ADMINISTRAŢIA
ROMÂNĂ ÎN BUCOVINA (1941 - 1943).[1]
Istoria
celei de-a doua conflagraţii mondiale continuă să
conţină un şir de probleme neelucidate şi controversate,
care atrag atenţia, atât a specialiştilor, cât şi a
cititorilor avizi de istorie. În mare parte, situaţia creată a
fost cauzată de restricţiile regimului sovietic, care nu au permis
accesul la sursele documentare de arhivă şi prezentarea
adevărului istoric, care a constituit un tabu pentru istorici.
Mai cu
seamă, şirul lung de subiecte inedite se referă la trecutul
Basarabiei, Bucovinei şi Transnistriei din perioada anilor 1941 - 1944,
în special, la administrarea acestor provincii de autoritatea
românească.
După
o perioadă de un an de ocupaţie sovietică a Basarabiei şi
nordului Bucovinei (1940/ 1941), Armata română, ajutată de
Wehrmacht-ul german, izgoneşte trupele sovietice din teritoriul de la est
de Prut.
Luptele
pentru eliberarea nordului Bucovinei s-au încheiat la 5 iulie 1941 prin
restabilirea suveranităţii româneşti.[2]
Preluarea formală a administrării Bucovinei a avut loc
până la 12 iulie 1941, când în judeţul Hotin Ц
judeţul cel mai îndepărtat de fostul hotar
românoЦsovietic Ц a fost reinstaurată administraţia civilă
românească.[3]
În Basarabia, la începutul lunii iulie, structurile Ministerului
Afacerilor Interne au început să activeze la Ungheni. La 20 iulie a
plecat din Iaşi spre Chişinău administraţia municipiului
în frunte cu primarul colonel A. Dobjanschi, unde a ajuns după
câteva zile. La 21 iulie administraţia română s-a
reinstalat la Ismail.[4]
Ca
împuternicit al Guvernului pentru organizarea Bucovinei eliberate, la 7
iulie 1941 la Cernăuţi a sosit colonelul Alexandru Rioşanu[5]
(fost subsecretar de Stat pentru Poliţie şi Siguranţă).
Fiind autoritatea supremă a administraţiei civile, el purta,
neoficial, titulatura de УguvernatorУ şi împreună cu generalul
Petre Dumitrescu (comandantul Armatei a IIIЦa române) a contribuit la
reînceperea guvernării româneşti a Bucovinei.[6]
Până
la organizarea Guvernământului Provinciei Bucovina (organ cu funcţii
legislative şi executive), provizoriu, a fost instituit Consiliul de Stat al Bucovinei, format
din reprezentanţii autorităţilor militare şi civile.[7]
Din
Germania a venit un corp de consilieri în frunte cu Ministrul de Stat
german Pflaumer,[8] care
a fost numit consilier al generalului Voiculescu.[9]
Ministrul Pflaumer era însoţit de Hans Karl von Reinhardt (cu
reşedinţa la Chişinău) şi Theodor Ellgering (cu
reşedinţa la Cernăuţi).[10]
Ei aveau un rol strict consultativ şi propunerile lor, după cum
declara Ion Antonescu la procesul din mai 1946, nu au Уavut caracter de
indicare a normelor, după care să se conducă regimul Basarabiei
şi BucovineiУ.[11]
O
dată cu numirea reprezentantului său în Bucovina, Ion
Antonescu, conducătorul statului, a ordonat emiterea instrucţiunilor
provizorii, pentru administrarea şi conducerea provinciei, care au
constituit cadrul juridic de reglementare şi funcţionare a
întregii vieţi socialЦeconomice şi politice, până la
apariţia legii din 3 septembrie 1941 УPentru Organizarea Basarabiei
şi BucovineiФ.[12]
Colonelul
Rioşanu, în scurt timp de la numirea în funcţia
supremă din Bucovina, la 31 august 1941, la Cernăuţi, în
urma unor operaţii chirurgicale nereuşite, decedează.[13]
În locul lui a fost numit, la 5 septembrie 1941, generalul Corneliu
Calotescu,[14]
care a guvernat Bucovina până la 13 aprilie 1943, când postul
a fost preluat de generalul de corp de armată Corneliu I. Dragalina.[15]
La 25
iulie 1941 toţi prefecţii, pretorii şi notarii se găseau la
posturile lor.[16]
Administraţia româneasca a procedat la o reorganizare
administrativă de tip românesc, pentru a facilita astfel
reintegrarea cât mai rapidă a acestui teritoriu în
spaţiul românesc şi pentru o mai bună administrare şi
cunoaştere a situaţiei din teritoriu.
La 22
iulie 1941 împuternicitul generalului Antonescu pentru administrarea
teritoriilor din Bucovina eliberată, Alexandru Rioşanu, semnează
УOrdonanţa referitoare la organizarea administrativă a
teritoriilor din Bucovina eliberatăФ.[17]
Administraţia comunelor a fost încredinţată primarilor,
care reprezentau comuna lor şi decideau în toate chestiunile de
interes local. Dar până la numirea primarilor, notarii comunali
urmau să gireze administraţia comunală.
аMai multe comune (unite după principiile
geografic şi economic) formau o plasă, care era condusă de un
prim-pretor, ajutat de un pretor. Prim-pretorul era reprezentantul puterii de
stat în plasă şi în această calitate era şeful
tuturor serviciilor - agricol, silvic, sanitar, veterinar, tehnic şi
şcolar. El mai era şeful poliţiei din plasă şi avea
în subordinea sa jandarmeria, era organ de control şi tutelă
pentru comunele urbane-nereşedinţă şi cele rurale, decidea
în prima instanţă asupra tuturor contravenţiilor de ordin
administrativ şi în a doua - asupra hotărârilor date de
primari.
аCâteva plase formau un judeţ,
condus de un prefect, care era şeful ierarhic al prim-pretorilor din
judeţul său, organ de control şi de decizie în
instanţa a doua asupra hotărârilor date de prim-pretori, organ
de control şiа tutelă pentru
comuna sa urbană de reşedinţă, şef al poliţiei
judeţene, având în subordinele sa pe comandantul legiunii de
jandarmi şi pe şefii poliţiilor din comunele urbane. În
exercitareaа atribuţiilor sale era
ajutat de directorul prefecturii, careа
era locţiitor în lipsa lui. Atât prefectul, cât
şi primЦpretorul trebuiau să fie titraţi, preferabil
licenţiaţi în drept.[18]
аTeritoriul Bucovinei eliberate era
persoană juridică, condus şi administrat de împuternicitul
generalului Antonescu, care era şi organ
de control şi tutelă pentru municipiul Cernăuţi, şeful
ierarhic al tuturor administraţiilor de stat şi al celor locale,
numea şi licenţia funcţionarii, exercitând asupra lor
şi puterea disciplinară. Aparatul administrativ al împuternicitului
era format din direcţii, în frunte cu câte un director, din
rândul cărora împuternicitul îşi numea
locţiitorul.[19]
Instrucţiuni
identice pentru administrare şi conducere au fost emise şi de
împuternicitul conducătorului statului pentru Basarabia
(Ordonanţa nr. 1 şi Decizia nr. 799).1
аAceastă reorganizare a fost provizorie,
necesară la moment, până la stabilizarea situaţiei şi
la definitivarea proiectului de organizare definitivă a
administraţiei Bucovinei.
La 9
august 1941, prin Ordonanţa nr. 1993,[21]
împuternicitul Rioşanu anunţa unele modificări ale Ordonanţei
din 22 iulie 1941. Prim-pretorul devenea organ de tutelă şi control
şi pentru comunele urbane (indiferent dacă era sau nu de
reşedinţă),[22]
iar prefectul, la rândul său, nu mai avea dreptul de control şi
tutelă al comunelor urbane de reşedinţă şi nu mai era
ajutat şi înlocuit în lipsa lui de directorul prefecturii, ci
de un subprefect. Împuternicitul generalului Antonescu urma
să-şi desemneze locţiitorul prin decret, acesta purtând
titulatura de Уsecretar generalУ.
La 1
august 1941, în urma unei inspecţii făcute în
Chişinău, Ion Antonescu a decis ca departamentele şi
instituţiile statului să nu mai dea directive prefecturilor,
primăriilor şi diferitelor organe ale statului din Basarabia şi
Bucovina.[23]
аDefinitiv statutul şi organizarea
administrativ-teritorială a Bucovinei au fost stabilite prin Decretul-lege
nr. 790 din 3 septembrie 1941 Pentru
Organizarea Basarabiei şi Bucovinei.[24]
Potrivit Decretului-lege, teritoriul Bucovinei era o provincie cu
administraţie proprie, fiind persoană juridică şi
având buget propriu, cu centrul de reşedinţă la
Cernăuţi. Administraţia provinciei era pusă sub controlul
direct al conducătorului statului şi avea cu guvernul raporturi de
colaborare şi subordonare. Autoritatea supremă a provinciei era
guvernatorul provinciei - împuternicitul conducătorului statului
în provincie, secondat de un guvern în miniatură Ц directorate
(Dir. Afacerilor Administrative; 2) Dir. Finanţelor; 3) Dir. Agriculturii
şi Domeniilor; 4) Dir. Economiei Naţionale; 5) Dir.
Învăţământului şi Cultelor; 6) Dir. Muncii
şi Asigurărilor Sociale; 7) Dir. Lucrărilor Publice şi al
Comunicaţiilor; 8) Dir. Sănătăţii; 9) Dir.
Românizării, Colonizării şi Inventarului). Multe din
servicii au fost rezervate autorităţilor centrale de la
Bucureşti (care erau de competenţa ministerelor): poliţia,
jandarmeria şi siguranţa generală a statului,
învăţământul superior; căile ferate, porturile
şi căile de comunicaţie pe apă, drumurile naţionale
şi vămile, regiile publice, casele autonome şi
administraţiile comerciale cu caracter general.
