MINISTERUL
SECURITĂŢII NAŢIONALE al REPUBLICII MOLDOVA (M.S.N.) – organ de
coordonare a activităţilor informative, contrainformative şi de
securitate a statului din Republica Moldova în perioada anilor 1991-1999.
După proclamarea
independenţei de stat a Republicii Moldova (27 august 1991), K.G.B.-ul din republica
ex-sovietică Moldovenească, prin Decretul preşedintelui Republicii
Moldova nr. 196 din 9 septembrie 1991, a fost desfiinţat şi în
baza acestuia s-a creat Ministerul Securităţii Naţionale
(M.S.N.) al Republicii Moldova.
La 16 septembrie 1991, guvernul Republicii Moldova a
aprobat atribuţiile şi structura M.S.N., iar la 6 aprilie 1992 – Regulamentul M.S.N. al Republicii Moldova.
La 31 octombrie 1995, Parlamentul a adoptat Legile cu privire la securitatea statului şi cu privire la organele securităţii de stat ale Republicii
Moldova. Aceste legi au fost promulgate la 31 ianuarie 1997, de
preşedintele Republicii Moldova, Petru Lucinschi.
La 9 septembrie 1997, cu prilejul împlinirii a 6
ani de la crearea M.S.N., printr-un Decret
prezidenţial, ziua de „9
septembrie” a fost declarată sărbătoare profesională – Ziua lucrătorilor securităţii
de stat a Republicii Moldova.
Pe parcurs, structura M.S.N. a suportat modificări,
orientate spre sporirea nivelului de organizare şi a activităţii
operative de investigaţii.[1]
Miniştri ai Securităţii Naţionale au
fost: Anatol Plugaru (1991-1992), Vasile Calmoi (1992-1997),
Teodor
Botnaru (1997-1999), Valeriu Pasat (1999-2001) (pe timpul
celui din urmă M.S.N. s-a reorganizat în Serviciu de Informaţii
şi Securitate al Republicii Moldova).
După demiterea lui T. Botnaru – ultimul preşedinte
al K.G.B.-ului
moldovenesc – în urma puciului de la Moscova din august 1991, Al.
Moşanu, preşedintele Parlamentului Republicii Moldova, într-o
declaraţie televizată a menţionat că, soarta K.G.B.-ului
republicii va fi decisă în zilele apropiate şi această
organizaţie nu va mai fi în subordinele Moscovei: „K.G.B.-ul
(moldovenesc – n.a.) trebuie lichidat
şi să se spună tot adevărul despre activitatea lui de
după 1985”.
La 29 august 1991, prin Decret
prezidenţial, A. Plugaru a fost numit
preşedinte al K.G.B.-ului Republicii Moldova. La 11 octombrie, el a declarat
că, K.G.B.-ul pe care îl conduce s-a separat de cel unional
şi şi-a schimbat denumirea în Ministerul Securităţii Naţionale (M.S.N.). Numărul colaboratorilor
moldoveni a crescut de la 30% la 54%, iar Secţia „Z” (lupta cu
diversiunile ideologice, iar apoi pentru apărarea ordinii
constituţionale) a fost lichidată. Însă, în scurt
timp, a fost dată publicităţii declaraţia unui grup de opt
foşti colaboratori ai K.G.B., care îl
învinuiau pe A. Plugaru că, în schimbul Secţiei „Z”
„lichidate”, în cadrul M.S.N. a creat un întreg Departament „Z”. A fost, deci,
schimbată doar denumirea şi nu şi esenţa. Au fost
păstrate cadrele vechi; chiar şi locţiitorii lui A.
Plugaru proveneau din trecut – generalul Munteanu, fost
prim-locţiitor al preşedintelui K.G.B. şi colonelul
Tabuică, şef al fostei Secţii „Z”. Însă, A.
Plugaru a respins toate acuzaţiile care i s-au adus.
