MIŞCAREA IREDENTISTĂ UCRAINEANĂ
DIN BUCOVINA (1941-1944).[1]
SUMMARY
According to the unknown archive
documents, the following article presents the Ukrainian nationalist movement
from Bukowina during Antonescu regime. After a short presentation of the forerunner
events, when the enrolled Ukrainians in
Nationalist Ukrainians Organization had fought for the establishment of an
independent Ukrainian state including also Romanian territories as Maramuresh,
Bukowina and Bessarabia, the author speaks about the less known activities of
the Ukrainian nationalists from Bukowina during the 2nd World War.
Besides, the article contains information about Ukrainian political structures
and their leaders, the relations with the Ukrainian organizations over Romanian
borders, nationalist Ukrainian propaganda, etc. and the measures taken by the
Romanian administration over these hostile activities to the Romanian state.
Deşi
activitatea politică în timpul guvernării antonesciene a fost
cu desăvârşire interzisă, totuşi, în mod
firesc, au activat mai multe forţe politice de opoziţie
democrată, antiguvernamentale, antistatale sau subversive.
După
eliberarea de către unităţile Armatei române a nordului
Bucovinei de sub ocupaţia sovietică (iulie 1941) şi
reinstaurarea autorităţilor româneşti, în
această provincie forţa politică cea mai puternică o
constituia mişcarea iredentistă
ucraineană.
Ciudat,
dar înainte de a avea un stat, naţionaliştii ucraineni au avut
revendicări teritoriale faţă de Polonia, Cehoslovacia, Rusia
Sovietică şi România.
În
1916 la Viena, a apărut lucrarea lui Stepan Rudnyckyj Ukraina Land und Volk, în care
autorul – exponentul opiniei publice ucrainene – scria că Basarabia,
Bucovina şi Maramureşul sunt teritorii istorice ucrainene: „În
Basarabia hotarul Ucrainei Mari porneşte de la braţul Chiliei şi
de la Delta Dunării, mlăştinoasă şi plină de
lacuri, unde sălăşluiesc astăzi urmaşii cazacilor
zaporojeni, trece pe la Ismail, atinge limanul Nistrului la Cetatea Albă
şi de acolo ia pe Nistrul în sus până la Dubăsari,
de unde atinge în curbe indefinite Orheiul, Bălţile şi
continuă pe obcina dintre Nistru şi Prut, atinge acest fluviu la
Suliţa Nouă. În Bucovina hotarul teritorial ucrainean atinge
mai întâi vechea fruntarie austriacă către România,
cuprinde oraşele Siret şi Rădăuţi, se îndoaie
apoi într-o curbă spre Cernăuţi pentru a continua apoi
într-un semicerc deschis spre sud-vest şi vest spre Storojineţ,
Vicov, Moldoviţa, Cârlibaba, până la izvoarele
Ceremuşului Alb, unde trece în Ungaria. În Maramureş,
hotarul Ucrainei ar duce dealungul Vişăului până la Tisa
şi de acolo dea-lungul Tisei pe la Sighet până la
Vaşcău, unde trece Tisa şi duce pe coama Gutinului
până la Palod pe râul Tur, unde fruntaria
româno-ucraineană se termină şi începe cea
maghiară”.[2]
După cum putem observa, hotarul râvnit de ucraineni a fost stabilit
de sovietici în 1940 şi restabilit în 1944, aceasta fiind
încă o dovadă la teza, precum că, inspiratorii şi
autorii cerinţelor de a ceda nordul Bucovinei au fost cercurile ucrainene
de la Kremlin.[3]
În
nordul Bucovinei, care alături de Basarabia era considerat teritoriu
istoric ucrainean, mişcarea naţionaliştilor ucraineni a fost cea
care s-a manifestat „cel mai intens, dar şi mai îngrijorător
prin îndrăzneala” cu care a acţionat,[4]
fiind „poate primejdia cea mai mare”[5]
pentru integritatea Statului Român.
Dar,
până a vorbi despre acţiunile ucrainenilor
naţionalişti în nordul Bucovinei, vom prezenta un scurt istoric
al luptei ucrainenilor pentru constituirea lor într-un stat independent.
Aşa
dar, activităţile pentru obţinerea independenţei de stat a
ucrainenilor (faţă de Rusia Sovietică), au luat amploare
în timpul războiului civil din Rusia (1918-1922), fiind conduse de
Semion V. Petliura (1879 – la 25 mai 1926; a fost omorât la Paris de
agentul N.K.V.D., Şvarţbart) şi Evghen Konovaleţ
(1891-1938; comandant al unei divizii de puşcaşi infanterişti
„Sîcevîe Strâlţi” (puşcaşii din Sâci –
regiune în jurul căreia trebuiau să se unească toate
pământurile ucrainene şi să se formeze Statul Ucrainean
independent).[6]
În
1918, naţionaliştii ucraineni au declarat în mod oficial
război, atât Rusiei (indiferent dacă liderii acesteia urmau
să fie ţarişti sau comunişti), cât şi conducerii
bolşevice ucrainene. Ca rezultat al luptelor cumplite (în urma
cărora sate întregi de naţionalişti ucraineni au fost rase
de pe faţa pământului şi peste un milion de oameni au
căzut victime ale acestor confruntări), ucrainenii
naţionalişti au fost înfrânţi,[7]
fiind siliţi să se retragă în Polonia, iar fruntaşii
mişcării au mers în Germania, unde „plănuiau să
pună din nou mâna pe Ucraina într-un război viitor”.[8]
În
Germania, liderii ucrainenilor naţionalişti s-au bucurat de un
sprijin foarte larg din partea autorităţilor de la Berlin: Evghen
Konovaleţ s-a întâlnit de două ori cu Adolf Hitler, care
i-a propus ca un grup de ucraineni naţionalişti să urmeze
cursurile şcolii Partidului nazist din Leipzig pentru a fi cât mai
bine pregătiţi politic şi militar în lupta
antibolşevică. Către anul 1934, ucrainenii aveau în
Germania două brigăzi militare, cu un efectiv de circa 2.000 de
combatanţi – potenţiali luptători într-un eventual
război germano-sovietic, care era mult aşteptat.[9]
Acţiunea
politică şi de propagandă era coordonată de Organizaţia
Ucrainenilor Naţionalişti (O.U.N.), fondată în
ianuarie 1929, la Viena. Liderul organizaţiei era Evghen Konovaleţ,
iar ideologul mişcării – D. Donţov, fondatorul
„naţionalismului ucrainean integral”.[10]
O.U.N. avea o aripă tânără în frunte cu Stepan
Bandera şi Kosterev, iar generaţia mai veche era reprezentată de
Evghen Konovaleţ şi adjunctul lui, colonelul Andrei Melnik.[11]
Majoritatea membrilor O.U.N. erau studenţi şi elevi din Galiţia
şi alte regiuni ale Ucrainei de Vest. Cuiburi ale acestei organizaţii
au fost formate în Polonia şi în alte state europene, unde erau
ucraineni. Printre membrii O.U.N. erau mulţi intelectuali – emigranţi
ucraineni –, printre care: Evghen Malaniuk, Oleg Ol'jici, Olena Taliga, Bogdan
Kravţin, ş.a. La începutul anului 1939, O.U.N. număra
circa 20.000 de membri, iar scopul urmărit era de a crea Statul
Independent Ucrainean, bazat pe economie privată şi
cooperatistă.[12]
După
ce l-a lichidat în 1926 pe Semion Petliura, conducerea de la Kremlin
şi-a pus drept scop lichidarea noului lider al ucrainenilor
naţionalişti, deoarece „Konovaleţ reprezintă o primejdie
reală, pentru că se pregătea de război împotriva
noastră, sprijinit de nemţi”. Stalin a hotărât: „să
decapităm mişcarea fascismului ucrainean în ajunul războiului
şi să-i obligăm pe bandiţi să se anihileze unii pe
alţii într-o luptă pentru putere”.[13]
Ordinul stalinist a fost executat de agentul N.K.V.D. Pavel Sudoplatov la 23
mai 1938, la Rotterdam. Acesta era originar din Ucraina şi după ce a
căpătat încrederea conducerii O.U.N., s-a întâlnit
cu Konovaleţ într-un restaurant din Rotterdam pentru discuţii
„amicale”, unde i-a adus şi un „cadou” – o cutie cu bomboane, – în
care se afla o bombă instalată de serviciile speciale sovietice. La
scurt timp, Sudoplatov a părăsit restaurantul şi peste vreo zece
minute bomba a detonat, atentatul reuşind cu succes.[14]
După
moartea lui Konovaleţ, aşa după cum preconiza Stalin, O.U.N. s-a
scindat în două secţiuni: una condusă de Andrei Melnik
şi alta de Stepan Bandera.[15]
În
România interbelică, interesele politice ale ucrainenilor
români erau promovate de Partidul Naţional Ucrainean (U.N.P.),
înfiinţat în 1926 şi condus de Vladimir Zalozetzcki.
