Sărbătorirea zilei de 27 martie 1918
în 1943.
Evenimentul de la 27 martie 1918 –
Unirea Basarabiei cu România – a rămas în memoria buneilor
noştri pentru întreaga viaţa, iar pentru generaţiile
contemporane constituie o filă glorioasă din istoria
naţională studiată la şcoală.
Raptul Basarabiei
din 1812 a putut fi reparat doar către anul 1918, perioadă în
care românii nu au uitat pentru nici o clipă de românitatea
acestui teritoriu, de apartenenţa lui la Ţara Moldovei, la Regatul
României, de unitatea spirituală şi teritorială a Neamului
Românesc. Confirmarea acestui fapt este inutilă, dar totuşi o
vom face-o prin a menţiona cele relatate în memoriile lui Constantin
Pantazi, subsecretar de Stat al Armatei de Uscat şi ministru de
Război (din 22 ianuarie 1942) în guvernul Antonescu: “Tot în
1912, se împliniseră 100 de ani de la pierderea Basarabiei, care
devenise provincie încorporată la ruşi. Naţionalistul
profesor Nicolae Iorga, profesor Honoris
Causa al Universităţilor din Paris, Roma, Londra şi
Philadelphia, având atunci o mare influenţă asupra tineretului,
era în capul mişcării care reamintea durerea neamului de
pierderea Basarabiei. Ziua comemorativă a acestei pierderi a fost o zi de
doliu românească; drapele negre au fost arborate la aproape toate
casele de pe teritoriul României. Desigur oficialităţile
şi instituţiile statului nu puteau să se manifeste, Rusia fiind
o ţară mare şi puternică”.[2]
După Unirea
din 1918 şi o perioadă tensionată în relaţiile
româno-sovietice, Uniunea Sovietică, mânată de ideea
comunistă, căreia îi era vital necesară expansiunea
teritorială (în vederea constituirii Republicii Sovietice Universale
prin nimicirea sistemului capitalist), recucereşte Basarabia în
iunie 1940 şi anexează nordul Bucovinei, ca recompensă pentru
“exploatarea” timp de 22 de ani a teritoriului dintre Prut şi Nistru de
către România. Această grea lovitură pentru Ţară
a fost urmată de pierderea Transilvaniei de Nord (la 30 august 1940
în favoarea Ungariei) şi cedarea Cadrilaterului (la 7 septembrie
1940 Bulgariei).
Dorinţa
arzătoare a românilor, de lichidare cât mai grabnică a
nedreptăţilor făcute în 1940 şi dezrobirea
fraţilor subjugaţi, precum şi venirea la cârma
Ţării a Generalul Ion Antonescu, făceau posibilă revenirea
Basarabiei la trupul Ţării, în care scop Guvernul Antonescu a
depus mari eforturi în plan militar şi politico-diplomatic;
încă în şedinţa Consiliului de Miniştri din 21
septembrie 1940, Conducătorul Statului destăinuia prezenţilor, că
“Generalul Antonescu luptă ca să reconstituie România Mare, dar
n-o strigă la toate răspântiile de stradă, fiindcă ar
fi ca pisica cu clopoţei, care încearcă să prindă
şoareci…”.[3]
Alăturarea
României puterilor Axei şi participarea la războiul antisovietic
(declanşat la 22 iunie 1941) avea drept scop eliberarea Basarabiei şi
nordului Bucovinei, dar şi reconsolidarea actului de la 27 martie 1918
prin înlăturarea pentru totdeauna a veşnicului pericol din est.