În cadrul unei conferinţe de presă, A. Plugaru
a enumerat departamentele din cadrul M.S.N. de după reorganizare: 1. de
informaţii; 2. de luptă contra manifestărilor antistatale; 3. de
grăniceri şi 4. departamentul general. Iar în privinţa
sarcinilor puse în faţa noii structuri de securitate a statului,
declara: „(...) Sunt evidenţiate trei direcţii de bază în
activitate: contrainformaţii (se poate şi fără
contrainformaţii externe, nouă nu ne vor ajunge bani pentru o reţea
vastă de agenţi), lupta cu criminalitatea şi mafia, trupele de
grăniceri. Nu suntem dispuşi să apelăm la ajutorul
K.G.B.-ului unional. Vom trimite colaboratorii noştri pentru studii la
Kiev sau la Riga. (...) Odată cu înfiinţarea Ministerului
Securităţii Naţionale – continua A. Plugaru – a
dispărut K.G.B.-ul Moldovei. Colectivul fostului K.G.B. era, cu
siguranţă, unul nemoldovenesc. Unele secţii erau încadrate
în exclusivitate cu ruşi, în toate posturile-cheie erau
ruşi. Desigur că, ruşii dacă vor dori, vor lucra (în M.S.N. – n.a.), însă nu la conducerea
secţiilor. Noi creăm cu adevărat o securitate
naţională. (...) În vizorul nostru – sublinia ministrul
Securităţii Naţionale – vor fi acele persoane sau grupe de
persoane, care intenţionează să lichideze regimul
constituţional prin metoda forţei. Pe noi nu interesează
opiniile sau acţiunile cuiva dacă ele nu subminează regimul
constituţional, nu duc la destrămarea statului, nu prezintă
pericol pentru integritatea teritorială. Poporul nostru este în
pericol. Republica Moldova ca stat independent este un copil, pe care trebuie
să-l creşti şi să-l pui pe picioare. Banditul, anume
banditul dirijează cu stoparea sutelor de întreprinderi care, din
cauza că nu-i place limba poporului care l-a încălzit pe
pieptul său, trimite femeile pe liniile de cale ferată, ca să
oprească trenurile (referindu-se la separatiştii transnistreni – n.a.). Unde el se află: la
Chişinău, Tiraspol, Moscova? Cred că şi aici şi
acolo”.
În privinţa soluţionării problemei insuficienţei
de personal pentru organele ministerului pe care îl conducea (în
special, a profesioniştilor în arta contrainformaţiilor), A.
Plugaru menţiona: „Majoritatea moldovenilor – colaboratori ai
secţiei a cincea, cu denumirea convenţională „Z” – au rămas
la noi să lucreze. Unii dintre ei sunt deja numiţi în posturi
de conducere. (...) Eu am luat în Ministerul Securităţii
Naţionale oameni din aparatul P.C.M. şi am să mai iau, deoarece
şi în partid au fost mulţi comunişti de treabă.
Indiferenţa este mai periculoasă decât agresivitatea
deschisă. (...) Toţi moldovenii din trupele de grăniceri ale
altor republici vor fi transferaţi în detaşamentul de
grăniceri de la Prut”. Anatol Plugaru a pus accentul,
în recrutarea pentru serviciu, pe voluntarii care au participat la
evenimentele de la Comrat: „Printre ei sunt mulţi bărbaţi sănătoşi
şi eu îi invit la lucru în Ministerul Securităţii
Naţionale”.
În mai multe rânduri, cu diverse ocazii, la începutul
anilor 90, în societatea moldovenească post-comunistă a fost pusă problema deconspirării foştilor
colaboratori ai K.G.B. Spre exemplu, odată, prim-ministrul Republicii
Moldova, Mircea Druc, i-a cerut lui A. Plugaru să-i prezinte lista
cu foştii informatori ai K.G.B. din rândul parlamentarilor de
atunci, la care, A. Plugaru i-a răspuns scurt:
„Dumneavoastră vreţi să rămânem fără Parlament?”.
Era foarte clar că, majoritatea deputaţilor din prima
legislatură au colaborat cu K.G.B.-ul R.S.S.M., iar
publicarea listelor cu informatori ar fi provocat un mare scandal şi o
profundă criză politică.
Extrem de greu decurgea formarea sistemului de control parlamentar asupra
serviciilor secrete. Preşedinte al Comisiei parlamentare pentru
securitatea statului şi chestiuni militare a fost numit, la 16 iunie 1993,
fostul comisar al poliţiei Briceni, Simac, iar în anul 1996 în
această funcţie a fost desemnat deputatul Grigore Bratunov.
