DIN ISTORIA ACTIVITĂŢII ORGANELOR
POLIŢIENEŞTI
ÎN BASARABIA ÎN PERIOADA ANILOR 1941-1944.[1]
Summary
This research is based on new-fangled archive documents that reveals all
the aspects of the police body activities in
In order to participate in the anti-soviet war for the liberation of
Bessarabia and North Bukowina,
The campaign of
Besides great units of Romanian Army, the General Inspectorate of
Gendarmerie, led by Constantin Z. (Piky) Vasiliu, organized Pretoral Services,
that were helped in their security and order actions by the Police Companies,
Battalions of Gendarmes and Special Police teams of Campaign.
At the end of July, 1941, as a result to the military activities, the
Romanian sovereignty was reestablished in the territory between
The security maintenance was based on an established legal background
made by means of a permanent supervision of dangerous persons, but also by
means of raids organization. An important concern consisted in the supervision
and annihilation of iron guardists, communists and other seditious activities
and currents, enemy spions, offenders and criminals.
Participarea României la războiul
antisovietic, pentru eliberarea Basarabiei şi nordului Bucovinei, a
necesitat reorganizarea anterioară ale forţelor armate,
pregătirea de luptă şi revizuirea misiunilor forţelor de
ordine publică.
Teritoriul României a fost împărţit în
următoarele zone: zona armatelor de operaţii, care avea o
adâncime de 50-60 km. de la limita dinainte a apărării; zona
comandamentelor Etapelor, a cărei adâncime se afla pe crestele
Carpaţilor Răsăriteni, trecea prin Mizil, până jos la
Dunăre; zona de operaţii a Capitalei din subordinea Comandamentului
Militar al Capitalei, creat în 1939; zona interioară (Inspectoratele
de Jandarmi Alba, Craiova, Timişoara, parte din Inspectoratul de Jandarmi
Bucureşti, plasate în spaţiul de responsabilitate al Armatei a
IV-a române); Inspectoratele de Jandarmi Suceava, Iaşi, Galaţi
şi Constanţa au trecut în subordinea Armatelor a III-a şi
a IV-a de Operaţii. S-au luat măsuri pentru modificarea Legilor de
organizare a forţelor menţinerii ordinii publice, cum ar fi Legea
Jandarmeriei din 1929.[2]
În procesul de reorganizare a Statului, Jandarmeriei îi era
necesară „o regăsire a ideilor de disciplină, legalitate şi
dreptate, singurele suporturi morale în care ea poate trăi”. Pentru
aceasta, noul Inspector General al Jandarmeriei era gata să depună
„în slujba Instituţiei pe care am servit-o 35 de ani
dea-rândul, tot devotamentul, toată puterea de muncă şi
toată priceperea mea; şi sunt convins că voi avea
lângă mine pe toţi cei însufleţiţi de
imperativul ceasului de faţă”.
În încheiere, generalul sublinia că,
„Însufleţit de ideea legalităţii, dreptăţii
şi cinstei, pornesc deci la muncă în credinţa că
Dumnezeu ne va ajuta”.[3]
În calitate de ajutor, generalul Vasiliu, îl avea pe colonelul C. Tobescu, şeful
Serviciului Jandarmeriei.
Din punct de vedere organizatoric, formaţiunile teritoriale de
jandarmi le constituiau posturile, secţiile, sectoarele, legiunile,
inspectoratele şi subinspectoratele generale. Mai multe legiuni de jandarmi
constituiau un inspectorat de jandarmi, iar două sau trei inspectorate de
jandarmi formau un subinspectorat general de jandarmi. Acolo unde nevoile
asigurării şi apărării siguranţei naţionale
şi ordinii publice o cereau, se organizau şi formaţiuni mobile.
Spre exemplu, în Bucureşti funcţiona Regimentul Jandarmi
Pedeştri, care era pus sub ordinele Prefecturii Poliţiei Capitalei.
Când nevoile siguranţei Statului şi ordinii publice impuneau,
se putea crea şi formaţiuni speciale de jandarmi. Şcolile de jandarmi
s-au grupat sub o singură conducere, formând un subinspectorat
general cu denumirea de Subinspectoratul General al Şcolilor şi
Instrucţiei. În subordinea acestuia funcţionau următoarele
şcoli: Şcoala de ofiţeri jandarmi, Şcoala de aplicaţie
pentru gradul de căpitan al ofiţerilor de jandarmi, Şcoala
subofiţeri jandarmi, Şcoala jandarmi ofiţeri de poliţie,
Şcoala jandarmi şefi de secţie; şcoli şi cursuri
pentru pregătirea de specialitate a subofiţerilor jandarmi.
Inspectoratul General al Jandarmeriei cuprindea direcţii şi servicii
centrale: Serviciul de Stat Major, Direcţia Siguranţei şi
Ordinii Publice; Direcţia Personalului; Serviciul medical uman, veterinar
şi farmaceutic.
Prin Decretul-Lege nr. 264 din 22 aprilie 1943 pentru organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei, s-a
prevăzut ca pentru îndeplinirea atribuţiilor de poliţie pe
teritoriul românesc, aceasta instituţie să fie pusă la
dispoziţia Ministerului Afacerilor Interne.[4]
La 10 iunie 1941, Jandarmeria a primit ordinul să-şi
concentreze toate efectivele disponibile în zona armatelor de
operaţii, să organizeze servicii pretorale de brigadă, divizie,
corp de armată şi armată.[5]
De asemenea, s-au constituit, în anumite cazuri şi Companii de
Poliţie pe lângă Marile Unităţi (M.U.) de
operaţii.
În vederea participării la Campania din Est, I.G.J. a
organizat şi mobilizat următoarele unităţi şi
subunităţi:
-
Inspectoratul
de Jandarmi Galaţi, cu
întregul efectiv al Legiunilor de Jandarmi mobilizat, iar pentru partea
operativă – au fost înfiinţate servicii pretorale pe
lângă Diviziile 5, 6 şi 12 Infanterie, Brigada 2 Fortificaţii şi Corpul 3 Armată;
-
Inspectoratul
de Jandarmi Iaşi a mobilizat întregul efectiv
al Legiunilor de Jandarmi, a organizat un baraj de poliţie şi a
concentrat câte un pluton de poliţie la reşedinţele
Legiunilor de Jandarmi din Iaşi şi Fălciu, precum şi a
ataşat servicii pretorale la Diviziile
7, 14, 15 şi 36 Infanterie, Brigăzile 4 Mixtă Munte
şi 5 Cavalerie, Corpul 4 Armată şi Armata a IV-a română;
-
Inspectoratul
de Jandarmi Suceava a concentrat legiunile din
subordine şi a organizat serviciul pretoral pentru Divizia 8 Infanterie;
-
Inspectoratul
de Jandarmi Bucureşti a înfiinţat servicii
pretorale pentru Brigăzile 1
Mixtă Munte şi 8 Cavalerie,
Divizia 13 Infanterie pentru Corpurile 5 şi 11 Armată, Armata a IV-a
română şi Marele
Cartier General;
-
Centrul
de Instrucţie nr. 1 jandarmi a completat efectivele Batalioanelor 8 şi 11 Jandarmi; Centrul de Instrucţie nr. 2 jandarmi a completat
întregul efectiv al Batalioanelor 9
şi 12 Jandarmi; Centrul de Instrucţie nr. 3 jandarmi
a completat întregul efectiv al Batalioanelor
6 şi 7 Jandarmi; Centrul de Instrucţie nr. 4 jandarmi
a completat efectivele Batalioanelor 2, 4
şi 5 Jandarmi; Legiunea mobilă nr. 5 jandarmi a
organizat servicii pretorale pentru Corpul
2 Armată şi Divizia 9
Infanterie;
-
Regimentul
de jandarmi pedeştri a pus la dispoziţia Marelui Cartier General (M.C.G.), Batalionul 1 Operaţii şi Compania 23 Poliţie pentru Brigada
2 Mixtă Gardă.
La începerea războiului erau concentrate 31 Companii de
Poliţie destinate frontului, organizate pe 6 plutoane, fiecare companie
având efective între 250-300 jandarmi; lor li se adăugau 8
Plutoane de Poliţie cât şi un număr de 12 Batalioane de
Jandarmi (peste 7.200 jandarmi); în Bucureşti era Regimentul de
Jandarmi Pedeştri, care cuprindea 3.000 de militari.
