FRONTURILE S.S.I.A.R.–S.S.I. –
subdiviziuni informative teritoriale din cadrul Secţiei I Informaţii
a Serviciului
Secret al României – Frontul de Vest, Frontul de Est şi
Frontul de Sud –, care structural erau compuse din: Agentura Frontului
(căutarea informaţiilor) şi Frontul (analiza-evidenţa
informaţiilor). Culegeau informaţii prin centre informative
şi rezidenţele externe.
Înfiinţarea
Fronturilor a avut loc potrivit concepţiei lui Mihail Moruzov
de organizare a Serviciului Secret al României, care presupunea: „I.
Crearea serviciilor secrete de informaţii operative, la frontiere, care
să fie conduse, din punct de vedere tactic de ofiţeri după
directivele Marelui Stat Major (Secţia a II-a – n.a.), Serviciul «S» purtând numai răspunderea
elementelor de agentură, din punct de vedere tehnic. II. Crearea unui
Serviciu de contrainformaţii operative, sub conducerea directă
şi pe răspunderea M.[arelui] St.[at] M.[ajor], cu trei Centre: Est,
Vest şi Sud, având misiunea să pregătească aparatul
de contrainformaţii necesar armatelor de operaţiuni în caz de
război. III. Crearea unui Serviciu «S» de Informaţii
înăuntrul statelor ce ne interesează, dincolo de zonele
informative din raza Centrelor ce ţin direct de Marele Stat Major,
având misiunea să procure atât în timp de pace cât
şi în timp de război materialul de informaţii cu caracter
general, necesar armatei. IV. Crearea unui Serviciu de contrainformaţii
care să procure informaţii asupra oricăror chestiuni tot cu
caracter general, interesând armata”.[1]
În urma reorganizării S.S.I.A.R. din 20 aprilie
1934, Secţia Informaţii se compunea
din trei Fronturi: Frontul de Sud cu
patru birouri: Biroul 1 – Bulgaria; Biroul 2 – Iugoslavia, Italia, Albania;
Biroul 3 – Turcia, Grecia, Spania şi Africa; Biroul 4 – politico-economic;
Frontul de Vest avea în
structura sa tot patru birouri: Biroul 1 – Ungaria; Biroul 2 – Germania; Biroul
3 – Cehoslovacia, Franţa, Anglia şi Belgia; Biroul 4 –
politico-economic; Frontul de Est
coordona activitatea a patru birouri: Biroul 1 – Uniunea Sovietică; Biroul
2 – Polonia şi Ţările Baltice; Biroul 3 – China, Japonia şi
Manciuria; Biroul 4 – politico-economic. Secţia
Contrainformaţii avea în structura sa patru grupe: Grupa I-a
– contrainformaţii; Grupa a II-a – industrii; Grupa a III-a – acţiuni
sociale; Grupa a IV-a – informaţii militare. Grupele, la rândul lor,
erau împărţite şi ele în agenturi şi
evidenţe.[2]
Frontul de Est se ocupa în special de U.R.S.S., Frontul de Vest,
în principal de Ungaria – cu o atenţie sporită la problema
iredentismului maghiar, iar Frontul de Sud urmărea în mod deosebit
iredentismul bulgar. Nu exista un Front de Nord, „considerându-se că
amiciţia româno-polonă îl făcea inutil”.[3]
Cele trei Fronturi erau conduse de ofiţeri de carieră.