Pentru lupta cu separatismul din stânga Nistrului, M.S.N. a trimis
acolo circa 30 de grupe de informaţii şi diversiune (Scorpionii, Ştefan Vodă, Călăraşi,
Negrei, Bujor, Burunducii), formate din
agenţi ai ministerului, care au trecut pe timpul U.R.S.S. cursuri speciale
de perfecţionare a corpului ofiţeresc, precum şi cu
experienţă de luptă în grupele speciale Kaskad din timpul războiului din
Afganistan (1979-1989). Astfel de grupe au fost folosite şi în
lichidarea tendinţelor separatiste din sudul Republicii Moldova.
Anatol Plugaru spunea că, aceste grupe speciale au
fost create în scopul „luptei cu terorismul” şi pentru a se acorda
asistenţă „mişcării de rezistenţă în mase”
împotriva regimului separatist. Plugaru mai declara: „În
stânga Nistrului are loc un război de partizani, iar M.S.N.
colaborează cu organizaţiile care se opun regimului pro-comunist” al
separatiştilor.
Potrivit unor surse, în august 1992, în România au fost
trimise câteva grupe formate din foşti voluntari din războiul
de pe Nistru, pentru a efectua un curs de pregătire la Serviciul
Român de Informaţii (S.R.I.). Iar în cadrul M.Ap.N. al
Republicii Moldova a fost înfiinţat un batalion de poliţie
militară, care număra 350 de persoane, cu misiunea de „a lupta cu
teroriştii”.
După sfârşitul războiului de pe Nistru, serviciile
speciale moldoveneşti, în activităţile împotriva
regimului de la Tiraspol, au trecut de la diversiune la culegerea
informaţiilor politice, militare şi economice din Transnistria
şi provocarea divergenţelor (care începeau să aibă
loc chiar şi fără amestecul M.S.N.) între conducerea R.M.N. şi Armata a 14-a rusă din regiune.[2]
După ostilităţile din Transnistria din 1992, ministrul
Securităţii Naţionale, A. Plugaru, a fost demis din
funcţie, în locul lui fiind numit V. Calmoi.
La 25 iunie 1994, general-locotenentul Serghei Stepaşin, şeful
serviciilor speciale ruseşti şi generalul de brigadă V.
Calmoi, au avut o întrevedere în incinta statului major al
Armatei a 14-a ruse de la Tiraspol, cu generalul Aleksandr Lebedi, comandantul
Armatei. După o discuţie de vreo două ore, a fost demis din
funcţia de şef al Secţiei Speciale a Armatei colonelul Nikolai
Zlîgostev, care „avea atitudine loială faţă de R.M.N.
şi încerca să informeze obiectiv Centrul despre activitatea lui
A. Lebedi”.
Deşi nu planifica-se, Stepaşin s-a întâlnit
„întâmplător” şi cu ministrul-interimar al
securităţii statului R.M.N., Oleg Gudîmo, cu care s-a
întreţinut „câteva minute”.
După cum susţin forţele separatiste, în urma
întrevederii dintre V. Calmoi şi A. Lebedi,
„serviciile speciale moldoveneşti au început să facă uz pe
scară largă de posibilităţile generalului Lebedi în
realizarea activităţii de subminare împotriva Republicii Moldoveneşti
Nistrene. În acest scop, deosebit de activ a fost folosită
comenduirea militară a Armatei a 14-a ruse, condusă de colonelul
Mihail Bergman. Nu fără ştirea comandantului, în ea
îşi făceau serviciul agenţii M.S.N. şi colaboratorii
poliţiei” moldoveneşti. După desfiinţarea acestei
comenduiri în august 1995, toţi aceşti colaboratori „au fugit
în Moldova”. Potrivit lui O. Gudîmo, „în timpul
lui Lebedi, serviciile speciale ale Moldovei au obţinut o rară ocazie
de a lovi Transnistria de sub mantaua militară rusă”. În
septembrie 1995, doi militari ruşi ai acestei comenduiri (Vitalie Landarev
şi Ivan Josan), au fost atraşi la răspundere penală de
organele R.M.N., după ce s-a constatat că erau colaboratori ai
poliţiei Moldovei. După cercetarea acestor doi, s-a stabilit că
în comenduirea colonelului Bergman îşi făceau serviciul
circa 20 de astfel de militari, îmbrăcaţi în
uniformă militară rusă – „trădători ai Transnistriei”,
– inclusiv şi Mihail Bergman, care din spusele generalului Vl. Antiufeev
(alias V. Şevţov), era „agent a patru servicii de spionaj”.