La 22 iunie 1941, în zona armatelor de operaţii se găseau
23 Legiuni de Jandarmi, o Legiune mobilă, 195 secţii de jandarmi
şi 1.044 posturi de jandarmi, cu un efectiv total de 10.000 jandarmi.[6]
Jandarmeria teritorială a mai mobilizat şi constituit 22 de Companii
de Poliţie în zona interioară, cu misiuni de luptă
împotriva desantului aerian inamic şi a elementelor diversioniste
din interiorul Ţării. Pe timpul realizării dispozitivului
operativ al armatei, jandarmeriei teritoriale i-a revenit misiunea de a
asigura, din punct de vedere poliţienesc, afluirea unităţilor,
organizând baraje de poliţie, posturi fixe şi mobile.
Totodată, având un sistem de legături bine organizat,
majoritatea sediilor legiunilor, secţiilor şi posturilor de jandarmi
din Moldova au fost transformate în puncte de comandă pentru Marile
Unităţi, unităţi şi subunităţi din Armata
Operativă.[7]
Pe parcurs, nevoile operative au impus luarea măsurilor necesare sporirii
numărului de batalioane, companii şi plutoane de jandarmi. Astfel,
după 3 iulie 1941, numărul legiunilor subordonate armatelor de
operaţii s-a mărit cu încă 9 legiuni, 50 de secţii
şi 313 posturi.
În acţiunile militare declanşate la 22 iunie 1941,
unităţile şi subunităţile de jandarmi au executat
în sprijinul armatei importante misiuni, care au constat în:
organizarea serviciului de poliţie pentru susţinerea
unităţilor operative, razii, baraje de poliţie, escortări
de prizonieri, paza punctelor de comandă, gărzi fixe şi mobile, controlul
circulaţiei, însoţirea convoaielor militare, lupta
împotriva paraşutiştilor, partizanilor şi a grupurilor
inamice înarmate rămase în spatele frontului, paza
depozitelor, podurilor, asanarea câmpului de luptă, constituirea de
gărzi personale pentru însoţirea comandanţilor, folosirea
în misiuni de ariergardă sau avangardă, evacuarea
populaţiei, cartiruirea trupelor şi atunci când situaţia a
impus, participarea cu arma în mână, împreună cu
unităţile armatei din eşalonul întâi, la
acţiunile împotriva inamicului.[8]
În afara formaţiunilor din teritoriul Ţării, alte
efective ale jandarmeriei au fost trimise pe frontul de Est pentru a asigura
ordinea în teritoriul ocupat de trupele române.[9]
Serviciile Pretorale organizate, aveau următoarea
compunere: un pretor cu gradul de
ofiţer superior sau inferior, un ajutor,
un grefier subofiţer, doi cercetaşi subofiţeri sau
sergenţi, 2-3 dactilografi (soldaţi),
un conducător auto, un motociclist şi două ordonanţe ale ofiţerilor.
În atribuţiile Serviciului intrau: măsuri de poliţie
permanentă, legate de teritoriu şi populaţie, cu organele locale
(jandarmerie teritorială, poliţii, organe de siguranţă,
autorităţi administrative) ajutaţi în anumite cazuri şi
de Jandarmeria operativă; măsuri de poliţie legate de trupe
şi formaţiuni de servicii, cu Jandarmeria operativă,
sprijinită în anumite situaţii de Jandarmeria teritorială.
În sarcina pretorului intrau:
stabilirea zonelor de poliţie şi de competenţă; controlul
circulaţiei; organizarea controlului în gări şi în
trenuri; organizarea pazei comunicaţiilor din zonă; organizarea
poliţiei în localităţi prin patrule şi posturi fixe;
emiterea de ordonanţe ce trebuiau aplicate pe teritoriul armatei în
interesul siguranţei acesteia şi asigurarea ordinii publice;
executarea poliţiei militare (poliţia cantonamentelor, reţinerea
militarilor fără justificare legală, supravegherea şi
controlul persoanelor civile neautorizate a însoţi armata);
supravegherea şi controlul persoanelor civile autorizate a urma armata;
protejarea subzistenţelor şi materialelor.[10]
Organul suprem al Serviciilor Pretorale, îl constituia
instituţia „Marelui Pretor”, în frunte cu generalul Ioan Topor, care coordona întreaga activitate a
pretorilor.
Atribuţiunile Pretorilor
de la M.U. erau prevăzute de Regulamentul
Jandarmeriei în Campanie, dar şi în legile şi
regulamentele emise în timpul Campaniei din Răsărit. Pentru
exercitarea atribuţiunilor sale, Pretorul avea în subordine Companii
de Poliţie (C.O.) şi Echipe (Grupe) de Poliţie Specială de
Campanie (E.P.S.C.). Companiile de Poliţie, în general, erau
întrebuinţate în misiuni de ordine în cadrul M.U.
respective, iar Grupele Poliţiei Speciale de Campanie în misiunile
speciale privind contraspionajul, contrasabotajul, contraterorismul şi
contrapropaganda. Fiecare comandant de Divizie, Corp de Armată,
Armată sau Mare Cartier General, dispunea de o E.P.S.C.
Misiunile pe care le puteau
primi E.P.S.C. erau: urmărirea şi împiedicarea cazurilor de
înaltă trădare, spionaj şi sabotaj; urmărirea şi
descoperirea ostaşilor sau agenţilor lăsaţi pe loc de
inamic, cu anume misiuni; descoperirea liniilor inamice telegrafice,
telefonice, secrete, aparate T.F.F., porumbei călători, etc.;
conlucrarea la interogarea prizonierilor /pentru a lua cunoştinţă
de sediul Comandamentelor, Administraţiilor, etc. şi a le putea
cerceta imediat după ocuparea localităţii/; ridicarea
documentelor găsite în Comandamente, Administraţii, etc., pe
care să le predea imediat Biroului 2; sechestrarea /la ocuparea localităţii/,
a materialelor poştale şi corespondenţei aflate la oficii,
gări şi în cutiile poştale; supravegherea poştei
civile /eventual a corespondenţei telefonice şi telegrafice/;
supravegherea populaţiei civile şi a traficului de persoane; a ţine
sub control traficul pe calea ferată, apă, aer, etc.
Nevoile contrainformative ale
zonei respective erau fixate de Statul Major al M.U. şi comunicate
Pretoratului de Biroul 2 al Secţia a II-a, sub formă de misiuni.
Pretorul dispunea executarea, fixând modul de lucru. Şeful Grupei,
la rândul său, fixa în detaliu personalul necesar şi
organiza executarea.
Comandantul şi şeful
Statului Major al M.U., erau ţinuţi la curent de către Pretor
(prin Biroul 2), cu executarea misiunii respective şi cu întreaga
stare contra-informativă din zona M.U. respective. Pretorul era cel care
urmărea îndeaproape lucrul E.P.S.C. respective, îi dădea
îndrumările necesare, veghea asupra prevenirii comiterii
eventualelor abuzuri ori abateri şi a îndeplinirii misiunii în
cele mai bune condiţiuni. Şeful E.P.S.C. era acela care în
primul rând răspundea de executarea misiunii primite. Urmărea
îndeaproape activitatea personalului din subordine şi cerea
şefilor săi toate informaţiile şi mijloacele de care avea
nevoie, pentru îndeplinirea misiunii.[11]
În anul 1942, Secţia
a II-a, Biroul Contrainformaţii al M.St.Major, a elaborat „Instrucţiuni pentru organizarea,
funcţionarea şi întrebuinţarea unităţilor
Poliţiei Speciale de Campanie”. Potrivit
lor, unităţile Poliţiei Speciale de Campanie (P.S.C.) erau
unităţi mici cu o instrucţie specială, menite să
contribuie în zona de operaţiuni la activitatea
contrainformativă şi în special la cea care viza
contraspionajul, contrasabotajul, contraterorismul şi propaganda
defetistă.[12]
Colaboratorii P.S.C. aveau
toate drepturile şi îndatoririle militarilor de sub arme. Erau deci
militari şi purtau uniformă militară a jandarmeriei, cu o
legitimaţie specială şi o insignă de metal numerotată.[13]
Când nevoile de serviciu o cereau, puteau îmbrăca şi
ţinuta civilă.
