ATAŞAŢII MILITARI ai MARELUI STAT MAJOR al
ARMATEI ROMÂNE – au avut o contribuţie
importantă la dezvoltarea relaţiilor militare externe ale Statului
român, la informarea conducerii statului şi a Armatei cu date, fapte
şi concluzii de ordin militar (şi nu numai), în vederea
adoptării celor mai eficiente decizii politico-militare. Între cei
mai reprezentativi ataşaţi militari s-au aflat
personalităţi de elită ale Armatei române, precum viitorii
mareşali Ion Antonescu şi Alexandru Averescu, viitorii generali Gheorghe
Slăniceanu, Ştefan Fălcoianu,
Nicolae Condeescu, Radu R. Rosetti, Constantin
Stănescu, Nicolae Şova, Titus Gârbea şi mulţi alţii.
Primul reprezentant militar român trimis în
străinătate în epoca modernă, pe lângă misiunea
diplomatică din Franţa, a fost în 1860 căpitanul Ioan Alecsandri, iar primul ataşat militar propriu-zis a
fost maiorul Romulus Magheru, la Constantinopol,
în anul 1878).[1]
În conformitate cu Regulamentul pentru
ataşaţii militari, aeronautici şi navali români din
1938 (valabil până în 1946, cu mici modificări),
ataşatul militar făcea parte din „misiunea diplomatică a
României, cu rol de consilier tehnic şi militar al şefului de
misiune”, reprezentând „armata română, autoritatea română
şi interesele armatei române în toate împrejurările
faţă de autorităţile autohtone, corpul diplomatic şi
cetăţenii români, indiferent de statutul lor în ţara
de acreditare”. Oficial lucra prin M.Ap.N. din statul
respectiv, având obligaţia să procure informaţii „numai
prin mijloace corecte şi compatibile atât cu calitatea de membru al
corpului diplomatic, cât şi cu aceea de ofiţer loial
faţă de ţara care i-a dat agrementul”. În relaţiile
cu autorităţile române lucra doar prin intermediul M.St.Major, Secţia a II-a, căreia i
se subordona pe linie administrativă şi profesională. În
funcţie de importanţa pe care ţara respectivă o avea
în relaţiile militare cu România, ataşatul militar era
secondat de un ajutor şi de câte un ataşat militar aero şi naval, ca specialişti în domeniile
respective.
Referindu-se la calităţile pe care trebuia
să le posede şi la modul în care urmau să-şi
îndeplinească atribuţiile, Regulamentul
menţionat preciza că, ataşaţii militari urmau „să
exprime în toate ocaziile ideea de onoare şi demnitate, să fie
scânteia luminoasă a gloriei şi forţei militare a
României”, să manifeste o atitudine „condescendentă”
faţă de guvernul ţării respective, să respecte
„religia, legile, decretele şi cutumele respective”. Sub deviza:
„devotament faţă de armata şi ţara sa şi buna
credinţă faţă de ţara de reşedinţă”,
întreaga activitate a ataşatului militar trebuia „să fie
guvernată de ideea muncii de a obţine informaţii de valoare
şi oportune necesare apărării naţionale”.[2]
Potrivit instrucţiunilor
generalului Ion Antonescu, (pe când era deja Conducător al statului)
în privinţa activităţii legaţiilor române din
străinătate din 14 mai 1940, toţi agenţii diferitelor
departamente şi instituţii care îşi desfăşurau
activitatea în străinătate se aflau în subordinele
şefului misiunii diplomatice. Nici unul din aceşti agenţi – ataşat militar, comercial, de presă, consilier cultural, etc.,
eventual ai diferitelor servicii speciale – nu puteau desfăşura vreo
activitate sau întreprinde vreun demers mai important, fără
consultarea şi asentimentul prealabil al şefului misiunii
diplomatice. Ministerele sau autorităţile din România nu puteau
comunica cu agenţii lor şi nu le puteau trimite instrucţiuni
decât prin intermediul M.A.E., care trebuia să transmită
comunicările primite şefului de misiune, iar acesta urma să le
remită celor în drept. În mod excepţional, doar
ataşaţii militari puteau comunica cifrat, direct cu autorităţile
de care depindeau. Însă, aceste comunicări trebuiau să se
limiteze la sfera strictă a instrucţiunilor lor, adică la
informaţiile cu caracter militar. Conform principiului general, că
şeful de misiune trebuie să fie ţinut la curent cu activitatea
tuturor membrilor misiunii şi în interesul însăşi al
unei verificări posibile a informaţiilor trimise, aceste comunicări
urmau să fie aduse la cunoştinţa şefului legaţiei. Cu
toate acestea, instrucţiunile Conducătorului statului, – transmise de