De asemenea, V. Calmoi s-a întâlnit, pentru discutarea problemei
transnistrene şi cu Virgil Măgureanu, directorul Serviciului
Român de Informaţii, care a accentuat că, în
privinţa regimului separatist de la Tiraspol, trebuie pus accentul pe
provocarea din interior a prăbuşirii lui.
După remanierile din aprilie 1994, efectuate în guvernul
Republicii Moldova, V. Calmoi şi-a păstrat funcţia, cu toate că
la Chişinău mulţi susţineau că, „în fruntea
Ministerelor Apărării şi a Securităţii Naţionale
se află ofiţeri aduşi de Moscova”.
Periodic, organele Securităţii Naţionale a Republicii
Moldova se pomeneau în mijlocul scandalurilor politice. La
începutul anului 1996, M.S.N. a respins învinuirile aduse de
preşedintele M. Snegur, precum că, „agenţii
securităţii statului torpilează procesul de constituire a
filialelor partidelor în raioane”. Snegur a subliniat că,
legislaţia nu permite organelor de securitate să susţină un
anumit partid şi amintea că, una din sarcinile de bază ale
M.S.N. este lupta cu criminalitatea şi corupţia, şi pentru
aceasta trebuie să colaboreze cu M.A.I. şi Procuratura. În una
din şedinţele Parlamentului, Snegur a menţionat despre
necesitatea „schimbărilor radicale şi consolidării conducerii” în
M.S.N.
În martie 1996, V. Calmoi l-a asigurat pe
preşedinte Snegur că, „colectivul ministerului a depus eforturi
maxime pentru a-l susţine în instituirea ordinii şi
legalităţii”. Snegur a cerut conducerii M.S.N. să-i prezinte
concepţia de activitate a ministerului, luând în considerare
realităţile politicii externe şi bazându-se „pe
principiile asigurării intereselor economice, sociale şi politice ale
statului”.
Deşi mai multe forţe politice au pus în nenumărate
rânduri problema deschiderii arhivelor fostului K.G.B. al R.S.S.M.,
în noiembrie 1997, T. Botnaru, noul ministru al
Securităţii Naţionale (fost preşedinte al K.G.B.-ului
moldovenesc, demis în 1991 şi trimis ca ambasador al Republicii
Moldova în Belgia), s-a pronunţat categoric împotriva
deconspirării foştilor colaboratori ai K.G.B.: „Orice serviciu
(special – n.a.) este puternic
graţie surselor pe care le are. Deconspirarea numelor de familie a
foştilor colaboratori, ar însemna tăierea crengii pe care
stăm”.
De asemenea, T. Botnaru era „categoric împotriva arestării
liderilor tiraspoleni, cu toate că pentru serviciile speciale ale Moldovei
aceasta nu e o problemă”, deoarece „conflictul transnistrean trebuie
soluţionat exclusiv prin metode politice”. Teodor Botnaru
chiar şi-a manifestat disponibilitatea să colaboreze cu serviciile
secrete ale Transnistriei în lupta cu criminalitatea, însă
„comportamentul acestor servicii speciale ne vorbeşte despre faptul
că, nu avem cu cine colabora”.
La 22 decembrie 1998, Consiliul Suprem de Apărare, de sub
preşedinţia lui Petru Lucinschi, a adoptat concepţia de
reorganizare a M.S.N. Problema trupelor de grăniceri, care făceau
parte din M.S.N., nu a fost soluţionată. S-au examinat în acest
sens mai multe propuneri, şi anume: de a crea pentru grăniceri un
departament separat pe lângă Consiliul de Miniştri; de a-i
trece, împreună cu trupele de carabinieri, în subordinele
M.Ap.N. sau M.A.I.; de a-i subordona direct M.St.Major al Armatei. Această
din urmă propunere nu se încadra în cadrul legal aflat
în vigoare, precum şi în concepţia de securitate
naţională adoptată de Parlament.