Ofiţerii de poliţie
judiciară din E.P.S.C. aveau dreptul a proceda la: arestări,
cercetări, sechestrări; cercetarea persoanelor suspecte; trecerea
prin zonele oprite; intrarea în clădirile militare; să
ceară comandanţilor de Mari Unităţi interzicerea consumului
în Armată a băuturilor alcoolice suspecte, până la
terminarea cercetării lor.
În ceea ce priveşte
sechestrarea de bunuri, se ţinea cont de convenţiile în vigoare
încheiate cu trupele germane, iar în zonele mixte
(româno-germane) de acţiune, pentru orice operaţiune
menţionată mai sus, se avizau organele locale de poliţie germane
(eventual se stabileau acorduri pentru activitate).
Competenţa E.P.S.C. nu era
strict limitată de limitele zonelor de acţiune ale M.U. În zona
ce aparţinea altei M.U. trebuia să se lucreze în comun acord cu
Echipa din acel sector.[14]
Către sfârşitul lunii iulie 1941 suveranitatea
românească în Basarabia şi nordul Bucovinei a fost
restabilită. Guvernatorul Basarabiei, generalul Constantin Gh. Voiculescu,
a raportat despre situaţia din teritoriul eliberat: „(…) În primele zile după cucerirea teritoriului, pe
măsură ce operaţiunile militare au permis, organele
administrative s-au prezentat la locurile destinate de Minister.
La data de 20 Iulie 1941, o
parte din funcţionarii destinaţi pentru Administraţia
Centrală a Provinciei s-au găsit la Chişinău.
La 25 Iulie 1941, toţi
prefecţii, pretorii şi notarii au fost la posturile lor. În
întreaga Basarabie s-a găsit o situaţie dezastruoasă, din
toate punctele de vedere.
Aproape toate oraşele
şi centrele mai importante – distruse şi golite de populaţie.
Oraşele – lipsite de
apă şi lumină, toate instalaţiile industriale – distruse.
Orice activitate
comercială şi economică – desfiinţată.
Străzile în
oraşe – blocate de dărâmături, iar în judeţe –
drumurile în stare impracticabilă. Legăturile de
comunicaţie – întrerupte.
Într-un cuvânt:
nici o urmă de viaţă publică organizată. (…)”.[15]
Instaurate în teritoriu, autorităţile
româneşti au luat măsuri menite să asigure ordinea
publică: combaterea acţiunilor teroriste, paza obiectivelor economice
importante, întărirea măsurilor de ordine internă,
combaterea acţiunilor de desant şi a paraşutiştilor,
supravegherea elementelor din opoziţie, etc. Toată acţiunea de
dirijare administrativă, în faza preliminară, i-a revenit
autorităţii militare; în „Telegrama nr. 55” din 12 iulie 1941, a Preşedinţiei
Consiliului de Miniştri, adresată Împuterniciţilor
Generalului Antonescu (Conducătorul Statului Român) pentru
administrarea Basarabiei şi Bucovinei eliberate, se menţiona, cu
referire la normele privind regimul de conducere a Basarabiei şi
Bucovinei: „1) Până la
publicarea decretului de anexiune regimul de conducere este acela potrivit
situaţiei de ocupaţie de război (ocupatio bellica) a
teritoriilor.[16]
Deci, Comandamentele Militare au
răspunderea şi conducerea. 2) Comandamentele Militare sunt ajutate,
în îndeplinirea răspunderilor, de către
administraţia civilă. Prefecţii, pretorii, notarii, alături
de organele poliţieneşti şi de siguranţă, îndeplinesc
toate atribuţiunile administrative, Comandamentele Militare având
numai îndrumarea acţiunii de siguranţă şi ordine
publică. 3) Aceste organe administrative constituie organele legale, chiar
înainte de publicarea decretului de anexiune. Prefecţii, pretorii,
primarii şi organele de poliţie şi siguranţă conduc
legalmente unităţile administrative aflate sub conducerea lor. 4) Dl.
Gen. Voiculescu C-tin este însărcinat de Dl. General Antonescu cu
conducerea şi organizarea Basarabiei având şi sarcina de a face
unificarea regimului de cârmuire a Basarabiei şi Bucovinei, veghind
la aplicarea unor măsuri identice şi a unui regim administrativ
asemănător în ambele provincii. Dl. Col. Al. Rioşanu este
însărcinat de Dl. General Antonescu cu conducerea
administrativă a Bucovinei, împreună cu consilierii, cari
întovărăşesc pe Dl. Gen. Voiculescu, au funcţiunea de
îndrumători. În această primă fază echipa de
îndrumare, de sfătuire şi de control lucrează spre a ajuta
organele militare şi a dirija administraţia civilă.
Funcţiunile nu vor începe oficial decât după publicarea
decretului de anexiune. (…)”.[17]
În prima fază, preliminară, a reinstalării
administraţiei româneşti, „Organele
Ministerului Afacerilor Interne, trimise în această Provincie, -
raporta Guvernatorul Provinciei Basarabia, C. Voiculescu – au stăpânit situaţia ce li s-a încredinţat
şi au afirmat cu toată tăria autoritatea românească
în Basarabia”.[18] Iar
din „Raport“-ul nr. 2396 din
20 august 1941, al Guvernământului Provinciei Bucovina, aflăm
că, „instalarea poliţiilor în această regiune s-a
făcut în termen util, cu tactul necesar, dictat de
împrejurări şi în perfect acord cu normele de
îndrumare date de Guvernământ”.[19]
S-au luat măsuri pentru identificarea şi condamnarea celor ce
au comis acte abuzive şi vexatorii la adresa autorităţii şi
populaţiei româneşti pe timpul evacuării din vara anului
1940, precum şi a celor ce s-au manifestat antiromâneşte
în perioada ocupaţiei sovietice. Această măsură s-a
executat şi după faza iniţială a reinstalării
administraţiei româneşti. Spre exemplu, în cadrul
şedinţei Consiliul de Miniştri (de Colaborare) din 30 aprilie
1942, s-a decis ca Guvernatorii Basarabiei şi Bucovinei să examineze „prin şefii serviciilor administrative,
dacă printre cei reprimiţi în serviciu nu sunt unii cari au
avut o atitudine neloială în momentul pierderii teritoriilor (Basarabiei
şi nordului Bucovinei – P.M.) şi
care practică o trufie ofensatoare. Să fie sancţionaţi
aspru fără a se lua măsura trimiterii
în lagăr”.[20]
La 28 iulie 1941 autorităţile militare au
emis „Ordonanţa nr. 6” (semnată de comandantul Armatei a IV-a române,
general de corp de armată N.