În acest sens presa din epocă scria: “Europa civilizată, duce
lupta de legitimă apărare împotriva bolşevismului
păgân, necruţător, ce ţinteşte să
înece cu valul său de ură şi distrugere tot ce s-a
construit în secole de trudă în sud - estul european. Europa
mândră de continuitatea şi propăşirea sa, trebuie
să înţeleagă perfect de bine poziţia României,
dacă primeşte durerea, amărăciunea şi revolta
noastră de la 1878 când ni s-a răpit sudul Basarabiei şi
de la 1940 când din nou lăcomia aceluiaşi stat ne-a smuls din
trupul ţării provincia de la răsărit”.[4]
În
războiul antisovietic dus de Statul Român, mult suferita Basarabie a
devenit simbolul propagandei de Stat pe care se axa lupta contra
duşmanului din Răsărit: “(…) urmaşii săi de azi pot
să vadă că nepoţii românilor de la 1877 au pornit
lupta pe frontul de la răsărit pentru acelaşi ţel
naţional, ţel care însemnează esenţa
însăşi a vieţii neamului românesc: realipirea
provinciilor cari româneşti au fost totdeauna, repararea
nedreptăţii ce ni s-a făcut prin sfâşierea
integrităţii hotarelor. Suntem pe firul continuităţii,
fără răgaz, fără ezitări, ca şi cum cei de
ieri ar fi şi astăzi printre noi, ca să ne înveţe
că nimic nu poate fi mai scump, mai demn de jertfe pentru un popor care
îşi afirmă dreptul său la viaţă liberă,
decât unitatea sa naţională”.[5]
În 1943,
evenimentul de la 27 martie 1918, dedicat aniversării a 25 de ani de la
Unirea Basarabiei cu Patria-mamă, s-a serbat printr-o grandioasă
manifestaţie naţională.
Spre
sfârşitul lunii martie 1943 toată atenţia opiniei publice
româneşti şi a celei internaţionale (mai ales a statelor
Axei) era îndreptată către Basarabia, vorbindu-se despre
drepturile româneşti asupra acestei Provincii, despre
importanţa ei naţională şi europeană. Aniversarea
importantului eveniment urma să fie sărbătorită la
Chişinău.
În ziua de
duminică, 29 martie 1943, cu două trenuri speciale au sosit la
Chişinău înalţii demnitari de Stat, şefii de
autorităţi şi instituţii, feţe bisericeşti,
profesori universitari, foşti membri ai Sfatului Ţării din 1918,
ziarişti români şi străini.
Cu unu din aceste
trenuri, la ora 10, a sosit în gara Chişinău Conducătorul
Statului, Mareşalul Ion Antonescu,
însoţit de soţia sa Maria
Antonescu, de Mihai Antonescu,
vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, gen. C.Z. Vasiliu, inspectorul general al Jandarmeriei, C. Pantazi, ministru de Război, col. R. Davidescu, şeful Cabinetului Militar al Conducătorului
Statului, şi alţi membri ai Guvernului. Printre oaspeţii
veniţi în capitala Basarabiei mai erau Mitropolitul Visarion Puiu, reprezentând la festivitate pe Patriarhul
României, Nicolae Bălan al
Ardealului, Tit Simedrea al Bucovinei,
Irineu Mihălcescu al Moldovei, Nifon
Criveanu al Olteniei, Episcopul Aftenie, reprezentând Biserica
Româno-Unită, etc., etc.. Înalţii oaspeţi au fost
întâmpinaţi de reprezentanţii autorităţilor
locale: gen. Olimpiu Stavrat,
guvernatorul Provinciei Basarabia, gen.
Atanasiu, comandantul garnizoanei Chişinău, ş.a..
Gara era frumos
pavoazată cu drapelul tricolor. Un cor de elevi a intonat în
piaţa gării “Pe-al nostru
steag”.
De la gară
înalţii oaspeţi au plecat la monumentul lui Ştefan cel
Mare. “Începând din piaţa gării Chişinău, -
relata ziarul “Universul” - pe tot
parcursul până la monument, mii de ţărani din toate
colţurile Basarabiei dezrobite, elevi ai şcolilor secundare, tineretul
premilitar şi armata au ovaţionat pe Mareşalul Conducător
şi Dezrobitor de Ţară. Pe numeroasele arcuri de triumf, pe sub
care au trecut automobilele înalţilor oaspeţi, se puteau citi
inscripţii ca:
«Basarabia e trup din trupul
Moldovei Marelui Ştefan»;
«Douăzeci
de secole mărturisesc drepturile noastre»;
În piaţa din faţa Catedralei , unde se găseşte
monumentul lui Ştefan cel Mare, se puteau citi pe panouri mari
inscripţiile:
«Suntem aci
de două mii de ani»;
«Trăiască România Mare»;
«Trăiască
Majestatea Sa Regele Mihai I»;
«Trăiască
M.S. Regina Mamă»;
«Trăiască
Mareşalul Desrobitor de Ţar㻓.
