DIN ACTIVITATEA
SIGURANŢEI GENERALE A STATULUI ÎN BASARABIA INTERBELICĂ.[1]
Siguranţa Generală a Statului – importantă
subdiviziune a Ministerului de Interne al României, a luat
fiinţă după izbucnirea răscoalei
ţărăneşti din anul 1907. Atunci autorităţile au
pus neputinţa de a preveni astfel de evenimente pe seama „lipsei unui
organ central de informaţii cu antene specializate răspândite
pe tot teritoriul ţării şi care să îndeplinească
atât misiunea contrainformativă, cât şi cea
informativă, peste hotare”.
Astfel, cu aprobarea ministrului de interne, I. C.
Brătianu, Iancu Panaitescu, directorul Direcţiunii Generale a
Poliţiei, a organizat, cu caracter experimental, „o mică
organizaţie de informaţiuni pe lângă Direcţiunea
Administraţiei din Ministerul de Interne, care de la simpli informatori cu
care a plecat la drum, ajunge în 1908 să-i creeze ramificaţii
în întreaga ţară, în centrele importante, precum
şi în străinătate”.
Crearea acestei poliţii a fost un mare succes,
încât Iancu Panaitescu, care a deţinut funcţia de
director al Direcţiunii Generale a Poliţiei şi Siguranţei
până în anii de după Primul Război Mondial,
graţie bunelor rezultate obţinute în activitate, a fost invitat
în Turcia pentru reorganizarea poliţiei turce.
Aşadar, s-au pus bazele în România,
pentru prima oară, a unei „poliţii de siguranţă de stat”,
ca ramură evoluată a poliţiei politice generale şi a unui
serviciu de informaţii „ce activează numai în scopul
apărării ordinii publice şi siguranţei statului”.
Autorităţile statului concepeau Poliţia de
Siguranţă, drept „nervul poliţiei ce se impresionează la
timp de mediul înconjurător, avizând la măsurile generale
în materie de ordine publică şi siguranţa statului,
înregistrând în acelaşi timp toate mişcările
seismice ce se produc în populaţiunea internă şi în
ţările înconjurătoare, pentru ca la timpul oportun să
poată preveni acele mişcări cu caracter subversiv contra
Siguranţei Statului” român.
Pentru îndeplinirea acestor misiuni, organele de
siguranţă urmau să execute în cursul activităţii
lor patru operaţiuni principale: observarea şi supravegherea;
acţiunea informativă; acţiunea preventivă şi
acţiunea represivă.[2]
Prin Legea din 17 martie 1908, s-a desfiinţat vechea
Direcţiune a Administraţiei, Personalului, Poliţiei Generale
şi Statisticii şi s-au creat două direcţiuni distincte: una
cu caracter pur administrativ, denumită Direcţiunea Administraţiei Generale, a Personalului şi
Contenciosului şi alta cu atribuţii numai de poliţie
generală şi de poliţie politică de siguranţă de
stat. Noua direcţiune înfiinţată a fost denumită Direcţiunea Poliţiei şi
Siguranţei Generale, fiind condusă de un director general şi
aflată în subordinea directă a ministrului de Interne. Au fost
create servicii speciale de siguranţă de stat, unele centrale
în Direcţiunea Poliţiei şi Siguranţei Generale, iar
altele exterioare. Aşa au luat fiinţă Brigăzile centrale
şi Brigăzile şi serviciile exterioare de poliţie de
siguranţă de stat, numite Brigăzi
de siguranţă şi Servicii
speciale de siguranţă, care s-au extins, în măsura
cerinţelor ordinii publice şi siguranţei Statului român,
în toate oraşele şi centrele importante din ţară,
în special în cele industriale, unde masa nemulţumirilor
şi a muncitorilor era mai compactă. Misiunea acestor noi organe era
de a urmări curentele subversive şi de a supraveghea starea de spirit
a populaţiei. Totodată, ele s-au creat şi pentru asigurarea
securităţii unor obiective strategice.
Conform Legii din 1908, Direcţiunea Poliţiei
şi Siguranţei Generale cuprindea în organizarea ei
interioară (centrală) două secţiuni:
·
Secţiunea Siguranţei Generale;
·
Secţiunea Poliţiei.
Activitatea Secţiunii de Siguranţă se
desfăşura în patru birouri: Biroul Controlului Străinilor;
Biroul de Siguranţă şi Informaţii; Biroul Poliţiei de
Frontieră; Biroul Presei şi Interpreţilor.
Prefectura Poliţiei Capitalei, pentru a face
faţă nevoilor de ordine şi siguranţă, cuprindea
în organizarea ei un Serviciu de siguranţă şi mai multe
Brigăzi speciale de siguranţă, înglobate în Inspectoratul Brigăzilor de
Siguranţă.[3]
Referindu-se la importanţa organelor teritoriale ale
Siguranţei Statului, Eugen Cristescu, fost şef al Siguranţei şi ulterior,
şef al Serviciului Special de Informaţii al României,
relata: „Caracteristicile speciale ale acestor oficii informative erau că
ele nu mai depindeau de prefecţii de judeţe..., deveneau astfel
instrumente stabile informative, subordonate ierarhic şi direct
Siguranţei Generale a statului care le punea la dispoziţie şi
fondurile necesare pentru îndeplinirea misiunilor”.