Organul
consultativ al guvernatorului era Consiliul
Provincial de Coordonare şi îndrumare generală a
activităţii administrative, având şi misiunea de a
coordona şi îndruma administraţia provinciei.
Preşedinţia o deţinea guvernatorul.
Din
punct de vedere teritorial-administrativ, provincia Bucovina cuprindea
judeţele Câmpulung (cu plasele Dorna, Gura Humoruluiа şi Câmpulung Moldovenesc),
Rădăuţi (cu plasele Seletin, Ştefan Vodă şi
Siret), Suceava (cu plasele Solca şi Cetatea Sucevii), Storojineţ (cu
plasele Storojineţ, Văşcăuţi şi Vijniţa),
Cernăuţi (cu plasele Cernăuţi, Cozmeni şi Zastavna)
şi Hotin (cu plasele Hotin, Suliţa, Lipcani, Chelmenţi, Briceni
şi Secureni[25]),
iar puţin mai târziu şi judeţul Dorohoi.[26]
Basarabia a fost împărţită în următoarele
judeţe: Cetatea Albă,
Tighina, Cahul, Chilia, Ismail, Lăpuşna, Orhei, Bălţi
şi Soroca.
Organizarea
administrativă a judeţului şi conducerea fiecărei
unităţi administrative,[27]
prevăzute de acest Decret-lege, eraа
similară celei stabilite prin Ordonanţa din 22 iulie 1941
(căci Decretul-lege Уcontinua proceduraУ Ordonanţei).
Colaborarea
guvernământului cu autorităţile centrale de la
Bucureşti se efectua prin intermediul Cabinetul
civilo-militar pentru administrarea Basarabiei şi BucovineiФ (C.B.B., apoi şi al Transnistriei).[28]
La
începutul aplicării DecretuluiЦlege Pentru Organizarea Basarabiei şi Bucovinei, până la
desemnarea primarilor, multe comune erau conduse de notari. Aceasta făcea
imposibilă soluţionarea de către notari a problemelor ivite.[29]
Totul s-a consumat o dată cu numirea primarilor, care, potrivit hotărârilor Consiliului de
Miniştri din 13 noiembrie 1941, deţineau un post onorific, salariul
lor urmând a fi dat notarilor.[30]
O
problemă cu care s-au confruntat prefecţii era prezidarea unui
număr impresionant de consilii, comitete, comisii, etc. (6 consilii, 4
comitete, 10 comisii şi 3 oficii, în total 23), care compromitea
buna activitate şi scădea randamentul de muncă. Problema
în cauză a constituit obiectul preocupărilor unor departamente
ale statului. La începutul lunii noiembrie 1941, ministrul de interne
propunea să se procedeze ca în Regat, unde această
problemă a fost soluţionată prin formarea la prefecturi, preturi
şi comune a consiliilor de colaborare, în componenţa
cărora intrau aproape toţi funcţionarii care făceau parte
din numeroasele consilii şi comitete. Noile consilii se întruneau de
două ori pe lună şi soluţionau chestiunile discutate la
vechile întruniri.[31]
Ion Antonescu a dat curs acestei propuneri: У Să se facă la fel
în Basarabia şi BucovinaФ.[32]
Pentru
o mai grabnică soluţionare a problemelor şi pentru economisirea
timpului, de la începutul anului 1942, guvernatorii provinciilor
Basarabia, Bucovina şi Transnistria trebuiau să vină la
Bucureşti, la şedinţele Consiliului de Miniştri cu o zi
înainte, pentru a se întâlni şi a discuta cu fiecare
ministru în parte dificultăţile din provinciile lor,
propunându-li-se soluţii. Astfel, în şedinţele
Consiliului de Miniştri urmau a fi discutate doar chestiunile care nu au
putut fi remediate la întrevederile dintre guvernatori şi
miniştri.[33]
Periodic,
la guvernământul provinciei Bucovina[34]
şi în administraţiile din subordine, erau convocate Consiliile
de colaborare, în şedinţele cărora se prezentau Уdări
de seamăУ, se discutau problemele curente, se propuneau soluţii
şi se luau decizii.[35]
O
deosebită atenţie se acorda activităţii în teritoriu.
Guvernatorul[36]
şi prefecţii inspectau frecvent plasele şi comunele,
instituţiile publice ale acestora, şcolile şi cantinele etc. Se
interesau de problemele administrării, de mersul campaniei agricole, de
starea sanitară ş.a.[37]
Pretorul sau prim-pretorul efectuau inspecţii în comunele plasei,
întocmeau proceseЦverbale despre starea lucrurilor din comune.[38]
Se îndeplineau cu stricteţe instrucţiunile conducătorului statului,
care cerea şefilor de administraţii Уsă intre în
şcoală, în curtea şi casa sătenilor, în
grajduri, în bucătărie, în latrine şi pe ogor, unde
peste tot trebuie să intervină cu sfaturi şi cu
îndemnurile sale părinteşti, binevoitor şi la nevoie aspru
şi severУ.[39]
La 16
septembrie 1941 (până la formarea Corpului Comisarilor Generali de
Control), pentru inspectarea corectitudinii aplicării legilor şi
dispoziţiilor emise în Bucovina şi Basarabia, au fost
delegaţi reprezentanţii Institutului de Credit Român,
Subsecretariatului de Stat al Românizării, Colonizării şi
Inventarului, Ministerului Economiei Naţionale, Ministerului de
Finanţe şi Ministerului Agriculturii şi Domeniilor.[40]
Către 1 august 1942 au fost desemnaţi candidaţii pentru Corpul
de Comisari Generali de Control,[41]
iar mai târziu s-a discutat problema înfiinţării Controlului Special de Stat.[42]
În octombrie 1942, mareşalul Antonescu a dat dispoziţii
Уsă se organizeze de Ministerul de Interne, Guvernatori şi
Secretariat verificări în terenФ a tuturorа Уdărilor de seamăУ ce se
înaintau.[43]
La
scurt timp de la reinstaurarea administraţiei româneşti, la 19
august 1941, provinciile Basarabia şi Bucovina au fost inspectate de
către conducătorul statului. Nemulţumit de cele constatate, el
spunea generalului D. Popescu, ministrul Afacerilor Interne şi prof. M.
Antonescu, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri că УÎn
inspecţiile pe care le fac în Basarabia şi Bucovina, constat
că organele administrative nu-şi fac datoria. Mulţi
funcţionari trimişi în aceste provincii încearcă
să introducă vechile sisteme de administraţieЕФ.[44]
Acelaşi
lucru l-a constatat şi D. Zissu, delegat pentru efectuarea anchetei
în Bucovina, care în perioada 25 Ц 31 august 1941 a investigat la
faţa locului situaţia din această provincie. După cum
relata superiorilor, aplicarea sistemului administrativ era în curs,
însă autorităţile din nordul Bucovinei încă
nu-şi găsi-se Уcadenţa necesară, care să asigure
reuşita noii reforme administrativeУа
şi nu-şi stabili-se un У m o d u sааа v i v e n d i У,а soluţionând problemele
fără criterii precise.[45]
În
această situaţie unii demnitari se pronunţau pentru suspendarea
Уadministraţiei autonomeУ din teritoriile dezrobite, motivând
că este inutilă o asemenea încercare pe un spaţiu
atât de redus şi, mai ales, pe timp de război, Уcând
forţele neamului necesită maximum de concentrareУ. Descentralizarea
administrativă, în viziunea lor, Уconstituie o serioasă sporire
de cheltuieli şi o întindere a birocraţiei, ostilă marilor
iniţiative privateФ; era vorba de cheltuieliа Уce nu pot fi suportate de firavă
viaţă economică a Bucovinei de astăziУ.[46]
Experimentarea
noului sistem administrativ avea un început anevoios. În cadrul
şedinţei Consiliului de Miniştri din 13 noiembrie 1941,
Mareşalul Antonescu mărturisea: УCu toate eforturile pe care le fac
de la începutul războiului şi de la alipirea provinciilor
dezrobite, ca să fac armonie în conducere şi unitate în
direcţie, mărturisesc că nu reuşesc. Sunt un învins
din acest punct de vedere, pentru că fiecare din dvs. Vă socotiţi
ca singuri în cadrul acestui Stat şi nu vă uitaţi
decât la problemele dvs. şi nu vă daţi seama că orice
problemă, oricât de bine a-ţi rezolva-o în mod egoistic,
dacă nu o puneţi în cadrul general al Statului, nu veţi
putea obţine decât rezultate negativeФ.[47]
Printre
efectele negative ale Decretului-lege Pentru
Organizarea Basarabiei şi Bucovinei constatate pe parcursul traducerii
lui în viaţă, documentele de arhivă îl
evidenţiază pe cel de ordin financiar. La sfârşitul lunii
aprilie 1942 ministrul de Finanţe, generalul Stoenescu, atrăgea
atenţia mareşalului Antonescu că acest Decret-lege Уreprezenta
un regim de sfărâmare a unităţii bugetare teritoriale a
StatuluiУ, care Уa fost construit printr-o răsturnare a regulilor ce
trebuiesc respectate în materia regimurilor de descentralizare şi
desconcentrare administrativăУ. УUnitatea teritorială a bugetului
general al Statului, încheia ministrul, este o instituţie de
bază a vieţii de Stat, aşa precum una este armata sau politica
externă a Statului. Indivizibilitatea teritorială a politicii
bugetare a Statului nu este o simplă regulă formalăУ.[48]
Deoarece
s-a instaurat Уun zid de impermiabilitate absolutăФ (potrivit УOrdinului
pentru trupele de pazăЕУ, râul Prut era Уo linie militară
închisăУ şi putea fi trecută doar de militarii
români şi germani[49]),
revenirea refugiaţilor bucovineni la vetrele lor (părăsite
în urma raptului sovietic) era provizoriu interzisă, iar
funcţionarii publici, însărcinaţi cu funcţiuni
în Basarabia şi Bucovina, puteau veni, având la ei autorizaţii
eliberate de ministerele care i-a numit în funcţie.[50]а Aceştia puteau să-şi ia
şi familiile, trecerea cărora se făcea Уnumai pe baza ordinului
de serviciuУ dat funcţionarilor[51]
(începând cu luna septembrie 1941, în afară de
ministerele respective, şi prefecţii de judeţe puteau elibera
permise de trecere familiilor funcţionarilor[52]).