Ciupercă,), care aducea la cunoştinţa populaţiei,
că executarea de atentate şi acte de diversiune
ordonate de autorităţile sovietice, vor fi sancţionate cu
moartea sau cu ani grei de muncă silnică.[21]
Ordonanţă asemănătoare, cu numărul 8, a fost
emisă, la 28 august 1941, de către Guvernatorul Basarabiei, general C. Voiculescu. Conform
ordonanţei, „toate infracţiunile de trădare şi spionaj,
precum şi cele contra siguranţei statului”, erau pedepsite cu
moartea. De asemenea, urmau a fi pedepsite cu moartea, orice persoană care
„incendiază sau distruge prin orice mijloc, edificii, clădiri,
căi ferate, linii sau posturi telegrafice, telefonice sau radio, posturi
de aviaţie sau aerostaţie, vase de război, şalupe,
bărci sau materialul lor de bord, precum şi orice alte lucrări
sau imobile care servesc armatei sau care concură la apărarea
naţională”.[22]
Erau puse sub pază obiectivele strategice şi sensibile, cele de
utilitate publică. La anihilarea grupărilor teroriste erau
utilizaţi şi premilitarii. Ministerul Apărării
Naţionale a stabilit acordarea primelor pentru identificarea şi
prinderea spionilor sovietici: 10.000 lei pentru descoperirea şi prinderea
spionului (viu sau mort), 5.000 lei pentru semnalarea sau denunţarea
spionului organelor poliţieneşti şi 2.000-3.000 lei pentru
concursul dat la prinderea spionului.[23]
La 3 septembrie 1941 au fost emise un şir de acte legislative
(Decretul-Lege „Pentru Organizarea
Basarabiei şi Bucovinei”,[24]
Decretul-Lege nr. 791 „pentru unele măsuri legislative privind Basarabia
şi Bucovina de Nord”,[25]
ş.a.), care au definitivat cadrul juridic şi statutul Basarabiei
şi Bucovinei, şi au consolidat reintegrarea Provinciilor eliberate
în Statul Român.
Potrivit Decretului-Lege „Pentru
Organizarea Basarabiei şi Bucovinei”, aceste provincii urmau să
fie administrate de câte un Guvernământ al Provinciei (un
guvern în miniatură), conduse de câte un guvernator, care
aveau în subordine „Directorate” (mici ministere), în frunte cu
câte un director. Guvernatorul era şeful ierarhic al
întregului aparat de Stat din Provincie şi în această
calitate exercita controlul asupra tuturor actelor şi organelor
administrative din Provincie, cu excepţia serviciilor de
importanţă naţională, care au fost lăsate în
competenţa autorităţilor centrale de la Bucureşti (intrau
în competenţa Ministerelor): Poliţia, Jandarmeria şi
Siguranţa Generală a Statului,
Învăţământul Superior; Căile Ferate, Porturile şi
Căile de comunicaţie pe apă, Drumurile naţionale şi
Vămile, Regiile publice, Casele autonome şi Administraţiile
comerciale cu caracter general. Guvernatorul era şeful executiv al
poliţiei provinciale şi responsabil de menţinerea ordinii
publice. În această calitate putea da ordine poliţiei şi
siguranţei, şi să ceară intervenţia Armatei în
caz de necesitate. Prin acest Decret-Lege, acestor Provincii li s-a acordat o
vastă autoadministrare, fiind pus accentul de „desfacerea vechiului
centralism administrativ”.
În teritoriul Basarabiei autoritatea poliţienească era
reprezentată de Inspectoratul 5
Regional de Poliţie, Chişinău,[26]
cu un efectiv total de 1.404 (dar cu un buget prevăzut pentru
1.681persoane).[27]
În fruntea poliţiei basarabene era Inspectorul General Alfred Pacsimade, iar şeful Serviciului Siguranţei era C. Cristescu.[28]
Poliţia din Bucovina
alcătuia Inspectoratul 6 Regional de
Poliţie, Cernăuţi,[29]
cu un personal total de 1.233 persoane şi 1.416 prevăzute în
buget (în octombrie 1941).[30]
Inspectoratul era condus de Mihail Păun.[31]
Jandarmeria basarabeană era reprezentată de Inspectoratul de Jandarmi Chişinău,[32]
iar cea bucovineană de Inspectoratul
de Jandarmi Cernăuţi.[33]
Paza hotarului se efectua de către trupele de
grăniceri. Regimentul 8 Grăniceri Pază, Chişinău, desfăşura paza hotarului
basarabean de pe Nistru,[34]
iar frontiera din sudul Basarabiei
era păzită de Regimentul 5
Grăniceri Pază, Brăila.[35]
Hotarul bucovinean era încredinţat Regimentului 3 Grăniceri Pază, Cernăuţi.[36]
Menţinerea securităţii în
teritoriu se făcea, atât prin supravegherea permanentă a
persoanelor periculoase, cât şi prin organizarea raziilor. O
preocupare specială a constat în supravegherea şi anihilarea
legionarilor, comuniştilor, altor curente şi mişcări
subversive, spionilor inamici, infractorilor şi criminalilor.
I.G.J. a dat instrucţiuni Legiunilor de
jandarmi să identifice pe toţi acei care pe timpul ocupaţiei
sovietice au avut funcţiuni în Partidul Comunist, în
administraţie ori în orice altă întreprindere
publică sau privată, controlată sau necontrolată de Statul
Sovietic, care s-au manifestat contra intereselor româneşti.
Funcţionarii veniţi de peste Nistru, pentru administrarea Basarabiei
şi Bucovinei „sovietice“ şi rămaşi aici, trebuiau declaraţi indezirabili şi
trecuţi înapoi în stânga Nistrului. Urmau să fie
traşi la răspundere toţi acei, „care cu ocazia retragerii
administraţiei române din Basarabia şi Bucovina, s-au dedat la
jefuirea trupelor (române – P.M.)“, „cari au insultat trupa şi
ofiţerii“, „s-au pus în serviciul N.K.V.D”-ului, „au batjocorit
bisericile, crucea şi credinţa creştină“, „prin purtarea lor
au adus prejudicii grave populaţiei paşnice“, „au format consiliile
săteşti sovietice, cum şi comitetele de conducere ale
comsomolului”.[37]
Aceştia, conform ordinului Conducătorului Statului, trebuiau
„sancţionaţi prin aplicarea pedepsei maximale, ...şi cu
confiscarea averii”.[38]
Trebuia însă, să se facă o diferenţă între
un activist comunist şi un simplu funcţionar rămas sub
ocupaţia bolşevică. Într-o scrisoare din septembrie 1941,
adresată Preşedinţiei Consiliului de Miniştri, ministrul
Justiţiei, C. Stoicescu, sugera
că basarabenii şi bucovinenii,
care s-au compromis pe timpul ocupaţiei sovietice, nu ar fi trebuit
sancţionaţi cu retragerea cetăţeniei române,
fiindcă „se poate prezuma că aceste fapte au fost
săvârşite sub constrângerea ocupantului”.[39]
Unii dintre poliţiştii şi
jandarmii veniţi în teritoriile Basarabiei şi Bucovinei, prin
acţiunile sale, şi-au creat o imagine proastă în faţa
bucovinenilor. Poliţia era obiectul acuzaţiilor celor mai grave,
în ceea ce priveşte corectitudinea.[40]
Şi Conducătorul Statului accentua, că organele
poliţieneşti „aduse în provinciile realipite, nu sunt toate de
încredere şi de bună calitate, ceea ce face ca autoritatea
Statului să fie compromisă“. Ion
Antonescu a ordonat să fie „luate măsuri pentru a se verifica
tot personalul trimis şi a se înlocui cel care nu este la
înălţimea cerinţelor”.[41]
La scurt timp, în ziua de 19 august 1941, prof. M. Antonescu informa, că poliţiştii „sunt
în curs de înlocuire“.[42]
Generalul C.Z. Vasiliu, şeful
I..G.J., cerea subalternilor să manifeste o atitudine corectă şi
în „raport cu populaţia“.[43]
A dat ordine comandanţilor Legiunilor de Jandarmi să se ocupe
îndeaproape de educaţia jandarmilor prin „şedinţe de
educaţie morală, naţională, patriotică şi
militară”.[44]
Iniţial, Poliţia ducea lipsă de funcţionari şi
de ”fonduri de informaţii”.[45]
Ministerul de Interne era nemulţumit de lipsa unei „informări directe, permanente şi rapide a
Ministerului Afacerilor Interne”, căci toate „buletinele informative”,
fiind trimise prin Cabinetul Civilo-militar pentru administrarea Basarabiei
şi Bucovinei (organ de legătură între
Guvernământele Provinciilor Basarabia şi Bucovina, şi
Ministerele de resort de la Bucureşti), întârziau să ajungă
în timp util, Ministerul fiind, în multe cazuri, nevoit
să culeagă informaţiile necesare „chiar din presă”.[46]
Privitor la problema cadrelor, Mareşalul
Antonescu constata, cu ocazia
inspectării Basarabiei şi Bucovinei, din 12-13 aprilie 1942, că
unele unităţi operative nu au încadrare omogenă: în
unele unităţi erau prea mulţi ofiţeri buni, iar în
altele prea mulţi ofiţeri slabi. Mai mult, a stabilit că,
„organele de pază ale teritoriului sunt prea numeroase, necoordonate
şi cu efective exagerat de numeroase (jandarmi, Poliţie, Campanii de
garnizoană, Unităţi de miliţieni date de Cercurile de
Recrutare)”.[47]
Pentru o eficienţă mai mare în
menţinerea ordinii publice, jandarmilor li se cerea ca: a)
comandanţii de toate treptele, la nevoie, să fie găsiţi cu
uşurinţă; b) să se organizeze o legătură
permanentă între unităţile din subordine; c) să
existe o unitate gata de a ieşi la primul semnal; d) să se realizeze
un bun sistem de informaţii; e) „să se ţină permanent
trează vigilenţa”.[48]
La 26 iulie 1942, printr-o telegramă a Direcţiei Generale a
Poliţiei (D.G.P.), a fost dat ordin tuturor Inspectoratelor Regionale de
Poliţie (I.R.P.) din România (inclusiv celui din
Chişinău), ca periodic, să fie desfăşurate razii
pentru identificarea elementelor periculoase: „Vi se reamintesc dispoziţiunile ord. nostru telegrafic Nr. 62.782
din 18 octombrie 1941 referitor la raziile periodice cari vor fi executate una
la primirea prezentului ordin, raportându-ne rezultatul la 30 iulie
şi alta după 10 august, raportându-ne rezultatul la 13 august.