În activitatea Siguranţei de stat,
organizată separat de restul poliţiei generale şi cu
atribuţii bine definite – asigurarea liniştii şi siguranţei
interne a statului – au fost introduse o serie de principii, metode şi
procedee noi de activitate, între acestea fiind pe prim plan introducerea
muncii informative cu agentură şi întrebuinţarea
personalului acoperit, secret.[4]
În urma unirii Basarabiei cu România de la 27
martie 1918, organele Ministrului de Interne şi-au extins activitatea
asupra acestui teritoriu românesc, constituindu-se două regimente de
jandarmi, chesturi de poliţie şi un Subinspectorat General al
Siguranţei Statului cu sediul la Chişinău,[5]
cu misiunea de a asigura ordinea internă, prevenirea şi descoperirea
actelor teroriste puse la cale împotriva militarilor români,
fruntaşilor mişcării naţionale şi a
reprezentanţilor administraţiei româneşti;
contracararea acţiunilor spionajului inamic şi mai ales anihilarea
propagandei iredentiste şi de subminare a siguranţei Statului
român.[6] Cel ce a
organizat şi condus Serviciul de Siguranţă din Basarabia a fost Romulus Voinescu.
Fostele trupe ruseşti, cuprinse de ideologia
comunistă, nu numai că refuzau să se retragă, după
revoluţia bolşevică din Rusia, de pe teritoriul românesc
şi în special, al Basarabiei, ci se dedau la acte de
violenţă şi agresiune împotriva autorităţilor
militare şi a unităţilor de poliţie româneşti,
perturbând în modul cel mai grav ordinea publică şi
siguranţa statului. Acţiunile puse la cale de militarii ruşi au
deteriorat relaţiile româno-sovietice, aducând cele două
ţări în pragul unui război. La rândul lor,
serviciile secrete sovietice ce se înfiripau în acele momente, au
împânzit teritoriul României cu mii de agenţi pentru a
destabiliza Statul român şi a destrăma unitatea sa
naţional-statală. Crezând că tot ceea ce puseseră la
cale în alte ţări se putea realiza şi în
România, un grup terorist, condus de colonelul Roşal, infiltrat
în teritoriul României, a încercat la Socola, lângă
Iaşi, să-i asasineze pe regele Ferdinand şi pe primul ministru
Ion. I. C. Brăteanu, acţiune care, datorită vigilenţei
organelor de siguranţă, nu a avut sorţi de izbândă.[7]
După unirea Basarabiei, Bucovinei şi
Transilvaniei cu România din 1918, a urmat, la 22 iunie 1919,
reorganizarea Ministerului de Interne, prin ajustarea la noile condiţii
create de după unire.[8]
Inspector general al Siguranţei Statului din Basarabia a fost numit D. Zahiu,[9]
(urmat apoi de Zinovie Husărescu). La Ismail
Serviciul Siguranţei era condus de C. Strocan,[10]
la Reni de către
Cernătescu,[11] la Hotin de Stroiescu[12],
la Soroca de Dumitraşcu,[13]
la Orhei de Palade,[14]
la Bolgrad de Floru,[15]
la Tighina de Popescu.[16]
După Unire, acţiunile subversive de un maxim
pericol în Basarabia, veneau din partea bolşevicilor, ucrainenilor
naţionalişti şi ruşilor albi (monarhişti). Toţi
urmăreau un singur scop – ruperea teritoriului Basarabiei din
componenţa României. În mare parte, activitatea
Siguranţei din Basarabia s-a axat pe confruntarea cu propaganda,
terorismul şi spionajul executat de agenţii bolşevici de peste
Nistru. În Basarabia, unele grupări de bolşevici, care au
format în oraşul Chişinău un aşa-zis Comitet, sub
preşedinţia lui Ivan Krivorukov din Tighina, fost deputat în Sfatul
Ţării, şi-au asumat misiunea de a aduna informaţii
despre administraţia română, pe care urmau să le
trimită în Rusia.
La Moscova, în aprilie 1918, la Congresul P.C. (b)
din Rusia au fost luate unele hotărâri privind propaganda
bolşevică peste hotare. Ca urmare, în mai 1918, G. Poniatovski,
N. Osipov, A. Poplavski, V. Voronţov, O. Gorbaciov, B. Gumpert, M.
Kostoveţki, precum şi alţi agenţi sovietici, au fost
trimişi din Rusia în Basarabia pentru organizarea unei
mişcării bolşevice. Aceştia au constituit în mai 1918
la Chişinău, primul Comitet provizoriu, fiind apoi create
Comitete la Tighina, Orhei, Reni, Cetatea Alba.
De menţionat că, în teritoriul dintre
Nistru şi Prut nu a existat un partid comunist propriu-zis, iar
aşa-zisa organizaţie bolşevică era alcătuită din
membrii P.C. (b) din Rusia, fiind o secţie regională a acestui
partid. Ea îşi recruta cadrele locale din rândul
minorităţilor naţionale, în special ale acelora care
anterior anului 1918, avuseră un regim privilegiat (ruşi, ucraineni,
evrei etc.). Mulţi dintre minoritarii ucraineni erau implicaţi
în mişcarea comunistă, care activau ilegal sau înlesneau
răspândirea manifestelor. De asemenea, ei erau prezenţi
în organizaţiile de spionaj şi ofereau adăpost curierilor
sovietici, care făceau spionaj în favoarea Rusiei sovietice. Conform
unor date ale poliţiei din Cetatea Albă, minoritatea etnică bulgară
a avut mereu „o atitudine duşmănoasă faţă de
populaţia românească şi statul român deşi ei
aveau o situaţie materială mai bună decât românii,
ruşii şi ucrainenii”. Din rândul populaţiei de origine
bulgară au fost recrutate numeroase elemente care s-au angajat în
serviciul Internaţionalei Comuniste începând cu anul 1919.[17]
Prin intermediul Ucrainei sovietice,
autorităţile centrale de la Moscova îşi
desfăşurau acţiunile subversive în Basarabia. Pentru
aceasta se cheltuiau sume imense. Spre exemplu, în bugetul Comitetelor
judeţene de partid şi ale Comitetelor revoluţionar-militare din
Ucraina Sovietică, confirmat de Comitetul Central al Partidului Comunist
bolşevic din Rusia, s-au prevăzut pentru acţiuni subversive în
Basarabia, în aprilie 1919, următoarele sume de bani: „-
Întreţinerea comitetelor judeţene de partid – 27.000 ruble; -
Agitaţie (câte 5.000 ruble pentru fiecare judeţ) – 45.000
ruble; - Achiziţie de literatură şi editarea ei în mai
multe limbi – 24.000 ruble; - Întreţinerea localurilor pentru
întruniri şi conferinţe – 12.000 ruble; - Pentru comitetele
militar-revoluţionare judeţene – 29.000 ruble; - Pentru serviciul de
contraspionaj – 12.000 ruble; - Aprovizionarea a 8 grupe subversive (a
câte 6 persoane în fiecare... 30.000 ruble; - Pentru specialiştii
militari şi crearea detaşamentelor armate – 50.000 ruble; -
Cumpărarea materialului exploziv – 12.000 ruble; - Dislocarea de
urgenţă în diferite locuri a forţelor armate existente –
90.000 ruble; - Cheltuieli diverse – 15.000 ruble; Total 358.000 ruble”.[18]
Agenţii bolşevici,
pregătiţi şi finanţaţi de Moscova, erau trimişi
în toată România pentru a crea instabilitate în
societate şi în armată, Basarabia fiind cea mai afectată
de propaganda subversivă comunistă.