Din
lipsa numărului necesar de funcţionari (majoritatea erau
mobilizaţi pe front), la 19 iulie 1941 Preşedinţia Consiliului
de Miniştri anunţa înscrierea doritorilor de a ocupa
Уfuncţiuni administrative sau de specialitateУ în Bucovina şi
Basarabia.[53] Se
primeau cereri de la refugiaţiа
Уcari vor să se repatrieze şi cari solicită diferite
posturi în teritoriile recuceriteУ,[54]
(Guvernul a subliniat mai înainte că la formarea corpului
administrativ se vor respecta Уanumite proporţii între
refugiaţi şi cei nerefugiaţiУ, care nu s-au manifestat ostil
contra Statului Român şi nu s-au solidarizat cu ocupantul, şi
cei din Regat). În urma comunicatului lansat, au solicitat posturi
în provinciile dezrobite circa 3000 de licenţiaţi.[55]
Cu toate acestea, la 12 august 1941 se anunţa, că numai în
instituţiile centrale ale provinciei Bucovina era un deficit de 545 de
funcţionari.[56]
În
lipsa acută de cadre necesare, se preconiza folosirea studenţilor
şi licenţiaţilor originari din Bucovina şi Basarabia, care
solicitau posturi în administraţia provinciilor.[57]
Către data de 28 noiembrie 1941, în ambele provincii eliberate,
veniseră 11254 de funcţionari şi 235 de magistraţi.[58]
Soluţionarea
problemei insuficienţei funcţionarilor publici s-a încercat
prin intervenţiile făcute la Marele Stat Major în vederea
scutirii sau amânării concentrării ori mobilizării
funcţionarilor publici necesari. Pentru început, la 2 august 1941,
Marele Cartier General sugera emiterea unor Уdispoziţiuni departamentelor
şi instituţiilor admise în planul de mobilizare pentru lucru,
ca deocamdată să destine pentru încadrarea serviciilor din
Basarabia şi Bucovina de nord numai personal aflat mobilizat pentru lucru
sau care nu face parte din elementele armatei şi numai cu totul
excepţional din cel care, deşi face parte din elementele armatei, nu
este chemat la unităţi, întrucât în actuala
situaţie nu pot fi aduşi oameni de la unităţile mobilizate
de pe front pentru încadrarea serviciilor civileУ.[59]
La 31
iulie 1941, în baza ordinului nr. 8912/ G, Marele Cartier General a
aprobat ca personalul aflat prezent la serviciile de stat, comună şi
judeţ din Bucovina, care face parte din contingentul anului 1937 Уşi
mai vechi şi nu se găsesc la unităţi, să fie
scutiţi de mobilizare până la 1 octombrie 1941Ф.[60]
Mai târziu, la 27 noiembrie 1941, Marele Cartier General reduce
numărul categoriilor scutite de mobilizare (ele cuprinzându-i doar
pe cei mai în vârstă de contingentul anului 1930[61]),
în schimb durata scutirii a fost prelungită (de la 19 decembrie
1941) până la 31 martie 1942.[62]
De la 1 aprilie 1942 s-a prevăzut pentru toţi funcţionarii
publici din Basarabia şi Bucovina mobilizarea la lucru fără
condiţia vârstei, exceptându-i pe cei din contingentele aflate
sub arme.[63]
În
şedinţa Consiliului de Miniştri din 13 noiembrie 1941 s-a
hotărât să se precizeze printr-un decret Уcă
funcţionarii publici din orice teritoriu sunt supuşi unui regim de
mobilizare, putând fi folosiţi în orice parte a
ţăriiФ, în acest fel contribuindu-se, în parte, la
rezolvarea problemeiа lipseiа funcţionarilor.[64]
Pentru
anul 1942/1943 s-a propus mobilizarea pentru lucru în instituţiile
administrării publice a 3365 ofiţeri, subofiţeri şi trupă, în ambele provincii
eliberate.[65]
În
Bucovina au fost trimişi funcţionari bine pregătiţi. Chiar
şi conducerea comunelor era încredinţată, în mare
parte, licenţiaţilor.[66]
Acestora li s-au asigurat locuinţe ieftine şi cantine pentru
masă.[67] Cei
angajaţi direct de autoritatea centrală de la Cernăuţi,
precum şi membrii familiilor
acestora, se bucurau de reducere cu 50% din preţul călătoriei pe
Calea Ferată Română (C.F.R.).[68]
Funcţionarii
publici, ca şi restul locuitorilor Bucovinei (şi Ţării), nu aveau dreptul de a activa politic.
În acest sens, conducătorul statului a dat ordin Уsă fie
destituit orice funcţionar care activează politic şi trimis
în lagăr fără ezitareУ.[69]
Cei
merituoşi primeau o Уindemnitate de reşedinţăУ, care se
putea ridica Уpână la un salariu întregУ.[70]
Principiile
de lucru ale funcţionarului public din Bucovina erau aceleaşi
(principii generale), expuse de Ion Antonescu, conducătorul statului,
încă în prima şedinţă a Consiliului de
Miniştri (din 7 septembrie 1940)[71]
de la venirea sa la cârma statului: curajul de a lua răspunderea unei
acţiuni; Уomenie în raporturile cu cei mai miciУ; soluţii
simple, dar rapide (fără a crea noi probleme); controlul şi
inspectarea subalternilor etc. Se accentua insistent Уca în orice
chestiune să se dea o soluţie mai slabă, dar imediat şi la
timp aplicată, decât o soluţiune genială, venită
după ce timpul a trecutУ.[72]
Se ducea o luptă aprigă contra birocraţiei, care îşi
întinse Уgheara ei nefastăУ. Fiind Уduşmanul dosarelorФ, Ion
Antonescu cerea subalternilorУ să lucreze cât mai mult pe teren,
fiindcă ei sunt albinele de lucru şi de creaţie în acest
StatУ.[73]
În
primăvaraЦvara anului 1942, se resimţea tot mai mult lipsa
funcţionarilor publici. Mulţi dintre notarii veniţi în
nordul Bucovinei, la scurt timp s-au înapoiat, având Уinterese
materiale şi familiare în comunele lor de origineУ, iar cei din
sudul provinciei, aveau să gireze câte 2-3 comune, unii
îndeplinind şi funcţia de primari.[74]
La 23 iulie 1942, guvernatorul Bucovinei cerea, să i se repartizeze 60 de
notari,[75]
ceea ce era greu de obţinut. Încă la 13 noiembrie 1941, Ion
Antonescu menţiona: УÎn chestiunea personalului suntem în
criză. Avem prea mulţi funcţionari la centru şi nu vrea
să meargă nimeni la periferieУ, hotărând Уca
funcţionarii, cari nu vor să meargă la periferie nu se mai duc
la periferie, dar nu mai rămân nici în administraţia
centralăУ, căci Уfuncţionarul trebuie să fie ca militarulУ
şi Уsă execute ordinul pe care
îl primeşteУ.[76]
La
începutul anului 1943 se încearcă înlocuirea
funcţionarilor militari din administraţie (care trebuiau să revină
în armată) cu civili,[77]
(la fel s-a procedat şi la nivelul conducerii de vârf: la
început guvernul Antonescu, format din 25 de membri, avea 16
miniştri militari,[78]
dar per ansamblu guvernarea antonesciană (ianuarie 1941 Ц august 1944) a
avut, din 48 de miniştri aflaţi în funcţie, doar 20
militari, iar restulа 28 fiind civili[79]).