În
rezultatul ascensiunii tendinţelor statelor revizioniste, la
începutul lunii octombrie 1938, la solicitarea lui M. Moruzov,
M.St.Major a trimis la S.S.I.A.R. şase ofiţeri,
în vederea reorganizării activităţii Fronturilor pe
două linii de lucru: căutarea informaţiilor şi
analiza-evidenţa acestora.[4]
Din luna aprilie 1939, în cadrul Fronturilor au fost separate cadrele
care se ocupau de căutarea informaţiilor de cele care se vor ocupa cu
studiul, trierea, evidenţa şi difuzarea informaţiilor. A mai
fost creat la fiecare Front şi un compartiment specializat pentru
informaţiile cu caracter politic, existând în fiecare birou
şi câte unul sau mai mulţi referenţi politic.[5]
Frontul de Sud avea misiunea de a obţine informaţii din ţările
balcanice (şi anume:
Bulgaria, Iugoslavia, Albania, Grecia şi Turcia) aliate şi
cele potenţial inamice, ţările din Orientul Apropiat, Italia
şi Peninsula Iberică.[6]
Urmărea să afle
scopurile ţărilor vizate, aspectele din politica internă,
potenţialul militar, posibilul ajutor pe care ar putea să-l ofere
României, precum şi care ar fi marile interese din acele zone.[7]
Toată conducerea Agenturii se concentra
în mâinile lt.-colonelului Nicolai Trifon şi a fratelui
său Trifon Trifon, subdirector. Traian
Borcescu coordona activitatea rezidenţilor de spionaj din
ţările vizate de Agentură şi se ocupa de direcţia de
„Studii” a celor trei şcoli de agenţi de teren ale Frontului.[8]
Se
susţinea că, Frontul de Sud „era un fel de apanagiu al fraţilor
Trifon, anume maiorul Nicolae Trifon, căpitanul Mircea Trifon şi
Trifon-Titi Trifon, civil, fost student pe la Academia Comercială.
Toţi trei – fostului funcţionar al S.S.I.A.R., Nicolae
D. Stănescu – erau români macedoneni, născuţi în
Bulgaria, unde-şi făcuseră studiile secundare şi astfel
posedau bulgara foarte bine.
Familia
Trifon avusese la Sofia o mare întreprindere comercială şi
imobile de valoare. Cunoşteau temeinic problemele bulgare, militare,
politice şi economice şi susţineau că aveau în
Bulgaria o reţea de numeroşi informatori, ceea ce le
îngăduia să obţină sau să verifice uşor
orice informaţie.
Pentru
obţinerea sau verificarea informaţiilor, se deplasau chiar în
Bulgaria, dar rapiditatea şi siguranţa cu care obţineau ce
doreau mie mi s-a părut cam dubioasă, putând pune în
discuţie dacă acest aparat informativ nu era direct dirijat de
însuşi M.St.M.[ajor] Bulgar. Deşi eram tânăr şi
nou în această meserie, însă examinând odată
un material informativ militar procurat de un informator al lor din Rusciuk,
dr. Kaciamakof, care venise la Bucureşti, unde la domiciliul meu dictase
lui Puiu Grigoriu informaţiile aduse şi răspundea la
întrebările acestuia, mi s-a părut suspectă cantitatea de
date militare pe care un medic le putea deţine, dar mai ales precizia cu
care răspundea din memorie la întrebările ce i-au fost puse.
Cât
priveşte sumele cu care mi s-a spus că era retribuit mi s-a
părut de asemenea că nu pot fi tentante, iar în ce
priveşte mobilurile care l-ar fi făcut pe acest medic să ne
furnizeze informaţii despre ţara sa de baştină, patria sa,
anume că în timpul studenţiei sale, făcută la
Bucureşti, ar fi fost stipendiat de către noi, de asemeni nu mi s-au
părut argumente prea convingătoare.
Desigur
că prezenţa elementului cuţovlah în Bulgaria
înlesnea o acţiune informativă a noastră acolo,
totuşi aparatul informativ al fraţilor Trifon l-am privit cu oarecare
neîncredere.
Întotdeauna
m-a mirat faptul că Moruzov, cu perspicacitatea sa, nu s-a sesizat despre
valoarea informaţiilor din Bulgaria, dar probabil că deşi avea
îndoieli asupra valorii informaţiilor militare procurate de agentura
Frontului de sud, totuşi era nevoie să aibă informaţii
în acest domeniu şi chiar dacă avea îndoieli asupra lor
trecea peste ele pentru a putea umple un gol, chiar dacă operaţia de
umplere nu era aşa cum ar fi trebuit să fie.
De
altfel, consecinţele nu erau cu urmări prea importante, Bulgaria
neconstituind un pericol militar şi interesând mai de grabă
activitatea iredentei bulgare.