Reprezentanţii Regelui şi Mareşalul Antonescu au depus câte o
coroană de flori la monumentul lui Ştefan cel Mare. Pe panglica -
tricolor de pe coroana depusă de Conducătorul Statului era scris: “Voievodului hotarului Sfânt
recunoştinţa urmaşilor luptători de azi”. Din partea
Guvernului Ţării coroana a fost depusă de Mihai Antonescu, pe
panglica cărei era inscripţionat: “Apărătorului
creştinătăţii şi al românismului,
recunoştinţa Neamului”. În această atmosferă
solemnă corul Guvernământului Provinciei Basarabia a intonat “Hotarul Sfânt”, după care
oficialităţile s-au îndreptat pe jos în uralele
mulţimii spre Catedrală, unde urmau să participe la slujba
religioasă, dedicată evenimentului şi cinstirii eroilor
Neamului, Regelui şi Conducătorului Statului.
Serviciul divin din Catedrala
Chişinăului a fost oficiat de I.P.S.S. Irineu al Moldovei şi
P.S.S. Efrem Tighineanu, înconjuraţi de un sobor de preoţi.
După slujbă Ion şi Mihai Antonescu au semnat în Cartea de
Aur a Sfintei Catedrale a Chişinăului, apoi Conducătorul
Statului a rostit o cuvântare dedicată evenimentului
sărbătorit, în care printre altele a menţionat:
“Români de
aci şi de pretutindeni.
Cinstim azi
împlinirea unui sfert de veac de la reîntruparea Basarabiei,
în unitatea Neamului, prin voinţa poporului moldovean, care în
Martie 1918 şi-a afirmat aci în Chişinău,
hotărârea lui de a reveni la trupul Neamului românesc.
Această
închinare românească are azi o întreită
semnificaţie istorică.
Cinstim azi
voinţa de viaţă, afirmată acum 25 de ani de moldovenii
Basarabiei noastre, cinstim în acelaşi timp fapta de dezrobire, care
în anul 1941 a şters din istoria noastră popasul
întunecat al năvălirii din 1940 şi, mai presus de toate,
cinstim lupta eroilor noştri care au readus Neamului
pământurile care ale lui au fost şi ale lui au să fie (…).
Peste anul de
întunecare din 1940 să tragem nu zăbranic de uitare, ci sfat de
viaţă.
Numai unirea,
numai aşezarea sănătoasă a Neamului întreg şi
înfrăţirea tuturor în datorii; onoarea armatei şi
sănătatea instituţiilor Statului, pot să asigure
apărarea pământurilor noastre.
La 1918, actul
unirii republicii Basarabiei cu România a fost primul pas de
reclădire a unităţii noastre naţionale.
Azi, urez
Neamului întreg şi cer Românilor de pretutindeni,
să-şi unească credinţa, munca şi jertfa, pentru ca
să asigurăm temeliile veşnice ale unităţii româneşti
de totdeauna şi rostul nostru în Europa de mâine.
Mă
închin cu smerenie în faţa tuturor basarabenilor
căzuţi în lupta lor românească, pentru libertatea
pământurilor Moldovei.
Mărturisesc
recunoştinţa Sfatului Ţării de la 1918 şi
Ostaşilor Neamului, care au luptat şi luptă pentru hotarul din
Răsărit şi pentru unirea noastră, închinând
toată gratitudinea neamului amintirii Voievozilor şi Regilor
Ţării, care de la Basarabi, Ştefan cel Mare şi
până la Ferdinand I au ştiut să lupte şi să
slujească unitatea Neamului Românesc”.[6]
De la Catedrală
înalţii oaspeţi au mers spre locul defilării.
Mareşalul cu soţia sa, împreună cu reprezentantul Regelui
şi profesorul M. Antonescu au luat loc în tribuna centrală.