Instruiţi în
centrele din Rusia şi Ucraina, agenţii bolşevici treceau
în mod fraudulos Nistrul şi executau indicaţiile conducerii de
la Moscova. Arestarea agenţilor comunişti de către organele
Siguranţei în vara anului 1919, a redus substanţial
reţeaua ilegală comunistă din Basarabia.
După arestările din
vara anului 1919, acţiunile agenţilor bolşevici din Basarabia au
stagnat o perioadă. Unii indivizi bolşevici, reuşind să
treacă Nistrul, s-au stabilit în Rusia, alţii, pentru a nu fi
descoperiţi de către organele Siguranţei, şi-au schimbat
domiciliul, numele.
Din rândul
basarabenilor refugiaţi la Harkov şi Odesa, erau pregătiţi
agenţi, care urmau să fie trimişi în Basarabia pentru
propagandă subversivă. De altfel, în centrele din Rusia şi
Ucraina, pentru ţările din Balcani, agenţii erau cooptaţi
din rândul nativilor din această regiune şi instruiţi de
instructorii Komintern-ului.
Ei treceau fraudulos Nistrul în Basarabia, fiind înzestraţi cu
bani şi mijloace de propagandă, iar de acolo se deplasau spre punctul
de destinaţie.
Printre primii agenţi
bolşevici – originari din Basarabia – trimişi cu misiuni în
dreapta Nistrului, au fost Pavel Tkacenko şi Şmil Bubnovski, în
noiembrie 1919. Ei aveau misiunea de a organiza activitatea subversivă
ilegală a celor ce scăpaseră de arestări, să coopteze
noi aderenţi şi să creeze un nucleu comunist la
Chişinău, urmând ca el să se transforme într-un
centru pentru alte aşa-zisele comitete revoluţionare. Conform
instrucţiunilor Centrului de la Odesa, ei trebuiau să impună
celor din Basarabia noi metode de activitate, inclusiv ieşirea din izolare
şi integrarea mişcării ilegale în mişcarea
comunistă din România. Agenţii ce acţionau în
Chişinău, până în octombrie 1919 s-au aflat în
subordinea directă a organelor centrale din Ucraina, sub controlul lui Ch.
Racovski.
„Una din formele
acţiunii comuniste – se menţiona în Ordonanţa definitivă a procesului comuniştilor
din Dealul Spirii din 1921 – şi care a luat în ultimul timp o
extindere considerabilă este şi spionajul divizat în două:
spionaj politic şi spionaj militar”. Se preciza că aceşti
agenţi proveneau din „înalta şcoală de spionaj din
Harkov”, iar în alte diverse Centre erau pregătiţi agenţi
speciali.
Printre realizările
contrainformative ale organelor specializate româneşti, putem
menţiona arestarea a doi spioni bine pregătiţi şi cu
misiuni importante în Basarabia şi România – Eduard von Schnee
şi Simion Sobelman.
Mijloacele violente
practicate de agenţii comunişti nu erau de inspiraţie
locală, ele erau indicate de către conducerea de la Moscova.
Într-o scrisoare adresată comuniştilor germani, se spunea de
pildă: „Guvernul sovietic a hotărât să aplice toate
mijloacele de care dispune în lupta contra burgheziei şi a elaborat
în toate detaliile, planul teroarei mondiale a cărui
reuşită în execuţie este în legătură cu rezultatul
alegerilor parlamentare din Franţa şi Anglia. Noi vom organiza o
serie de acte teroriste pe scena internaţională şi vom nimici pe
acei membri ai guvernelor Antantei şi Germaniei, care pun piedici
revoluţiei universale”.
Siguranţa Statului
considera că actele teroriste ale Rusiei sovietice în România
se exercitau, în anii 20, pe două direcţii: economică
şi politică. În direcţia economică se
făceau presiuni asupra României prin diverse mijloace, acuzaţia
principală fiind refuzul de a încheia convenţii comerciale cu
statul sovietic în condiţiile impuse de ea. Teroarea politică
se exercita prin diverse atentate îndreptate contra
autorităţilor statului, drept protest împotriva urmăririi
comuniştilor. Intenţiile guvernului sovietic erau de a abate
atenţia opiniei publice mondiale de la situaţia catastrofală din
Rusia sovietică în acel moment şi de a pregăti terenul,
în ţările vizate de planurile agresive, pentru o viitoare
ofensivă a Armatei roşii.