În
acest compartiment, însă, Moruzov avea informaţii de primă
mână, deoarece îl avea informator pe însuşi fruntaşul
minorităţii bulgare din Cadrilater, Iordan Lefterov, deputat în
Parlamentul român, care îl ţinea la curent prin
informaţii de cea mai importantă valoare asupra activităţii
bulgare de subminare a autorităţii româneşti.
Cu
toată conspirativitatea lui Moruzov, probabil că despre
legăturile lor au transpirat unele informaţii până la
Sofia, astfel încât, în 1940, imediat după cedarea
Cadrilaterului, Lefterov a fost împuşcat pe stradă, ziua
în amiaza mare, la Silistra”.[9]
În perioada 1
noiembrie 1938 – 15 februarie 1944, şef al Frontului de Sud a fost
locotenent-colonelul Ioan Popescu. După studierea materialelor existente
la preluarea funcţiei, I. Popescu a fixat trei categorii de
ţări, în raport cu poziţia lor geografică
faţă de România şi posibilităţile de a ataca
România. Reieşind din această clasificare, a stabilit trei categorii de chestionare cu privire la informaţiile
militare ce trebuiau obţinute: informaţii amănunţite despre
Bulgaria, Iugoslavia, Turcia şi Grecia; informaţii generale despre
Peninsula Iberică şi Orientul Mijlociu.
Pe
primul plan se situa Bulgaria despre care a făcut un plan separat, acesta
cuprinzând obţinerea de informaţii (care interesau pe timp de
pace) referitoare la: organizarea armatei pe arme şi unităţi;
dislocarea unităţilor şi formaţiunilor; echipament,
instrucţii şi armament; industria de război, fabricile şi
producţia. Dintre aspectele care interesau pe timp de război:
mobilizarea armatei, planul de mobilizare, sistemul de mobilizare, efectivele
mobilizării, gruparea forţelor în diferite ipoteze; organizarea
frontierelor; puncte şi zone întărite, fortificaţii
pasagere; marina militară: capacitate, dislocare şi activitate;
aviaţia militară; aparatele de care dispune – tipuri şi
număr, personalul navigant şi pregătirea, organizarea şi
locuri de dislocare; comunicaţiile feroviare şi rutiere: starea lor,
posibilităţi de transporturi; formaţiunile paramilitare,
organizare, instrucţie şi dislocări; situaţia
politică, raporturile dintre diferite grupări politice existente,
crizele din guvern, iredenta dobrogeană şi cea ...moldoveană.
După
1940, locotenent-colonelul I. Popescu s-a ocupat intens de recrutarea şi
instruirea fiecărui rezident în parte (perioada de instruire era de
2-3 săptămâni), de controlul activităţii
rezidenţilor care lucrau în cadrul Frontului de Sud, precum şi
de furnizarea instrucţiunilor necesare în continuarea
activităţii.[10]
De la 1
octombrie 1938 şi până la 22 iunie 1941, I. Popescu (la 10 mai
1941 va fi avansat colonel), şeful Frontului de Sud al S.S.I.
se putea mândri, printre altele şi cu informaţiile
obţinute şi exploatate despre Bulgaria: a aflat în mare
măsură dislocarea de pace a Armatei bulgare, destul de aproape de
realitate; organizarea de pace a Armatei bulgare; pregătirea de
război, instrucţia, echipamentul, armamentul Armatei bulgare; date
interesante şi valabile pentru acea perioadă, cu privire la planul de
mobilizare al Armatei bulgare, sistemul de mobilizare şi efectivele
mobilizărilor; date mai puţin valoroase şi mai puţin
precise despre industria de război şi posibilităţile de
producţie; date destul de complete despre aviaţie şi marina
militară; date sporadice despre lucrările de fortificaţii; date
destul de precise asupra dislocărilor trupelor bulgare la frontiera
turcă, la frontiera cu România în partea Dobrogei, precum
şi dispozitivul în preziua atacului asupra Iugoslaviei; date relativ
bune asupra stării şi întreţinerii comunicaţiilor,
construcţii şi reparaţii, în special asupra
comunicaţiilor de interes strategic; sub aspect politic s-au obţinut
date despre atitudinile grupărilor politice filo-slave, despre Vanciu
Mihailov şi cele filo-germane. În problemele filo-slave intra
şi problema comunistă, ca extremă stânga a acestei
grupări; din punct de vedere economic a cules cu uşurinţă
şi era la curent cu datele asupra producţiei industriale şi
agricole a Bulgariei.
