DIN ISTORIA SERVICIILOR DE INFORMAŢII
ŞI CONTRAINFORMAŢII A ROMÂNIEI
ÎN PERIOADA CELUI DE-AL DOILEA
RĂZBOI MONDIAL[1]
1. Concepţia şi
principiile înfiinţării serviciului secret în
România.
Până
în al doilea deceniu al secolului XX, Armata română n-a dispus
de un serviciu de informaţii distinct, ceea ce
s-a resimţit negativ, atât în timpul războaielor
balcanice din 1912-1913, cât şi în timpul primului război
mondial. Necesitatea prevenirii evenimentelor ce puteau pune în pericol
siguranţa naţională, a impus crearea Serviciului Secret, care
să asigure statul cu informaţii despre intenţiile posibililor
inamici şi să elaboreze din timp ipotezele de apărare.
Această misiune i-a revenit lui Mihail Moruzov, care l-a fondat, organizat
şi condus din 1924 şi până la începutul lunii
septembrie 1940.[2]
Concepţia
şi principiile înfiinţării acestui serviciu, au presupus: „I. Crearea serviciilor secrete de
informaţii operative, la frontiere, care să fie conduse, din punct de
vedere tactic de ofiţeri după directivele Marelui Stat Major
(Secţia a II-a – P.M.), Serviciul «S» purtând numai răspunderea
elementelor de agentură, din punct de vedere tehnic”. Aceste servicii
trebuiau să se ocupe de studierea zonelor în care urma să se
activeze din punct de vedere ofensiv şi defensiv; semnalarea oricăror
mişcări de trupe inamice din zonele respective; pregătirea
specialiştilor în domeniul informaţiilor din corpul
ofiţeresc, care să constituie elementul de bază al Serviciului
de Informaţii operativ în caz de război. De asemenea, a fost
prevăzută „II. Crearea unui
Serviciu de contrainformaţii operative, sub conducerea directă
şi pe răspunderea M./arelui/ St./at/ M./ajor/, cu trei Centre: Est,
Vest şi Sud, având misiunea să pregătească aparatul
de contrainformaţii necesar armatelor de operaţiuni în caz de
război. III. Crearea unui Serviciu «S» de Informaţii
înăuntrul statelor ce ne interesează, dincolo de zonele
informative din raza Centrelor ce ţin direct de Marele Stat Major,
având misiunea să procure atât în timp de pace cât
şi în timp de război materialul de informaţii cu caracter
general, necesar armatei. IV. Crearea unui Serviciu de contrainformaţii
care să procure informaţii asupra oricăror chestiuni tot cu
caracter general, interesând armata”.
Deci,
Serviciul Secret al Armatei române urma să fie alcătuit din
două componente: „Prima grupă aparţinând M./arelui/
St./at/ M./ajor/ ca element operativ, căreia îi vor fi subordonate
serviciile secrete de informaţii şi contrainformaţii operative,
pe lângă celelalte servicii de informaţii şi contrainformaţii,
ca: Serviciul de informaţii desfăşurat de Aliaţii Militari
şi Serviciul [de] contrainformaţii inferior, excortând, conform
regulamentelor, pe lângă comandamente. A doua grupă va fi formată
de Serviciul S de informaţii şi contrainformaţii, cu caracter
general, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale”.