Veţi lua urgente măsuri de curăţirea oraşelor de oameni
fără acte şi căpătâi, continuând apoi
raziile cel puţin odată pe lună şi raportând de
executarea şi rezultatele obţinute. Vagabonzii vor fi imediat
internaţi, trimiţându-i lagărului Tg. Jiu pe baza
ordinului Ministerului Afacerilor Interne Nr. 23.089 din 20 iulie a.c.
Ţiganii nomazi sau infractori, să fie deportaţi în
Transnistria cu concursul Jandarmeriei. Infractorii să fie deferiţi
justiţiei raportându-ne rezultatul şi eventual trimişi pe
front. Prizonierii evadaţi vor fi predaţi armatei. Raportaţi
primirea prezentului ordin şi îngrijiţi de executare”.[49]
Executând ordinul primit, organele poliţiei basarabene au
raportat rezultatul negativ al raziei din 28-29 iulie 1942,[50]
precum şi al celei din 9 august 1942,[51]
cu excepţia Poliţiei Bolgrad, (care a reţinut la Reni o
persoană bănuită de furt şi una cu mandat de arestare)[52]
şi Chesturii Poliţiei Chişinău, (care, din 199 de persoane
triate prealabil, a reţinut pentru cercetări mai minuţioase 27
de persoane).[53]
De sărbătorile de iarnă, din anul 1942-1943, când se
semnaliza o oarecare activizare a mişcării legionare (ostile
regimului Antonescu), vigilenţa Poliţiei a fost mărită,
luându-se (conform ordinului nr. 13.703 din 22 decembrie 1942) sub
pază toate obiectivele de utilitate publică şi
procedându-se la culegerea informaţiilor în acest sens, ceea
ce a contribuit la menţinerea liniştii şi securităţii
publice.
Poliţiei îi revenea şi asigurarea securităţii
populaţiei faţă de unele eventuale abuzuri din partea armatelor
aliate, ce se aflau pe teritoriu Basarabiei sau erau în tranzit. La 9
august 1942, Corpul 3 Armată, Biroul 2 Informaţii, ruga I.R.P.
Chişinău să-şi dea „concursul
trupelor italiene care se vor deplasa de la Iaşi şi
Chişinău spre Est. Luaţi măsuri şi supravegheaţi
ca să se evite fricţiuni şi acte reprobabile”.[54]
Aici menţionăm că, au fost înregistrate mai multe abuzuri
comise de trupele aliate în teritoriile eliberate.
O problemă pentru organele poliţieneşti o constituia
contrabanda cu mărfuri (alimente, îmbrăcăminte şi
obiecte monopolizate), introduse şi scoase din teritoriul Transnistriei,
prin intermediul pescarilor, care se întâlneau la mijlocul apei
Nistrului, unde de facto era hotarul României, cu pichete
grănicereşti instalate;[55]
contrabandă în cantităţi mari prin punctele de trecere nu
se atestase, iar acostarea bărcilor de la un mal la altul nu era
permisă, fiind supravegheată de grăniceri. Au fost cazuri
când grănicerii, observând manevrele pescarilor, au tras
focuri de arme asupra bărcilor respective, însă fără
rezultat. Astfel că, în Consiliul de Colaborare a
autorităţilor judeţului Cetatea Albă, convocat la 25 mai
1942 (cu participarea Căpităniei Portului Cetatea Albă,
şefilor vămii, Poliţiei, Navigaţiei fluviale române
şi a grănicerilor), s-a ajuns la concluzia, că un mijloc eficace
de luptă cu contrabanda ar fi existenţa a 2-3 şalupe cu motor „cari să facă patrulări sau
pânde, având posibilitatea să ajungă din urmă orice
barcă cu pânze sau vâsle”. În vederea
realizării acestei măsuri urma să se intervină pe
lângă Guvernământul Provinciei Basarabia.[56]
Poliţia Tighina, însă, credea de cuviinţă
(considerente expuse la 19 iunie 1942) că, pentru combaterea contrabandei „este absolut necesar a avea la
îndemână personal de supraveghere, compus din minimum doi
agenţi de Poliţie”.[57]
O atenţie deosebită se atrăgea menţinerii ordinii
publice la venirea înalţilor demnitari de Stat în Basarabia
şi la protejarea lor. Aceste acţiuni erau coordonate de Cabinetul
Militar din cadrul Guvernământului, care dădea
instrucţiuni organelor poliţieneşti. La vizitele întreprinse
de Mareşalul Antonescu, Guvernământul Provinciei Basarabia
ordona I.R.P. Chişinău, Inspectoratului de Jandarmi şi
prefecturilor de judeţ, că „În
cazul când Domnul Mareşal Antonescu va vizita instituţiile de
sub conducerea Dvs. se vor lua măsuri de pază severă şi vor
lua parte un număr restrâns de personalităţi civile.