Partidul avea drept scop: 1) evitarea pericolului deznaţionalizării;
2) făurirea „Ucrainei Mari”; 3) introducerea limbii ucrainene în
şcoli şi redeschiderea Universităţii ucrainene din
Cernăuţi.[16]
Eforturi
deosebite erau depuse pentru realizarea punctului 2. După cum se
menţiona într-un „Referat” al Biroului Studii din Direcţia
Generală a Poliţiei române, întocmit în 1936,
„Întreaga mişcare iredentistă ucraineană din
ţară este dirijată de Partidul Naţional-Ucrainean de sub
preşedinţia domnului Vladimir Zalozetzcki, care sub firma de partid
politic al ucrainenilor din ţară, nu caută să
servească numai interesele culturale şi economice ale ucrainenilor,
ci urmăreşte realizarea Ucrainei Mari, formată din Galiţia,
Rusia Subcarpatică, Bucovina şi Ucraina. […] Prin iredentă,
ucrainenii de la noi nu urmăresc numai dezlipirea teritoriilor locuite de
populaţie ucraineană, dar caută cu o perseverenţă
criminală să dea Bucovinei de Nord caracterul unui teritoriu
autohton, aparţinând numai lor. […] În ziarele lor, în
manifestaţiunile lor culturale ca: reprezentaţiuni teatrale,
conferinţe, şezători, excursiuni şi cărţi, afirmă
totdeauna drepturile ucrainenilor asupra Bucovinei”.[17]
Ucrainenii
din România interbelică mai aveau un şir de organizaţii
şi cercuri studenţeşti, care, de asemenea, activau în
scopul dezvoltării culturii şi spiritului naţional: Ukrainska Volia, Partidul Social Democrat Ucrainean, Partidul Naţional Ţărănesc Ucrainean, Narodni Dim, Ruska Besida, Ukrainska
Şcola, Misciansky Chor, Cobzar, Dovbuş, Luh, etc.[18]
În
vara anului 1940, România a avut de suferit grave pierderi teritoriale.
Basarabia şi nordul Bucovinei au fost anexate de Uniunea Sovietică.
La întrarea autorităţilor militare sovietice în nordul
Bucovinei, membrii-ilegalişti ai O.U.N. şi Armata
Revoluţionară Ucraineană (U.P.A.) a O.U.N., au opus o
puternică rezistenţă în faţa bolşevicilor,
considerând nordul Bucovinei drept teritoriu istoric ucrainean. Mai
intens s-a acţionat în regiunea localităţilor
Vijniţa, Văşcăuţi, Putila, Zastavna şi
Chiţmani.
La
revenirea autorităţilor româneşti în iulie 1941
în nordul Bucovinei, ucrainenii din
Bucovina constituiau cea mai numeroasă minoritate etnică.
Aceştia, pe parcursul celui de-al Doilea Război Mondial,
dominaţi de ideea iredentistă şi a creării Statului
Independent Ucrainean, în care să intre Bucovina, Basarabia şi
chiar Maramureşul, s-au manifestat ostil faţă de autoritatea
românească.
Războiul
antisovietic a readus în rândul ucrainenilor speranţa
creării Ucrainei Independente, căci ocupaţia
sovietică a nordului Bucovinei din iunie 1940, a adus în
rândul ucrainenilor o bucurie de scurtă durată, fiindcă nu
au primit mai multe drepturi şi nu şi-au îndeplinit visul
creării Ucrainei Independente.
Fiind solidari cu intenţiile Germaniei
şi României faţă de U.R.S.S, priveau cu multă
simpatie trupele germano-române eliberatoare. Însă
intenţiile autorităţilor române, de a-şi reinstaura
administraţia în nordul Bucovinei, i-au făcut să-şi
manifeste „o oarecare rezervă”, care la scurt timp a luat forma unei
rezistenţe. Chiar la intrarea trupelor române în
Cernăuţi, ucrainenii au organizat faţă de primirea
solemnă a armatei eliberatoare, o contra-manifestaţie, purtând
pe străzile oraşului drapele ucrainene şi portrete ale
fruntaşului ucrainean Petliura. Situaţia era într-atât de
încordată, încât populaţia românească a
fost nevoită să renunţe la primirea solemnă a armatei.
Deoarece unii ucraineni erau înarmaţi, s-a încercat evitarea
oricărui incident. Chiar şi acum când erau deja dezrobiţi
din jugul bolşevic, „ucrainenii – după cum afirma profesorul
Toronţiu, reprezentantul bucovinenilor la Bucureşti – n-au avut
niciodată sentimente prieteneşti faţă de poporul
român”.
Până
la reinstalarea autorităţii române în teritoriul
Bucovinei eliberate, ucrainenii au format gărzi naţionale, care au
menţinut ordinea publică şi au împiedicat
devastările. Înarmate cu arme provenite de la sovietici,
gărzile au luptat contra trupelor bolşevice în retragere,
împiedicându-le să aplice tactica „pământului ars”.
Nu s-au abţinut şi de la unele acte abuzive, în special contra
evreilor, omorând şi maltratând mai multe persoane.
Astfel
de gărzi au fost organizate la Stăneşti, Banila pe Ceremuş,
Vilancea, Zamostea (jud. Storojineţ), Cotul Vânători, Jucica
Veche, Lujeni, Mămăeşti, Cernauca, Rohozna şi
Sirăuţi (jud. Cernăuţi), etc. În judeţul
Storojineţ, gărzile au fost constituite de către studentul
ucrainean Timuş din orăşelul Văşcăuţi.
La
intrarea armatei eliberatoare în localităţile locuite în
majoritate de ucraineni, a fost arborat pe lângă drapelele
român şi german, şi drapelul ucrainean. După
înaintarea trupelor româno-germane (şi rămânerea
localităţilor ucrainene fără nici o autoritate),
minoritarii ucraineni au numit imediat din rândul conaţionalilor
primari şi funcţionari, care au început să administreze
comunele folosind numai limba ucraineană. Corpul administrativ (format
exclusiv din ucraineni) acţiona în baza instrucţiunilor primite
de la Centrala ucrainenilor naţionalişti din Cozmeni (jud.
Cernăuţi), ceea ce putea duce la subminarea extinderii
suveranităţii româneşti asupra acestor teritorii.
În
aceste comune, reinstaurarea autorităţilor române a
întâlnit mari greutăţi. La intrarea unităţilor
Jandarmeriei, ucrainenii s-au arătat nemulţumiţi de venirea „din
nou” a administraţiei române, gărzile refuzând de la bun
început să depună armele, opunând rezistenţă.
În urma intervenţiilor lui Alexandru Rioşanu, Împuternicit al Generalului Antonescu
pentru administrarea teritoriilor din Bucovina eliberată şi a
prefectului judeţului Storojineţ, s-a ajuns la un compromis:
gărzile au fost dezarmate şi trecute sub comanda şi controlul
şefilor de posturi de jandarmi, iar ucrainenii în schimb, şi-au
menţinut aparatul administrativ şi drapelul pe instituţiile
publice. Ulterior, dovedindu-se că ucrainenii îşi organizau
clandestin formaţiuni armate, s-au luat măsuri pentru dezarmarea
şi desfiinţarea lor, iar primarii ucraineni au fost
înlocuiţi cu primari români şi drapelele ucrainene date
jos, menţinerea ordinii publice trecând exclusiv în grija
jandarmilor.
Fiind
îndemnaţi de fruntaşii lor să fie pregătiţi
„pentru răsturnarea oricărei autorităţi străine”,
ucrainenii nu dădeau ascultare administraţiei revenite, crezând
că aceasta s-a instalat provizoriu. Manifestând o puternică
românofobie, nu ocoleau să-şi insulte concetăţenii de
origine etnică română. În acest sens, ministrul
Justiţiei, C. Stoicescu sublinia că, „în Cernăuţi,
ucrainenii persistă în atitudinea lor duşmănoasă
faţă de tot ce este românesc”.[19]
Iar inspectorul general N. Rusu, din Ministerul Culturii Naţionale şi
Cultelor, după vizitarea oraşului Siret, jud. Rădăuţi,
relata că, pretutindeni se vorbeşte ucraineşte (fapt care se
petrecea foarte rar pe timpul stăpânirii austriece), numeroase femei
(şi copii) sunt încinse cu brâe naţionale (în
culorile galben-albastre), iar propaganda ucraineană „nu a fost
nicicând atât de pronunţată”. „Am înţeles –
conchidea N. Rusu – că ne găsim într-un focar, care a
început să arză cu furie”. Tendinţa de a vorbi numai
în ucraineană se accentua pe parcursul timpului din ce în ce
mai mult. Ţăranii refuzau să-şi trimită copiii la
şcoală, pentru a nu-i învăţa româneşte.[20]
De educaţia lor se ocupau organizaţiile naţionaliste,
educându-i prin citirea diferitelor cărţi patriotice.
Aceiaşi situaţie era atestată şi în perioada
interbelică: la 24 ianuarie 1921 şeful Serviciului Special de
Siguranţă Câmpulung raporta: „ …Aceştia (ucrainenii –
P.M.) ne urăsc atât de mult încât, deşi ştiu
româneşte la perfecţie, când vorbeşti cu ei spune
că nu ştie decât ruseşte. Acest fapt denotă că-n
judeţele de peste Prut se face propagandă ucraineană cu scop
vădit contra statului. În cir/cumscripţia/ noastră
îi avem în continuă supraveghere pe câţiva
intelectuali. Şeful serviciului, Giossan”.