Indicaţiile Centrelor
din stânga Nistrului erau îndeplinite cu stricteţe de
agenţii comunişti, după cum se vede din informaţiile
agenţilor de Siguranţă referitoare la atentatele comise în
Basarabia asupra trenurilor şi podurilor de cale ferată, şi în
privinţa unor bande ce acţionau pe teritoriul Basarabiei (de exemplu
banda Lesnoi, etc.). Despre acţiunile acestor bande Z. Husărescu,
inspector general al Siguranţei Statului din Basarabia, scria: „bandele se
dedau la jafuri şi acte de tâlhărie. Astfel, în cursul
anului 1920-1922, şi în special la începutul anului 1923,
locuitorii din judeţul Cetatea Albă, Tighina, Orhei şi Hotin
suferiră incursiunile bandelor bolşevice care, fiind prinse în
majoritate, au mărturisit că fac parte din organizaţii de
dincolo de Nistru în care intrau şi refugiaţi basarabeni”.
Agenţii comunişti au adus în Basarabia în mod fraudulos
arme, material exploziv, creau depozite clandestine în unele case
conspirative, descoperite de către agenţii Siguranţei. În
noiembrie 1920, un atentat fusese pus la cale de agenţii comunişti
în localul Teatrului Naţional din Chişinău. Tentative de
comitere a unor atentate asupra căilor ferate au fost descoperite în
mai multe localităţi. Un astfel de atentat a fost descoperit pe
tronsonul de cale ferată Tighina-Căuşeni la 4 octombrie 1921,
unde ar fi trebuit să explodeze o bombă la trecerea unui tren
personal, tentativă eşuată. O organizaţie teroristă a
fost descoperită şi la Cetatea Albă, la 14 decembrie 1921,
condusă de inginerul Alexandru Tomov. Din cercetările organelor de
Poliţie şi Siguranţă s-a stabilit că, membrii acestei
organizaţii au fost autorii atentatului din 14 noiembrie 1921, comis
asupra Brigăzii de Siguranţă din Cetatea Albă, unde au
existat şi victime: doi soldaţi şi doi agenţi de
Siguranţă. În timpul arestării membrilor acestei
organizaţii au fost descoperite documente, care denotă existenţa
unei legături directe cu organizaţiile de la Odesa, de unde primeau
indicaţii şi bani pentru producerea actelor teroriste. În urma
depoziţiilor celor arestaţi, agenţii Siguranţei au
descoperit şi alte instalaţii explozibile în diverse zone din
oraş, precum şi material exploziv nefolosit încă de
agenţii comunişti. De altfel, agenţii Siguranţei au
descoperit depozite de arme şi material exploziv, trimis de peste Nistru,
în mai multe localităţi din sudul Basarabiei. Centrele de peste
Nistru, de la Tiraspol şi Odesa, acordau o atenţie deosebită
activităţii teroriste, ale cărei rezultate se vedeau imediat.
Prin aceste acte teroriste, se urmărea producerea unor pagube materiale importante
autorităţilor statului, crearea unei stări tensionate în
regiune în rândul populaţiei, destabilizarea vieţii
politice şi sociale din România.
Organele
însărcinate cu menţinerea ordinii în regiune,
poliţia, Siguranţa, armata, au depus un efort considerabil în
această direcţie, pentru crearea unui climat stabil în perioada
de integrare a Basarabiei în structurile administrative şi politice
ale României.
Dar aceste acţiuni,
soldate cu arestări şi condamnări ale agenţilor
bolşevici, nu au modificat planurile Zacordot-ului (Birou de Externe al Partidului Comunist
(bolşevic) Ucrainean, care lucra şi în profitul
Internaţionalei Comuniste – Закордонное
Отделение Коминтерна) de la Odesa. Acolo aveau loc pregătiri
intense ale altor agenţi comunişti, care urmau să fie
infiltraţi în mod fraudulos în România. Ei erau
instruiţi după un anumit plan şi trebuiau să execute
ordinele Centrului de la Odesa. Odată ajunşi în Basarabia,
urmau să acţioneze după o anumită schemă, pregătind
terenul pentru o eventuală ofensivă a Armatei roşii, prin a
provoca „izbucnirea revoluţiei în această provincie”. Erau
nişte planuri utopice, irealizabile pentru moment. După cum
mărturisea şefilor săi din Ucraina un agent bolşevic trimis
în Basarabia, „însărcinările ce li s-au dat
comuniştilor, nu pot fi executate din insuficienţa personalului, a
arestărilor efectuate de Siguranţă şi a situaţiei
politice nefavorabile din această provincie”. Planurile Zacordot-ului
eşuau. Z. Husărescu, inspector general al Siguranţei Statului
din Basarabia, spunea că, „cei de peste Nistru îşi imaginau o
ocupare lesnicioasă a provinciei cu ajutorul populaţiei indigene;
contau pe o rezistenţă minimă a trupelor române şi
puneau mare temei pe armatele regulate sovietice, ce ar fi înaintat din
Ucraina”. Tot Z. Husărescu constată: „După exercitarea teroarei
prin acte violente, vine ultima etapă, înainte de acţiunea
generală, etapa bandelor, care au ca scop extinderea terorii, distrugerea
mijloacelor de comunicaţie, întreruperea legăturilor
între unităţile de trupă, jefuirea populaţiei etc.
Acţiunea generală constă în invazia Armatei roşii cu
ajutorul detaşamentelor de revoluţionari din interiorul provinciei”.