Serviciul Secret Central (al Ministerului Apărării Naţionale),
fiind un corp de specialitate, urma să îndeplinească
(obligatoriu sau la cerere) un rol consultativ pe lângă Serviciile
de informaţii şi contrainformaţii (Centrele informative), ce
aparţineau Marelui Stat Major (M.St.Major), având un delegat
permanent acolo. Ministerul Apărării Naţionale trebuia să
ataşeze pe lângă Serviciul Secret Central un delegat tehnic cu
rol consultativ în chestiuni pur militare.[3]
În
unităţile armatei, subdiviziunile care se preocupau de coordonarea
activităţilor informative şi contrainformative erau Birourile 2
ale Statelor Majore ale unităţilor. Despre misiunile informative ale
unui stat major de unitate, putem afla din mărturiile lui Ion Lissievici[4],
care în perioada noiembrie 1926 – octombrie 1930 a făcut parte din
Statul Major al Diviziei 6 Infanterie, îndeplinind funcţiile de
ajutor – şef de birou – la Biroul 1 – şi şef al Birourilor 2, 3
şi 4: „Biroul 1 se ocupa cu recrutarea, organizarea şi mobilizarea;
Biroul 2 informaţii şi contrainformaţii, în timp de pace,
nu avea o acţiune informativă propriu-zisă, decât în
ce priveşte instrucţia ofiţerilor şi a trupei cu privire la
modul de acţiune în caz de război sau pe timpul războiului
pentru a procura, studia, intercepta, interpreta şi transmite
informaţiile despre trupele inamice. Din punct de vedere contrainformativ,
în timp de pace, acest birou urmărea să cunoască starea de
spirit a ofiţerilor şi trupei din subordinele diviziei. În timp
de război Biroul 2 conducea întreaga acţiune informativă a
trupelor din subordinea diviziei pentru procurarea informaţiilor despre
inamic; prezenta situaţia inamicului, comandantului diviziei; redacta
şi difuza ordinele cu privire la procurarea informaţiilor;
întocmea şi difuza buletinele şi rapoartele informative cu
privire la inamic. În timp de război, Biroul 2 se ocupa cu
măsurile de siguranţă şi pază a Comandamentului
şi trupelor diviziei în zona de acţiune a acestora, redactând
ordinele şi buletinele contrainformative. Biroul 3 se ocupa cu conducerea
operaţiilor în timp de război. În acest scop ţinea
la curent harta cu situaţia trupelor proprii, redacta şi transmitea
ordinele pe baza hotărârii comandamentului diviziei. Biroul 4 se
ocupa cu situaţia materială, în timp de război, a
comandamentului şi trupelor diviziei, astfel încât să se
asigure la timp cu organizările şi evacuările, cu
subzistenţele, armamentul, agentul sanitar, etc.”.[5]
Tot de la Ion Lissievici aflăm despre organizarea
şi principalele atribuţii ale Secţiei a II-a informaţii a
M.St.Major din epocă: „Procura, studia, interpreta şi difuza în
măsura în care aprecia necesar, la comandamentele din subordine,
informaţiile cu privire la: potenţialul de război al eventualilor
inamici cu care ţara s-ar putea găsi în război”. În
terminologia specifică activităţii de informaţii şi
contrainformaţii militare, potenţialul de război cuprindea:
„forţele armate, gradul lor de instrucţie, dotarea cu armament de
orice fel, precum şi posibilităţile de ordin economic şi
situaţia politică a statelor în cauză”. Informaţiile
erau obţinute prin mijloace oficiale (presa, colaborarea cu alte
instituţii ale statului, în special cu Ministerul Afacerilor
Externe, schimbul de date şi cooperarea cu serviciile similare ale
statelor prietene) şi speciale (agentura secretă, interceptarea
comunicaţiilor şi supravegherea externă – filajul –, etc.). Prin
mijloacele speciale se îmbogăţea substanţial fluxul informaţiilor
de interes, precum şi puteau verifica datele şi informaţiile
obţinute din sursele deschise sau oficiale.
În
baza acestor informaţii, Secţia a II-a, M.St.Major, întocmea
ipotezele de mobilizare, de concentrare şi primele operaţii probabile
ale armatelor cu care ţara se putea găsi într-un conflict.
În funcţie de aceste ipoteze, Secţia a III-a din M.St.Major
întocmea planurile de campanie pentru primele operaţii ale armatei
proprii.
Despre
atribuţiile contrainformative ale Secţiei a II-a a M.St.Major Ion
Lissievici afirma că, în principal „urmărea să
cunoască starea de spirit şi moralul în cadrul armatei, să
dirijeze instituţia informativă şi contrainformativă la
comandamentele şi unităţile din subordine, să concure pe cât
posibil la descoperirea acţiunilor de spionaj şi sabotaj, să
ţină la curent şi să cunoască situaţia
morală şi starea de spirit a populaţiei ţării”. Pentru
îndeplinirea acestor misiuni, Secţia a II-a avea în
structură şase birouri: 1 – căutarea informaţiilor; 2 –
contrainformaţii; 3 – studii; 4 – ataşaţi militari; 5 – cifru; 6
– radio-ascultare.[6]
De
remarcat că, organizarea activităţilor informative şi
contrainformative în România interbelică, prin
înfiinţarea Serviciului Secret al Armatei române, s-a efectuat
„după cele mai moderne concepţii” ale epocii. Inspirată din
organizarea organelor informative din Anglia, opera lui Mihail Moruzov a fost
imitată de Bulgaria, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Rusia şi
Franţa.[7]
Organizarea
şi preocupările informative şi contrainformative ale organelor
militare de profil, pe parcurs, s-au modificat nesemnificativ (în
funcţie de interesele ţării), rămânând practic
aceleaşi şi în perioada celui de-al doilea război mondial.