Mulţi
dintre minoritarii ucraineni au declarat autorităţilor
rezistenţă pasivă: refuzau să participe la
reconstrucţia podurilor distruse (motivând că nu au
căruţe), sabotau lucrările agricole şi se eschivau de la
plata impozitelor,[21]
nu-şi dădeau concursul la subscripţiile „Darul Soldatului”[22]
şi „Ajutorul de Iarnă”.[23]
Totodată
manifestau nemulţumiri de ordin social-economic, fiindcă, după
cum susţineau, au fost: a) îndepărtaţi din serviciu
funcţionarii de origine ucraineană rămaşi sub ocupaţia
sovietică; b) sistate pensiile pensionarilor rămaşi în
Bucovina ocupată; c) lipsiţi (este adevărat că doar pentru
început – P.M.) de dreptul de a face comerţ, de a vinde-cumpăra
pământ, etc.
Cei
nemulţumiţi de noua autoritate, au fost lăsaţi liberi
să plece din Bucovina. Ucrainenii (precum şi cei de alte etnii)
originari din Ucraina, care se aflau la revenirea autorităţilor
române în Basarabia şi în nordul Bucovinei, dar şi
ucrainenii bucovineni şi basarabeni, puteau pleca în teritoriile
istorice ucrainene, restul urmând să fie treptat evacuaţi
în Ucraina după stabilirea aranjamentelor privind schimbul de
populaţie.
Ucrainenii
periculoşi pentru siguranţa Statului Român (în special
cei ce sprijineau ideea iredentistă din Bucovina), urmau să fie internaţi
în lagăr. Pe parcursul operaţiunii de identificare şi
internare a acestora, jandarmii erau atenţionaţi „să fie cu tact
şi să nu se procedeze decât legal şi în caz bine
dovedit cu energie”.
La
recensământul din 1941, unii ucraineni din oportunitate s-au
declarat „români” (naţionaliştii ucraineni prin
ameninţări la adresa conaţionalilor încercau să
preîntâmpine această acţiune), iar alţii s-au
declarat „germani” în timpul recensământului populaţiei
de origine etnică germană (în vederea constituirii grupului
etnic german din Bucovina), deoarece, după cum se considera, aceasta le
deschidea noi perspective pentru viitor.
Populaţia
majoritar ucraineană din nordul Bucovinei, buna organizare şi
activitate a naţionaliştilor ucraineni, a format o mişcare, care
până atunci nu s-a manifestat atât de puternic şi care
asculta de ordinele Organizaţiei
Ucrainenilor Naţionalişti, ce îşi avea sediul
în Guvernământul General (în teritoriul statului polonez
desfiinţat în septembrie 1939).
În
urma proclamării, fără succes, a Statului Ucrainean Independent
(deoarece autorităţile germane nu l-au recunoscut) la 30 iunie 1941,
la Lemberg, de către Stepan Bandera, şi a divergenţelor interne
(care au început după moartea lui Evghen Konovaleţ), O.U.N. s-a
divizat oficial în două fracţiuni: banderistă (O.U.N. –
B), sub conducerea lui Stepan Bandera şi melnikistă (O.U.N. – M), in
frunte cu colonelul Andrei Melnik.[24]
Banderiştii luptau pentru crearea
Ucrainei Mari fără concursul german, având lozinca: „Ucraina
independentă prin sânge ucrainean”.[25]
Ei urmăreau să producă o mişcare împotriva statelor
ocupante ale teritoriilor ucrainene, fiind gruparea cea mai refractară.[26]
Acest plan urma să fie realizat prin: 1. pregătirea maselor pentru
rezistenţă pasivă şi sabotaj economic faţă de
autorităţile germane şi române, pentru ca astfel să
le determine să meargă la colaborare şi concesiuni politice
şi teritoriale; 2. comiterea de
atentate contra şefilor de autorităţi germane şi romane,
(ca protest faţă de stăpânirea românească a
Bucovinei) pentru a periclita relaţiile româno-germane.[27]
Erau susţinuţi de studenţi, elevi, liceeni şi liber
profesionişti. Sediul banderiştilor bucovineni se afla la
Cernăuţi.[28]
În
cadrul acestei fracţiuni era un curent moderat, care îşi limita
acţiunile la demersuri diplomatice, pretinzând că aveau un specific
„naţional-socialist”.[29]
Melnilkiştii susţineau politica
germană, având ferma convingere că autorităţile de la
Berlin vor facilita crearea unui Stat Ucrainean şi numai alături de
Germania se va realiza acest deziderat.[30]
Preconizau să organizeze un plebiscit în toate teritoriile populate
de ucraineni, după care, în urma acordului general al
populaţiei, să contopească aceste teritorii (inclusiv şi
nordul Bucovinei) într-un singur organism teritorial, administrativ
şi politic ucrainean.[31]
Prin
ponegriri, informaţii false şi defăimătoare, aceste
două grupări luptau pentru întâietate în conducerea
mişcării de eliberare naţională.[32]
În
Bucovina era sprijinită acţiunea banderiştilor. După cum
informa la 29 ianuarie 1942 Inspectoratul Jandarmeriei Cernăuţi,
„gruparea melnikistă din cauza lipsei unor elemente energice şi
hotărâte, şi datorită aspiraţiunilor sale evolutive,
nu prea are ascendent asupra ucrainenilor din nordul Bucovinei”.[33]
Teritoriul
în care activau ucrainenii iredentişti (naţionalişti),
fără a face vreo deosebire între curentele sus menţionate,
cuprindea (zona de frontieră): Valea Ceremuşului, de la
Iabloniţa – Vijniţa, până la Orăşeni şi
restul frontierei convenţionale cu Guvernământul General, de la
Orăşeni – Ivancăuţi – Babin – până la Schit
şi (zona interioară), cu centre importante la Cernăuţi,
Lenţeşti, Lujeni, Tg. Nistrului, Cozmeni şi Seletin.[34]
Conform unei note informative a Comitetului de conducere a iredentei ucrainene
din Cernăuţi, adresată la sfârşitul lui august 1942,
conducerii din Lemberg, situaţia numerică a iredentiştilor
ucraineni din Bucovina se prezenta astfel: 92 de intelectuali, 32 de
comercianţi, 38 de persoane ocupate în întreprinderile
comerciale şi 2.098 de agricultori, în total 2.260 de membri.[35]
Manifestările
active ale minoritarilor ucraineni se datorau şi sprijinului pe care
îl aveau din partea germanilor. La început însă, se
credea că sunt sprijiniţi ocult de către unguri.[36]
Pe lângă Comandamentul Militar German din Bucovina (Deutsche Ostkommandatur)
a fost constituit Consiliul Naţional al Ucrainenilor (C.N.U.) din care
făceau parte dr. Dutceak Vasile, (avocat), Haras Nicolae (director de
şcoală, pensionat), dr. Kirilov Anton (avocat), Dzuleba N., (ing.
silvic), dr. Krauciuk Stepan (avocat), dr. Huzar Vladimir (medic),
Karbuliţki N. (director de şcoală, pensionat), toţi
consilieri şi Bendak Dimitrii (ing. chimist), în calitate de
preşedinte. Consiliul desfăşura o vie activitate atât pe
plan intern, cât şi pe plan extern, urmărind scopul de a demonstra
forurilor germane că, minoritatea ucraineană din Bucovina este
nemulţumită de administrarea românească, stăruind
în a-i convinge pe germani şi a-i determina să
hotărască în favoarea alipirii nordului Bucovinei şi
Basarabiei la viitorul Stat Ucrainean[37]
sau trecerii acestor teritorii sub protectoratul german.[38]
Aproape
zilnic erau prezentate plângeri la Comandamentul German din
Cernăuţi, în care naţionaliştii ucraineni
învinuiau autorităţile române de persecuţii,
maltratări şi ilegalităţi de orice fel. Frecvent
înaintau memorii conducerii de la Berlin în care cereau autonomie
politică, economică şi culturală.[39]
Liderii ucrainenilor bucovineni au intervenit şi la ministrul de stat
german Pflaumer (venit în România în calitate de consilier
pentru organizarea administrativă a Basarabiei şi Bucovinei)[40]
şi au înaintat memorii Ambasadei germane de la Bucureşti,[41]
au participat la consfătuirile O.U.N. din străinătate.[42]
În perioada interbelică, reclamaţiile unor persoane şi
organizaţii din străinătate şi din Ţară (care de
obicei nutreau sentimente revizioniste şi iredentiste
antiromâneşti) împotriva politicii guvernelor române
faţă de minorităţi erau destul de frecvente.
Însă, în majoritatea cazurilor ele erau neîntemeiate
şi nu plecau de la însăşi minoritarii din Bucovina.