Acţiunile teroriste erau
secondate de acţiuni de spionaj în favoarea Rusiei Sovietice, ce se
realizau prin diverse mijloace. În documentele Siguranţei se
arată că, „unul dintre cele mai mari pericole ale
răspândirii pe întreg teritoriul basarabean a
organizaţiunilor comuniste stă în faptul că aceste
organizaţiuni – după cum se constată din arhiva Comitetului
Central comunist basarabean – erau în acelaşi timp
organizaţiuni de spionaj militar”. La dispoziţia agenţilor
comunişti erau puse mijloacele financiare necesare pentru
achiziţionarea informaţiilor cerute de Centru. Pentru realizarea
acestei misiuni au fost mituite unele persoane oficiale, care au divulgat
informaţii preţioase. Agenţii de Siguranţă depuneau un
efort considerabil pentru a descoperi pe spionii infiltraţi în
administraţie, poliţie, armată şi chiar în organele
de Siguranţă. În timpul arestărilor din vara anului 1920,
la agenţii comunişti a fost găsit un aparat de cifrat utilizat
în armată, documente în alb şi ştampile care serveau
la întocmirea actelor false.[19]
Chiar şi Mihail Moruzov, şeful Serviciului Secret de Informaţii
al Armatei române, în Raportul său din 9 martie 1930,
asupra situaţiei din Basarabia, relata: „Oricine a avut nevoie să
procure acte, aranjări de refugiaţi, de traficat refugiaţii sau
să îndeplinească vreo misiune în interesul altor state,
s-a adresat Siguranţei din Basarabia, de care a fost servit cu
prisosinţă.
Ca să evidenţiez
modul cum a funcţionat centrala acestui serviciu din Chişinău –
continua M. Moruzov –, adică Inspectoratului General de
Siguranţă de sub conducerea dlui Husărescu, redau şi
următoarele date, de extremă importanţă:
Cu ocazia prinderii spionului
Tibacu, de către grăniceri, acesta a declarat: «Inspectoratul de
Siguranţă din Basarabia, de fapt, a fost condus de G.P.U. (Государственное
Политическое Управление –
Direcţia Politică de Stat – serviciul de spionaj sovietic –
P.M.) din Odessa, iar activitatea acestui serviciu se expunea în scris
şi de regulă în trei exemplare: unul se trimitea la
Bucureşti, altul pentru arhivă şi al treilea se trimitea la
G.P.U. din Odessa»”.[20]
Poate fi apreciată cam exagerată această declaraţie,
însă un lucru este cert că, unii funcţionari ai
Siguranţei basarabene i-au subminat activitatea.
Din cercetările
Siguranţei din Basarabia reieşea că, agenţii sovietici care
practicau spionajul, aveau misiunea de a aduna informaţii despre
situaţia din România, despre atmosfera din Basarabia în timpul
alegerilor, despre partidele politice şi programele acestora. Ei se ocupau
cu achiziţia presei ce apărea în România şi peste
hotare. În vederea unor eventuale tratative de pace între Rusia
Sovietică şi România în anul 1920, guvernele sovietice
rus şi ucrainean au hotărât crearea în diferite
oraşe din România a unor centre care să adune diverse
informaţii politice, militare, sociale, economice, etc. Astfel de centre
trebuiau înfiinţate la Chişinău, Tighina,
Cernăuţi, Galaţi, Constanţa, Iaşi şi
Bucureşti, iar de crearea lor să se ocupe Comitetul bolşevic din
Chişinău. Acestuia i s-a comunicat că va avea la dispoziţie
sume mari, dar iniţial s-a trimis doar suma de 100.000 de lei. Din declaraţiile
unor bolşevici arestaţi a rezultat că, din această
sumă, au ajuns la Chişinău numai 25.000 de lei, iar alţi
arestaţi au declarat că, astfel de centre n-au fost create din cauza
lipsei de timp şi a lipsei de bani. Planurile de constituire au fost
elaborate la începutul anului 1920, iar în luna mai a aceluiaşi
an, au avut loc arestările agenţilor bolşevici. Activitatea lor
s-a redus doar la unele legături cu cei din Iaşi şi procurarea
unor ziare ce urmau să fie trimise prin curieri în stânga
Nistrului, unde a fost delegat un oarecare Anski pentru adunarea acestor
informaţii. Pentru transmiterea lor a fost creat un sistem întreg:
agenţii le trimiteau la un centru, care se găsea într-o
casă conspirativă; acolo erau selectate, scrise într-un limbaj
special, prin diverse coduri şi semne convenţionale, şi trimise
prin alţi curieri la destinaţie (în stânga Nistrului, la
Tiraspol). Drept exemplu pot servi scrisorile descoperite în arhiva
Comitetului bolşevic din Chişinău în anul 1920, scrise pe
pânză şi cusute sub căptuşelile hainelor.[21]
După arestările din
vara anului 1919, următorul val al arestărilor a avut loc la
începutul anului 1920. Forţele responsabile de menţinerea
ordinii în Basarabia au reuşit să anihileze o
întreagă echipă sosită fraudulos din stânga
Nistrului, compusă din: „Eduard Steinlein, zis Baron von Schnee,
şeful organizaţiei centrale, ajutorul său, Simion Sobelman, zis
Kazbec, pe delegatul pentru regiunea Tighina, David Ricsainic, zis Silistraru,
pe o curieră a organizaţiei, anume Drofiscaia, precum şi pe
Dumitru Crijanovski, Vladimir Ţimbalov, Panaghia Raicicova şi Efim
Zucan, unele persoane care ajutau curierii să treacă clandestin peste
Nistru, precum şi cei care îi găzduiau, intermediari care
ajutau la procurarea actelor false”.
Cei arestaţi au depus
mărturii şi au divulgat alte nume ale persoanelor ce se aflau de mai
mult timp în atenţia organelor Siguranţei. Puşi sub
urmărire, activitatea lor subversivă a fost descoperită, ceea ce
a dus la un alt val de arestări. Poliţia oraşului Tighina l-a
arestat pe Grigore Svetkov, care contra-cost elibera documente agenţilor
veniţi din stânga Nistrului, pe Donca Dicenko, gazda agenţilor
bolşevici, pe Haim Klig, agent de propagandă şi spionaj, pe
Clement Moşneagu, complice al lui Haim Klig, pe Moscu Sapoşnic,
curier între Tiraspol şi Tighina, pe Boris Şerman, agent de
legătură şi curier, pe Saia Kauşanski, agent de
legătură şi distribuitor de manifeste revoluţionare, pe
Sender Kogan, Solomon Suhman, Nicolae Metzner, Imaş Solomon, Pavel Udut
şi Sică Lunevskii, agitatori şi distribuitori de manifeste
şi broşuri cu caracter revoluţionar.