În tribuna din dreapta erau miniştrii, clerul, etc., iar în
tribuna amplasată în stânga foştii membri ai Sfatului
Ţării, funcţionarii Guvernământului Basarabiei,
ziariştii străini şi români.
Manifestaţiile
s-au desfăşurat pe calea Alexandru cel Bun, unde, în ordinea
programului stabilit, au defilat cu muzică o unitate militară,
elevii, echipele sportive, reprezentanţii tuturor judeţelor
Basarabiei, în frunte cu notarii, preoţii şi
învăţătorii lor. Apoi au trecut prin faţa tribunelor
şi “arcaşii lui Alexandru cel Bun din cetăţile Hotin
şi Tighina”, urmaţi de ţăranii din Soroca, Cahul, Ismail
şi Cetatea Albă, însoţiţi de tradiţionalele
organizaţii săteşti a arcaşilor.
În a doua
parte a manifestaţiei au defilat premilitarii – “tinerii vulturi ai
armatei” – îmbrăcaţi în uniforme, elevii liceului militar
“Regele Ferdinand”, Armata, cu câte o unitate de grăniceri,
transmisiuni şi pioneri, unităţi de mitraliere şi care cu
armament antitanc.
După terminarea
manifestaţiior, Mareşalul Antonescu şi Mihai Antonescu au mers
la personalităţile din celelalte două tribune,
felicitându-i cu ocazia sărbătorii şi
strângând mâna foştilor membri ai Sfatului
Ţării.[7]
La
manifestaţie şi-au ţinut discursurile şi remarcabilele
personalităţi basarabene prof.
Ştefan Ciobanu, Ion Pelivan, dr. Petre Cazacu, Constantin Gh. Voiculescu - primul Guvernator a Provinciei
Dezrobite, (care a vorbit despre importantele realizări obţinute de
administraţia românească în toate domeniile vieţii,
de la eliberarea din iulie 1941 şi până în 1943).
Ştefan Ciobanu a vorbit despre importanţa
actului de la 27 martie 1918 şi a Basarabiei pentru Neamul românesc:
“…Astăzi, această provincie redobândită prin mari jertfe
ale întregului neam românesc este scumpă pentru noi. Ea ne
este scumpă, pentru că pe fruntea Basarabiei pe deasupra cununii de
suferinţe ale neamului românesc, în fiecare vară se
aşează cununa de aur a spicului. Pentru că trupul acestei
provincii în fiecare toamnă se încinge cu jerbe de chihlimbar
ale viilor arămii.
Pentru că
parfumul fructelor ei se ridică, ca tămâia până la
cer. Pentru /că/ populaţia românească de aici cuminte
şi muncitoare, este acelaşi neam românesc.
Dar mai presus de
toate, Basarabia este scumpă pentru neamul românesc, fiindcă
în fiecare primăvară pământul ei se acoperă cu
flori însângerate ale macului sălbatic, crescut pe mormintele
proaspete ale tineretului nostru, căzuţi apărând crucea, dreptatea
şi neamul românesc.
Cu smerenie
şi cu pioasă recunoştinţă ne închinăm
în faţa mormintelor eroilor de la Tighina, de la
Hânceşti, din codrii Bâcului şi de pe tot întinsul
Basarabiei.
Slavă celor
ce s-au jertfit pentru Basarabia românească şi mărire
acelora, ce au adus neamul românesc la izbândă”.[8]
Ion Pelivan, prezentând aspecte din istoria Basarabiei, a
vorbit despre perioada întunecată a ocupaţiei ţariste,
menţionând dificilele condiţii în care s-a realizat
Unirea Basarabiei cu România: “…Basarabia, care părea uitată de
toată lumea, care era considerată ca de mult rusificată, vine
cea dintâi la sânul Patriei Mame. Şi vine în momentele
cele mai grele, când ţara - mamă este aproape pe trei sferturi
ocupată de duşmani şi când se găseşte în
suferinţe nespuse, bântuită de sărăcie, foame şi
tifos exantematic. (…) Mărturisim aci înaintea lui Dumnezeu că
nu a fost obidă, nu a fost umilire la care să nu fi fost supuşi
moldovenii noştri basarabeni (timp de 106 ani de ocupaţie – P.M.).