Referitor
la această situaţie, Ion Antonescu, Conducătorul Statului
Român, a ordonat la 9 decembrie 1941, „ca această stare de lucruri
să înceteze”.[43]
Ordinul a fost executat prin dizolvarea C.N.U., care a dus la proteste
înverşunate din partea iredentiştilor ucraineni. În
raportul Guvernământului Provinciei Bucovina pentru luna ianuarie
1942, se spunea că, „desfiinţarea Biroului ucrainean (C.N.U. – P.M.)
din Comandatura germană [...], a produs o mare nemulţumire în
rândurile acestei minorităţi, în special între
conducători”.[44]
De comun acord cu Consulatul German de la Cernăuţi, li s-a interzis
conducătorilor ucraineni să mai depună plângeri la
autorităţile germane, iar Comandamentul german din localitate nu
trebuia să le mai dea curs acestor demersuri, care erau îndreptate
în contra intereselor româneşti.[45]
La
sfârşitul anului 1941, conducerea iredentiştilor ucraineni din
Bucovina a înaintat autorităţilor române un memoriu,
în care şi-au înserat plângerile: 1) organele
poliţiei arestează şi internează o mulţime de
ucraineni sancţionaţi pentru activitate comunistă, dar care de
fapt erau cunoscuţi ca fiind înfocaţi antibolşevici; 2)
sunt arestaţi şi internaţi cei ce au reuşit să dezerteze
din Armata Roşie; 3) Direcţiile şcolare secundare refuză
să înscrie pe copiii ucraineni la şcoală, motivând
cu lipsa locurilor vacante; în şcolile primare este suspendată
predarea limbii ucrainene; 4) pensionarilor ucraineni, care
constrânşi fiind au lucrat sub ocupaţia sovietică, nu li
se plăteşte pensia; 5) jandarmii forţează pe
ţăranii şi meseriaşii ucraineni să muncească
fără plată pe gospodăriile lor; 6) jandarmii interzic
ucrainenilor să vorbească ucraineşte, etc.[46]
La toate acestea, Inspectoratul de Jandarmi Cernăuţi a dat
următoarele explicaţii: 1) toţi cei arestaţi şi
internaţi pentru activităţi comuniste, au fost condamnaţi
în baza unor dovezi concrete; 2) un jandarm a fost găsit vinovat
pentru lovire şi ridicare de bunuri dintr-o locuinţă; 3) copiii
ucrainenilor din contră, sunt „ademeniţi prin diferite mijloace”
să vină la şcoală; 4) pensiile nu erau plătite
nimănui, având loc trierea pensionarilor care au lucrat sub regimul
de ocupaţie; restul învinuirilor imputate nu corespundeau
adevărului.[47]
Conducerea
O.U.N. din Lemberg, fiind îngrijorată de sciziunea mişcării,
(care făcea imposibilă realizarea idealurilor naţionale), a
organizat la sfârşitul lunii octombrie 1942, la Lemberg o
consfătuire, cu participarea grupărilor melnikistă şi
banderistă. La întrunire au fost prezenţi Zenon Kuzela,
preşedintele Institutului Ucrainean din Lemberg, Demetro Leviţki,
preşedintele Comitetului Naţional din Lemberg şi colonelul
Omelcenko, preşedintele misiunii naţionale ucrainene la Berlin.
În urma discuţiilor din cadrul acestei întruniri, s-a ajuns la
o împăcare aparentă, banderiştii urmând să se
subordoneze grupării melnikiste, alcătuind secţiunea
teroristă, care să se ocupe şi de organizarea celulelor în
toate teritoriile locuite de ucraineni.[48]
Însă, către mijlocul lunii decembrie 1942,
înţelegerea de la Lemberg nu mai era valabilă, ucrainenii
împărţindu-se în două tabere: pro şi contra
împăcării. Aceste divergenţe i-au făcut pe liderii
mişcării să lanseze câteva apeluri către ucraineni, îndemnându-i
la „unitate politică”.[49]
O
altă conferinţă, care de asemenea a urmărit realizarea
unităţii politice a mişcării naţionaliştilor
ucraineni, a avut loc în septembrie 1943 la Berlin.[50]
Şi de această dată tratativele dintre cele două tabere au
eşuat, mişcarea ucraineană rămânând
divizată până după sfârşitul războiului.
Până
la aceste întruniri, în august 1939, la Roma, a avut loc a
două Mare Adunare a O.U.N., la
care au dominat melnikiştii şi, ca rezultat, Andrei Melnik a fost ales lider al Organizaţiei. Însă
în februarie 1940, la Krakow, a avut loc o întrunire la care au
fost abrogate hotărârile Adunării de la Roma şi a fost
alcătuit programul revoluţionar al O.U.N., care trebuia realizat de
gruparea lui Stepan Bandera. Cu concursul german, O.U.N. a organizat Legiunea naţionaliştilor ucraineni,
formată din corpurile Nachtigal
şi Roland. Legiunea trebuia
să-şi dea concursul la administrarea teritoriilor ocupate de trupele
germane şi avea mai puţin de 600 de militari.[51]
După proclamarea (eşuată) a independenţei Statului
Ucrainean, Stepan Bandera şi alţi lideri banderişti au fost
arestaţi de autorităţile germane şi internaţi în
lagărele de concentrare Sacksen Hausen şi Oranienburg.[52]
A fost internat în lagăr şi Andrei Melnik.[53]
După arestarea celor doi lideri, fracţiunile mişcării erau
conduse din Lemberg: gruparea melnikistă prin dr. Leviţki şi banderistă
prin B. Iaworski, activitatea lor fiind extinsă şi asupra Bucovinei.[54]
La 10 decembrie 1942, B. Iaworski a vizitat Cernăuţiul, unde s-a
întâlnit cu banderiştii din zonă, spunându-le
că, în viitor vor acţiona după directivele din Lemberg
şi că Bucovina, Galiţia şi Ucraina Subcarpatică vor
forma, în acest sens, un tot întreg.[55]
Către
mijlocul anului 1943, idealurile ucrainenilor naţionalişti
rămâneau în continuare nerealizate. Mulţi nu mai credeau
în reuşita grupării banderiste, care s-a dovedit a fi foarte
promiţătoare în anul 1941. Astfel că, în vara anului
1943, o bună parte a naţionaliştilor ucraineni şi-au
îndreptat speranţele către conducătorii Biroului de
Propagandă ucraineană din Londra – Iakov Makohin şi profesorul
Kiselevski.[56]
Aceştia sfătuiau pe fruntaşii ucraineni din Galiţia şi
Bucovina să meargă ca voluntari în Armata germană şi
română, şi după ce vor primi arme şi vor fi
instruiţi, să declanşeze împreună cu populaţia
civilă, o grandioasă răscoală în spatele frontului,
încercând constituirea Statului Ucrainean.[57]
Tot
în anul 1943, toamna, în unele cercuri ucrainene, în frunte
cu dr. Kirilov, se discuta perspectiva înţelegerii
minorităţii ucrainene cu Statul Român.[58]
Activitatea
iredentei ucrainene din Bucovina, după cum am spus, se desfăşura
conform directivelor O.U.N. Organizarea executivului pe teren avea o
structură ierarhică bine determinată, constituirea căruia a
început pe timpul ocupaţiei sovietice, fiind
desăvârşită după 5 iulie 1941 (eliberarea nordului
Bucovinei de sub regimul sovietic). Conducerea centrală şi-a stabilit
sediul la Cernăuţi, sub denumirea de „Krai” (ţinut), fiind
condusă de Mihai Colotelo, denumit „Kraiovei”. Al doilea organ de
conducere regională purta denumirea de „Oblasti” (regiune), cu sediul tot
la Cernăuţi, denumit şi „Monte Karlo”. Împuternicirile lui
erau extinse asupra nordului Bucovinei şi anume, asupra judeţelor
Cernăuţi, Storojineţ şi comunelor ucrainene din
judeţul Rădăuţi, toate sub conducerea lui Miroslav Haiduk.
Centrala conducerii judeţului Storojineţ, denumită „Okruh”
(district), avea sediul în comuna Lucavăţul de Sus şi era
sub conducerea lui Gheorghe Polamariuk.[59]
Următoarea subdiviziune era „Nadraionul”. De obicei, judeţul se
împărţea în trei „nadraioane”, care era format din trei
„Raioane”, acestea la rândul său fiind formate, din câte 2-3
„Pidraioane”.[60]
„Pidraioanele” erau alcătuite din „stanesni” şi conduse de câte
un „staneşnii”. „Zvenul”, era cea mai mică subunitate, format din 3
persoane şi condus de un „zvenevoi”. Trei sau mai multe „zvenouri” formau
o „stanesni”.[61]
Cele
mai active subdiviziuni ale mişcării Bucovina erau în
judeţul Storojineţ, şi anume, în localităţile
Vijniţa, Vişnicioara, Bahna, Cernăteşti, Berhomet pe Siret,
Lucavăţ pe Siret, Catrineni, ş.a.[62]
Fiecare
membru purta ascunsă o insignă, „trizub” (care reprezenta simbolul
naţional ucrainean) şi avea un carnet de membru[63]
(carnete de membru similare erau şi la ucrainenii naţionalişti
din Transnistria, aveau pe ele un „trizub” şi inscripţia: „Vom
redobândi statul ucrainean sau vom pieri luptând pentru el”). [64]
Drapelul militanţilor ucraineni era alcătuit din două
fâşii – albastră şi galbenă, cu un „trizub de aur” pe
câmpul albastru. O.U.N. avea
şi steag propriu – roşu-negru, cu o cruce roşie pe câmpul
negru (culoarea roşie simbolizând sângele, iar cea neagră
– pământul, ceea ce însemna că „pământul va fi
al nostru (al ucrainenilor – P.M.), numai atunci când vom vărsa
sânge pentru el”). Imnul ucrainenilor era Şce ne vmerla Ukraina (Ucraina încă nu a murit),
iar marşul – Rodelis mî
(Ne-am născut noi). Sărbătorile naţionale erau: Ziua ideii
ucrainene (22 ianuarie – în această zi, în anul 1918 a fost
proclamată la Kiev, independenţa Ucrainei); Ziua de naştere a
lui Taras Şevcenko (23 martie, născut în anul 1814); Ziua
Conducătorului; Ziua Armei (31 august – în această zi, în
1919 s-au unit armatele ucrainene, formând Armata Statului Ucrainean)
şi Ziua Eroilor.