În mai-iunie 1920, au
mai fost arestaţi agenţi comunişti care se aflau în
fruntea mişcării bolşevice din Basarabia: Haim Bogopolski,
Şmil Rivlin, Moise Dubinski, Berta Asnes, Iankel Moldavar. De asemenea, au
mai fost arestaţi Mortko Gogman, alias Mihailov, preşedintele
Biroului sindical bolşevic din Chişinău, Israil Paskal,
secretar, Zalman Goldstein, Ruvin Pupko, membri în organizaţia din
Chişinău, Iosif Zilberman, Feodor Pohilă, membru al Comitetului
bolşevic din Tighina, David Pserman, conspirativ Tihii, membru în
Comitetul bolşevic din Tighina şi un curier între Comitetul
Central bolşevic din Chişinău şi Odesa, Feiga Lenkovici,
curier al Comitetului Central, ce deţinea şi parola Comitetului,
Moise Luţenko, alias Saşa, alias Galsev, organizatorul Comitetului
bolşevic din Hotin, Volf Gainburg, preşedintele Comitetului
bolşevic din Hotin, Vasile Holknov, Isac Vrenkhel – gazde, Eleitman Leib,
organizatorul Comitetului din Cetatea Alba şi preşedinte al Comitetului
din acest oraş, Sima Factorovici, alias Zef, curieră între
Tighina şi Cetatea Albă, Ghers Gurevici, Ştefan Arbuz,
Ştefan Turnovski, Ana Turnovski, Strul Viskautsu – membri în
Comitetul din Orhei, Pavel Nicolae, alias Mortko Zilberman, alias Platanov,
venit din Rusia ca propagandist, Falvici Salvici, gazda curierilor şi
persoanelor venite de peste Nistru.
Cercetările organelor de
Poliţie şi Siguranţă au continuat pentru descoperirea
tuturor membrilor comitetelor din Basarabia. A fost descoperită tipografia
ilegală, arhiva Comitetului Central, un număr mare de manifeste,
broşuri cu caracter revoluţionar, scrisori, ordine primite de la
organizaţiile din Rusia, de la alte organizaţii, note,
informaţii despre întreaga activitate a organizaţiilor
basarabene din mai 1919 şi până în iunie 1920. În
arhiva descoperită s-au mai găsit manifeste bolşevice în
limba rusă şi română adresate soldaţilor şi
populaţiei civile, un număr mare de broşuri comuniste în limba
română şi rusă, mai multe sute de numere din ziarul Besarabskii Kommunist, ştampile ale
organizaţiilor bolşevice din Chişinău şi o
ştampilă a Prefecturii Poliţiei Chişinău cu care se
falsificau documentele de identitate ale celor veniţi din Rusia,
câteva şapirografe (şapirograf
– aparat de multiplicat texte sau desene, format dintr-un cilindru acoperit
cu o pastă specială, pe care se imprimă prin apăsare textul
sau figura care trebuie să fie reproduse). La sediul tipografiei
descoperite, au mai fost găsite revolvere sistem Nagan şi cinci bucăţi de piroxilină, necesare
în eventualitatea comiterii de acte teroriste.
Activitatea Siguranţei
Generale în Basarabia în mai 1920, a avut drept rezultat arestarea
a 40 de membri ai comitetelor bolşevice şi a organizaţiilor de
spionaj din întreaga Basarabie. Printre cei arestaţi, se afla
preşedintele Comitetului Central basarabean – Şmil Bubnovski, – cel
al Comitetului Central sindical bolşevic şi ale comitetelor din
Cetatea Albă, Orhei, Tighina şi Hotin, precum şi un număr
mare dintre membrii acestor comitete. Cu ocazia cercetărilor
întreprinse pentru descoperirea organizaţiei din Hotin, s-a
constatat implicarea Comitetului Central basarabean, prin intermediul
Comitetului din Hotin, în crearea unei organizaţii comuniste
în Bucovina, unde a fost trimis un reprezentant al organizaţiei de
la Hotin, Isac Rosad, ce s-a stabilit la Cernăuţi, pe strada Vogos
nr. 7. Subinspectoratul de Siguranţă din Cernăuţi a fost
informat despre acest caz pentru a lua măsurile necesare şi arestarea
lui.
În locuinţa
conspirativă a tipografiei secrete, unde s-au tipărit manifestele
răspândite în oraşele şi satele Basarabiei, se afla
şi arhiva Comitetului Central basarabean şi a Biroului Central
sindical. Cele descoperite au permis deconspirarea întregii
activităţi de spionaj a agenţilor din Basarabia, a
legăturilor acestora cu organizaţiile comuniste din Rusia şi
România. Organele de la Odesa au acordat o importanţă
deosebită acestei arhive şi în instrucţiunile găsite
se arată că ea trebuia să fie nimicită în caz că
va fi descoperită, chiar şi cu preţul unor vieţi
omeneşti. Dar, deoarece în momentul descoperirii nu se afla nimeni
în tipografie, această instrucţiune nu a fost
îndeplinită.
Toate aceste descoperiri
şi arestări „au dat o grea lovitură semănătorilor de
dezordine în Basarabia, scoţând din luptă cei mai
autorizaţi şi mai îndrăzneţi luptători pentru
anarhia bolşevică”. Unul dintre agenţii bolşevici,
într-o scrisoare trimisă Comitetului bolşevic din Odesa,
găsită la curierul David Faierman, se plângea de această
nenorocire, pe care o considera drept cel mai mare dezastru.
După arestările din anul 1919, precum şi
cele din prima jumătate a anului 1920, a trebuit să treacă o
anumită perioadă de timp pentru ca mişcarea comunistă
ilegală din Basarabia să se refacă şi să-şi reia
activitatea,[22]
Siguranţa de la Chişinău dejucându-i acţiunile
până la anexarea Basarabiei şi nordului Bucovinei de către
Uniunea Sovietică din vara anului 1940.