În patru
secole păgânii nu au săvârşit în Moldova
şi în Valahia atâtea mişelii şi ticăloşii
câte au făcut pravoslavnicii ruşi în Basarabia timp de
106 ani. Dacă păgânii s-au mulţumit cu jertfa sudoarei
şi sângelui strămoşilor noştri, ruşii nu s-au
mulţumit cu atât şi au căutat să ne
pângărească sufletul, să ne batjocorească limba
şi să ne omoare însăşi fiinţa noastră
românească.
Pentru a-şi
ajunge scopul ei nu au cruţat absolut nici un mijloc; ei nu s-au sinchisit
de nici o crimă”.[9]
Regele Mihai I a sărbătorit aniversarea
evenimentului la Bucureşti, unde, însoţit de col. adj.
Brătănescu şi de Casa civilă şi militară
Regală, a mers la biserica Sfintei Patriarhii pentru a asistata la
serviciul religios, oficiat de P.S.
Veniamin Pocitan, vicarul Patriarhiei, asistat de un sobor de preoţi.
La Te - Deum-ul din biserica Sfintei Patriarhii au mai participat: gen. D. Popescu, ministrul de Interne, gen. Gh. Dobre, ministrul
Înzestrării Armatei şi al Producţiei de Război, C. Buşilă, ministru
Comunicaţiilor, gen. V. Iliescu,
ministru subsecretar de Stat al Culturii Naţionale şi Cultelor, gen. C. Nicolescu, Comandantul Militar
al Capitalei, gen. N. Pălăngeanu, prefectul Poliţiei Capitalei,
etc.. Apoi, Suveranul a trecut în revistă compania de onoare şi
a primit defilarea.[10]
Toată
Ţara a sărbătorit acest eveniment cu mare entuziasm; Huşi,
Câmpina, Braşov, Cetatea Albă şi multe - multe alte
oraşe au îmbrăcat în acea zi haina de
sărbătoare. Localităţile au fost pavoazate cu steaguri
tricolor, s-au ţinut prelegeri în şcoli, care au prezentat
importanţa celor produse la 27 martie 1918, s-au organizat
conferinţe, s-au oficiat Te - Deum-uri cu participarea şefilor de
autorităţi, s-au ţinut momente de reculegere în memoria
celor ce s-au jertfit pentru idealurile naţionale.[11]
Locuitorii Braşovului au ţinut să sublinieze că “Unirea
Basarabiei însemnează pentru noi deschiderea drumului spre Alba
Iulia”[12]
(referindu-se la revenirea nordului Transilvaniei, aflat sub
stăpânirea hortystă, la trupul Ţării).
După modelul stabilit
şi în Guvernământul Transnistriei, la Odesa a fost
sărbătorită Unirea Basarabiei cu România: s-a oficiat, de
către Arhimandritul Nicu, un
serviciu religios, cu participarea lui Gheorghe
Alexianu, Guvernatorul Transnistriei, T.E.
Cercavscky, Secretarul General al Guvernământului Transnistria, O. Verenca, directorul Cabinetului
Guvernământului, a Comandantului Garnizoanei Gheorghiu, consulului german Stefhani,
reprezentantului armatei germane, maior
Hay, reprezentantul armatei italiene, etc., după care a urmat
defilarea.[13]
Atât presa
românească, cât şi cea străină a acordat
spaţii mari acestui important eveniment.
Ziarul “Universul” din 29 martie 1943 a
înserat în paginile sale articolul “Basarabia, pământul nostru şi al Europei”, semnat
de “creatorul frazelor de mare răsunet”, Mihai Antonescu, vicepreşedintele Consiliului de
Miniştri, în care a vorbit despre rolul Basarabiei în istoria
civilizaţiei europene, de stăvilă în faţa expansiunii
comuniste: “Neamul întreg închină azi toată credinţa
lui unită pământurilor din Răsărit şi cugetului
moldovean, care, acum un sfert de veac, şi-a afirmat voinţa de a se
reîntoarce în istoria noastră.
Basarabia este
pământul de margine al Neamului nostru, care a primit pe trupul lui,
veac de veac, cotropirea năvălitorilor şi a
imperialismelor.