În
teren, tendinţa mişcării ucrainene era ca în fiecare
localitate să existe „un om de-al nostru, un sediu al nostru, un grup de
oameni ai noştri şi mişcarea noastră”. În fiecare
casă să existe „trizub” şi portretele conducătorilor, o
carte de cântece şi una de istorie a Ucrainei. Societăţile
O.U.N. (este vorba de Prosvita
/societate culturală/, Sâci,
Jenocea, Slujba Ukrainî, etc.), precum şi bibliotecile, şi
expoziţiile, miliţia şi celelalte organe de stat, trebuiau
să fie în mâinile ucrainenilor. Doar aşa, precum şi
printr-o instrucţie ideologică şi de profilaxie (de interzicere
a fumatului şi a consumului de alcool), O.U.N. dorea să creeze un tip
nou de ucrainean – un luptător pentru libertatea ucrainenilor, un creator
al vieţii noi ucrainene.[65]
O.U.N.
era în mare parte finanţată de Marele Stat Major al Armatei
germane. De asemenea, o sursă financiară o reprezentau
cotizaţiile membrilor şi primea sume mari de bani de la ucrainenii
din S.U.A. şi Canada, pentru renaşterea Statului Ucrainean.[66]
(De menţionat că, atunci când liderii O.U.N. se aflau
refugiaţi în Germania, înainte de război, „comunitatea
ucraineană era foarte săracă şi nu prea huzurea”).[67]
O parte a mijloacelor financiare se acumula în interiorul
organizaţiei, este vorba de cotizaţiile membrilor, care se colectau
lunar întru susţinerea propagandei şi procurarea armamentului,
necesar declanşării „revoluţiei naţionale”. Pentru
a-şi mări fondurile, O.U.N. punea în vânzare timbre
poştale, cărţi ilustrate în culori şi cu simboluri
naţionale, manifeste, insigne, broşuri, calendare, etc. [68]
După
declanşarea războiului antisovietic, O.U.N. a introdus un impozit
naţional, la care trebuiau să contribuie nu numai membrii
mişcării, dar şi toţi etnicii ucrainenii, inclusiv şi
cei din Bucovina. Potrivit informaţiilor deţinute de Inspectoratul
General de Poliţie Cernăuţi, contribuţia
ţăranilor ucraineni din nordul Bucovinei la acest „impozit
naţional” pentru anul 1942/1943 a constituit circa 20.000 de lei.[69]
Banii erau încasaţi de subunităţile primare şi
centralizate de jos în sus, conform structurii ierarhice.[70]
Din
cauza frontierei slab păzite dintre Bucovina şi
Guvernământul General, în teritoriul românesc
reuşea să pătrundă, în cantităţi mari
şi în număr mare, material propagandistic şi
propagandişti.[71]
Tot materialul de propagandă era adus în zona compact locuită
de ucraineni din apropierea frontierei (în regiunea de pe Valea
Ceremuşului), de unde pornea din comună în comună spre
interior.[72]
Trupele germane din Bucovina contribuiau şi ele la transportarea sau
depozitarea materialului de propagandă.[73]
Aproape
zilnic veneau din Galiţia în comunele bucovinene misionari
ucraineni.[74]
Aceştia îşi îndemnau conaţionalii să
vorbească numai ucraineşte, chiar şi cu reprezentanţii
autorităţilor.[75]
Îşi manifestau deschis ostilitatea faţă de autoritatea
românească, promovând o puternică campanie de
românofobie,[76]
sfătuiau pe ţărani să saboteze muncile agricole, iar pe
mobilizaţii ucraineni să dezerteze din armată, etc.[77]
Aceeaşi
propagandă era dusă şi de activiştii locali (studenţi,[78]
învăţători, preoţi[79]):
lansau diverse zvonuri alarmiste, provocând îngrijorarea şi
neîncrederea populaţiei faţă de autorităţi.[80]
Pentru a „mări” numărul ucrainenilor, căutau să
convingă locuitorii de origine etnică huţană să se
numească „ucraineni”.[81]
Fotografiau diverse scene din viaţa cotidiană, pe care le interpretau
cum le convenea, ca mai apoi să le trimită în Galiţia
pentru a fi exploatate propagandistic.[82]
În
manifestele şi broşurile cu caracter iredentist şi
naţionalist ucrainean răspândite în Bucovina,
populaţia ucraineană era chemată să se
pregătească de „ziua războiului”, pentru formarea Statului
Ucrainean. Îndemnau la violenţă, anarhie şi nesupunere,[83]
sfătuiau conaţionalii să se penetreze în aparatul
administrativ.[84] Mai
mulţi tineri ucraineni din Bucovina au plecat în Galiţia, unde
au fost pregătiţi şi specializaţi în diferite domenii
(în special în economie). La fel, au plecat în Galiţia
şi funcţionarii care nu au fost reprimiţi în serviciu
în Bucovina după revenirea autorităţilor române.
Toţi aceştia urmau să fie folosiţi în
instituţiile de stat din Bucovina, când aceasta va fi
înglobată în viitorul Stat Ucrainean Independent.[85]
A fost răspândită cartea colonelului Andrei Melnik, „Cum a
murit Olga Besarabova”, în care eroina povestirii s-a jertfit în
lupta pentru crearea Ucrainei Mari, chemând cititorul să-i urmeze
exemplul.[86]
Printre lucrările istorice folosite ca tribune pentru propagandă, era
şi cea a lui D. Doroşenko, Istoria Ucrainei, (în limba ucraineană),
Lemberg-Krakowia, 1942, despre care Revista
Bucovinei (nr. 12, decembrie 1942, p. 477) scria că, faptele expuse în această lucrare
„oscilează între neserios şi jignitor”[87]
şi a lui G. Leibbrandt, Ukraine, Berlin, 1942.[88]
Legăturile
dintre organizaţiile ucrainene erau întreţinute prin curieri,
care făceau cursa: Cernăuţi – Galiţia – Berlin;[89]
Cernăuţi – Bucureşti,[90]
etc. Ucrainenii din Germania transmiteau prin curieri diverse instrucţiuni
conaţionalilor din teritoriile „ocupate”, tot prin ei aflau despre
activitatea iredentistă, starea de spirit a populaţiei din acele
teritorii.[91]
Cele mai preferate puncte de trecere ale curierilor din Bucovina erau
Răstoace, Vijniţa, Milie, Văşcăuţi şi Babin,
unde existau toate condiţiile necesare pentru libera acţiune (vaduri
mici ale Ceremuşului, lunci dese, sate populate de ucraineni de mare
încredere, etc.[92]
S-au
depus eforturi pentru a desfăşura campania de propagandă nu
numai cu materialele şi resursele venite de peste hotare, dar şi cu
cele din Bucovina. În toamna anului 1941, naţionaliştii
ucraineni preconizau să înceapă publicarea (clandestină)
în Bucovina a ziarului de propagandă Zvinok (Clopotul). La Cernăuţi au fost
înfiinţate organizaţiile cultural-propagandistice Bandera, precum şi un cor cu
orchestră numit Zelena Bukovina,
care cutreiera Bucovina şi Galiţia în scop de propagandă.[93]
Faţă
de acţiunile propagandiştilor Ucraineni, în decembrie 1941,
administraţia românească a luat măsuri ca „toţi cei
ce au întocmit şi au răspândit manifeste iredentiste,
precum şi cei ce adresează plângeri oficiale altor
autorităţi locale decât celor româneşti, să fie
arestaţi şi trimişi în lagărul de la Tg. Jiu”.[94]
În baza acestei decizii, până la 4 februarie 1942, au fost
întocmite liste cu cetăţenii români de origine
etnică ucraineană, care au activat în contra intereselor
Statului Român, listele incluzând 123 de persoane.[95]
La
14 ianuarie 1942, în şedinţa Consiliului de Miniştri (de
Colaborare), la care au participat Guvernatorii Provinciilor Basarabia,
Bucovina şi Transnistria, mareşalul Antonescu a dat următoarea
dispoziţie: „Ucrainenii, care activează politiceşte, cari
continuă să facă propagandă, cari fac manifestaţii de
orice natură, cu steaguri, etc. îi băgaţi în
lagăr. Cine a trecut frontiera dincolo, nu mai are voie să se
întoarcă; cine s-a întors clandestin, va fi
împuşcat. Când a trecut frontiera şi-a pierdut
cetăţenia şi nu se mai poate întoarce în
ţară. Încă odată vă spun să procedaţi
energic, să fiţi fără cruţare”.[96]
Mareşalul Antonescu a mai dat dispoziţii în acest sens: „Cui
nu-i place în ţara românească, să plece. Cine se
amestecă să tragă consecinţele. Deci, Ministerul de Interne
le va da un avertisment şi dacă continuă să mai aibă
gură, afară din ţară, sau în lagăr”;[97]
„Să fie toţi arestaţi, care calcă legile Statului, oricine
i-ar proteja, judecaţi cu precădere şi închişi
definitiv”,[98]
etc.
În
perioada 1 aprilie 1942-1 aprilie 1943 au fost deferiţi justiţiei
(459), condamnaţi (42), internaţi (54), trecuţi peste
frontieră (421) şi evacuaţi în Transnistria (3.415), 4.391 de minoritari, în cea mai
mare parte, ucraineni.[99]
În semestrul I al anului 1943, în judeţul Cernăuţi, au fost identificaţi 1.200 de
iredentişti ucraineni, în jud. Storojineţ – 607, în jud.