Legionarii vor fi identificaţi şi supravegheaţi”.[58]
Înaintea sosirii oficialilor străini în Basarabia, de
asemenea se asigura o pază şi protecţie sporită. Spre
exemplu, la venirea ministrului Secretar de Stat al Reich-ului, Walter Stuckart
(la 20 martie 1942), Guvernământul Basarabiei l-a informat pe
şeful I.R.Poliţie Chişinău, despre această
vizită, rugându-l să i-a „din
vreme toate măsurile impuse în asemenea ocaziuni pentru asigurarea
ordinii şi siguranţei, atât la primirea din gara
Chişinău, cât şi pe întreg parcursul”,
dându-i următoarele dispoziţiuni: „În acest scop, veţi lua măsuri ca organele Dvs.
să verifice împrejurimile gării, să îndepărteze
(pe toţi – P.M.) din locul primirii persoanelor neoficiale,
să identifice şi facă inofensivi pe toţi suspecţii. Pe
tot parcursul, de la gară până la Guvernământ
şi Jocker Club (unde vor lua masa – P.M.) vor fi postaţi gardieni pentru indicarea traseului şi
menţinerea ordinii. Publicul sosit pentru a ovaţiona pe
distinşii oaspeţi, va fi plasat la distanţă potrivită
şi în grupuri răzleţe. Printre public vor circula în
permanenţă agenţi acoperiţi. Ţinând seama de
faptul că Statul Român are obligaţia de a garanta integritatea
corporală a oaspeţilor, avem datoria de a lua toate măsurile
pentru a se preîntâmpina orice incident. De executarea
întocmai rămâneţi personal răspunzător”.[59]
Pentru curmarea eventualelor acte
teroriste la venirea înalţilor oaspeţi, se colabora
strâns cu Inspectoratele Regionale de Poliţie învecinate. La
30 iulie 1942, I.R.P. Iaşi informa I.R.P. Chişinău că, „Mâine dimineaţă pleacă
de la aeroportul Băneasa spre Transnistria persoane de mare
importanţă. Atenţiune”.[60]
De asemenea, acţiuni intense pentru menţinerea
securităţii în teritoriu erau întreprinse în zilele
petrecerii manifestaţiilor publice. La sărbătorirea „Zilei
Dezrobirii” din 1942, I.R.P. Chişinău urma să ia măsuri,
în acord cu Inspectoratul de Jandarmi şi Primăria Municipiului,
pentru menţinerea ordinii publice şi reglementarea circulaţiei
transportului. Urma să se aducă o parte din personalul
poliţienesc din provincie, dar în acelaşi timp „să nu se descomplecteze
poliţiile, deoarece şi acestea vor avea misiunea să supravegheze
ca cei suspecţi – pe timpul Serbărilor – să nu plece din
localităţile de domiciliu”.[61]
În alertă s-au aflat organele poliţieneşti şi
pe timpul desfăşurării, la sfârşitul lunii octombrie
1942, la Chişinău, a „Expoziţiei Basarabiei”, căci se
aflase „din sursă legionară”
că, se pregătesc atentate prin aruncarea în aer a
pavilioanelor.[62]
Faţă de această ştire, Secretarul General al
Guvernământului a ordonat prin rezoluţie: „1. Să se dispună măsuri de pază intensă
şi verificare a pavilioanelor şi a parcului, în fiecare
seară după terminarea lucrului. 2. Razii în parc şi
în jur de parc, cât mai dese”.[63]
Cu toate că, Chestura Poliţiei Chişinău raporta
că, „cele semnalate («din sursă legionară» - P.M.) nu se verifică, …în
legătură cu expoziţia ce va avea loc în acest oraş”,[64]
totuşi s-au luat, de la 3 octombrie 1942, toate măsurile de pază
şi siguranţă la toate lucrările ce se efectuau în
vederea deschiderii expoziţiei. S-au fixat posturi permanente de gardieni
publici în exteriorul şi interiorul grădinii publice, (unde
urma să fie deschisă expoziţia), s-au repartizat ofiţeri
şi agenţi de poliţie care să supravegheze mersul
lucrărilor de amenajare, s-au făcut numeroase razii.[65]
Chestura Poliţiei Chişinău mai raporta că, „Până în prezent nu s-a
constatat nici un comentariu din partea cunoscuţilor legionari, în
legătură cu expoziţia ce va avea loc în acest oraş.
Chestiunea este ţinută în evidenţă şi se
încadrează în măsurile de ordine şi
Siguranţă luate în legătură cu deschiderea
expoziţiei”.[66]
Expoziţia s-a desfăşurat fără nici un incident,
ea (cât şi cea organizată la Cernăuţi) fiind
vizitată în perioada 30 octombrie-2 noiembrie 1942 de către Regele Mihai I, Regina Mamă şi
Mihai Antonescu,
vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, pentru a vedea „roadele
strădaniilor depuse dealungul unui an în opera de reconstrucţie
a acestor două provincii (Bucovina şi Basarabia – P.M.) atât de
adânc atinse de furia distrugătoare a bolşevismului”.[67]
Activitatea Poliţiei basarabene era deseori inspectată pe teren
de înalţii demnitari de Stat de la Bucureşti. La mijlocul lunii
martie 1942, a venit în vizită la Chişinău, generalul C.
Z. Vasiliu, şeful I.G.J., care a inspectat „inspectoratul general al poliţiei, interesându-se deaproape
de mersul lucrărilor” şi unde „au
fost examinate diferite probleme de ordine şi siguranţă de Stat
specifice situaţiei din provincia dezrobită”.[68]
Pentru o documentare cât mai bună a corpului poliţienesc,
periodic se organizau conferinţe, cu participarea specialiştilor din
întreaga ţară, în care erau prezentate diverse aspecte
ale problemelor, care interesau organele poliţieneşti. Spre exemplu,
la 11 decembrie 1941, şeful I.R.P. Cernăuţi, Mihail Păun, a
ţinut la D.G.P. Bucureşti, o conferinţă a cărei
subiect era „Problema Ucraineană”, deoarece în Bucovina, organele de
poliţie se confruntau cu acţiunile iredentiste ale puternicii
Organizaţii a Ucrainenilor Naţionalişti, condusă de Stepan
Bandera şi colonelul Andrei Melnik. Un exemplar al acestei
lucrări a fost trimis şi I.R.P. Chişinău, „pentru a fi folosită la
instrucţia profesională a personalului poliţienesc”.
De asemenea, pentru o cunoaştere amănunţită a
problemelor arzătoare, ce ţineau de securitatea Statului, I.G.J.
Chişinău, cerea fiecărei unităţi de poliţie din
subordine, să prezinte studii asupra unor anumite chestiuni. În baza
informaţiilor primite, după ce erau sistematizate şi cercetate,
acestea luau forma unor studii de sinteză, care erau difuzate pentru
documentare, tuturor organelor menţinerii ordinii publice. În aceste
broşuri şi-au găsit abordarea astfel de probleme, cum ar fi:
istoricul mişcării muncitoreşti, istoricul
minorităţilor rusă, ucraineană, poloneză, bulgară
şi armeană, istoricul mişcării legionare, comuniste,
istoricul sectelor religioase, dificultăţile Comisariatului sau
Detaşamentului de Poliţie dintr-un judeţ oarecare, întocmindu-se
şi un „Program detaliat al chestiunilor profesionale ce trebuie
cunoscute de ofiţerii şi agenţii de poliţie”.[69]
Unităţilor poliţieneşti li se cerea executarea
întocmai a ordinelor, iar orice abatere era pedepsită disciplinar,
indiferent de situaţia pe care o avea funcţionarul. Cazurile cu o
gravitate neînsemnată, când funcţionarul nu
îndeplinea conştiincios instrucţiunile primite, erau aplanate
prin dispoziţii insistente repetate din partea conducerii, pentru
executarea cât mai calitativă a ordinelor primite. Spre exemplu, la
29 aprilie 1942, Legiunea de Jandarmi Lăpuşna, primind un „raport
informativ” slab întocmit de la Postul de Jandarmi Sipoteni, îi
cerea şefului de post următoarele: „«Cercetaţi şi dresaţi
acte cu relaţiuni complecte». Asta v-a cerut Legiunea şi nu în
trei rânduri înghesuite să confirmaţi mai puţin
decât cunoştea Legiunea. Actele în 48 ore la Legiune cu
întreaga corespondenţă“.[70]
S-au întâmplat şi cazuri
neplăcute, produse de unii netrebnici, care discreditau autoritatea
Poliţiei române în faţa locuitorilor Basarabiei.
Menţionăm un caz care a avut loc la Tighina, la 17 martie 1942.