Direcţia Poliţiei de Siguranţă
continua să fie cel mai important serviciu interior al Direcţiunii
Generale a Poliţiei, şi potrivit noii reorganizări a
Ministerului de Interne din 1929, se ocupa de coordonarea şi
îndrumarea muncii informative a organelor din subordine; centraliza,
analiza şi sintetiza informaţiile, realizând totodată
acţiunea de informare a conducerii Ministerului de Interne şi a
factorilor de răspundere din fruntea ţării. Direcţia
Poliţiei de Siguranţă era un organ de directivă, munca
informativă de teren fiind realizată pe plan central de Corpul
Detectivilor, iar în teritoriu de serviciile şi birourile de
siguranţă din Prefectura Poliţiei Capitalei şi chesturile
de poliţie.
Printre principalele atribuţii ale Direcţiei
Poliţiei de Siguranţă s-au numărat: 1. centralizarea
şi studierea informaţiilor transmise de organele în subordine,
privind problemele de siguranţă şi de ordine publică din
ţară, supunându-le pe cele mai importante
soluţionării directorului general; 2. elaborarea şi transmiterea
de instrucţiuni organelor exterioare de siguranţă privind
orientarea activităţii lor informative în cadrul prevederilor
legii şi a ordinelor date de conducerea Ministerului de Interne şi a
Direcţiunii Generale a Poliţiei; 3. semnalarea către
departamente şi alte autorităţi de stat a faptelor de ordine
publică şi de siguranţă, care interesau sau priveau
atribuţiile acestora; 4. primirea şi întreprinderea
măsurilor de executare a dispoziţiilor de ordine publică, cerute
de alte autorităţi de stat competente – Ministerul de Externe,
Ministerul Propagandei, Ministerul de Război, Marele Stat Major al Armatei
române; 5. extragerea din presa română şi
străină a informaţiilor referitoare la ordinea publică
şi siguranţa statului, luând măsuri pentru exploatarea
lor; 6. executarea de lucrări de evidenţă şi de control al
străinilor, precum şi de expulzarea şi extrădarea acestora;
7. emiterea de avize către Ministerul de Justiţie pentru cererile de
dobândire a cetăţeniei române; 8. emiterea de avize
pentru tribunale, asupra cererilor de dobândire a
personalităţii juridice; 9. semnalarea către poliţiile de
frontieră a persoanelor suspecte, în vederea controlului
intrării şi ieşirii lor din ţară; 10. centralizarea,
clasarea şi conservarea în arhivă a lucrărilor rezultate
din activitatea informativă a Direcţiei Poliţiei de
Siguranţă şi a Corpului Detectivilor.[23]
Avea în structura sa două servicii: Serviciul
de Informaţii şi Serviciul Controlului Străinilor.
Serviciul de
Informaţii avea în subordinea sa 4 birouri:
Biroul Siguranţei Sociale şi al Informaţiilor; Biroul
Secretariatului şi al Cifrului; Biroul de Studii, Presă şi al
Buletinului Poliţiei; Biroul Evidenţei Statistice, Arhivei şi
Registraturii. Executa lucrările de birou conform rezoluţiilor
propuse pe ele de către şeful direcţiei; cifra şi descifra
corespondenţa telegrafică sau radiotelegrafică şi primirea
corespondenţa de la biroul registratură şi arhivă, pe care
o prezenta spre rezolvare directorului sau subdirectorului. Totodată,
acest Serviciu realiza, prin Biroul de studii: referate, dări de
seamă, rezumate, situaţii statistice şi documentări;
redacta şi expedia zilnic „Buletinul informativ” asupra evenimentelor
importante privind ordinea publică şi siguranţa statului,
extrase din rapoartele primite de la serviciile exterioare.
Serviciul Controlului
Străinilor avea în subordine două
birouri: Biroul Controlului Străinilor şi Biroul
Extrădărilor şi Expulzărilor. Serviciul executa
dispoziţiile Legii controlului
străinilor şi ale altor legi care reglementau regimul diferitelor
categorii de străini aflaţi în ţară; dădea, la
cererea Ministerului de Externe, avize în legătură cu intrarea
şi şederea în ţară a străinilor care solicitau
acest lucru sau cereau prelungirea termenului de şedere. De asemenea,
întocmea lucrările pentru expulzarea sau extrădarea
străinilor, hotărâte de Ministerul de Interne, Ministerul de
Externe şi Ministerul Justiţiei. Semnala venirea în
ţară a străinilor unităţilor de poliţie din
localităţile unde aceştia declarau că vor merge şi
elibera certificate Nansen
(de legalizare) refugiaţilor străini,
conform convenţiilor internaţionale. În structura acestui
Serviciu a intrat şi un birou pentru arhivă, iar în anul 1941
s-a creat Biroul deplasărilor
în ţară, care întocmea şi elibera documentele
necesare deplasării în ţară a străinilor.
În cadrul Siguranţei Generale funcţiona
şi Serviciul de poliţie
tehnico-ştiinţifică, în care erau instruite cadrele,
inclusiv şi cele ale Serviciului Secret de Informaţii al Armatei române,
care lucrau pe această linie.[24]
Şeful Siguranţei era membru al Comisiei Internaţionale de Poliţie,
care se întrunea periodic la Haga.
După noua reorganizare din 1929, în fruntea Direcţiei
Poliţiei de Siguranţă a fost numit ca director general E.