Printre
principalele probleme cu care s-au confruntat o parte din funcţionarii
veniţi în Bucovina eliberată, a fost problema privind
aprovizionarea cu alimente şi mărfuri de primă necesitate,
precum аşi cea a locuinţelor. Unii
însă reuşiseră să ocupe câte 2Ц3 apartamente
sau case (cu câte 4Ц5 odăi).[80]
Menţionăm aici (după cum se susţinea în epocă)
cazurile prefectului judeţului Cernăuţi, Nicu Lupu, care,
deşi era proprietar al unei case, a mai luat un apartament;
căpitanului în rezervă Haită Alexandru, căpitanului
Văcăreanu, secretarului general al primăriei Cernăuţi,
Bucevschi, etc.[81]
Unii din funcţionari, în mod abuziv, şi-au însuşit
bunuri, pe care le-au găsit la venirea în Bucovina (covoare persane,
veselă, etc.). Chiar şi generalul Voiculescu era acuzat, precum
că ar fi luat din Cernăuţi un camion încărcat cu
diferite lucruri.[82]
După cum afirma Ştefan I. Mincă, ajutor de judecător din
Chelmenţi (jud. Hotin), mulţi dintre Уfuncţionarii care au venit
(în Bucovina Ц P.M.) cu o servietă sau cu un mic geamantan drept
bagaj, astăzi (relatarea este din 25 februarie 1942 Ц P.M.) posedă averi de câteva milioaneФ.[83]
Din cauza unor astfel de funcţionari Уadministraţia noastră s-a
întors cât se poate de rău. Oamenii n-au fost aleşi cum
trebuie. ...Niciodată nu s-au făcut mai multe abuzuri ca în
primele 2 luni ale administraţiei noastre în BucovinaУ.[84]
Această
situaţie neplăcută a fost constatată încă
în august 1941 personal de Ion Antonescu: УЕAtrag atenţia că au
fost trimişi în Basarabia (şi Bucovina Ц P.M.), în multe cazuri, toţi hoţii şi
nemernicii care au exploatat şi ruinat provinciile 20 de ani. Ei se cunosc
între ei şi au început din prima zi o hoţie
organizată. S-a procedat cu toată lipsa de seriozitate, deşi am
atras atenţia la timp. De acord cu împuterniciţii mei
remediaţi. Peste tot Ц continuă conducătorul statului Ц
Comisarii lucrează mână în mână cu bandele de
la Cercurile de Recrutare şi cu jidanii la aceeaşi operă
odioasă din timpul politicianilor veroşi. Vă rog să
puneţi în vedere celor însărcinaţi cu trimiterea
funcţionarilor administrativi în provinciile dezrobite, că sunt
direct răspunzători de selectarea lor. Prin jafuri, printr-o
administraţie necorectă sau prin dezinteres, nu vom putea ridica
aceste provincii, recâştigate prin jertfa atâtor vieţiФ.[85]
Pentru
a redresat această stare de lucruri, la 23 august 1941, s-a ordonat
tuturor departamentelor centrale de stat să ia Уimediat măsuri pentru
revizuirea personalului trimis în Basarabia şi Bucovina, precum
şi pentru revizuirea activităţii lor depuse acoloФ. Se preconiza
introducerea unui Уsistem de control neiertător al activităţii
provinciale şi localeФ. În acest scop trebuiau trimişi Уcei mai
aspri inspectori, cari să facă cele mai severe cercetări, iar
constatările lor să fie urmate imediat de zdrobirea
necruţătoare a vinovaţilorФ.[86]
Trebuiau stârpite acţiunile abuzive ale tuturor funcţionarilor.
УStatul Ц este baza redresării naţionale Ц spunea Ion Antonescu.
Jandarmul, preotul, învăţătorul şi notarul Ц abuzivi,
să fie eliminaţiФ.[87]
Până la 31 decembrie 1941 s-a reuşit aducerea în
faţa instanţelor civile şi militare de judecată a 205
funcţionari din Bucovina şi Basarabia: dintre aceştia 67 erau
în curs de judecată, iar 41 condamnaţi: 3 la muncă
silnică, 16 la închisoare corecţională, 10 amendaţi,
11 internaţi în lagăr şi unul destituit.[88]
La 12 aprilie 1942, pentru abuz în administrare a fostа internat în lagăr prefectul
judeţului Hotin Gherman, (care era şi inspector administrativ).[89]
Printre
delictele comise de funcţionari menţionăm: luarea de mită,
abuzul de putere, nedeclararea bunurilor sovietice (care, conform legilor
în vigoare trebuiau să intre în patrimoniul Statuluiа Român), Уcrimă de propagandă
politică neautorizată de statУ etc.[90]
Autorităţile
de la Bucureşti cereau prezentarea sistematică a situaţiei
proceselor judiciare asupra funcţionarilor de stat din provinciile
eliberate.[91]
În perioada 1 ianuarieЦ31 martie 1942 situaţia acestor procese se
prezenta astfel: 415 în curs de cercetare, 345 în curs de judecare;
51 funcţionari achitaţi, 31 amendaţi, 30 amnestiaţi, 92
clasaţi, 23 condamnaţi la ani de închisoare, unul revocat din
serviciu.[92]
La 29
ianuarie 1942, Preşedinţia Consiliului de Miniştri a emis un
УComunicatФ, prin care informa despre continuarea luptei hotărâte
contra abuzurilor şi ilegalităţilor funcţionarilor din
Regat. Sancţionarea funcţionarilor din Basarabia şi Bucovina
servea ca învăţătură pentru cei din Regat. ФTrebuie
să se ştie Ц atenţiona УComunicatulУ Ц că Domnul
Mareşal Antonescu a dat dispoziţiuni ca orice abuz sau ilegalitate
săvârşită de funcţionarii Statului să fie
sancţionată exemplar şi imediat. Situaţia
funcţionarilor pedepsiţi din provinciile alipite să
servească de exemplu şi să ia aminte fiecare, că
situaţia pe care o deţine un funcţionar nu-i atribuie nici un
privilegiu personal, ci numai datoria de a purta grija intereselor publice.
Nici un fapt care trece marginile legii nu va rămâne
nesancţionat în modul cel mai aspru... Nici o măsură, se
spunea în încheiere, nu va
fi cruţată până ce nu
va fi atins acest scopУ.[93]
Pentru
a preveni venirea în viitor a unor elemente dubioase în
administraţia provinciilor eliberate, autorităţile care
solicitau funcţionari trebuiau să se convingă în prealabil
dacă persoana respectivă este Уde nădejdeУ şi Уnu
caută să plece de la serviciul unde se găseşte tocmai
pentru motivul că a avut purtarea reaФ.[94]
Unii
dintre funcţionarii veniţi din Regat aveau un comportament nedemn,
jignind pe băştinaşi prin a-i numi УcomuniştiУ şi
УbolşeviciУ.[95]
Sesizând aceste fapte, mareşalul Antonescu a dat în cadrul
şedinţei Consiliului de Miniştri (de colaborare) din 17 martie
1943 dispoziţii în sensul că Уnici un funcţionar şi
nici o autoritate nu au voie să trateze pe cetăţenii
români, de orice origine etnică ar fi ei, în termeni
necuviincioşi. Autoritatea va face ordine prin ţinuta ei, prin
măsurarea cuvintelor, înlăturarea cu
desăvârşire a expresiunilor ofensatoare, faţă de toţi
minoritariiФ. Cel care se abătea de la aceste dispoziţii, urma a fi
sancţionat cu severitate.[96]
Având
şi Уmisiunea morală în educarea cetăţenilorУ,
funcţionarii, la insistenţa Ministerului de Interne, erau
obligaţi ca Уîn fiecare Duminică şi în fiecare
sărbătoareФ să meargă la biserica din parohia sa, pentru a
participa la Sfânta Liturghie.[97]
Măsurile
luate contra funcţionarilor abuzivi, au dat rezultate spre începutul
anului 1943. În УDarea de seamăУ pentru luna ianuarie 1943,
guvernatorul Bucovinei informa că Уnu s-au înregistrat cazuri de
trimitere în judecată sau alte măsuri disciplinare, contra
funcţionarilor publiciУ.[98]
Persoanele
rămase sub ocupaţia sovietică au fost folosite în
administraţia Bucovinei eliberate numai după o cercetare
prealabilă a activităţii lor. Unele dintre ele (foşti
funcţionari ai administraţiei bolşevice) erau nemulţumite
de această procedură, spunând că Уsovieticii i-au primit
şi reintegrat în funcţie fără nici o formalitate
(sic!), pentru că toţi cetăţenii trebuiau să
muncească, /iar/ autorităţile româneşti le fac
şicane cu formalităţile reintegrării în serviciuФ.[99]
Cu toate că s-au făcut cercetările cuvenite, unii indivizi
dubioşi, au reuşit totuşi să se infiltreze în
structurile administraţiei române.а
După cum informau, în octombrie 1941, agenţiiЦmisionari
din Bucovina Фau fost utilizaţi în funcţiuni administrative
oameni cari sub sovietici au ocupat diferite funcţiuni şi au avut
purtări antiromâneştiФ.[100]
Această situaţie provoca în rândurile populaţiei
româneşti o profundă stare de nemulţumire. Toţi
aşteptau cu nerăbdare pedepsirea celor care Уau reuşit
totuşi să inducă în eroare buna credinţă a
autorităţilor noastre şi să ocupe funcţiuni importante
şi de încredere sub regimul românescФ.[101]
La 12
august 1943 poliţia Hotin opina Уcă acei (funcţionari Ц P.M.) cari prezentau o atitudine
dubioasă permanentă prin legături ce le aveau cu alţi
funcţionari rămaşi sub ocupaţie sovietică,
însă cu o atitudine mai rezervată, să fie transferaţi
cu serviciul în altă regiune decât Basarabia şi Bucovina,
iar cei rămaşi în Hotin, sunt ţinuţi
îndeaproape în supraveghereФ.[102]
O parte
din foştii funcţionari publici din Bucovina de origine etnică
ucraineană, УrepatriaţiФ în Germania o dată cu ocuparea
sovietică a nordului provinciei, interveneau pe lângă
autorităţile de la Bucureşti pentru a li se permite
reîntoarcerea în România. Fiind cunoscuţi ca
înfocaţi iredentişti ucraineni din Bucovina, intrarea lor
în Ţară a fostа
interzisă, Ion Antonescu ordonând prin rezoluţie: УNu
vor fi acceptaţiУ.[103]
Atât
populaţia,[104]
cât şi unii funcţionari[105]
erau nemulţumiţi şi de faptul că unor persoane compromise,
incompetente şi abuzive le-au fost încredinţate funcţii
importante în aparatul administrativ. Pe lângă aceasta,
după cum avea să constate
V. Dimitriuc, fost Secretar de Stat pentru Petrol şi Exploatări
Miniere, originar din Bucovina, Уplângerea unanimă a tuturor
bucovinenilor este, că ei ar fi fost cu desăvârşire
neluaţi în seamă de administraţia Bucovinei şi nu pot
participa la ei acasă nici la administraţie, nici la viaţa
economică, deşi, atât din punct de vedere administrativ,
cât şi din punct de vedere al pregătirii lor pentru viaţa
economica, ei sunt mai bine pregătiţi decât elementele extrem
de slabe ce au sosit din vechiul regatЕФ.[106]
Este
adevărat că principiul participării bucovinenilor la administrarea
provinciei Bucovina nu s-a prea respectat.[107]
Funcţionarii veniţi de peste Nistru, pentru administrarea Bucovinei
УsovieticeФ şi rămaşi aici,а
trebuiau declaraţi indezirabili şi trecuţi înapoi.