Gardianul public, Ciortan Petre din Poliţia Tighina, a bătut
fără motiv 5 persoane, ameninţându-i cu arma şi
trăgând şi un foc. După cum rezulta din declaraţia
uneia din părţile vătămate, gardianul, fiind în stare
de ebrietate, agresa lumea de pe stradă şi „a
început să înjure pe toţi şi zicându-le,
sunteţi toţi bolşevici şi trebuiţi
împuşcaţi”. Pentru aceste fapte, Ciortan
P. a fost pedepsit disciplinar prin mutarea la Poliţia Cetatea Albă,
condamnat la o lună de zile de închisoare şi plata a 100 de lei
– cheltuieli de judecată. De asemenea, a avut să plătească
reclamantului Gurin Vasile (care a avut de suferit cel mai mult), suma de 5.000
lei, despăgubiri civile.[71]
După preluarea iniţiativei pe front, la începutul anului
1944, trupele sovietice se apropiau tot mai mult de teritoriile Basarabiei
şi Bucovinei. O parte din inspectorate, aflate în zona armatelor de
operaţii, sub ameninţarea ofensivei sovietice, au început
evacuarea în interior.
Inspectoratul de Jandarmi Chişinău, cu legiunile de jandarmi:
Chilia, Bălţi, Cahul, Cetatea Albă, Ismail, Lăpuşna,
Soroca, Orhei, Tighina şi Compania 222 Poliţie zonă
interioară, au început din 28 martie 1944 evacuarea.[72]
Inspectoratul de Jandarmi Cernăuţi, cu Legiunile de jandarmi:
Hotin, Cernăuţi, Storojineţ, Rădăuţi, Suceava
şi Câmpulung s-a concentrat la Hotin, iar la 15 martie 1944 au
început pregătirile pentru evacuare.[73]
[1]. Acest articol a fost publicat în: //Analele stiintifice ale Academiei „Stefan cel Mare” a Ministerului
Afacerilor Interne al Republicii Moldova. Stiinte socio-umanistice, [Chisinau], 2005, p. 527-544.
[2]. Andreescu A., Munteanu N., Burcin O.,
Andronie V., Istoria Jamdarmeriei
Române. Manual. Ed. Ministerului de Interne, Bucureşti, 2000, p.
78.
[3]. Arhivele
Naţionale Istorice Cntrale, Bucureşti, (în continuare - A.N.I.C., Buc.), Fond Inspectoratul General al Jandarmeriei (în continuare -
I.G.J.), inv. 1474, dosar 87/ 1940, fila 4.
[4]. Andreescu A., ş.a., Istoria
Jandarmeriei române,
p. 81-82.
[5]. Ibidem, p. 79.
[6]. Ibidem, p. 81.
[7]. Ibidem, p. 79-80.
[8]. Ibidem, p. 81.
[9]. Ibidem, p. 82.
[10]. Ibidem, p. 79-80.
[11]. Misiunile ce erau încredinţate
comandantului Echipei, erau grele şi pentru a obţinerea bunelor
rezultate, i se cerea să dea dovadă de „un spirit şi simţ
de sacrificiu neprecupeţit; să depună o conştiinciozitate
deosebită şi să probeze în toate ocaziunile că este
călăuzit de onestitate” (Arhiva
Naţională a Republicii Moldova, Chişinău, /în
continuare - A.N.R.M., Chşn./,
Fond 706, inv. 1, dosar 5, filele 31-33).
[12]. Unităţile P.S.C. erau compuse:
- la Divizie
din: un şef - ofiţer de rezervă provenit din jandarmerie sau
poliţie /asimilat/, un ajutor - subofiţer de jandarmi sau agent de
poliţie, două echipe a câte trei oameni - subofiţeri,
agenţi de poliţie şi grade inferioare dintre jandarmi, care au
urmat un curs de specialitate;
- la Corpul
de Armată din: un şef - ofiţer, un ajutor subofiţer,
şi trei echipe a câte trei oameni (la fel ca la Divizie).
- la Armată sau Marele Cartier General
din: un şef – ofiţer, două ajutoare ofiţeri
/subofiţeri/, şase echipe a câte trei oameni (la fel ca la
Divizie). Aceste unităţi erau indivizibile, formând un tot
întreg.
[13]. Celor ce îndeplineau şi
funcţia de „Ofiţeri ai Poliţiei Judiciare” /Ofiţeri de
Jandarmi, Comisari şi Comisari ajutori/, li se specifica expres aceasta
în legitimaţie.
[14]. Ibidem.
[15]. Ibidem, inv. 1, dosar 39, filele 78-79.
[16]. La 9 iulie 1941 Vicepreşedintele
Consiliului de Miniştri, Mihai Antonescu, a declarat presei că este
necesară instaurarea în teritoriile eliberate a unui regim de ocupaţie
militară – „ocupatio bellico” –
şi menţinut până la sfârşitul războiului,
când „se va da un decret de
anexiune”. (Scurtu I., Hlihor C., Complot împotriva României.
1939-1947. Basarabia, nordul Bucovinei şi Ţinutul herţa în
vâltoarea celui de-al doilea război mondial. Ed.
Academiei de Înalte Studii Militare, Buc., 1994, p.70). Faţă de
această părere s-au pronunţat negativ reprezentanţii
Partidelor istorice – Partidul Naţional Ţărănesc şi
Partidul Naţional Liberal -, care după criticile întreprinse au
determinat conducerea de la Bucureşti să se dezică de
această intenţie (Vezi scrisoarea fruntaşului
ţărănist, Iuliu Maniu, din 18 iulie 1941, adresată
Vicepreşedintelui Consiliului de Miniştri, Mihai Antonescu şi
Conducătorului Statului, Generalului Ion Antonescu, în Antonescu.
Mareşalul României şi răsboaiele de Reîntregire.
Mărturii şi documente coordonate şi îngrijite de I.C.
Drăgan. III vols, Ed.
“Nagard”, Veneţia, 1989, vol. II, p. 215-218).
[17]. A.N.I.C.,
Buc., Fond Cabinetul Militar al Conducătorului Statului (în
continuare - Cab. Militar), inv. 764, dosar 559/ 1941, fila 60.
[18]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 39, fila 79.
[19]. Ibidem, dosar 502, fila 53.
[20]. Ibidem,
dosar 561, fila 91.
[21]. Ibidem, Fond 680, inv.
1, dosar 4168, fila 8.
[22]. Petrencu A., Basarabia în al doilea război
mondial. 1940-1944. Ed. „Lyceum”, Chşn., 1997, p. 265-268.
[23]. A.N.I.C.,
Buc., Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 100/ 1941, fila 78.
[24]. Decretul-Lege a stabilit satutul şi
organizarea administrative-teritorială a Basarabiei şi Bucovinei.
Vezi textul Legii, în A.N.R.M.,
Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar 38, filele 169-182 ori Petrencu A., Basarabia
în al doilea război mondial. 1940-1944, p. 269-279.
[25]. Potrivit Decretului-Legii, reintrau în
vigoare legile care se aplicau în Basarabia şi Bucovina la data de
28 iunie 1940. Toate dispoziţiunile legilor şi regulamentelor
intervenite după invazia sovietică, valabile în România,
urmau să se aplice şi în teritoriile eliberate (A.N.R.M., Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar
906, fila 64).
[26]. În componenţa lui intrau:
Poliţia Soroca (cu
Detaşamentul Lipnic-gară, Comisariatul Basarabeasca), Chilia
Nouă (Comisariatul Vâlcov), Tighina
(Comisariatul Tighina, mai apoi desfiinţat, Detaşamentul Comrat), Ismail (Comisariatul Bolgrad,
Comisariatul Reni), Cahul
(Comisariatul Leova), Bălţi
(Comisariatul Făleşti, Detaşamentul Vasile Lupu), Cetatea Albă (Detaşamentul Bugaz), Orhei (Detaşamentul Rezina) şi Chestura Poliţiei Chişinău (Detaşamentul
Călăraşi - Târg). Structura organizatorică este cea
din octombrie 1941, care pe parcurs nu s-a modificat esenţial. (Ibidem, dosar 84, fila 38).
[27]. Ibidem, fila 38.
[28]. Ibidem, Fond 680, inv.
1, dosar 4313, fila 72.