La acest capitol, avem o altă relatare, a lt.-colonelul Traian Borcescu,
care a activat atât în Secţia a II-a a M.St.Major, cât
şi în Serviciul Special de Informaţii (S.S.I.) al
Preşedinţiei Consiliului de Miniştri. El menţionează
următoarele atribuţii ale Secţiei a II-a a M.St.Major: „a)
Activitatea externă în legătură cu Serviciul Special de
Informaţii şi cu ataşaţii militari care depindeau direct de
Secţia a II-a a M.St.M./ajor/.
Urmărea gradul de
pregătire de război a statelor imediat vecine ţării noastre
precum şi sistemul de alianţe militare îndreptate contra
ţării noastre. Ataşaţii militari raportau lunar sau în
măsura producerii evenimentelor, faptele importante din statele
respective. În ceea ce privea U.R.S.S.-ul, se luau informaţii de la
celelalte state. Pentru U.R.S.S. avea organe informative situate pe frontiera
de Est, din care unul la Cernăuţi şi unul la Chişinău,
care coincideau cu centrele de informaţii ale Serviciului Special de
Informaţii, însă lucrau separat. Centralizarea însă
a informaţiilor provenind atât de la centrele de informaţii ale
M.St.M., cât şi ale Serviciului de Informaţii se făcea
însă de Marele Stat Major, Secţia a II-a.
În
străinătate organele Marelui Stat Major de Spionaj şi organele
Serviciului Secret de Spionaj, numite Rezidenţe şi care erau
camuflate sub diferite funcţiuni la Legaţiile române din
capitalele respective, lucrau în colaborare, dar raportau separat.
b) În
interiorul ţării, Marele Stat Major dispunea de birouri statistice la
Bucureşti, Iaşi şi Cluj, care urmăreau activitatea tuturor
elementelor considerate ca suspecte siguranţei statului.
În
problemele politice urmărea problema legionară, comunistă precum
şi activitatea partidelor politice care ar fi adus un regim schimbat
în ţară pe linie politică şi specială,
activitatea muncitorilor în fabrici, activitatea minorităţilor
în special activitatea iredentistă bulgară şi
maghiară şi contra spionajului intern, adică urmărirea
elementelor de spionaj inamice, trimise pe teritoriul ţării noastre.
Aceste birouri statistice
depindeau toate de Secţia a II-a a Marelui Stat Major, (Biroul Statistic
Militar – P.M.) era o denumire care camufla atribuţiile de urmărire a
elementelor care lucrau contra siguranţei Statului de atunci.
c) Colaborarea
Secţiei a II-a din Marele Stat Major cu Serviciul Special de
Informaţii era o colaborare totală, constând din furnizarea de
către Serviciul de Informaţii, Marelui Stat Major, a tuturor
informaţiilor de pe teritoriul ţării. Acolo unde Marelui Stat
Major, Secţia II-a i se părea că nu are preciziuni sau
informaţii complete, le cerea în mod special Serviciului Special de
Informaţii”.[8]
În
final, menţionăm că, acţiuni cu caracter informativ şi
contrainformativ au desfăşurat, într-o măsură mai
mică, şi alte organe de siguranţă – poliţia,
jandarmeria, trupele de grăniceri. După cum relata Mihail Moruzov,
şeful Serviciului Secret al Armatei române(1924-1940), „În
timp de pace, Siguranţa Generală a Statului conlucrează (cu
Serviciul Secret – P.M.) la procurarea de informaţii interesând
şi armata, ca în caz de război, pune o parte din personalul
său poliţienesc la dispoziţia Marelui Stat Major (armatei
operative).