Urmau să fie traşi la răspundere toţi acei Фcare cu ocazia
retragerii administraţiei române din Basarabia şi Bucovina s-au
dedat la jefuirea trupelor (române Ц P.M.)У,
Уcari au insultat trupa şi ofiţeriiУ, Фs-au pus în serviciul
N.K.V.DФ-ului, Уau batjocorit bisericile, crucea şi credinţa
creştinăУ, Уprin purtarea lor au adus prejudicii grave
populaţiei paşniceУ, Фau format consiliile săteşti
sovietice, cum şi comitetele de conducere ale comsomoluluiФ.[108]
Aceştia, conform ordinului conducătorului statului, trebuiau
Уsancţionaţi prin aplicarea pedepsei maximale,...şi cu
confiscarea averiiФ.[109]
Abuzuri
şi ilegalităţi din partea funcţionarilor publici au fost
atestate şi în timpul operaţiunii de deportare a evreilor
în Transnistria. Cităm cazul secretarului prefecturii Dorohoi,
Mişu Popescu şi cel al şefului de cabinet Corneliu Gherasim,
care au fost delegaţi de prefectul judeţului cu organizarea
deportărilor. Ei au eliberat pentru mai mulţi evrei, în
schimbul unor sume de bani, autorizaţii pentru a rămâne pe loc.[110]
La fel, s-au compromis şi unii reprezentanţi ai formaţiunilor de
menţinere a ordinii publice. Populaţia, nemulţumită, cerea
înlocuirea acelor poliţişti şi jandarmi, care şi-au
creat surse de venituri de la evrei.[111]
Contra acestor ilegalităţi au protestat şi voluntarii de
război bucovineni, printr-o telegramă adresată la 4 noiembrie
1941 Preşedinţiei Consiliului de Miniştri.[112]
Multe persoane civile pătrundeau în casele părăsite de
evrei, de unde sustrăgeau bunuri, care trebuiau să intre în
patrimoniul statului.[113]
Cazurile
de atribuire ilicită a bunurilor, care au avut loc, au trezit la
populaţie Уprofunde nemulţumiri din cauza ignorării drepturilor
şi aspiraţiunilor saleФ. În special, o parte din agricultori se
considerau înlăturaţi abuziv de la românizarea (trecerea
bunurilor din proprietatea străinilor în proprietatea
românilor) moşiilor evreieşti expropriate, afirmând
că Уîncredinţarea custodiilor asupra proprietăţilor
agricole din Bucovina unor elemente neromâne constituie primul pas pentru
împiedicarea consolidării agricultorilor româniФ.[114]
Acuzaţii planau şi asupra şefului Directoratului
Românizării, Colonizării şi Inventarului, prof. E.
Pavelescu, care îi avea
în calitate de colaboratori pe Ştefan Romaşcanu, mare
proprietar, director al abatorului din Burdujeni, însărcinat cu
instituirea de custozi la moşiile evreieşti expropriate şi pe
Şerban Flondor, mare proprietar, împuternicit cu mandatul de a
organiza agricultura în Bucovina.[115]
Ştefan Romaşcanu era acuzat că a dat în custodie
soţiei sale, rudelor de origine armeană, ucrainenilor şi chiar
evreilor moşii evreieşti cu o suprafaţă totală de 4960
ha.[116]
Moşierului Şt. Flondor i se reproşa că a
împărţit după bunul său plac vitele din jud.
Storojineţ, găsite fără stăpân. Se ştia
că pe moşia sa din Storojineţ avea mai multe vite decât
în ultimii 5 ani luaţi la un loc. Mai avea maşini agricole
neinventariate, însuşite ca proprietate, în valoare de 5Ц6
mln. lei.[117]
а La 3 decembrie 1941 Inspectoratul Regional de
Poliţie Cernăuţi informa: УPoliţia oraşului Suceava ne
semnalează nemulţumirile ivite în rândul multor locuitori
din oraşele şi satele din acel judeţ, pentru motive, că
deşi aceştia au făcut cereri pentru a li se da
prăvălii şi magazine rămase de la evreii evacuaţi,
umblând săptămâni întregi pe drumuri, pentru a
obţine aprobarea necesară şi pentru a li se da în primire
de către şefii de sectoare prăvăliile şi magazinele
solicitate, nici până astăzi nu li s-au rezolvat în mod
favorabil acele cereri (...). Populaţia critică şi spune că
nici acum băştinaşii nu pot beneficia într-un mod sau
altul de pe urma evreilor, pentru a căpăta prăvălii
în custodie sau chirie, dat fiind că se аaduc oameni
străini în locul acestor evrei, cari n-au nici un interes pentru
localnici şi meleagurile acestea, ci vin numai cu interese şi cu
intenţia de a se îmbogăţiФ.[118]а Locuitorii jud. Suceava mai erau
nemulţumiţi de modul în care fostul prefect de judeţ, col.
M. Stroescu, a administrat bunurile rămase de la evreii deportaţi.
Acesta a fost învinuit că a tolerat abuzurile unor subalterni,
realizând avantaje personale, că a păgubit Centrul Naţional
de Românizare, împreună cu membrii Comisiei de administrare a
bunurilor evreieşti, cu cca. 25000000 lei, prin nevinderea unei
cantităţi de amidon prin licitaţie publică. De asemenea
asupra lui cădeau bănuielile dispariţiei unei
cantităţi importante de aur şi bijuterii (luate de la evrei), ce
s-ar fi aflat în nişte geamantane lăsate în cabinetul
primarului comunei Iţcani, jud. Suceava, V. Ciubotaru.[119]
аFuncţionarilor publici li se interzicea
să-şi atribuie, în scopuri comerciale, bunuri intrate în
patrimoniul statului. Mareşalul Antonescu sublinia că
Уfuncţionarii sunt trimişi pentru administraţie, nu pentru
afaceriФ.[120]
Pentru cei care doreau să se ocupe de afaceri, a fost stabilit (în
şedinţa Consiliului de Miniştri din 29 septembrie 1942)а principiul: УCine vrea să se
românizeze, se românizează ca simplu particular, dar nu ca
funcţionar public român şi îşi face pe cont
particular tot ceea ce vrea, se duce şi se românizează ca
atare, dar îi încetează funcţiunea publică. Nu
trebuie încurajat acest sistem, spunea conducătorul statului,
fiindcă putem face ca unii funcţionari să-şi atribuie lor
bunuri date spre românizare şi
pe urmă părăsesc funcţiunea publică, în
schimbul venitului asigurat prin dobândirea întreprinderilor
românizate. În acordarea spre românizare a
întreprinderilor familiilor funcţionarilor publici, continua
mareşalul, trebuie procedat cu multă atenţie. Soţiile
funcţionarilor publici, cari îşi exercită funcţiunea
în aceste regiuni, nu trebuie să fie amestecate în aceste
întreprinderi, pentru că riscăm să facem trafic de
influenţă şi sistem ocolit de camuflări, cu concursul
şi protecţia chiar a funcţionarilor publiciФ.[121]
ааааа La 13 ianuarie 1942, sublocotenentul
în rezervă Ştefan Göbl informa Preşedinţia
Consiliului de Miniştri că efectuând la începutul lunii o
călătorie la Cernăuţi a constatat că moşiile
expropriate de la evrei, precum şi cele intrate în patrimoniul
statului de la germanii repatriaţi, au fost date în arendă cam în
proporţie de 60% femeilor. Acestea erau ori soţii ale funcţionarilor
publici, ori soţii ale ofiţerilor români, dar care, prin
Statutul Funcţionarului Public, nu aveau dreptul să ia în
arendă (ori în proprietate) bunuri intrate în patrimoniul
statului.[122]
În
aprilie 1942 Ion Antonescu atenţiona că Уsituaţia celor
veniţi ca funcţionari (în Basarabia şi Bucovina Ц P.M.), cari apoi au demisionat pentru a
acapara bunuri, va fi examinată, şi acolo unde s-au produs abuzuri,
funcţionarii vor fi deferiţi justiţiei şi li se vor retrage concesiunile
acaparate prin abuzul situaţiei în care se găseauФ.[123]
Iar în iunie 1942 ordona: УSă se dea numele funcţionarilor care
deţin diferite întreprinderi, prăvălii, fabrici etc. pe
numele soţiilor, în Basarabia şi mai ales în Bucovina,
iar nu probabilităţi, astfel ca D-nii Guvernatori să aibă
elemente de anchetăФ.[124]
La sfârşitul lunii iunie - începutul lunii iulie 1942,
Guvernământul Bucovinei a purces la anchetarea unor persoane
bănuite[125]
că ar deţine pe numele soţiilor lor sau al altor persoane,
diferite întreprinderi.[126]
Cercetările au arătat, după cum raporta guvernatorul C.