În
perioada 1941-1944, Bulgaria a trecut din punct de vedere informativ pe alt
plan, datorită poziţiei acestei ţări faţă de
germani, datele necesare fiind procurate prin Abwehr, respectiv
prin Secţia „G” a S.S.I.
Pentru
celelalte state care intrau în responsabilităţile Frontului de
Sud – Iugoslavia, Grecia, Turcia, Orientul Apropiat şi Mijlociu, Italia
şi Peninsula Iberică – activitatea de culegere de informaţii a
reuşit să satisfacă necesităţile de informaţii
solicitate de instituţiile române cu atribuţii de apărare
a securităţii naţionale.[11]
Totuşi,
cele mai importante Fronturi au fost cele de Est şi de Vest. Nu în
zadar, în cadrul Serviciului circula pe atunci, în privinţa
Fronturilor, gluma: „Estul, Vestul şi Restul”.[12]
Frontul de Est a fost condus de maiorul Dumitru Rădulescu, despre care Nicolae D. Stănescu scria
că, era „licenţiat în drept, nu se destinase iniţial
carierei militare, dar împrejurările primului război mondial
îl făcuseră să se activeze şi era ofiţer de stat
major; era un element cult, inteligent, agreabil, ironic şi lipsit de spirit
cazon. Nu cunoştea limba rusă şi prin aceasta, ca şi prin
altele, se deosebea de ajutorul său, cpt. Emil Tulbure, basarabean, fost
învăţător, fost ofiţer la Secţia II-a din
M.St.M.[ajor] de pe fronturi, destul de bun cunoscător al problemelor
legate de U.R.S.S., pe care le urmărea, între altele prin lectura
zilnică a presei sovietice, mergând până la examinarea
atentă şi a anunţurilor.
Era însă lipsit de obiectivitate şi din orice amănunt
încerca să tragă concluzii generale, având
înclinaţia generalizării dintr-un caz sau din prea puţine.
Concluziile sale erau, în mod paradoxal, fie alarmiste, fie
depreciatoare a realizărilor din U.R.S.S.
În general, avea o înverşunată
pornire împotriva Uniunii Sovietice. Cu mai multă obiectivitate
şi cu mai mult spirit de discernământ, ar fi corespuns mai bine
sarcinii sale.
Pe maiorul Rădulescu nu reuşea să-l
influenţeze prea mult, decât în măsura în care
acesta, necunoscător al limbii ruse şi cunoscător într-o
măsură mai redusă a complexului de probleme ale U.R.S.S., nu
avea posibilitatea să-l controleze.
Maiorul Rădulescu plecând să-şi
facă stagiul de ofiţer într-o unitate militară, conform
normelor militare în vigoare, în locul său a venit maiorul
Constantin Ionescu-Micandru, ofiţer de stat major, care, cunoscând
şi mai puţin problemele în cauză, căpitanul Tulbure a
reuşit să-l orienteze în spiritul vederilor sale
pătimaşe antisovietice.
După declararea războiului împotriva
U.R.S.S., Tulbure, avansat între timp maior, a murit pe teritoriul
basarabean, într-un acces de cord.
Cât priveşte pe Ionescu-Micandru, acesta mai
târziu, când statul român s-a aliat fascismului, a fost
trecut ca şef al secţiei de legătură cu germanii, cu
Abwehrul, secţie denumită «Secţia G» (Germană), pe care
unii din noi, antigermani, o numeau confidenţial «Secţia T»
(trădare)”.[13]
Din lipsă de personal, rezidentura Frontului de Est, în baza
unor planuri minuţios întocmite, era susţinută cu opt
cadre de la Centrala S.S.I., care se schimbau lunar.