Siguranţa
Generală îşi păstrează structura ei pe
lângă Ministerul de Interne, având misiunea de a-i procura
acestuia informaţii cu caracter general, ţinând de
responsabilitatea acestui departament în cadrul
responsabilităţii generale faţă de guvern.
Din
acelaşi motiv, aceeaşi structură o păstrează şi
Corpul Jandarmeriei, în împrejurări analoage”.[9]
Deci,
perioada interbelică „Este etapa când, obligată a face
faţă asaltului celor mai perfecţionate şi mai
necruţătoare structuri informative din lume (...), România de după
1918 este constrânsă să-şi pună problema «de
viaţă şi de moarte» a constituirii unor structuri nu numai
similare celor de care era agresată, dar şi egal valoric şi
chiar superioare, dată fiind disproporţia dintre agresori şi
agresat. Obligaţi să lupte, secole în şir, cu forţe
inamice de multe ori mai puternice, numeric, decât ei, românii
secolului XX s-au aflat confruntaţi încă o dată cu
problema descoperirii acelor strategii şi tactici care să le
permită a suplini prin inteligenţă şi spirit de jertfă
ceea ce le lipsea ca număr şi putere materială”.[10]
După
pierderile teritoriale din vara anului 1940 (a Basarabiei, nordului Bucovinei,
nordului Transilvaniei şi Cadrilaterului), România, în
persoana generalului Ion Antonescu, se apropie tot mai mult în plan
politico-diplomatic de Germania nazistă, în speranţa refacerii
teritoriale a Statului Român. Angajarea României în
războiul antisovietic, alături de Reich-ul german, a urmărit
eliberarea Basarabiei, nordului Bucovinei şi recăpătarea
nordului Transilvaniei, precum şi lichidarea „veşnicului pericol din
Est” (a expansionismului rus), care a ameninţat secole la rând
Ţările Româneşti.
2. Centre de Informaţii ale
Marelui Stat Major al Armatei române pe Frontul din Răsărit,
în perioada războiului antisovietic
La
declanşarea războiului contra Uniunii Sovietice, pentru informarea
asupra situaţiei inamicului şi depistarea spionilor şi
grupărilor diversioniste, pe Frontul din Răsărit s-a aflat
Eşalonul Mobil al Serviciului Special de Informaţii (S.S.I.), precum
şi două organe ale M.St.Major[11]
– Centrul
de Informaţii „A”, condus de maiorul
Dionisie Bădărău şi Centrul de Informaţii „B”,
în frunte cu lt.-colonelul
Alexandru Ionescu (serviciu
cunoscut şi sub denumirea de „Biroul
Lt. Colonel Alion”, de la primele litere ale numelui şi prenumelui
şefului).[12]
Pe
frontul bucovinean activitatea informativă şi contrainformativă
a M.St.Major era desfăşurată de Centrul de Informaţii „A”
(ataşat Armatei a III-a române), iar pe cel basarabean de Centrul de
Informaţii „B”, care ulterior s-a deplasat pe Frontul din
Răsărit, alături de trupele române (Armata a IV-a),
până în peninsula Taman. De remarcat că, aceste două
centre informative şi-au desfăşurat activitatea de profil
în aceste două provincii, încă din perioada
interbelică, iar acum trebuiau să acţioneze potrivit
cerinţelor de război.
La
deplasarea frontului spre Est, Centrul „A” a rămas să activeze
în Bucovina, iar în Basarabia Centrul „B” a fost înlocuit de
Biroul Statistic Militar Chişinău.
Continuarea
operaţiunilor militare la Est de Nistru, impunea şi un mai mare efort
informativ asupra situaţiei inamicului din faţa liniei frontului. Acţiunea Centrului de
Informaţii „B” la Est de Nistru, în condiţiile creşterii spaţiului
geografic ocupat de trupele româno-germane, ar
fi fost insuficientă şi în aceste condiţii s-a impus
crearea unui centru mobil de informaţii – organ militar, care să
însoţească armata de operaţiuni.