La
iniţiativa Căminului Cultural Orăşenesc al Fundaţiei
Regale din Chişinău, Pamfil
Şeicaru, directorul ziarului “Curentul”, a fost invitat să
ţină o conferinţă la Chişinău, în ziua de
28 martie 1943, cu titlul: “Basarabia
scut românesc, Basarabia scut european”.[15]
În
această perioadă de sărbătoare, dar mai ales în
contextul preluării iniţiativei de pe frontul de est de către
Armatele Sovietice, problema Basarabiei era foarte actuală, atât pe
plan naţional, cât şi european.
File din istoria
Basarabiei şi articole dedicate evenimentului de la 27 martie 1918 puteau
fi citite în ziarele germane “Vöelkischer
Beobachter” (articolul “Între
Nistru şi Prut”, în care printre altele se menţiona: “Actul
de credinţă al Sfatului Ţării faţă de
România este de o importanţă generală şi pentru
că încheie o evoluţie istorică a Basarabiei către
sensul rolului ei european”), “Berliner
Lokalnzeiger”, “Neues Wiener
Tagblatt” (ziar vienez), în ziarele italiene “Popolo di Roma”, “Messaggero”,
“Giornale d’Italia”, “La Tribuna” (care scria că “Italia
se asociază din toată inima la solemnităţile patriotice cu
cari se sărbătoreşte astăzi în România
aniversarea a 25 ani de la unirea Basarabiei”), “Lavoro Fascista” ( “În numele Basarabiei se rezumă
lupta seculară dintre România şi Rusia, dintre occidentul latin
şi orientul slav. (…) Nu va părea deci excesivă cererea de a se
considera Basarabia drept pivotul politicii Occidentului spre Orientul slav”), “Gazeta del Popolo”, “Regime Fascista”, “La Stampa”, “Popolo
d’Italia”, în ziarele elveţiene “Neue Zuericher Zeitung”, “Der
Bund”, “Courier de Geneve”
şi bulgare “Vecer”, “Dnes”. Agenţia “Stefani” remarca, că Basarabia are
funcţiunea de a apăra civilizaţia europeană împotriva
barbariei slavilor din răsărit.[16]
Sărbătorirea
aniversării a 25 de ani de la Unirea Basarabiei cu Patria-Mamă
România s-a făcut din plin, aceasta fiind şi ultima mare
serbare organizată cu acest prilej în capitala Basarabiei de la
reinstaurarea şi până la prăbuşirea totalitarismului
comunist.
Peste un an, în martie
1944, sub presiunea Armatei Sovietice începe bejenia basarabenilor
(transnistrenilor şi bucovinenilor) şi retragerea
autorităţii româneşti din Provinciile eliberate; la 27
martie 1944 Guvernământul Provinciei Basarabia
părăseşte Chişinăul şi se mută la Cahul.[17]
În scurt timp trupele Sovietice
recuceresc Basarabia şi nordul Bucovinei, restabilind astfel,
situaţia prevăzută în Pactul Molotov – Ribbentrop.
[1]. Articol publicat în: //Analele Asociatiei Nationale a
Tinerilor istorici din Moldova. Anuar istoric 5. Ed. „Pontos”, Chisinau, 2004,
p. 75-79.
[2]. C. Pantazi, Cu Mareşalul până la moarte. Ed. “Publiferom”,
Buc., 1999, p. 18.
[3]. Stenogramele
şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu.
Ediţie de documente întocmită de: M.-D. Ciucă, A. Teodorescu, B. F. Popovici, M.
Ignat. IV vols, Bucureşti, 1997-2000, vol. I (septembrie-decembrie 1940),
p. 70.
[4]. //Universul,
28 martie 1942; 29 martie 1942.
[5]. Ibidem.
[6]. Ibidem.
[7]. Ibidem.
[8]. Ibidem.
[9]. Ibidem.
[10]. Ibidem.
[11]. Ibidem.
[12]. Ibidem.
[13]. Ibidem.
[14]. Ibidem.
[15]. Ibidem.
[16]. Ibidem.
[17]. Ibidem.