În cadrul discutării problemei de reorganizare a serviciilor
speciale, un grup de deputaţi, în care intra şi
preşedintele Comisiei parlamentare juridice pentru numiri şi
imunităţi, Eugen Rusu, a înaintat o iniţiativă
legislativă privind reformarea M.S.N. în serviciu de
informaţii. Această iniţiativă a venit în urma
neprezentării de către executiv a proiectului de lege în acest
sens, care într-un târziu totuşi a venit. Astfel, la 27 septembrie
1999, Consiliul Suprem de Apărare a examinat proiectul guvernului de
transformare a M.S.N. în serviciu de informaţii, care prevedea
crearea unui serviciu pur informativ şi subordonat exclusiv Parlamentului
Republicii Moldova. Reorganizarea mai prevedea reducerea numărului
angajaţilor, prin excluderea din serviciul de informaţii a aparatului
de urmărire penală şi a trupelor de grăniceri, care urmau
să fie incluse în componenţa M.A.I. În contextul
reorganizării M.S.N., guvernul Republicii Moldova a redus bugetul pe anul
1999 al M.S.N.
Consiliul Suprem de Apărare nu a fost de acord cu propunerea de a
subordona noul serviciu de informaţii exclusiv Parlamentului şi a
recomandat guvernului să perfecţioneze proiectul propus
până în octombrie 1999.
Conducerea M.S.N. s-a manifestat pentru reorganizare instituţiei, dar
a fost contra reducerii finanţării cu 30%, precum şi a
competenţelor serviciului în problemele politice şi de
securitate economică a republicii.
În anul 1999, M.S.N. a fost finanţat doar cu 29% din
necesităţi, iar necesarul de efectiv al subdiviziunilor M.S.N., a fost
completat numai în proporţie de 50%.
Potrivit proiectului de reorganizare, în activitate sa, noul serviciu
de informaţii urma să pună accentul pe acţiunea
informativă, în special, în zona transnistreană şi
în cadrul structurilor „statale” ale R.M.N. Se preconiza ca
întregul efort operativ şi tehnico-operativ să fie concentrat
asupra R.M.N. şi a infiltrării agenţilor de influenţă
în structurile „de stat” ale acesteia, pentru subminarea „statalităţii”
R.M.N.
În mai 1999, preşedintele Petru Lucinschi l-a eliberat din
funcţie pe T. Botnaru, în locul lui numindu-l pe V.
Pasat,[3] care, în urma
reorganizării M.S.N., a fost şi primul director al S.I.S. al Republicii Moldova.
În iulie 1999, V. Pasat a fost în Turcia,
unde a expus circumstanţele arestării la Chişinău a lui
Soysal, apropiatul lui Ocealan,
preşedinte al Partidului muncitoresc kurd, şi a altui lider de
partid. Reprezentanţii minorităţii kurde din Republica Moldova
considerau că, Soysal a fost arestat de serviciile speciale
moldoveneşti şi predat, în schimbul unei recompense,
autorităţilor turce, ameninţând totodată că,
pentru această acţiune a M.S.N. „kurzii vor întreprinde
măsuri adecvate” în Republica Moldova. M.S.N. a respins
învinuirea de complicitate la arestarea lui Soysal, iar V. Pasat
a plecat la Ankara pentru „a pune capăt scandalului, în care
serviciile speciale moldoveneşti nu sunt implicate”. Problema a fost
închisă, dar totuşi se consideră că serviciile
speciale moldoveneşti au contribuit direct la aducerea lui Soysal din
Germania la Chişinău, unde l-au arestat şi transmis unui grup de
colaboratori ai serviciilor secrete turce, care veniseră de curând
la Chişinău cu o cursă specială aeriană.
Activităţile de reformare a M.S.N. continuau. Potrivit Hotărârii guvernului
Republicii Moldova nr. 674 din 22 iunie 1999, a avut loc reorganizarea
autorităţii publice locale şi a structurii organelor
teritoriale, M.S.N. urmând să-şi creeze în noile
unităţi teritorial-administrative direcţii judeţene ale
Securităţii Naţionale (iar după reformare – direcţii
judeţene ale Serviciului de informaţii), cu un efectiv de 16-32 de
colaboratori.[4]
La 16 noiembrie 1999, prin Legea nr. 676-XIV, M.S.N. a fost transformat în Serviciul
de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova. La 23
decembrie 1999, Parlamentul a adoptat Legea
nr. 753-XIV cu privire la Serviciul de
Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, care a marcat
finalizarea procesului de reorganizare a M.S.N.[5]