Hotin – 116, în jud. Câmpulung – 50, jud. Suceava – 59 şi
în jud. Rădăuţi – 208.[100]
Până la data de 15 decembrie 1943, Curtea Marţială
Cernăuţi a clasat (234), achitat (319), condamnat corecţional
(26), la muncă silnică (74), la moarte (5) şi erau în curs
de judecare (118), şi cercetare (155), un total de 931 de iredentişti
ucraineni.[101]
Nu
a fost admisă reîntoarcerea unor refugiaţi ucraineni care au
plecat în Germania, împreună cu etnicii germani (în
perioada de ocupaţie sovietică a nordului Bucovinei), deoarece erau
cunoscuţi ca fiind înfocaţi iredentişti.[102]
De menţionat că, după eliberarea Basarabiei şi nordului
Bucovinei, ziarul ucrainean Jittia, care apărea la Bucureşti (nr.
20 din 5 octombrie 1941), a publicat următoarea informaţie: „«Ukrainskii wesnek» (Berlin, în
rubrica „Din înalta Conducere O.U.N.“) aduce la cunoştinţă
tuturor ucrainenilor din Bucovina şi Basarabia (refugiaţi – P.M.),
să se întoarcă urgent în ţară şi propriul lor
pământ”.[103]
Chiar
şi în urma pedepselor aplicate unor naţionalişti ucraineni
şi a interdicţiilor impuse de autorităţile române,
spiritele iredentiştilor nu s-au temperat, ci din contră, ei au
devenit şi mai îndârjiţi şi mai dornici de a lupta.[104]
Pentru a calma situaţia din nordul Bucovinei, la 1 iunie 1943, Ion
Antonescu a luat decizia: „Toţi ucrainenii cari fac orice fel de
agitaţii să fie transportaţi cu familiile în Transnistria
pe Bug. Pământurile şi casele lor să fie date în
folosinţa românilor. Decizia o dă Guvernămintele.
Execuţia o face prin Ministerul de Interne în acord cu Transnistria”.[105]
Pentru
a soluţiona întrucâtva problema ucraineană din Bucovina,
V. Dimitriuc, fost Subsecretar de Stat, originar din Bucovina, a propus la 27
februarie 1942, să se organizeze o mişcare „benevolă” a
populaţiei ucrainene din Bucovina spre Transnistria. Autorul menţiona
că, pentru reuşita acţiunii, Guvernământul
Transnistriei trebuie să lanseze un apel către populaţia
ucraineană din Basarabia şi Bucovina ca să vină în
„bogata provincie a Transnistriei”, unde li se vor acorda loturi de pământ
mult mai mari decât le au în cele două provincii.[106]
Însă, această propunere s-a dovedit a fi nepotrivită
momentului, urmând ca realizarea ei să aibă loc doar după
finele războiului. În schimb, ucrainenilor bucovineni li s-a propus
în septembrie 1942, să meargă benevol la muncă
remunerată în Germania, (propunere ce era valabilă şi
pentru români).[107]
Acţiunea
naţionaliştilor ucraineni a scăzut aparent pentru o scurtă
perioadă doar către luna iulie 1943,[108]
iar în septembrie 1943 Corpul de Grăniceri din Bucovina informa
că, „ucrainenii continuă a fi ostili şi trimit scrisori de
ameninţare jandarmilor” (la Vijniţa, Banila, Ispas).[109]
Promptitudinea
şi insistenţa acţiunilor ucrainene se explică şi prin
existenţa în Galiţia învecinată a unor
formaţiuni militare ucrainene, care le dădeau mult curaj şi
încredere ucrainenilor din Bucovina. Cu atât mai mult că,
acestea erau încadrate cu mulţi ucraineni bucovineni. După
reinstaurarea administraţiei româneşti în nordul
Bucovinei, mulţi tineri ucraineni au plecat în grupuri în
Galiţia pentru a se înrola în Armata ucraineană, care se
forma în localitatea Kosov. Numai la sfârşitul lunii iulie
1941, au plecat circa 800-900 de tineri.[110]
Pentru a mări afluxul voluntarilor în formaţiunile militare din
Galiţia, în teritoriul Bucovinei erau răspândite
manifeste, care chemau tinerii să se înroleze în Armata
ucraineană, care va lupta pentru crearea Ucrainei Mari.[111]
Autorităţile româneşti cu nimic nu au împiedicat
plecarea lor, chiar din contră, au încurajat-o: la 11 august 1941,
legiunile de jandarmi din Bucovina au primit următorul ordin: „Veţi
acorda tot sprijinul tinerilor ucraineni ce părăsesc ţara pentru
a se înrola în armata ucraineană. Veţi lua măsuri
pentru a li se ridica
cetăţenia română. Acestor tineri nu li se mai permite
întoarcerea în ţară”.[112]
Autorităţile române nu au reacţionat în nici un fel
nici în iulie 1941, când o misiune germană a instruit în
comuna Frumosul, jud. Câmpulung, tineri ucraineni din întreaga
Bucovină,[113]
care mai apoi au fost duşi în Ucraina.[114]
Cu
toate că le-a fost interzis să mai revină în Bucovina,
unii dintre cei plecaţi în Galiţia au reuşit să
vină acasă „în vacanţă” trecând fraudulos
frontiera. Aici, plini de mândrie, cutreierau satele în
uniformă de poliţişti ucraineni şi distribuiau material de
propagandă conaţionalilor.[115]
Defilau pe străzile oraşelor, lăudându-se prietenilor
râmaşi în Bucovina cu realizările lor; nu scăpau
nici o ocazie pentru a-i intimida pe gardienii publici.[116]
În vederea îndepărtării acestei stări de lucruri,
mareşalul Antonescu a dat următoarele ordine prin rezoluţii
(scrise pe mai multe rapoarte ale instituţiilor de Stat): „Să fie
toţi arestaţi şi băgaţi în lagăr. Să
se discute şi la Consiliul de Colaborare”;[117]
„Să fie puşi la locul lor. Să li se interzică uniforma. Sa
nu facă premilitărie, ci muncă de folos obştesc” (ordinul
se referea la cei ce nu plecaseră peste hotare, dar purtau uniforme);[118]
„Să fie arestaţi şi băgaţi în lagăre.
Să fie arestaţi fără ezitare şi condamnaţi pentru
port ilegal de arme şi pentru intrare în ţară ilegal. Ce
aşteptaţi, să vă îmboldesc să executaţi
legile ţării? Ordine noi şi drastice să se dea imediat”;[119]
„Cine este prins cu arme, să fie imediat sancţionat cu toată
asprimea legii. Generalul Calotescu (guvernatorul Bucovinei – P.M.) să dea
ordonanţă clară şi să le anunţe fără
ezitare. Orice act de sabotare în spate trebuie reprimat la timp”.[120]
Toate aceste dispoziţii ale mareşalului Antonescu au fost date
în lunile ianuarie-februarie 1942.
La
mijlocul anului 1943, în Galiţia a fost formată divizia
ucraineană Vânători Galiţieni SS („SS” – abreviere de la
„Sîcevîe Strâlţi” – puşcaşii din Sîci).
Această formaţiune (cu un efectiv de 1.000 de oameni), sub presiunea
speranţelor pierdute în posibilitatea creării Statului
Ucrainean pe cale politică şi exclusiv cu ajutorul Germaniei,
profitând de slăbirea puterilor Axei, a declanşat la 14 iulie
1943 în Galiţia, o acţiune armată contra
autorităţilor germane, care urma să fie extinsă şi
asupra Bucovinei după un plan stabilit din timp, însă a fost
înăbuşită de germani.[121]
Aşa
dar, începând cu anul 1943, naţionaliştii ucraineni au
trecut la soluţia făuririi Statului Ucrainean independent prin lupta
armată, iar în Bucovina iredenta ucraineană a declanşat
lupta de gherilă; „în locul activităţii lente a izbucnit
lupta făţişă, glonţul luând locul manifestelor
aţâţătoare, iar bandele armate, pe cel al
clandestinismului”.
Majoritatea
tinerilor ucraineni, care au fost mobilizaţi în Armata
română, după perioada de instruire dezertau. Unii dintre ei
s-au constituit în bande armate, cu scopul de a intimida
autorităţile. Astfel, în iunie 1943, au fost semnalate în
pădurile comunelor Răstoace şi Marinceni, jud. Storojineţ
şl Gura Putilei, jud. Rădăuţi, bande de ucraineni, formate
din infractori şi dezertori din Armata română,[122]
având un caracter politic.[123]
Bandele erau formate din circa 25 de tineri şi aveau drept scop, atacarea
autorităţilor româneşti, dezorientarea şi
hărţuirea grănicerilor români. Se aprovizionau cu cele
necesare de la populaţie, prin concursul benevol din partea acesteia sau
prin constrângere.[124]
Pentru
a preveni eventualele acţiuni subversive a bandelor armate ucrainene,
organele de siguranţă româneşti au luat sub control toate
punctele strategice (drumurile, podurile, etc.). Au fost întărite
posturile de jandarmi cu noi efectiv[125]
şi s-au organizat echipe speciale de jandarmi.[126]
Legiunile de jandarmi au elaborat „ipoteze” de acţiune[127]
şi efectuau razii.[128]
Aceste măsuri, precum şi vigilenţa necontenită a
formaţiunilor poliţieneşti, nu au admis producerea unor acte
teroriste de amploare.