Astfel, în ziua de 18 iulie 1941, a fost constituit la
Botoşani un
nou centru de informaţii, sub conducerea maiorului Dionisie Bădărău, denumit Centrul
de Informaţii „H”.[13]
În fruntea Centrului „A” (de la care a plecat maiorul D. Bădărău), a fost
numit maiorul Xenofon Tarnawski.[14]
Centrul
„H” mai era cunoscut şi sub denumirea de „Biroul Lt. Colonel D. Bădărău” sau – în faza
finală a războiului – ca „Detaşamentul
Lt. Colonel D. Bădărău”.[15]
Misiunea
Centrului „H” consta în a realiza, în limita
posibilităţilor de lucru, cererile informative ale Comandamentului
Armatei a III-a române (cu indicativul M.U. „Flamura”), pe timpul
operaţiunilor de la Est de Nistru şi a documenta Secţia a II-a a
Marelui Cartier General (M.C.G.),[16]
prin rapoarte şi note informative periodice, privind: unităţile
Armatei sovietice din faţa Armatei a III-a române; tipul
unităţilor şi forţa lor combativă; procedeele de
luptă folosite de adversar; evoluţia stării de spirit din Armata
sovietică; dispoziţiile speciale date de autorităţile
sovietice pentru armată şi pentru locuitorii din zonă pe timpul
operaţiunilor militare; evoluţia teatrului de operaţiuni de la
Est de Nistru; starea de spirit a populaţiei şi manifestările ei
faţă de Armata română şi germană; efectele
propagandei comuniste în armată şi în rândurile
populaţiei civile; influenţa pe care o are în rândurile Armatei
române starea de lucruri găsită la Est de Nistru.
Iniţial,
Centrul „H” era organul informativ al M.C.G., Secţia a II-a, apoi al
M.St.Major, Secţia a II-a. Din punct de vedere operativ, Centrul era
exclusiv la dispoziţia Comandamentului Armatei a III-a române,
singurul în drept a-i cere misiuni informative, iar toate
informaţiile obţinute, erau raportate numai acestui comandament.
Datele mai importante şi de interes general se înaintau şi
M.C.G., Secţia a II-a (apoi M.St.Major, Secţia a II-a). Deplasarea
lui se făcea conform ordinelor Armatei a III-a. Din punct de vedere
administrativ (alimentarea şi justificarea fondurilor), depindea de
Secţia a II-a a M.C.G., iar Comandamentul Armatei a III-a trebuia
să-i pună la dispoziţie carburanţii necesari şi să-i
acorde toate înlesnirile pentru îndeplinirea misiunilor stabilite
(mijloace de transport suplimentare, foi de drum, local, pază,
hărţi, etc.).
Informaţiile pentru M.C.G., Secţia a II-a trebuiau
raportate săptămânal (sau atunci când situaţia
impunea), prin curier şi numai sub formă de sinteze şi note, iar
informaţiile pentru Armata a III-a, prin toate mijloacele disponibile
şi numai în conformitate cu dispoziţiile acestui comandament.[17]
Centrul
a fost dotat cu două autoturisme de la Centrul „A”, un autoturism şi
o camionetă de la Armată şi un autoturism de la S.S.I. Cu toate
acestea, greutăţile cu care s-a confruntat Centrul „H”, erau legate,
în special, de insuficienţa mijloacelor de transport.[18]
Pe
parcursul lunii iulie 1941, Centrul „H” a mai primit de la Centrul „B” un
autoturism şi un autocamion, însă ambele defectate. Unul din
autoturismele primite de la Centrul „A” (Subcentrul de Informaţii
Iaşi), fiind prea jos şi deci impracticabil pe drumurile basarabene,
a fost restituit Centrului „A”, care şi el era lipsit de mijloace de
transport. Maşina trimisă de S.S.I. nu avea cauciucuri, iar Armata nu
putea oferi mijloace de transport suficiente.
La 21
iulie 1941, imediat după constituirea Centrului „H”, maiorul D.
Bădărău informa Secţia a II-a a M.C.G., despre această
problemă: „Pentru deplasare în zonă, serviciul nu dispune
decât de un singur autoturism, cel al Marelui St. Major de la Centrul
«A». (…). Cu toate acestea – încheia maiorul – vom depune întreaga
stăruinţă pentru a putea face faţă misiunii primite”.[19]
După
cum am spus deja, în fruntea Centrului a fost numit maiorul Dionisie Bădărău, fiind ajutat de căpitanul Onisifor Prodan. Echipa
de cercetare era formată din locotenentul
în rezervă Sigismund Krjijewski în calitate de şef
şi ajutat de sublocotenentul
în rezervă Eugen Popovici.