Calotescu, că astfel de funcţionari în Bucovina nu existau:[127]
nu aveau întreprinderi şi nici nu erau asociaţi. Faţă
de situaţia în care soţiile funcţionarilor publici
deţineau întreprinderi sau erau asociate, guvernământul
propunea: a) ele să nu mai poată lua întreprinderi decât
în baza unei autorizaţii speciale, date de la caz la caz, sau b)
să li se ofere posibilitatea lichidării bunurilor ori să
primească demisia din funcţia publică a soţului,
(modificându-se în acest scop Decretul-lege din 17 ianuarie 1942 cu
privire la stabilirea unor obligaţii impuse funcţionarilor publici
în vremuri excepţionale, prin care se interzicea deţinerea de
către aceştia (sau a soţiilor lor) a bunurilor din patrimoniul
statului).[128]
Încălcări
de acest gen au fost constatate în anul 1943. În luna septembrie
s-a trecut la inspectarea şi verificarea situaţiei
funcţionarilor publici din Bucovina. Inspectorul special I. N. Stan a
descoperit următoarele ilegalităţi, prezentate în raportul
final: Уdeturnări de fonduri, ridicări de sume importante pentru
interesele personale din case de bani publici, preferinţă
faţă de anumite oferte a mai multor contracte şi acte de
vânzare, cu rea credinţă în dauna patrimoniului public,
neinventarierea la timp a bunurilor mobiliare şi imobiliare,
necontabilizarea veniturilor încasate şi cheltuirea sau crearea de
fonduri la dispoziţie, scutirea nejustificată a unor persoane
protejate de unele taxe, reducerea nejustificată a chiriilor pentru unele
persoane favorizate, încasarea unor cheltuieli de deplasare nejustificate
şi peste limitele prevăzute de legi, neţinerea de licitaţii
şi înlăturarea concurenţei normale între
ofertanţi, pentru arendările de întreprinderi şi
cumpărări de mărfuri, prin lipsa oricărei publicaţii
la timp şi ridicarea prin abuz a unor materiale, obiecte şi animale
de la întreprinderile aflate în patrimoniul Statului, inventarieri
necorecte, predări de mărfuri în plus în detrimentul
Statului şi vădite sub evaluări făcute cu rea
credinţăФ.[129]
Pentru sancţionarea funcţionarilor compromişi şi
recuperarea, măcar în parte, a Уveniturilor irositeФ, inspectorul I.
N. Stan a propus ca toţi aceştia să fie suspendaţi din
serviciu şi trimişi în judecată. Mareşalul Antonescu
a aprobat propunerea: УDe acord. Să se deschidă acţiune
publică. Să se ia măsurile prevăzute de legea
contabilităţii pentru recuperarea imediată a pagubelor.
Secretariatul să mă ţină în curent în caz
când este slăbiciune în executareФ.[130]
În
privinţa profesorului Pavelescu, şeful Directoratului
Românizării, Colonizării şi Inventarului, după cum am
menţionat, circulauа numeroase
zvonuri defavorabile. I se contesta capacitatea şi energia de muncă,
i se reproşa trecutul politic caracterizat prin dorinţa de a parveni
cu orice preţ, cochetând când cu cercurile de dreapta,
când cu cele de stânga, îndeosebi, faptul că s-a
înconjurat de colaboratori, care nu erau la înălţimea
misiunii lor (era vorba de sus-menţionaţii Şt. Romaşcanu
şi Ş. Flondor).[131]
La 9 ianuarie 1942, din cauza serviciu prost prestat şi
autorităţii compromise, Mareşalul Antonescu a dispus: УSă
fie schimbat Dl. Pavelescu. Să mi se propună o listă de persoane
care să prezinte toate garanţiile Ц pricepere, cinste, energie
şi metodă expeditivăФ.[132]
Iar la sfârşitul anului 1943, în urma cercetărilor
efectuate asupra activităţii Directoratului Românizării,
Colonizării şi Inventarului, s-a propus ca prof. E. Pavelescu să
fie trimis în faţa justiţiei pentru fals. Conducătorul
statului a pus rezoluţia: УDe acord. a) Să se deschidă
acţiune publică. b) Să se ia măsuri prevăzute de legea
contabilităţii. DaФ.[133]ааааааааааааааааааааа
Pedepsirea
funcţionarilor publici s-a făcut prin sechestrarea provizorie a
averii, până la concurenţa daunei, în folosul statului
şi intentarea dosarelor penale.[134]
Cazul sus-menţionat al prefectului judeţului Suceava n-a rămas
nici el necercetat: colonelului M. Stroescu i s-a deschis acţiune
publică la Tribunalul jud. Suceava, iar la 1 iulie 1943 a fost revocat din
funcţie.[135]
Pentru
a îndrepta situaţia creată în urma
românizărilor ilicite şi abuzive, încă la 9
septembrie 1941 s-a dispus ca guvernământul Bucovinei să
efectueze revizuirea tuturor autorizaţiilor eliberate şi să se
retragă cele obţinute de persoanele care nu erau de origine etnică
română,[136]
măsură ce nu a contribuit la ameliorat situaţiei.
În
această scurtă perioadă de timp (1941 - 1944) autoritatea
română reinstaurată, a încercat implementarea unei noi
concepţii de administrare, la baza căreia era pus principiul
descentralizării, având drept scop obţinerea unor rezultate
remarcabile în domeniul social Ц economic şi cultural, creând
din cele două provincii Ц Basarabia şi Bucovina Ц un model pentru
restul ţării.а
Trecând
peste dificultăţile cu care s-a confruntat (consecinţele unui an
de ocupaţie sovietică, insuficienţa funcţionarilor, abuzul
în serviciu şi comportamentul nedemn al unor funcţionari
administrativi cu populaţia locală, etc.), administraţia
românească a reuşit, în parte, să-şi realizeze
obiectivele şi să obţină bune rezultate în domeniul
social Ц economic (repunerea în funcţiune şi deschiderea noilor
întreprinderi industriale şi comerciale, mecanizarea agriculturii,
construcţia şoselelor şi căilor ferate, a căilor de
telecomunicaţii, redeschiderea băncilor, bisericilor, mărirea
numărului de şcoli şi spitale, şi utilarea lor, etc.,
etc.).
După
cotitura produsă în evoluţia războiului, în urma
bătăliei de la Stalingrad, Уrealipirea Basarabiei şi Bucovinei
(din iulie 1941 Ц P.M.) era pusă sub semnul întrebării
datorită evoluţiei neaşteptate din răsăritУ.[137]
Din vara anului 1943 încep primele evacuări de averi în
Vechiul Regat efectuate, în special, de muţi funcţionari
publici, care, prin această măsură, au provocat în
sânul populaţiei locale anumite stări de spirit (defetism,
alarmism, pierderea încrederii în autoritatea Statului).[138]
În
toamna anului 1943, Ion Antonescu a dat dispoziţii pentru elaborarea
planului unei eventuale evacuări a Basarabiei şi Bucovinei (precum
şi a Transnistriei şi Moldovei), iar în prima jumătate a
anului 1944, planul a fost pus în aplicare prin care administraţia
românească şi o bună parte a bucovinenilor basarabenilor
(şi transnistrenilor) s-au retras peste Prut.[139]
[1]. Acest articol a fost
publicat în: //Revista de istorie a Moldovei,
nr. 3 (59), iulie-septembrie 2004, [Chisinau], p. 64-80.
[2]. Arhiva Naţională a Republicii Moldova, Chişinău
(în continuare A.N.R.M.,
Chişinău), fond 706, inv. 1, dosar 535, fila 162. Bucovina
eliberată reprezenta un teritoriu de 5046 km2, locuită,
în vara anului 1940, de 547588 oameni, dintre care 156638 români
(teritoriul total al Bucovinei istorice era de 10442 km2, cu o
populaţie, în 1930, de 853000 locuitori), (C. Vişoianu, Relaţiile sovietoЦromâne în
1939 şi 1940. Memorandum în УMagazin istoricФ, anul XXVII, nr.
10 (319), octombrie 1993, p. 14).
[3]. Arhivele Naţionale Istorice Centrale, Bucureşti (în
continuare A.N.I.C., Bucureşti),
fond Ministerul de Interne (în continuare M. I.), inv. 754, dosar 399/ 1941, fila 2.
[4]. A. Petrencu, Basarabia în al doilea război
mondial. 1940-1944. ed. УLyceumФ, Chişinău, 1997, p. 92.
[5]. A.N.I.C., Bucureşti, fond Cabinetul Militar al Conducătorului
Statului (în continuare Cab.
Militar), inv. 300, dosar 559/ 1941, fila 8.
[6]. Ibidem, fond M. I, inv. 754,
dosar 399/ 1941, fila 5.
[7]. Ibidem, fond Cab. Militar, inv.
764, dosar 559/ 1941, fila 33.
[8]. Ministrul Pflaumer era cunoscut
datorită organizării administrative a provinciilor franceze Alsacia
şi Lorena, anexate de Reich-ul german (I. Scurtu, C. Hlihor, Complot împotriva României.
1939-1947. Basarabia, nordul Bucovinei şi Ţinutul Herţa în
vâltoarea celui de-al doilea război mondial, ed. Academiei de
Înalte Studii Militare, Bucureşti, 1994, p. 77).а
[9]. A. Petrencu, Op. cit., p. 90.
[10]. C. Hlihor, Din istoria Basarabiei şi a Nordului
Bucovinei (1940 Ц 1947). Teză de doctorat. Conducător
ştiinţific, prof. univ. dr. Ioan Scurtu, Bucureşti, 1994, p. 143
şi A.N.R.M., Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 34, fila 28.
[11]. Procesul Mareşalului Antonescu. Documente. Ediţie
prefaţată şi îngrijită de M.-D. Ciucă.
Cuvânt înainte de I.C. Drăgan. III vols, ed. УSaeculum I.O.Ф,
ed. УEuropa NovaФ, Bucureşti, 1997; vol. III (Ancheta procesului), ed. УSaeculum I.O.Ф, Bucureşti, 1998,
vol. I, p. 268.
[12]. I. Scurtu , C. Hlihor, Complot împotriva RomânieiЕ
p. 74.
[13]. Monitorul Oficial al Bucovinei, anul I nr. 2, 1 octombrie 1941, p.