[29]. In subordinele Inspectoratului se afla: Poliţia Câmpulung (Comisariatul Gura Humorului, Comisariatul Vatra Dornei, Detaşamentul Coşna, Detaşamentul Poiana Stampei, Detaşamentul Cârlibaba Detaşamentul Cârlibaba), Rădăuţi (Comisariatul Siret, Detaşamentul Dorneşti), Dorohoi (Detaşamentul Mihăileni, Detaşamentul Darabani, Detaşamentul Herţa, Detaşamentul Săveni), Storojineţ (Comisariatul Adâncata, Comisariatul Văşcăuţi, Comisariatul Vijniţa), Hotin (Comisariatul Noua Suliţă, Detaşamentul Prigorodoc), Suceava (Comisariatul Dărmăneşti, Detaşamentul Solca) şi Chestura Poliţiei Cernăuţi (Comisariatul Cosmeni, Comisariatul Crişceatec, Detaşamentul Sadagura, Comisariatul Gr. Ghica Vodă, Detaşamentul Zastavna, Detaşamentul Orăşeni), (Ibidem, Fond 706, inv. 1, dosar 84, fila 37).
[30]. Personalul poliţienesc lipsă urma să fie completat
prin numiri făcute de către Direcţia Generală a
Poliţiei în limita bugetului Guvernământului. Cel
nepoliţienesc (administrativ), trebuia să fie angajat din
diurnişti de către Guvernământ, tot în limita
bugetului, cu personal din regiune. (Ibidem).
[31]. Ibidem, Fond 680, inv.
1, dosar 4221, fila 229.
[32]. Inspectoratul era
alcătuit din: Legiunea de Jandarmi
Lăpuşna (8 Secţii cu 80 Posturi), Legiunea de Jandarmi Bălţi (8 Secţii cu 64 Posturi), Legiunea de Jandarmi Ismail (6 Secţii cu 47 Posturi), Legiunea de Jandarmi Cahul (7 Secţii cu 46 Posturi), Legiunea de Jandarmi Cetatea Albă (8 Secţii cu 63
Posturi), Legiunea de Jandarmi
Tighina (10 Secţii cu 81
Posturi), Legiunea de Jandarmi Orhei
(8 Secţii cu 80 Posturi), Legiunea
de Jandarmi Soroca (8 Secţii cu 71 Posturi), Legiunea de Jandarmi Chilia Nouă (5 Secţii cu 38
Posturi). (Ibidem, Fond 706, inv. 1,
dosar 84, fila 33).
[34]. În componenţa Regimentului intrau: Batalionul I Grăniceri Pază
Chişinău
(Compania 1 Grăniceri Tighina cu 14
pichete, Compania 2 Grăniceri Chişinău cu 14 pichete şi
Compania 3 Grăniceri Susleni cu 15 pichete), Batalionul II
Grăniceri Pază, Floreşti (Compania 4 Grăniceri
Şoldăneşti cu 15 pichete, Compania 5 Grăniceri
Văşcăuţi cu 17 pichete, Compania 6 Grăniceri Soroca cu
13 pichete). Efectivul Regimentului era de 33 ofiţeri, 37 subofiţeri
şi 2.601 trupă. (Ibidem, filele 25).
[35]. Regimentul era compus din: Batalionul I Grăniceri Pază Ismail
(Compania 1 Grăniceri Galaţi cu 13 pichete şi 1 post fix,
Compania 2 Grăniceri Tulcea cu 18 pichete şi 4 posturi fixe, Compania
3 Grăniceri Chilia Nouă cu 18 pichete şi 11 posturi fixe)
şi Batalionul II Grăniceri
Pază Cetatea Albă (Compania 4 Grăniceri
Tătăreşti cu 13 pichete, Compania 5 Grăniceri Cetatea Albă
Compania 5 Grăniceri Cetatea Albă cu 15 pichete şi 7 posturi
fixe, Compania 6 Grăniceri Talmaz cu 14 pichete şi 2 posturi fixe).
În Compania 2 Grăniceri Tulcea şi Compania 3 Grăniceri
Chilia Nouă au fost înfiinţate câte un pluton temporar
pentru întărirea frontierei. Efectivul Regimentului era de 37
ofiţeri, 58 subofiţeri şi 2.490 trupă. (Ibidem, filele 24).
[36]. Regimentul era compus din: Batalionul I Grăniceri Pază
Briceni (Compania 1 Grăniceri Lipnic cu 14 pichete, Compania 2
Grăniceri Romancăuţi cu 12 pichete, Compania 3 Grăniceri
Chelmenţi cu 12 pichete, Compania 4 Grăniceri Hotin cu 12 pichete)
şi Batalionul II Grăniceri
Pază Cernăuţi (Compania 5 Grăniceri Cozmeni cu 15
pichete, 3 posturi fixe, 1 post fix vamal, Compania 6 Grăniceri Banila cu
15 pichete, Compania 7 Grăniceri Seletin cu 15 pichete). Efectivul
Regimentului era de 36 ofiţeri, 52 subofiţeri şi 2.789
trupă. (Ibidem, filele 26).
[37]. A.N.I.C.,
Buc., Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 157/ 1941, fila 20.
[38]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar 61, fila 54.
[39]. Ibidem, dosar 536, fila 273.
[40]. Ibidem, dosar 521, fila 10.
[41]. Ibidem, dosar 1117, filele 6-7.
[42]. A.N.I.C., Buc., Fond P.C.M., inv. 300, dosar 402/ 1941, fila 102.
[43]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 1/ 1941, fila 55 verso.
[44]. Ibidem, dosar 126/ 1941, fila 317.
[45]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar
513, fila 5.
[46]. Ibidem, dosar 39, fila 141.
[47]. A.N.I.C., Buc., Fond Cab. Militar, inv. 764, dosar 9/ 1942, filele 13,
15.
[48]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 100/ 1941, fila 133.
[49]. A.N.R.M., Chşn., Fond 680, inv. 1, dosar 4313, filele 264-265.
[50]. Ibidem, filele 287, 291-292.
[51]. Ibidem, filele 330-331.
[52]. Ibidem, fila 331.
[53]. Ibidem, fila 337. La razia din 9 august 1942, Chestura
Poliţiei Chişinău a folosit şi 51 ostaşi din Comenduirea
Pieţii oraşului Chişinău (Ibidem, fila 334).
[54]. Ibidem,
fila 327.
[55]. Pe parcursul perioadei studiate, trecerile
Nistrului s-au ţinut permanent sub un strict control, ele
reglementându-se prin mai multe dispoziţii şi ordine.
[56]. A.N.R.M., Chşn., Fond 680, inv. 1, dosar 4313, fila 41-41 verso.
[57]. Ibidem, fila 96.
[58]. Ibidem, fila 650. În acest sens, Preşedinţia
Consiliului de Miniştri, Cabinetul Militar al Conducătorului
Statului, a publicat „Instrucţiuni
pentru Primirea Domnului Mareşal Antonescu la vizite şi
inspecţii”. Tipografia M.A.N. - Localul Şcoalei Superioare de
Război, f.l., f.a.
[59]. Ibidem, dosar 4276, fila 35-35 verso.
[60]. Ibidem, dosar 4313, fila 280.
[61]. Ibidem, filele 683-684.
[62]. Ibidem, dosar 4433, fila 689.
[63]. Ibidem, fila 688.
[64]. Ibidem, fila 713.
[65]. Ibidem, fila 690.
[66]. Ibidem, fila 713.
[67]. Ibidem, Fond 706, inv. 1, dosar 1119, filele
888-889.
[68]. //Universul, Anul 59,
nr. 82, Joi, 26 martie 1942, p. 6.
[69]. A.N.R.M., Chşn., Fond 680, inv. 1, dosar 4313, filele 746-747, 757.
[70]. Ibidem, fila 89.
[71]. Ibidem,
filele 139-145.
[72]. Andreescu A., ş.a., Istoria
Jandarmeriei române, p. 84-85.
[73]. Ibidem, p. 85.