Echipa de recrutare a agenturii era alcătuită din
funcţionarul civil Frantz Slijewski
şeful echipei, agentul Anton
Pavlicovschi ajutor şi agenţii
Cernei şi Pancenco, la care s-a alăturat apoi şi
agentul Daniil Cuşnir. Majoritatea lor au venit de la
Centrul de Informaţii „A”, cu excepţia lui Frantz Slijewski, Mihai
Niţescu, Daniil Cuşnir şi
Anton Pavlicovschi, luaţi de la S.S.I.[20]
Registratura
era formată dintr-o singură persoană – plutonierul în
rezervă Mihai Niţescu,
funcţionar civil, dactilograf, de la Centrul de Informaţii „B” (aflat
iniţial în cadrul S.S.I.).[21]
Echipa fotografică avea doi specialişti foto oferiţi de S.S.I.
Personalul inferior era compus din patru grade inferioare în calitate de
ordonanţe ale ofiţerilor, doi şoferi, cu toţii de la
Centrul de Informaţii „A”, alţi doi şoferi de la Centrul de
Informaţii „B” şi un şofer de la S.S.I.[22]
Ulterior,
după mărirea reţelei informative şi contrainformative a
Centrului „H”, prin constituirea subcentrelor informative, numărul
colaboratorilor a crescut.
La 20
iulie 1941, maiorul D. Bădărău şi căpitanul O. Prodan
se aflau la Lipnic, jud. Soroca, iar
căpitanul Th. Botezatu (din Centru „A”, viitor şef de subcentru al
Centrului „B” şi „H”) la Botoşani.[23]
Se desfăşurau ultimele preparative pentru organizarea Centrului „H”.
La 17 iulie 1941, Armata a III-a română a
declanşat acţiunile de forţare a Nistrului în sectorul
Moghilev-Lipceni. După ce a constituit un cap de pod, adânc de 30
km., a trecut la urmărirea forţelor sovietice spre Bug. Acţiunea
s-a încadrat în concepţia generală a Înaltului
Comandament german, care a vizat, iniţial, înfrângerea
forţelor sovietice din compunerea Frontului de Sud-Vest, comandat de
generalul S.M. Budionîi,[24]
printr-o manevră dublu învăluitoare executată cu Armata 17
germană, dinspre Nord-Vest, cu efortul la flancul stâng, spre
Nemirov, şi cu Armatele 11 germană şi 3-a română
dinspre Sud-Vest, pe direcţia Moghilev-Gubnik, pe Bug. Retragerea
forţelor sovietice spre Uman a determinat schimbarea misiunilor şi
direcţiilor de înaintare pentru cele două armate, Comandamentul
german hotărând efectuarea unei manevre rapide spre Sud-Est în
flancul drept al trupelor sovietice care rezistau la Odesa, în faţa
Armatei a IV-a române.
Începută la 21 iulie,
ofensiva Armatei a III-a s-a caracterizat prin lupte frecvente cu
ariergărzile inamicului, cele mai grele desfăşurându-se la
Verhovka, Konceba, Krivoe Ozero, Vradievka, etc. Înfrânte şi
în zona Ananiev de Armata 11 germană, forţele sovietice au fost
obligate să se retragă spre Sud-Est către Nikolaev (oraş
din regiunea Nikolaev, Ucraina; amplasat pe limanul Bugului, la confluenţa
râurilor Iujnîi Bug şi Ingul) şi Voznesensk (regiunea
Nikolaev, pe râul Iujnîi Bug, Ucraina), unde Armata a III-a
română a ajuns la 10 august 1941.[25]
Pe tot acest
parcurs, Centrul de Informaţii „H” a obţinut informaţii
importante despre inamic, fiind în măsură să
ţină în permanenţă la curent Comandamentul Armatei a
III-a cu mersul operaţiunilor militare.
[1]. Articolul a fost publicat în: Analele stiintifice ale Academiei „Stefan cel Mare” a Ministerului
Afacerilor Interne al Republicii Moldova. Stiinte socioumanistice. Editia a VI-a, Chisinau, 2006, p.
