „Victor Frunză”, Bucureşti, Mica
întreprindere editorial-poligrafică „Logos”, Chişinău,
1992, p. 498.
[14]. //Universul,
28 martie 1942; 29 martie 1942.
[15]. Arhiva Naţională a Republicii
Moldova, Chişinău, Fond 680, inv.1, dosar 69, fila 1080.
[16]. //Universul,
28 martie 1942; 29 martie 1942.
[17]. Ibidem.
[18]. Ibidem.
[19]. Ibidem.