Ofiţerii detaşaţi aveau misiunea de a coordona munca
informativă, de a sintetiza materialele cu informaţii ce veneau de pe
front sau din spatele frontului, de la agenţii infiltraţi. Se
întocmeau astfel rapoarte ample, care erau trimise apoi la centru.[14] Frontul de Est a elaborat multiple studii referitoare, în
special, la Uniunea Sovietică şi Armata roşie (vezi Centrele
de Informaţii Nr. 1 „Cernăuţi”, Nr. 2 „Chişinău”
şi Nr. 3 „Odessa” ale S.S.I. şi Serviciul
Special de Informaţii al României).
După
ieşirea României din războiul împotriva U.R.S.S. (23
august 1944), Frontul de Est a fost dizolvat, iar agentura deconspirată,
lista informatorilor nimerind în mâinile foştilor inamici – a
sovieticilor. Cea mai mare parte a arhivei Frontului a fost distrusă.
Frontul de Vest, cu competenţe de culegere a informaţiilor
din Ungaria,
Cehoslovacia, Austria, Germania, Elveţia, Franţa, Anglia şi
Statele Unite ale Americii, era condus, la începutul anilor `30, de
către maiorul Crăciunescu, „ofiţer de stat major, element dotat
cu însuşiri mijlocii, însă sistematic şi ordonat”.
Însă,
„Elementul mai activ la Frontul de vest îl constituia căpitanul
Traian Roman, care-şi făcuse ucenicia informaţiilor la centrele
M.St.M.[ajor] de la frontiera cu U.R.S.S., bun cunoscător al limbii
şi problemelor maghiare, avea şi informatori pe teritoriul Ungariei
cu care lua contact în localităţile româneşti de la
graniţă”.[15]
Din
aprilie 1938, la conducerea Frontului de Vest s-a aflat maiorul Constantin
Antonescu, cu un efectiv de 14 angajaţi, grupaţi în patru
birouri: Ungaria, Germania, Cehoslovacia şi restul ţărilor
occidentale.[16]
La
sfârşitul anului 1938, noul şef, maiorul Ion Scorţeanu, a
reorganizat personalul Frontului în două birouri: Biroul I –
principalul obiectiv fiind Ungaria, secundar ţările scandinave
şi Anglia; Biroul II – principalul obiectiv fiind Germania şi
secundar Elveţia, Franţa, Ţările de Jos. La numai o
lună va fi din nou reorganizat în patru birouri: Biroul I – Ungaria;
Biroul II – Germania; Biroul III – Cehoslovacia, Anglia, Franţa, Belgia,
Olanda, Elveţia, Danemarca, Suedia, Norvegia; Biroul IV – probleme
politice interne şi externe, situaţia economică, valorificarea
presei străine. Birourile întocmeau sinteze, ordinea de
urgenţă fiind: Ungaria, Germania, Cehoslovacia, Franţa, Anglia,
Elveţia, Belgia, Olanda.[17]
În
iulie 1940, după prăbuşirea avionului cu şefii Frontului de
Vest (Mihai Averescu şi maior Scorţeanu), la conducere a fost numit
căpitanul Ion Bălteanu,[18]
iar din 16 iulie 1940 până în 9 mai 1944, funcţia de
şef al Frontului de Vest a fost îndeplinită de Aurelian Andra.[19]
Începând
din noiembrie 1940 şeful Secţiei I Informaţii,
locotenent-colonelul I. Dumitrescu recomanda valorificarea informativă a
refugiaţilor, spionilor, dezertorilor.
O
atenţie deosebită a fost acordată rezidenţilor străini
existenţi, fiind înfiinţate noi rezidenţe la Cluj, Oradea,
Berna şi un nou Centru Informativ la Vatra Dornei. Evoluţia
situaţiei de la graniţa de vest a făcut să se ajungă
în februarie 1941, la un efectiv de 20 ofiţeri şi funcţionari
civili, care să acţioneze la Centrele din Oradea şi Cluj, pentru
a contracara activitatea agenţilor maghiari de la Consulatele din
Braşov şi Arad.