144-149.
[2]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov şi frontul secret.
Ed. „Elion”, Bucureşti, 2004, p. 13.
[3]. „Expunere
asupra Serviciilor de Informaţii ale Armatei. Istoric.”,
întocmit în 1934 de Mihail Moruzov, în Cr. Troncotă, Mihail Moruzov şi frontul secret,
p. 217-218.
[4]. Vezi mai detaliat despre Ion
Lissievici: Cr. Troncotă, Glorie şi tragedii. Momente din istoria
Serviciilor de informaţii şi contrainformaţii române pe
Frontul de Est (1941-1944).
Ed. „Nemira”, /Bucureşti/, 2003, p. 11-22.
[5]. Cr. Troncotă, Glorie şi tragedii..., p. 12.
[6]. Ibidem, p. 13-14.
[7]. „Expunere
asupra Serviciilor de Informaţii ale Armatei. Istoric.”,
întocmit în 1934 de Mihail Moruzov, în Cr. Troncotă, Mihail Moruzov şi frontul secret,
p. 222.
[8]. „Depoziţia martorului lt.-col.Traian
Borcescu, fost şef al serviciului secretariatului S.S.I., audiat în
ziua de 12 noiembrie 1945, de către acuzatorul public Dumitru Săracu”
în Matatias Carp, Cartea Neagră.
Suferinţele evreilor din România.1940-1944. Cu o
prefaţă de dr. Al. Şafran, Şef Rabin al Cultului Mozaic din
România. Ediţia a II-a (prima ediţie a apărut în
1946), III vols, Ed. „Diogene”, /Bucureşti/, 1996, vol. II, p. 48.
[9]. „Expunere asupra Serviciilor de
Informaţii ale Armatei. Istoric.”, întocmit în 1934 de Mihail Moruzov,
în Cr. Troncotă, Mihail
Moruzov şi frontul secret, p. 222.
[10]. Dan Zamfirescu, Structura de rezistenţă
a naţiunii române, în Troncotă Cr., Eugen Cristescu. Asul serviciilor secrete
româneşti. Memorii (1916 - 1944), mărturii, documente.
Cu o prefaţă de dr. Dan Zamfirescu. Ed. „R.A.I. Bucureşti”, Ed.
„Roza Vânturilor”, Bucureşti, f.a., p. IX.
[11]. Marele
Stat Major – organul de
pregătire de război a forţelor armate şi a teritoriului,
şi trebuia, conform Decretului-Lege nr. 2892 din 28 octombrie 1943,
să propună ministrului de război „toate măsurile în
legătură cu apărarea naţională şi pregătirea
de război în vederea hotărârilor Consiliului Superior al
Apărării Naţionale, să urmărească executarea
hotărârilor luate, să facă propuneri pentru
înzestrarea forţelor armate cu armament, muniţii, etc.,
stabilind necesarul şi caracteristicile principale ale materialului de
război, etc., să asigure recrutarea, organizarea şi mobilizarea
forţelor armate, încadrarea numerică a acestora,
pregătirea mobilizării teritoriului şi a populaţiei
în legătură cu Subsecretariatele de stat ale Ministerului de
Război, cu Ministerul Înzestrării Armatei şi al
Producţiei de Război şi cu toate ministerele şi
instituţiile interesate, pregătirea apărării terestre
şi aeriene a teritoriului, a litoralului şi căilor de
comunicaţie maritime şi fluviale, precum şi pregătirea transporturilor
militare, a instrucţiei în armată, să colaboreze la
întocmirea de proiecte de legi militare, să organizeze şi
să conducă acţiunea informativă asupra forţelor
şi pregătirii militare a diferitelor armate, precum şi
acţiunea contrainformativă şi de contraspionaj, să
pregătească şi să întocmească planurile de
război şi studiul teatrelor de acţiuni probabile, să
facă studii şi propuneri relative la planurile de fortificaţii
permanente şi să urmărească executarea lor, să
întocmească proiecte de regulamente militare cu caracter general
şi să coordoneze pe cele ale armelor, să soluţioneze
problemele în legătură cu funcţionarea transmisiunilor,
să organizeze şi să conducă acţiunea de propagandă
în folosul armatei, să conducă şi să coordoneze
învăţământul în toate instituţiile
militar şi în Şcoala Superioară de Război, etc.” (Al. Duţu, F. Dobre, L. Loghin, Armata
Română în al doilea război mondial (1941-1945).