Cristescu.[25]
Cum recepta presa timpului eficienţa Siguranţei Generale a Statului –
în timpul în care E. Cristescu îndeplinea funcţia de
director general –, aflăm dintr-un articol publicat în ziarul
Cuvântul: „Luptând cu greutăţile inerente vremurilor de
astăzi, cu un personal redus la minim, dar care ştie să-şi
facă datoria cu preţul sângelui – cazuri numeroase stau dovadă
–, Siguranţa Statului îşi îndeplineşte cu
prisosinţă misiunea”. Una dintre cele mai importante secţii ale
Siguranţei era aceea care supraveghea activitatea mişcării
comuniste. Ea fusese înfiinţată prin măsurile luate de E.
Cristescu. Articolul mai sus citat, comentează eficienţa acestei
secţii în felul următor: „Siguranţa Statului a creat o secţie specială pentru
urmărirea mişcării comuniste, reuşind să dea pe
mâna justiţiei numeroşi agenţi şi propagandişti.
Este unul dintre cele mai bine
organizate servicii, şi centrala G.P.U. – de la Moscova – o consideră rivala cea mai de temut din
Europa Centrală”.[26] Din
studiul documentelor vremii se desprinde concluzia că, nu era nimic
exagerat în această informaţie mediatizată de presă.
Doar un singur exemplu. La 16 martie 1933, E. Cristescu – deja recunoscut
pentru cunoştinţele şi acţiunile sale în materie de
combatere a mişcării comuniste –, a fost solicitat de ministerul de
externe spaniol să procedeze la un schimb de informaţii „cu privire la mişcarea comunistă
şi la acţiunea agenţilor sovietici în cele două
ţări”.[27]
În 1934, în rezultatul rivalităţii
dintre Siguranţa
Generală şi Serviciul Secret de Informaţii al Armatei
române, şeful celui din urmă – M. Moruzov – reuşeşte
să-l debarce pe E. Cristescu de la conducerea Siguranţei Generale.[28]
În urma reorganizării Ministerului de Interne
din 26 ianuarie 1937, Direcţia Poliţiei de Siguranţă,
alături de Direcţia Poliţiei Administrative şi
Direcţia Poliţiei Judiciare, intrau în componenţa
Direcţiunii Generale a Poliţiei. Pe lângă cele trei
direcţii, Direcţiunea Generală a Poliţiei avea în aparatul
central nouă servicii: Cabinetul directorului general; Corpul
Detectivilor; Inspectoratul Gardienilor Publici; Biroul de Studii şi
Documentare; Institutul de Poliţie şi şcolile de pregătire
şi educaţie profesională; Oficiul de radio-transmisiuni; Oficiul
Poştă, Telegraf, Telefon; Registratura generală;
Intendenţa. Serviciile exterioare ale Direcţiunii Generale a
Poliţiei, erau: Inspectoratele Regionale de Poliţie; Chesturile de
poliţie; Poliţiile de oraşe; Comisariatele de poliţie;
Detaşamentele de poliţie.[29]
Au urmat şi alte reorganizări ale Ministerului
de Interne, dar care nu au adus modificări însemnate în
structura şi sarcinile Siguranţei Generale a Statului.
În perioada 1 noiembrie 1943-23 august 1944,
Direcţia Poliţiei de Siguranţă, din cadrul Direcţiunii
Generale a Poliţiei, a fost condusă de colonelul
Alexandru Băleanu, ajutat de un subdirector.
Direcţia avea în subordine mai multe servicii şi birouri:
Serviciul de Informaţii, care în august 1943, a luat denumirea de Serviciul de Siguranţă; Serviciul
de Radio-Transmisiuni, condus de un inginer; Serviciul Controlului
Străinilor; Biroul de Studii; Biroul Presei şi Translatorilor;
Registratura şi Arhiva Siguranţei; Inspectoratul Gardienilor Publici;
Corpul
Detectivilor.[30]
Pe
parcursul perioadei interbelice, Siguranţa Statului din Basarabia, a
reuşit, în colaborare cu celelalte structuri româneşti de
informaţii şi ordine publică, să combată efectiv
acţiunile ostile şi subversive îndreptate împotriva
ordinii de stat, fiind o instituţie de temut pentru agenţii
bolşevici şi cei ai G.P.U.-ului sovietic.
[1]. Articolul a fost publicat în: //Analele ştiinţifice ale Academiei
„Ştefan cel Mare” a M.A.I. al Republicii Moldova. Stiinţe socioumanistice.
Ediţia a VII-a, Chişinău 2006, p. 175-180.
[2]. V. Bobocescu,
Momente din istoria Ministerului de
Interne.
[3].
Ibidem, p. 86.
[4]. Ibidem, p.
87.
[5]. Ibidem, p.
133.
[6]. Ibidem, p.
151.
[7].
Ibidem, p. 148.
[8].
Ibidem, p. 149.
[9]. L.
Rotari, Mişcarea subversivă din
Basarabia în anii 1918-1924. Ed. Enciclopedică, Bucureşti,
2004, p. 63.
[10]. Ibidem, p.
65.
[11]. Ibidem, p.
89.
[12]. Ibidem, p.
136.
[13]. Ibidem.
[14]. Ibidem.
[15]. Ibidem, p.
137.
[16]. Ibidem.
[17]. Ibidem, pp.
114-117.
[18]. Ibidem, p.
133.
[19]. Ibidem, p.
168-174.
[20]. Cr.
Troncotă, Mihail Moruzov şi frontul secret. Ed. „Elion”,
Bucureşti, 2004, p. 208.
[21]. Ibidem, pp.
168-174.
[22]. Ibidem, pp.
184-186.
[23]. V.
Bobocescu, Momente din istoria
Ministerului de Interne.
[24].
Ibidem, p. 179.
[25].
Ibidem, p. 180.
[26]. Cr.
Troncotă, Eugen Cristescu. Asul serviciilor secrete
româneşti, p. 30.
[27]. Ibidem, p.
27.
[28]. V.
Bobocescu, Momente din istoria
Ministerului de Interne.
[29]. Ibidem, pp.
222, 226-227.
[30]. Ibidem, pp.
263-264.