În
timpul conflictului germano-iugoslav din aprilie 1941, Centrul de la Arad a
urmărit prin informatori sau agenţi proprii evoluţia
evenimentelor prin subcentre de-a lungul graniţei (Stamora-Moraviţa,
Jimbolia, Valcani). În aprilie 1941, Centrul de la Turda se muta la Alba
Iulia, pentru filarea agenţilor maghiari, foarte numeroşi în
acea zonă.[20]
Pe lângă
frecventele deplasări în occident, şeful
Frontului de Vest (ca şi cei ai Fronturilor de Sud şi Est) avea ca
sarcină întocmirea cererilor (chestionarelor) periodice şi
ocazionale pentru informaţiile care urmau să fie culese sau
verificate de Agentură.
Până
în noiembrie 1938, arhiva Frontului de Vest cuprindea 20 de studii despre
Germania, 15 despre Ungaria şi alte 13 dosare cu diverse materiale:
hărţi, clişee fotografice etc.[21]
Iar în procesul colaborării S.S.I. cu Abwehr-ul
german, a înaintat prin Secţia a III-a „G”, reprezentantului german
în România, maior Herman von Stransky, circa 50 „note informative”,
marea lor majoritate cu referire la atrocităţile
săvârşite împotriva populaţiei româneşti
de către regimul horthyst din Ungaria.
În
perioada cât a avut ca şef pe Aurelian Andra, Frontul de Vest era
compus din 9-12 ofiţeri şi funcţionari civili: un referent
politic pentru Ungaria, funcţionar civil; un referent politic pentru
celelalte ţări din Vest (Slovacia, Austria, Germania, Franţa,
Belgia, Olanda, Anglia şi America); 5 translatori de limbă
maghiară, funcţionari civili (1 translator de limbă
maghiară la Centrul Informativ „Turda”; 1 translator de limbă
cehă; 1 translator de limbă franceză; 3 translatori de
limbă germană; 2 translatori de limbă engleză; 1 secretar la
Biroul de Evidenţă; 3 funcţionari-dactilografi.
Numărul
rezidenţilor Frontului de Vest, pe ţări, era următoarea:
în Ungaria 3-4 (la Budapesta 1-2, Oradea 1, Cluj 1); Cehoslovacia un
rezident (la Bratislava); Austria un rezident (la Viena); Germania un rezident
(la Berlin, care va fi retras în perioada 1941-1944); Elveţia doi
rezidenţi (la Berna); Franţa un rezident (la Paris); Anglia un
rezident; America un rezident.
Frontul
de Vest avea cinci centre informative situate la frontiera cu
Ungaria şi se aflau în localităţile: Timişoara, Arad,
Beiuş, Turda şi Braşov. Fiecare centru avea, de regulă, un
şef, un ajutor, un, dactilograf şi, eventual, un radiotelegrafist.
Din punct de vedere al calităţii şi cantităţii
materialelor obţinute, cu excepţia Centrului Beiuş, toate centrele
informative de la graniţa cu Ungaria au avut o activitate
eficientă. Dintre rezidenţii de la Budapesta, trei s-au distins prin
informaţiile preţioase asupra fortificaţiilor ce se construiau
în Ardealul de nord şi asupra unităţilor militare
maghiare; au procurat de două ori documente despre reorganizarea Armatei
maghiare şi au ţinut S.S.I.-ul la curent cu
situaţia reală politico-economică din Ungaria. Un rezident din
Ungaria a reuşit timp de trei ani să intre în posesia tabelelor
cu unităţile Armatei maghiare, care erau fotocopiate. Un singur
rezident de la Budapesta a fost retras pentru activitate foarte slabă .
Informaţiile venite de la agentura din Ungaria se refereau şi la:
nemulţumirile economice ale populaţiei; tratamentul discriminatoriu
asupra românilor din Ungaria, îndeosebi asupra celor din Ardealul
de nord. Informaţii bune au trimis rezidenţii de la Berna şi
Bratislava, iar cei de la Paris, Londra şi Washington nu s-au remarcat
în mod deosebit.