Dicţionar enciclopedic, Ed. Enciclopedică, Bucureşti,
1999, p. 276). După cum menţiona generalul Constantin Pantazi,
în perioada războiului antisovietic „Comandamentul armatei se
execută în felul următor: până la Nistru se
întindea competenţa Ministerului de Război;
începând de la Nistru spre Est, competenţa revenea
Comandamentului Suprem, adică Mareşalului, care-şi exercită
autoritatea direct prin Statul Major şi, de acesta din urmă, prin
împuternicirea dată de Mareşal. Ministerul de Război nu
avea nici o competenţă asupra ostaşilor aflaţi în
Transnistria şi Rusia” (Constantin Pantazi, Cu Mareşalul
până la moarte.
Memorii. Ed. „Publiferom”, Bucureşti, 1999, p. 161).
[12]. Arhiva Naţională a Republicii
Moldova, Chişinău (în
continuare - A.N.R.M., Chşn.), Fond 2042, inv. 2, dosar 4,
fila 3; Ibidem, dosar 9, fila 145.
[13]. Ibidem, dosar 4, fila 29.
[14]. Ibidem, fila 56.
[15]. La fel şi subcentrele mai erau
cunoscute ca „Biroul…(numele ofiţerului ce-l conducea)” sau
„Subdetaşamentul…(numele ofiţerului ce-l conducea)”.
[16]. Marele
Cartier General – parte
componentă a Marelui Stat Major al Armatei române (Eşalonul I).
A funcţionat ca structură de comandament distinctă în
perioadele iunie-octombrie 1941 şi august 1942-ianuarie 1943. Organizare:
Cabinetul şefului M.C.G., Secţia 1 organizare, Secţia 2
informaţii, Secţia 3 operaţii, Secţia 4 servicii,
Secţia transporturi, Secţia adjutantură, Secţia
legături cu armatele aliate, Serviciul cifrului, Trenul M.C.G. În
organica sa mai erau incluse structuri similare din Statul Major al Aerului
şi Statul Major al Marinei. Efectiv: 270 oameni (Al. Duţu, F. Dobre, L. Loghin, Armata
Română..., p. 275).
[17]. A.N.R.M., Chşn., Fond 2042, inv. 2,
dosar 4, filele 29-30, 33.
[18]. Ibidem, filele 1-24.
[19]. Ibidem, filele 16-17.
[20]. Ibidem, dosar 7, fila 147. Ibidem, Fond 706,
inv. 2, dosar 18, filele 64-66.
[21]. La 17 iulie 1941, ora 17, un convoi însoţit
de plutonierul în rezervă Niţescu, a plecat de la Centrul „B”
spre Centrul „A”. Plutonierul în rezervă Niţescu detaşat
de la Centrul „B”, trebuia să meargă la Centrul „A”, ca agent intern
(dactilograf şi registrator), retribuit cu suma de 5.000 lei/lună, de
unde urma să treacă în componenţa Centrului „H” de la
Botoşani, cel târziu la ora 19 a zilei următoare (ibidem, Fond
2042, inv. 2, dosar 4, filele 1-2).
[22]. Ibidem, filele 29-30, 33.
[23]. Ibidem, fila 18.
[24]. Semion
Mihailovici Budionîi
– (1883-1973) – mareşal al Uniunii Sovietice (1935), triplu
Erou al Uniunii Sovietice (1958, 1963 şi 1968), erou al Războiului
civil din Rusia. În perioada Războiului civil a fost comandant al
Corpului de cavalerie şi comandant al Armatei 1-a Cavalerie (1919-1923).
În anii 1924-1937, a deţinut funcţia de instructor de cavalerie
în Armata roşie. În anii 1939-1941 a fost locţiitor al
comisarului poporului pentru apărare al U.R.S.S. În perioada
războiului germano-sovietic a fost comandant suprem al trupelor din
direcţia Sud-Vest şi Caucazul de Nord (1941-1942).
[25]. Al.
Duţu, F. Dobre, L. Loghin, Armata Română..., p.
32.