Către
anul 1944, aspiraţiile ucrainenilor naţionalişti la
independenţă şi suveranitate au fost spulberate.[129]
Cu toate acestea, acţiunile lor s-au activizat mult după reocuparea
nordului Bucovinei de către Armatele sovietice, când au venit
în acest teritoriu mai mulţi membri ai O.U.N.-U.P.A. din
Galiţia, dând lupte crâncene cu partizanii sovietici, iar apoi
cu trupele regulate şi cele ale N.K.V.D. Conform datelor sovietice,
numeroase ciocniri între grupările armate ale ucrainenilor
naţionalişti şi forţele speciale sovietice au avut loc
imediat după sfârşitul războiului: în ianuarie 1945
– 24, în februarie – 17 şi în martie – 5.
Imediat
după război, naţionaliştii ucraineni deţineau sub
control 150.000 de km.2 În perioada
postbelică regimul stalinist a întreprins în toată
Ucraina, în special, în partea de Vest, 9.238 de operaţiuni de
reprimare, în urma cărora au fost omorâţi 34.000 şi
luaţi prizonieri 46.000 de combatanţi ucraineni naţionalişti.
Contra formaţiunilor ucrainenilor naţionalişti
autorităţile sovietice au mobilizat în nordul Bucovinei,
în primăvara anului 1945, 35.000 de soldaţi din trupele
regulate, precum şi trupele interne şi de graniţă ale
N.K.V.D. (Comisariatul Afacerilor Interne), miliţia şi trupele
speciale ale N.K.G.B. (Comisariatul Securităţii Statului). Din
rândul localnicilor au fost formate potere de „exterminare”: la 15 martie
1945 au fost organizate 17 batalioane (2.162 persoane) şi 314 brigăzi
(cu un efectiv de 2.607 persoane). Pe parcursul anilor 1944-1945 au fost
lichidaţi (de către potere) 780 de naţionalişti ucraineni
şi 1.079 luaţi prizonieri.[130]
Anihilarea mişcării naţionaliştilor ucraineni din nordul
Bucovinei nu a fost o operaţiune tocmai uşoară pentru
autorităţile sovietice, ea finisându-se către prima
jumătate a anului 1950, ultimele grupări armate ucrainene
acţionând în raioanele Vijniţa şi Putila.[131]
Paralel
cu anihilarea grupărilor armate ostile, sovieticii au purces şi la
„pedepsirea popoarelor” care s-au manifestat antisovietic pe timpul
Războiului germano-sovietic din anii 1941-1945, prin deportarea lor
în regiunile îndepărtate ale Uniunii Sovietice (printre care
erau românii basarabeni, popoarele Caucazului – cecenii, inguşii,
kalmâcii,[132]
ş.a. –, precum şi ucrainenii naţionalişti concentraţi
în vestul Ucrainei, denumiţi „ounovţî” – de la „O.U.N.”).
Conform datelor istoricilor ucraineni, în perioada septembrie 1944-iulie
1947, au fost deportaţi 703,5 mii de ucraineni din întreaga Ucrain[133]
(printre care mulţi naţionalişti). Într-un film documentar
prezentat la 9 iunie 1999 de televiziunea centrală a Ucrainei (UT-1) se
spunea că, în perioada 1944-1953 din Ucraina de Vest au fost
deportaţi 104.000 ucraineni naţionalişti şi
simpatizanţi ai O.U.N.[134]
Alte date sunt prezentate în Revista
de istorie a Moldovei: până la mijlocul lunii iulie 1949, au
fost deportaţi 95.552 de „ounovţî” (dintre care 22.569 de
bărbaţi, 48.583 de femei şi 24.400 de copii), iar în 1951
în lagărele Siberiei de Vest erau 53.206 „ounovţî”
şi în lagărele din Siberia de Est – 38.199, în total
91.405 ucraineni naţionalişti.[135]
În toată perioada luptei cu naţionalismul ucrainean, sovieticii
au deportat şi exterminat 3 milioane de naţionalişti ucraineni.[136]
La 15 octombrie 1959, Stepan Bandera a fost
omorât la München de agentul serviciilor speciale sovietice B.
Staşinski,[137]
iar Andrei Melnik a decedat în
Luxemburg, în 1964, după ce în 1959 a încercat
constituirea Congresului Ucrainean Mondial şi a Uniunii Mondiale a
Ucrainenilor.[138]
În 1946 a fost luată hotărârea de a demobiliza
formaţiunile U.P.A. Pe parcursul activităţii sale, O.U.N. a
organizat 14,5 mii de diversiuni şi acte teroriste, în care au fost
omorâţi 30.000 de inamici. După moartea comandantului U.P.A.,
R. Şuhevici (la 5 martie 1950) rezistenţa armată a ucrainenilor
din vestul Ucrainei a mers spre declin.[139]
Cu
toate că în mare parte ucrainenii au manifestat ostilitate
faţă de autoritatea românească din Bucovina, Statul
Român a avut o atitudine corectă faţă de ei,
acceptându-i în administraţie, economie, etc., fiind
combătut doar iredentismul ucrainean. Această atitudine i-a
făcut pe mulţi ucraineni ca în momentul evacuării
administraţiei româneşti din Bucovina (martie 1944),
să-şi împărtăşească soarta cu cea a
refugiaţilor români.
[1]. Articol publicat în: //Partide politice şi minorităţi naţionale
din România în secolul XX. Vol. II. Coordonatori: Vasile
Ciobanu, Sorin Radu. Ed. „Tehno-Media”, Sibiu, 2007, pp. 147-168.
[2]. Arhivele Naţionale Istorice
Centrale, Bucureşti, (în continuare – A.N.I.C., Buc.), Fond
Preşedinţia Consiliului de Miniştri (în continuare –
P.C.M.), inv. 300, dosar 721/1941, fila 16). Mai detaliat istoricul problemei
ucrainene (până în preajma celui de-al doilea război
mondial), vezi: Ion Nistor, Problema
ucraineană în lumina istoriei. Ed. „Septentrion”, „Agora”,
Rădăuţi, 1997.
[3]. S. Hacman, Problemele Basarabiei şi nordului Bucovinei în
relaţiile sovieto-germane (iunie
1940-iulie 1941). Aspecte geopolitice şi geostrategice, //Glasul Bucovinei, anul IV, nr. 16, 4/1997,
p. 28).
[4]. Arhiva Naţională a
Republicii Moldova, Chişinău (în continuare – A.N.R.M.,
Chşn.), Fond 706, inv. 1, dosar 10, fila 448.
[5]. A.N.I.C., Buc., Fond P.C.M.,
inv. 300, dosar 402/1941, fila 104.
[6]. P. Sudoplatov, A. Sudoplatov, L.
L. Jerrold, P. Schecter, Misiuni
Speciale. Arhitectura terorii. Ed. „Elit Comentator”, Ed. „Eleusis”, f.l.,
f.a., p. 8.
[7]. Ibidem, p. 9.
[8]. Ibidem, p. 13-14.
[9]. Ibidem, p. 14-15.
[10]. Î. Ä. Áîéêî, Iñòîðiÿ Óêðàiíè. Ïîñiáíèê äëÿ ñòóäåíòiâ âèùiõ íàâ÷àëüíèõ çàêëàäiâ. Âèäàâíè÷ié öåíòð „Aêàäåìiÿ”,
Kèiâ, 1999, p. 375.
[11]. P. Sudoplatov, Misiuni Speciale. Arhitectura terorii, p.
15.
[12]. Ô. Ã. Òóð÷åíêî, Íîâiòííÿ iñòîðiÿ Óêðàiíè. ×àñòèíà ïåðøà
(1917-1945 ã.ã.), 10
êëàñ, „Ãåíåçà”, Kèiâ, 1994, p. 24-25.
[13]. P. Sudoplatov, Misiuni Speciale. Arhitectura terorii,
p. 24-25.
[14]. Ibidem, p. 29.
[15]. Ibidem, p. 30-31.
[16]. A.N.R.M.,
Chşn., Fond 706, inv. 2, dosar 19, fila 122.
[17]. Minorităţile naţionale din România.
Dcumente. Vol. I – 1918-1925; vol. II –
1925-1931; vol. III – 1931-1938. Coordonator: I. Scurtu, L. Boar, I. Dordea.
Bucureşti, 1995-1999, vol. III – 1931-1938, p. 429). Mai detaliat despre U.N.P., vezi ibidem, vol. III –
1931-1938, p. 390-392.
[18]. Ibidem, vol. I –
1918-1925, p. 249-251 şi vol. II – 1925-1931, p. 472-475.
[19]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 10, fila 194. Aceiaşi situaţie era atestată
şi în perioada interbelică: la 24 ianuarie 1921 şeful
Serviciului Special de Siguranţă Câmpulung raporta:
“…Aceştea (ucrainenii – P.M.) ne urăsc atât de mult încât,
deşi ştiu româneşte la perfecţie, când
vorbeşti cu ei spune că nu ştie decât ruseşte. Acest
fapt denotă că-n judeţele de peste Prut se face propagandă
ucraineană cu scop vădit contra statului. În
cir/cumscripţia/ noastră îi avem în
continuă supraveghere pe câţiva intelectuali. Şeful
serviciului, Giossan” (Minorităţile
naţionale din România. Vol. I – 1918-1925, p. 245).
[20]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 10, fila 123.
[21]. A.N.I.C., Buc., Fond Cabinetul
Militar al Conducătorului Statului (în continuare – Cab. Militar),
inv. 764, dosar 105/1942, fila 41.
[22]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 24, fila 472.