Ca
şef al Frontului de Vest, Aurelian Andra a întocmit mai multe
lucrări de sinteză cu caracter militar, economic, politic şi
social despre Ungaria, ca de exemplu: Revizionismul maghiar, Substratul
provocărilor ungureşti la adresa României, Corpul
expediţionar ungar, Minoritarii în armata maghiară, Aviaţia
ungară, Ungaria-Fortificaţii, Ungaria –
organizaţii iredentiste şi formaţiuni paramilitare. Pentru
meritele deosebite în activitatea de şef al Frontului de Vest,
Aurelian Andra a fost decorat cu Coroana României, clasa a
V-a, în anul 1942 şi cu Vulturul german, în 1943.[22]
Reorganizarea
din noiembrie 1940 a S.S.I., a schimbat mult aspectul
Secţiei I de Informaţii, ale cărei operaţiuni se
desfăşurau pe zonele din faţa frontierei şi în
adâncime. Pentru început au fost excluşi acei agenţi care
se dovediseră inactivi sau care nu corespundeau cerinţelor postului.
S-a majorat apoi numărul agenţilor prin aducerea de noi cadre
calificate şi li s-au încredinţat automobile pentru o mai
rapidă deplasare şi fonduri pentru angajarea de noi informatori.
Rezidenţii din străinătate fiind cu toţii compromişi
în operaţiunile anterioare, a trebuit să fie de
urgenţă înlocuiţi. Pentru o mai bună disimulare a
noilor rezidenţi, aceştia erau numiţi în posturi
diplomatice: consuli, viceconsuli onorifici, cancelari, ajutori de
ataşaţi de presă, comerciali sau culturali, etc. Rapoartele
cifrate ale rezidenţilor externi erau trimise în ţară prin
valizele diplomatice aduse de curieri, plicurile fiind introduse,
închise, în plicurile miniştrilor plenipotenţiari, pentru
o mai bună acoperire. Înainte de a pleca în misiune, rezidenţii
erau instruiţi în legătură cu problemele specifice ale
ţării în care urma să se desfăşoare misiunea,
precum şi din punctul de vedere al manierelor, pentru a se putea prezenta
ca adevăraţi diplomaţi. În cadrul operaţiunii de
reorganizare a Secţiei de Informaţii s-au luat măsuri
pentru realizarea de studii care să servească Preşedinţiei
Consiliului de Miniştri, M.St.Major şi Ministerului Afacerilor
Străine.[23]
Întreaga
activitate se desfăşura în cadrul unor planuri anuale de
căutare a informaţiilor, care porneau de la cererile de
informaţii ale M.St.Major şi S.S.I.A.R. Organizatoric, circuitul
informaţiilor era următorul: M.St.Major elabora în cadrul Secţiei
a II-a chestionare cu întrebări legate de situaţia
politico-militară a potenţialilor inamici, documentul fiind trimis
spre completare la S.S.I.A.R., unde erau adăugate, de către şefii Fronturilor,
problemele specifice fiecăruia, apoi era predat Agenturilor Fronturilor,
pentru satisfacerea lor prin procurarea informaţiilor necesare.