Alexandru Cretzianu,
secretar de stat la M.A.E., – specificau că, „Dispoziţia de
mai sus nu ar trebui să fie interpretată în sensul că
limitează activitatea Ataşaţilor Militari. Aceştia
rămân liberi de a formula orice rapoarte vor socoti util, asupra
chestiunilor venind în atingere cu misiunea lor. Aceste rapoarte vor fi
comunicate însă Statului-Major, prin
mijlocirea şefului de misiune şi a Ministerului Afacerilor
Străine”.[3]
La 25 aprilie 1942, M.A.E. înştiinţa M.St.Major al Armatei române despre unele
modificări privind atribuţiile ataşaţilor militari. Mai
exact, legaţiilor române din străinătate li s-a dispus ca
„În cazurile cu totul excepţionale, dacă e vorba de secrete
militare de cea mai mare rigoare, Ataşaţii Militari pot comunica
direct cu Marele Stat-Major pentru a se evita orice
întârziere sau risc de cunoaştere a informaţiei secrete
comunicată”.[4]
În anul 1942, Secţia a II-a a M.St.Major
a emis un document, prin care ajusta la noile condiţii ale
timpului atribuţiile ataşaţilor militari, stipulate în Regulamentul
pentru ataşaţii militari, aeronautici şi navali români din
1938. Potrivit documentului, ataşatul militar făcea parte din
misiunea diplomatică, acreditată pe lângă şeful
statului şi beneficia de toate prerogativele recunoscute în general
membrilor corpului diplomatic. Ca rang protocolar, la ceremonii şi
recepţii, fie că membrii legaţiei se prezentau în grup,
fie că se prezentau individual, ataşatul militar venea după
şeful misiunii sau după acel care, în legaţie,
înlocuia pe ministru când era absent.
Ataşatul militar îndeplinea funcţia de
consilier tehnic militar al şefului legaţiei. În această
calitate, el îşi dădea avizul atunci când era consultat,
asupra chestiunilor interesând Armata. De asemenea, el participa la
negocierile militare dintre ţara pe care o reprezenta şi statul unde
era acreditat, asistând pe şeful misiunii diplomatice. El informa M.St.Major al Armatei române, în subordinele
directe al căruia se afla, despre toate problemele sau evenimentele
militare.
Pentru culegerea informaţiilor, ataşatul
militar trebuia să utilizeze numai mijloacele corecte şi compatibile
atât cu calitatea de membru al corpului diplomatic, cât şi cu
aceea de ofiţer loial faţă de ţara, care i-a dat
agrementul.
El reprezenta Armata română în ţara
în care era acreditat şi participa la serbări, în
calitate de reprezentant al Armatei române; exprima mulţumiri pentru
manifestaţiile de simpatie al căror obiect Armata română
era şi prezenta condoleanţe, atunci când un doliu lovea armata
ţării în care îşi avea postul, etc. Ataşatul
militar menţinea legătura dintre Armata română şi
armata ţării unde era acreditat. În această calitate
organiza vizitele oficiale ale ofiţerilor români în acea
ţară, intervenea pentru a obţine admiterea ofiţerilor
români la stagiu sau la studii şi prezenta şefului legaţiei
şi autorităţilor militare ale statului unde era acreditat pe
ofiţerii români veniţi în misiune. Efectua
operaţiunile anuale de recrutare, viza carnetele ofiţerilor
români în rezervă şi livretele militare ale
supuşilor români domiciliaţi în statul unde îşi
exercită funcţiunea.
La unele legaţii, din statele cu care România
avea relaţii deosebite, funcţiona, în afară de
ataşatul militar, şi un ataşat aeronautic, precum şi uneori
un ataşat naval. În acest caz, ataşatul militar era de drept
şi de fapt reprezentantul Armatei române şi avea precădere
asupra celorlalţi, care erau simpli specialişti destinaţi a
deservi aeronautica sau marina. Între aceştia însă,
existau relaţii de colaborare şi nu de subordonare. În lipsa
ataşatului militar (concediu, vizite de serviciu, etc.) şi dacă
la acea legaţie nu exista postul de ataşat militar ajutor, cei doi
ataşaţi îl înlocuiau (în ordinea vechimii).
Ataşaţii aeronautici şi navali făceau parte şi ei din
misiunea diplomatică, fiind consilieri tehnici pentru aviaţie, respectiv
marină, ai şefului legaţiei. Atribuţiile lor erau similare
celor ale ataşaţilor militari – raportau ministerelor, în
subordinele cărora erau, informaţiile obţinute, reprezentau
aviaţia, respectiv marina română în ţara unde erau
acreditaţi, participau la manevre, conferinţe militare, serbări,
etc.