[23]. A.N.I.C., Buc., Fond Cab.
Militar, inv. 764, dosar 109/1941, fila 14.
[24]. A.N.I.C., Buc., Fond
Inspectoratul General al Jandarmeriei (în continuare – I.G.J.), inv.
1474, dosar 115/1943, fila 148.
[25]. Ibidem, Fond Cab. Militar, inv.
764, dosar 105/1942, fila 47.
[26]. Ibidem, dosar 109/1941, fila 22.
[27]. Ibidem, fila 11.
[28]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474,
dosar 114/1943, fila 27.
[29]. Ibidem, dosar 105/1942, fila 223.
[30]. Ibidem, dosar 115/1943, fila 148.
[31]. Ibidem, Fond Cab. Militar, inv.
1474, dosar 105/1942, fila 224.
[32]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474,
dosar 105/1942, fila 224.
[33]. Ibidem, fila 2.
[34]. Ibidem, dosar 115/1943, fila
155.
[35]. Ibidem, Fond Cab. Militar, inv.
764, dosar 105/1942, fila 176.
[36]. Ibidem, Fond P.C.M., inv. 300,
dosar 402/1941, fila 86.
[37]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 525, fila 4.
[38]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 83/1941, fila 304.
[39]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 525, fila 4.
[40]. Ibidem, dosar 10, fila 488 verso.
[41]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 83/1941, fila 304. În perioada interbelică,
reclamaţiile unor persoane şi organizaţii din
străinătate şi din Ţară (care de obicei nutreau
sentimente revizioniste şi iredentiste antiromâneşti),
împotriva politicii guvernelor române faţă de
minorităţi era ceva obişnuit. În majoritatea cazurilor ele
erau neîntemeiate şi nu plecau de la însăşi
minoritarii din Bucovina (Minorităţile
naţionale din România. Vol. II – 1925-1931, p. 241-243).
[42]. Ibidem, dosar 105/1942, fila 55.
[43]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 10, fila 217.
[44]. Ibidem, dosar 513, fila 4.
[45]. Ibidem, dosar 71,
fila 27.
[46]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 157/ 1941, filele
67-69).
[47]. Ibidem, filele
72-74.
[48]. Ibidem, dosar 105/1942, fila
226.
[49]. Ibidem, fila 233.
[50]. Ibidem, dosar 115/1943, fila
205.
[51]. Î. Ä. Áîéêî, Iñòîðiÿ Óêðàiíè, p. 407.
[52]. Ibidem, p. 409.
[53]. Ibidem, p. 390.
[54]. A.N.I.C., Buc.,
Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 115/1943, fila 154
[55]. A.N.R.M.,
Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar 71, fila 102.
[56]. A.N.I.C., Buc., Fond Cab.
Militar, inv. 764, dosar 105/1942, fila 104.
[57]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474,
dosar 114/1943, fila 88.
[58]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 28, fila 30.
[59]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 42/ 1942, fila 133.
[60]. Ibidem.
[61]. Ibidem, dosar 121/ 1943, fila
19.
[62]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 28, filele 27-28.
[63]. A.N.I.C., Buc.,
Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 42/1943, fila 7.
[64]. A.N.R.M., Chşn., Fond 680,
inv. 1, dosar 4472, fila 17
[65]. A.N.IC., Buc., Fond I.G.J., inv.
1474, dosar 157/1941, filele 49-52.
[66]. Ibidem, dosar 115/ 1943, fila
156.
[67]. P. Sudoplatov, Misiuni Speciale. Arhitectura terorii,
p. 18.
[68]. Ibidem, dosar 115/ 1943, filele
156-157.
[69]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 115/1943, fila 156.
[70]. Ibidem, dosar 42/1943, fila 124
[71]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 18, fila 73.
[72]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 115/1943, fila 29.
[73]. Ibidem, dosar 157/1941, fila 203.
[74]. Ibidem, dosar 105/1942, fila 185.
[75]. Ibidem, dosar 157/1941, fila 20.
[76]. Ibidem, Cab. Militar, inv. 764,
dosar 109/1941, fila 20.
[77]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 114/1943, fila 96.
[78]. Ibidem, dosar 42/1943, fila
81.
[79]. Ibidem, dosar 157/1941, fila 238.
[80]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 16, fila 326.
[81]. Ibidem.
[82]. Ibidem, dosar 105/1942, fila 22.
[83]. Ibidem, Fond Cab. Militar, inv.
764, dosar 109/1941, fila 7.
[84]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474,
dosar 155/1941, fila 10.
[85]. Ibidem, dosar
105/1942, fila 30; dosar 42/1943, fila 91.
[86]. Ibidem, dosar 115/1943, fila 35.
[87]. //Revista Bucovinei, anul I, nr. 12, decembrie 1942, p. 477; (A.N.R.M.,
Chşn., Fond 706, inv. 1, dosar 536, filele 223-224.
[88]. A.N.I.C., Buc.,
Fond I.G.J., inv. 1474, dosar 105/1942, fila 218.
[89]. Ibidem, dosar 42/1943, fila 12.
[90]. Ibidem, dosar 157/1941, fila
231.
[91]. Ibidem, dosar 114/1943, fila 83.
[92]. Ibidem, dosar
115/1943, fila 155.
[93]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 24, fila 472.
[94]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 157/1941, fila 205.
[95]. Ibidem, filele 213-215, 220.
[96]. Ibidem, Fond Cab. Militar, inv.
764, dosar 109/1941, fila 5.
[97]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 10, fila 141.
[98]. Ibidem, dosar 71, fila 100.
[99]. A.N.I.C., Buc., Fond Cab.
Militar, inv. 764, dosar 105/1942, fila 52.
[100]. Ibidem, Fond I.G.J., inv. 1474,
dosar 123/1943, filele
7-17.
[101]. Ibidem, dosar 115/1943, fila 288.
[102]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 24, fila 48.
[103]. Ibidem, dosar 10,
fila 701.
[104]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 42/1943, fila 14.
[105]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 61, fila 31.
[106]. Ibidem, dosar 1119, fila 196.
[107]. Direcţia
Judeţeană a Arhivelor Naţionale Suceava, Fond Prefectura
judeţului Suceava, dosar 45/1942, fila 1.
[108]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 114/1943, fila 87.
[109]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 1115, fila 292; dosar 536, fila 72.
[110]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 155/1941, fila 4.
[111]. Ibidem, fila 16.
[112]. Direcţia
Judeţeană a Arhivelor Naţionale Suceava, Fond Prefectura
judeţului Rădăuţi, dosar 35/1941, fila 75.
[113]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 157/1941, fila 5.
[114]. Ibidem, fila 12.
[115]. A.N.R.M., Chşn., Fond 706,
inv. 1, dosar 71, fila 22.
[116]. Ibidem.
[117]. Ibidem, fila 39.
[118]. Ibidem, fila 481.
[119]. Ibidem, fila 242.
[120]. Ibidem, fila 326.
[121]. A.N.I.C., Buc., Fond I.G.J.,
inv. 1474, dosar 42/1943, filele 98-99.
[122]. Ibidem, filele 115-116.
[123]. Ibidem, fila 10.
[124]. Ibidem, fila 116.
[125]. Ibidem, dosar 115/1943, filele 7-8.
[126]. Ibidem, dosar 42/1943, fila 116.
[127]. Ibidem, dosar 115/1943, filele 8-11.
[128]. Ibidem, dosar 114/1943, filele
171, 174.
[129]. Televiziunea centrală
(naţională) a Ucrainei UT-1. Film documentar, 9 iunie 1999
[130]. Áóêîâèíà. Icòîðè÷íii íàðèñ. Âèä. «Çåëåíà Áóêîâèíà», ×åðíiâöi, 1998,
p. 263-264.
[131]. Ibidem, p. 276-277. Imediat
după război, naţionaliştii ucraineni deţineau sub
control 150 mii km. pt. În perioada postbelică regimul stalinist a
întreprins în toată Ucraina, în special, în partea
de vest, 9.238 operaţiuni de reprimare, în urma cărora au fost
omorâţi 34 mii şi luaţi prizonieri 46 mii combatanţi
ucraineni naţionalişti (Î. Ä. Áîéêî, Iñòîðiÿ Óêðàiíè, p. 432).
[132]. Vezi despre operaţiunea de
deportarea a cecenilor, numită „Ceceviţa”
în: //Êîìñîìîëüñêàÿ ïðàâäà, 23 iulie 1996, p. 5.
[133]. Î. Ä. Áîéêî, Iñòîðiÿ Óêðàiíè, p. 434-436.
[134]. Televiziunea centrală
(naţională) a Ucrainei, UT – 1, Film documentar, 9 iunie 1999.
[135]. Í. Ô. Áóãàé, “Âûñåëåíèå ïðîèçâåñòè ïî ïðèêàçó òîâ.
Áåðèÿ…”, //Revista de istorie a Moldovei, Anul II, nr. 1 (5), 1991, p. 49-51.
[136]. Al. M. Stoenescu, Armata, Mareşalul şi evreii.
Cazurile Dorohoi, Bucureşti, Iaşi, Odessa. RAO International
Publishing Company S.A., Tiparul executat de „ALFOLDI NYOMDA AG”, Debrecen,
(Ungaria), 1998, p. 424.
[137]. Î. Ä. Áîéêî, Iñòîðiÿ Óêðàiíè, p. 407.
[138]. Ibidem, p. 390.
[139]. Ibidem, p. 433.