52. Din a doua decadă a lunii august 1941, împuternicitul
Rioşanu suferă de abces în regiunea vezicii. De tratarea lui
s-a ocupat J. Amza.(A.N.I.C., Bucureşti, fond Preşedinţia Consiliului de Miniştri (în continuareа P.C.M.),
inv. 300, dosar 402/ 1941, filele 146, 165, 194).
[14]. I. Scurtu, C. Hlihor, Op. cit., p. 78. Generalul Calotescu a
fost numit la sfârşitul lunii august 1941 locţiitor al
Împuternicitului Rioşanu, când acesta nu mai era disponibil
să administreze Bucovina(ceea ce a produs o criză de nervi
colonelului Rioşanu). (A.N.I.C.,
Bucureşti, fondа P.C.M., inv. 300,
dosar 402/ 1941, fila 194). Într-o УDare de seamăУ privindа УSituaţia
actuală a Bucovinei (20 august Ц 2 septembrie 1941)У, se spunea, că
Уboala fostului guvernator Rioşanu, i-a lăsat (pe unii
funcţionari de Stat Ц P.M.)
să lucreze ca în codruУ, iar УNumirea generalului Calotescu a
făcut cea mai bună impresie în toate cercurileУ (ibidem, fila
104.).аааа
[15]. Universul, anul 60 nr. 108, 20 aprilie 1943, p. 3. Până
la numirea în funcţia de guvernator al Bucovinei, Corneliu Dragalina
a fost general de divizie în Armata a III-a (N. Ciachir, Din istoria Bucovinei (1775Ц1944), ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1993, p. 146.). Faptul
că guvernatorii Bucovinei şi Basarabiei au fost ofiţeri a fost
absolut întâmplător Ц consideră istoricul C. Hlihor. Ei erau guvernatori civili
autentici şi nicidecum militari. Poziţia lor ca ofiţeri
explică încrederea şi apropierea conducătorului statului
de corpul ofiţeresc şi mai puţin de cel al funcţionarilor.
Însă Ion Antonescu nu s-a lăsat condus exclusiv de aceste
considerente, dovadă că tocmai pentru ţinutul cel mai primejdios
d. p. d. v. militar Ц Transnistria Ц nu a fost numit un ofiţer, ci un
profesor Ц Gh. Alexianu. (C. Hlihor, Din
istoria BasarabieiЕ Teză de doctorat, p. 144).
[16]. I. Scurtu, C. Hlihor, Complot împotriva RomânieiЕ,
p. 77.
[17]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 35, fila 1.
[18]. N. Ciachir, Basarabia voievodală
românească până la sfârşitul celui de-al
II-lea război mondial, ed. УOscarаа
Print У, Bucureşti, 1999, p. 122.а
[19]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 35, fila 1.а
[21]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 65, fila 60.
[22]. Oraşele
nereşedinţă din cuprinsul provinciei Bucovina erau: Vatra
Dornei, Gura Humorului (jud. Câmpulung); Săveni, Mihăileni,
Herţa, Darabani (jud. Dorohoi); Suliţa (jud. Hotin); Siret (jud.
Rădăuţi); Văşcăuţi, Vijniţa (jud.
Storojineţ); Solca (jud. Suceava); Sadagura, Cozmeni, Târgul
Nistrului (jud. Cernăuţi) (ibidem, dosar 536, fila 311).
[23]. A. Petrencu, Op. cit., p. 96.
[24]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 38, filele 169 Ц 182.
[25]. Buletinul Administraţiei Provinciale a Bucovinei, anul I, nr.
2, 1 octombrie 1941, p. 32 Ц 34.
[26]. Conform Legii nr. 873
din 4 octombrie 1941, semnată de Mihai Antonescu, vicepreşedintele
Consiliului de Miniştri, privind modificarea articolului 15 al
DecretuluiЦlege Pentru Organizarea
Basarabiei şi Bucovinei, în componenţa Provinciei Bucovina
a intrat judeţul Dorohoi (Monitorul Oficial al Bucovinei, anul I,
nr. 3, 15 octombrie 1941, p. 53). În urma vizitei din 24 iulie 1941 la
Cernăuţi, Generalul Antonescu a decis înlogbarea judeţului
Hotin şi a Ţinutului Herţa în cuprinsul provinciei
Bucovina Ц teritorii, care la fel ca şi judeţul Dorohoi, nu
făcu-se parte din teritoriul Bucovinei istorice, (A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 1117, fila 5). Mai târziu
prin DecretulЦlege Pentru Organizarea
Basarabiei şi Bucovinei (art. 43), ţinutul Herţa a fost
reintegrat în componenţa judeţului Dorohoi (ibidem, dosar 38,
fila 181), ca apoi, fiind în cadrul acestui judeţ să reintre la
4 octombrie 1941 în componenţa provinciei Bucovina. Desele
modificări administrativЦteritoriale, în care a fost implicat
ţinutul Herţa, au avut pe parcursul istoriei şi consecinţe
nefaste: prof. univ. N. Ciachir
consideră că Uniunea Sovietică a ocupat acest ţinut
în 1940, (care din punct de vedere istoric nu era bucovinean)а fiindcă У în 1938 s-au făcut
unele modificări administrative. S-au redus cinci judeţe Ц cele mai
mici. Astfel, judeţele Rădăuţi, Storojineţ şi
Suceava au format noul judeţ Suceava, cu reşedinţa la
Rădăuţi. Concomitent plasa Herţa din judeţul Dorohoi a
trecut la judeţul Cernăuţi Ф, astfel că, în momentul
raptului sovietic a părţii de nord a Bucovinei, acest teritoriu se
încadra în revendicările teritoriale ale U.R.S.S. (N. Ciachir,
Basarabia voievodalăЕ, p. 122),
teritorial şi nu etnicа (sovieticii
cerând Bucovina pentru că era, după dânşii,
populată în majoritate de ucraineni), fiindcă în
ţinutul Herţa nu locuia nici o populaţie slavă: pe cei 317
km2 erau 35000 de persoane, care cu excepţia a aproximativ
2.000 de evrei (aflaţi în special în localitatea Herţa),
erau cu toţii români puri.(C. Vişoianu, Relaţiile sovieto Ц române în 1939 şi 1940,
p. 14).а În lunile martieЦaprilie
1942 au avut loc mai multe schimbări în organizarea teritorială
a plaselor: ele s-au modificat, iar multe comune au fostа comasate (Monitorul
Oficial al Bucovinei, anul II, nr. 2, 15 aprilie 1942, p. 7 Ц 13; ibidem,
nr. 3, 1 mai 1942, p. 13). аааааа
[27]. Prefecţi de
judeţe în Provincia Bucovina erau (mai 1942): col. Popovici Virgil
(jud. Hotin); col. Berechet Florian (jud. Cernăuţi); col. Chiriacescu
Grigore (jud. Storojineţ); col. Barcan Gheorghe (jud. Dorohoi); lt. col.
Benţea Gheorghe (jud. Rădăuţi); col. Stroescu Mihai (jud.
Suceava); lt. col. Stâncescu Gheorghe (jud. Câmpulung) (A.N.I.C.,
Bucureşti, fondа M. I., inv. 754,
dosar 369/ 1942, fila 81).а
[28]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 562, fila 220.
[29]. Ibidem, dosar 67, fila
19.
[30]. Ibidem, dosar 1208,
fila 43.
[31]. Ibidem, dosarа 39, filaа
53.
[32]. Ibidem, filaа 52.
[33]. Ibidem, dosarа 561, fila 165.
[34]. Ibidem, dosarа 100, fila 154.
[35]. Universul, anul 59, nr.а 62,
6 martie 1942, p. 2.
[36]. Ibidem , nr. 140, 25
mai 1942, p. 4.
[37]. Ibidem, nr. 282, 15
octombrie 1942, p. 4.
[38]. Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale, Suceava,
(în continuare D.J.A.N., Sv.),
fond Prefectura judeţului
Câmpulung (în continuare Pref.
jud. Clg.), dosarа 76/ 1941,
filaа 30 şi urm..
[39]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond Cab. Militar, inv. 764, dosarа 9/ 1942, fila 240.
[40]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 1114b, fila 65.
[41]. Ibidem, dosar 1119,
fila 629. Încă în şedinţa Consiliului de
Miniştri din 20 august 1941 a fost luată hotărârea despre
constituirea Corpului de Control al activităţii tuturor serviciilor
publice din Basarabia şi Bucovina. El trebuia să fie unа Уorgan direct de pătrundere şi
control al Conducătorului StatuluiФа
şi format doar din funcţionariа
Уaleşi după cele mai severe criteriiУ. (ibidem, dosar 36, fila
92).а
[42]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond P.C.M., inv. 300, dosar 331/ 1942-1944, filele 270 Ц
277.а
[43]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 52, fila 62.
[44]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond P.C.M., inv. 300, dosar 402/ 1941, fila 94.
[45]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 530, fila 4.
[46]. Ibidem, dosar 10, fila
279.
[47]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 1208, fila 257.
[48]. Ibidem, dosar 500, filele
137 Ц 138.а
[49]. Buletinul Administraţiei Provinciale a Bucovinei, anul I, nr.
1, 1 septembrie 1941, p. 3.
[50]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 36, fila 25.
[51]. Ibidem, dosar 34, fila
11.
[52]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond I.G.J., inv. 1474, dosar 1/ 1941, fila 116 Ц 116 verso.
[53]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 36, fila 98.
[54]. Ibidem, fila 11
[55]. Ibidem, fila 30.