La posturile care necesitau desfăşurarea unei
vaste activităţi, ataşatul militar era secondat de un
ataşat militar ajutor. Acesta era membru al corpului diplomatic şi se
bucura de aceleaşi prerogative ca şi ataşatul militar titular,
pe care îl înlocuia în lipsă.[5]
În ajunul declanşării celui de-al Doilea
Război Mondial, România a avut acreditaţi ataşaţi
militari în 24 de ţări: Anglia, Austria, Albania,
Bulgaria, Belgia, Cehoslovacia, Danemarca, Elveţia, Franţa, Finlanda,
Germania, Grecia, Italia, Iugoslavia, Japonia, Norvegia, Olanda, Polonia,
Portugalia, Spania, Slovacia, S.U.A., Suedia, Turcia şi Ungaria. În
timpul conflagraţiei, în concordanţă cu sistemul de
alianţe la care România a aderat, o parte din ei au fost
rechemaţi sau înlocuiţi cu alte personalităţi
militare. S-a ajuns astfel ca în perioada 6 septembrie 1940 şi 23
august 1944, în timpul guvernării mareşalului Ion Antonescu,
situaţia ataşaţilor militari români să fie
următoarea: în Anglia –
comandorul Gheorghe Dumitrescu (până la 1 martie 1941), în Bulgaria – locotenent-colonelul
Alexandru Budiş (până la 1 iulie 1941) şi maiorul Iacob Pleşoianu, în
Croaţia – maiorul Constantin Maftei (de la 15 martie 1944), în Germania –
colonelul Ion Gheorghe (până la 1 iulie 1943)[6]
şi locotenent-colonelul Eugen Tilichi, în Grecia – colonelul Traian Teodorescu
(până la 1 aprilie 1941 şi în Turcia) şi locotenent-colonelul Constantin Ionescu
(până la 1 mai 1941), în Italia
– colonelul Mihail Corbuleanu, în Iugoslavia – colonelul Gheorghe Baloşin (până la 1 mai 1941), în Japonia – colonelul Nicolae
Rădulescu, în Franţa –
colonelul Ioan Tomoroveanu (de la 1 aprilie 1941),
în Spania – colonelul Mircea Brătănescu (de la 1 august 1943), în Slovacia – locotenent-colonelul Constantin
Ştefănescu (de la 1 iunie 1942), în Suedia (şi în Norvegia
şi Finlanda) – colonelul
Traian Teodorescu, în Ungaria –
locotenent-colonelul Radu Davidescu, până
la 1 aprilie 1942 (şi în Slovacia)
şi colonelul Alexandru Cozloschi.[7]
Modul în care şi-au îndeplinit datoria
ataşaţii militari români, care a fost valoarea
informaţiilor oferite de ei conducerii Statului român, rezultă
din rapoartele înaintate Bucureştilor, care reprezintă
excelente sinteze şi analize politico-militare, deseori chiar prognoze
privind evenimentele care aveau să se deruleze pe plan mondial. În
ansamblul lor, rapoartele ataşaţilor militari români au abordat
aproape totalitatea problemelor politice, diplomatice, militare, economice,
sociale şi de altă natură apărute în activitatea
statelor în care erau acreditaţi.[8]
[1]. Al. Duţu, L. Nicolescu, Al. Oşca, Ataşaţii militari transmit... (1938 - 1944). Ed.
„Europa Nova”, Bucureşti, 2001, p. 5.
[2].
Ibidem, pp. 6-7.
[3]. Cr.
Troncotă, Glorie şi tragedii. Momente din istoria Serviciilor de
informaţii şi contrainformaţii române pe Frontul de Est
(1941-1944). Ed. „Nemira”, /Bucureşti/, 2003, pp. 238-239.
[4].
Ibidem, p. 266.
[5].
Ibidem, pp. 278-279.
[6].
Memoriile lui Ion Gheorghe au fost publicate la Bucureşti în anul
1996, la editura „Machiavelli”, cu titlul Un
dictator nefericit. Mareşalul Antonescu. (Calea României spre Statul
satelit). Ediţie şi studiu introductiv de S. Neagoe.
[7]. Al.
Duţu, L. Nicolescu, Al. Oşca, Ataşaţii
militari transmit... (1938 - 1944), pp. 5-6.
[8].
Ibidem, p. 13. Informaţii despre activitatea ataşaţilor militari
români, vezi în Direcţia Informaţii Militare
între ficţiune şi adevăr; autori: colonel (r) E. Burghelea, colonel (r) M. Dranga, colonel (r) N.
Ilie; coordonator colonel Ion Dohotaru, Tipografia
„Romcart”, /Bucureşti/,
1994, iar rapoarte înaintate de ei, în Al. Duţu, L. Nicolescu,
Al. Oşca, Ataşaţii
militari transmit... (1938 - 1944). Ed. „Europa Nova”, Bucureşti,
2001.