[56]. Ibidem, dosar 67, fila
10. În teritoriile eliberate guvernul de la Bucureşti
intenţiona să trimită numai specialişti, pentru a nu se
compromite (ca şi în perioada interbelică) în faţa
fraţilor dezrobiţi. Alex M. Stoenescu, vorbind despre agresiunea
sovietică din iunie 1940, sublinia că ea Фa fost favorizată
şi de proasta administrare a teritoriului şi din modul periferic
în care era tratată provincia, Basarabia devenind un fel de Gayana
franceză a Bucureştiului, unde erau trimişi toţi
funcţionarii vinovaţi de corupţie, poliţiştii şi
administratorii dovediţi incapabiliФ. (A. M. Stoenescu, Op. cit., p. 69).
[57]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosarа
1117, fila 128.
[58]. Ibidem, dosarа 559, fila 71.
[59]. Ibidem, dosarа 270, fila 1.
[60]. Ibidem, dosar 1114a,
fila 93.
[61]. Ibidem, dosar 87, fila
33.
[62]. Ibidem, fila 31.
[63]. Ibidem, fila 30.
[64]. Ibidem, fila 29.
[65]. Ibidem, dosar 615, fila
41.
[66]. Ibidem, dosar 502,
filele 104 Ц 106. Pentru a nu se comite fraude în legătură cu
scutirea de mobilizare, Marele Stat Major prin ordinul nr. 32650/ G / 1942 a
decis să se facă Уcercetări pentru a se descoperi persoanele cari
au obţinut în mod frauduos mobilizări pentru lucru sau scutiri
de mobilizăriУ (Ibidem, dosar 513, fila 105). La data de 25 decembrie 1942
în Bucovina erau 10071 funcţionari, în Basarabia 13455 şi
în Transnistria 7973 (regăţeni) funcţionari (ibidem, dosar
502, fila 160).
[67]. Ibidem, dosar 1110,
fila 146. În teritoriile în care a fost instaurată
administraţia românească au fost trimişi specialişti
bine pregătiţi. Despre corpul administrativ din Transnistria, Ion
Antonescu spunea: УÎn administrarea Transnistriei este angajat tot
prestigiul Ţării. Trebuie să facem dovadă că suntem
capabili să administrăm şi o ţară mai mare. Pentru
aceasta trebuiesc oameni aleşi şi siguri ca energie, pricepere,
conştiinţă şi cinsteФ (ibidem, dosar 632, fila 70).
[68]. Ibidem, dosar 87, fila
30. Pentru ajutorarea funcţionarilor guvernământului Bucovina a
fost înfiinţat un magazin universal, de unde funcţionarii
puteau să se aprovizioneze cu mărfurile necesare, la un preţ mai
mic decât cel al pieţii.(Universul,
anul 59 nr. 106, 22 aprilie 1942, p. 1).
[69]. Universul, anul 59, nr. 164, vineri, 18 iunie 1942, p. 6.
[70]. A.N.R.M.,
Chişinău, Fond 706, inv. 1, dosar 10, fila 91.
[71]. Ibidem, dosar 68, fila
57.
[72]. Stenogramele şedinţelor Consiliului de Miniştri.
Guvernarea Antonescu. IV vols. Ediţie întocmită de: M.D.
Ciucă, A. Teodorescu, B. F. Popovici, M. Ignat. Bucureşti, 1997 Ц
2000, vol. I, p. 1 Ца 13.
[73]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 561, fila 106.
[74]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond Cab. Militar, inv. 764, dosar 9/ 1942, fila 240. La 17
ianuarie 1941 a fost emis ordinul circular privind lupta cu birocraţia (ibidem,
Fond P.C.M., inv. 300, dosar 138/ 1941, filele 130 Ц 137).
[75]. Ibidem, fond M. I.,
inv. 754, dosar 369 / 1942, fila 146 Ц 146 verso.
[76]. Ibidem.
[77]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 1208, fila 354.
[78]. Ibidem, dosar 59, fila
563.
[79]. A. Petrencu, Op. cit., p. 111.
[80]. A. M. Stoenescu, Op. cit., p. 220.
[81]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond P.C.M., inv. 300, dosar 402/ 1941, fila 205.
[82]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 23, filele 136 Ц 137.
[83]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 23, fila 172.
[84]. Ibidem, dosar 12, fila
649.
[85]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond P.C.M., inv. 300, dosar 402 / 1941, fila 104.
[86]. Ibidem, fila 49 Ц 49
verso. La 26 august 1941 locţiitorul împuternicitului Rioşanu,
Corneliu Calotescu, se adresa bucovinenilor, anunţându-i, că
Уoricine constată abuzuri comise de particulari sau funcţionari
publici, sau are indicii sigure de comiterea lor era dator a aduce la
cunoştinţa Împuternicitului BucovineiУ (Buletinul Administraţiei Provinciale a Bucovinei, anul I, nr.
1,1 sept. 1941, p. 9).
[87]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 36, fila 91.
[88]. Ibidem, dosar 13, fila
22.
[89]. N. Ciachir, Op. cit., p. 144.
[90]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 71, filele 56, 74 Ц 75.
[91]. Ibidem, dosar 36, fila
91.
[92]. Ibidem, dosar 13, fila
21.
[93]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 13, fila 22.
[94]. Ibidem, dosar 632, fila
248.
[95]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond I.G.J., inv. 1474, dosar 79/ 1941, fila 162.
[96]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 561, fila 20.
[97]. Ibidem, dosar 1110,
fila 95.
[98]. Ibidem, dosar 543, fila
5.
[99]. Ibidem, dosar 18, fila
178.
[100]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond Cab. Militar, inv. 764, dosar 394/ 1941, fila 18.
[101]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 14, filele 349 Ц 350.
[102]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond I.G.J., inv. 1474, dosar 111/ 1943, fila 18.
[103]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 24, fila 48.
[104]. Ibidem, dosar 1119,
fila 193.
[105]. Ibidem, dosar 23,
filele 138 Ц 139.
[106]. Ibidem, dosar 1119,
fila 193.
[107]. Arhiva de Stat a Regiunii Cernăuţi, (─хЁцртэiщ └Ёїiт ╫хЁэiтхЎ№ъющ ╬сыюёЄш: în continuare D.A.C.O.), fond R-307, inv. 1, dosar
2401, fila 16.
[108]. A.N.I.C.,
Bucureşti, fond I.G.J., inv. 1474, dosar 157/ 1941, fila 20.
[109]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 61, fila 54.
[110]. Ibidem, dosar 521, fila
10.
[111]. Ibidem, dosar 10, fila
72.
[112]. Ibidem, fila 695.
[113].M.а Carp, Cartea
neagră. Suferinţele evreilor din România. 1940 Ц 1944. III
vols, Ediţia a II-a, ed. УDiogeneФ, Bucureşti, 1996, vol. III, p. 65.
[114]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 23, fila 131.
[115]. Ibidem.
[116]. Ibidem, fila 134. Din
alte surse aflăm că din cele 40 de moşii evreieşti
atribuite de către Romaşcanu, trei au fost date în custodie
românilor, iar restul armenilor şi ucrainenilor. (A.N.I.C.,
Bucureşti, fond P.C.M., inv. 300, dosar 402/ 1941, fila 105).а
[117]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 23, fila 133.
[118]. Ibidem, dosar 10, fila
160.
[119]. Ibidem, dosar 28, fila
145.
[120]. Ibidem, dosar 500, fila
62.
[121]. Ibidem, dosar 561, fila
45.
[122]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 71, filele 104 Ц 105.
[123]. Ibidem, dosar 500, fila
62.
[124]. Ibidem, dosar 14, fila
355.
[125]. Lista persoanelor vezi:
ibidem, fila 338.
[126]. Ibidem, fila 337.
[127]. Ibidem, fila 336.
[128]. Ibidem, dosar 561, fila
45.
[129]. Ibidem, dosar 536,
filele 71 Ц 72.
[130]. Ibidem, fila 3.
[131]. A.N.R.M.,
Chişinău, fond 706, inv. 1, dosar 23, fila 132.а
[132]. Ibidem, dosar 628, fila
178.
[133]. Ibidem, dosar 51, fila
36.
[134]. Ibidem, dosar 536, fila
4.
[135]. Ibidem, dosar 28,
filele 145 Ц 146.а
[136]. Ibidem, dosar 562, fila
195.
[137]. Generalul Ion Gheorghe,
Un dictator nefericit. Mareşalul
Antonescu. (Calea României spre Statul satelit). Ediţie şi
studiu introductiv de S. Neagoe. Ed. УMachiavelliФ, Bucureşti, 1996, p.
258.
[138]. A.N.R.M.,
Chişinău., Fond 706, inv. 1, dosar 28, fila 86. Pentru calmarea
stării de spirit a populaţiei, alarmată de transporturile de
mobilier şi bagaje din Bucovina în Regat, guvernatorul Bucovinei,
în septembrie 1943, a interzis Уde a se mai elibera autorizaţiuni
pentru transportul de mobilier şi orice alte bagaje în Vechiul
Regat, în afară de cazuri excepţionale şi anume:
mutări de ofiţeri, subofiţeri sau funcţionari civili,
în baza ordinelor superioareУ. C.F.R. şi organele jandarmeriei,
şi poliţiei aveau ordine de a opri oricare transportări în
afara Bucovinei, care nu aveau autorizaţia specială eliberată de
guvernământul provinciei Bucovina (ibidem, fila 81). Pentru a
stăvili evacuările de bunuri, aparţinând ofiţerilor,
cu camioanele militare, au fost plasate în teritoriu posturi speciale de
pază (A.N.I.C., Bucureşti, Fond Cab. Militar, inv. 764, dosar 223/
1944, fila 24).
[139]. C. Hlihor, Din istoria BasarabieiЕ Teză de
doctorat, p. 202. Pregătirea unei eventuale evacuări a fost
ordonată în şedinţa Consiliului de Miniştri (de
Colaborare) din 22 septembrie 1943 (A.N.R.M., Chişinău, Fond 706,
inv. 1, dosar 1003, fila 35a).