Cele trei Agenturi
ale Fronturilor de Est, Vest şi Sud, acţionau în culegerea de
informaţii pe două căi: prin centrele informative din
Chişinău, Cernăuţi, Giurgiu, Orşova, Turnu
Severin, Timişoara, Arad, Beiuş, Turda, Braşov şi prin
rezidenţii externi (în U.R.S.S., Polonia, Bulgaria, Iugoslavia,
Grecia, Turcia, Italia, Spania, Cehoslovacia, Austria, Germania, Elveţia,
Franţa, Anglia, Statele Unite).[24]
Ca organe externe, rezidenţii activi/rezervă, erau foşti ziarişti, colaboratorii
Ministerului Propagandei, ataşaţii/consilierii de presă, membrii
oficiilor comerciale din străinătate (aveau rolul culegerii de
informaţii militare, economice politice, culturale, financiare şi
sociale). Rezidenţii erau, de regulă, intelectuali români, dar
se putea apela şi la germani, saşi, ruteni, sârbi. Camuflarea
rezidenţilor era obligatorie, aceştia nu trebuiau să se
diferenţieze în vreun fel de ceilalţi angajaţi ai
legaţiei/consulatului. Erau plasaţi în oraşe garnizoane de
reşedinţă, comandamente şi servicii sau în regiuni cu
industrii de apărare naţională, regiuni fortificate, etc.[25]
Centrul informativ era unitatea cea mai mare, care dirija
acţiunea dintr-o provincie. Era, practic, un serviciu de informaţii
în miniatură, având aceleaşi misiuni şi
urmărind aceleaşi probleme ca şi Centrala S.S.I.: informaţii
externe, informaţii interne şi contrainformaţii, contraspionaj
şi contrasabotaj. Un Centru coordona mai multe subcentre şi
rezidenţe.[26] Şeful
de centru organiza, coordona şi conducea întreaga activitate de
recrutări, instruiri, procurare şi valorificare a materialului
infomativ/contrainformativ, la rândul său subordonându-se
Agenturii Frontului. Redacta note, sinteze, rapoarte şi dări de
seamă, legate de materialul informativ şi contrainformativ procurat,
organiza şi dota Centrul, se ocupa de problemele legate de recrutarea
şi instruirea informatorilor, făcând propuneri pentru
îmbunătăţirea funcţionării Centrului. În
lucrările de birou şefii de centre erau ajutaţi de secretarul-dactilograf
al centrului. Şeful nucleului contrainformativ executa toate
urmăririle, supravegherile şi arestările, întocmind
rapoarte după îndeplinirea misiunilor. Seconda şeful centrului
în recrutarea şi instruirea agenţilor, în executarea
trecerilor şi primirilor de agenţi.[27]
Subcentrul era o unitate intermediară, care
coordona acţiunea într-un sector (trei-cinci judeţe).
Rezidenţa internă era unitatea cea mai mică a
serviciului şi acţiona într-un singur judeţ.[28]
Agenţii contrainformativi aveau rolul supravegherii
agenţilor deja angajaţi, iar din personalul auxiliar (tehnicieni)
făceau parte radiotelegrafiştii (subordonaţi şefilor de
centre în toate aspectele), şoferii direct răspunzători
şi faţă de şeful centrului şi faţă de
Secţia auto a S.S.I., aceştia putând fi
folosiţi şi la supraveghere, filări, urmăriri.
Recrutorii trebuiau să fie intelectuali,
serioşi, buni psihologi şi cunoscători de caractere. La
recomandarea unui nou agent trebuia să-i cunoască relaţiile,
rudele şi alte cunoştinţe.
Agenţii informatori şi agenţii curieri
puteau fi recrutaţi din orice categorie socială şi de orice
naţionalitate. După o supraveghere de 15 zile şi, la
recomandarea recrutorului, putea începe instruirea lor în
funcţie de specialitate, arma în care a fost încadrat sau
în probleme politice, economice, industriale. O primă misiune pe
teritoriul străin nu trebuia să fie mai lungă de trei zile.
În funcţie de rezultatele primei misiuni, era angajat sau respins.[29]
Întregul personal al S.S.I. lucra sub acoperire,
având identităţi false, atât în Centrală,
cât şi în teritoriu. Începând de la funcţia
de subdirector special şi până la oamenii de serviciu,
mecanicii sau frizerii din S.S.I., toţi angajaţii aveau
un nume conspirativ, ales, de obicei, în aşa fel încât
iniţialele să coincidă cu cele ale numelui real.
Informatorii S.S.I. erau împărţiţi
în trei categorii: informatorii principali, care se
ocupau de toate problemele de interes pentru S.S.I. şi care
dirijau o agentură de informatori speciali şi secundari; informatorii
speciali, care se ocupau de o singură problemă; informatorii
secundari, care furnizau informaţii cu caracter general din
toate domeniile de interes.
Dacă numărul de informatori principali era limitat la doi-trei
în fiecare judeţ, numărul celor speciali şi secundari era
indicat să fie „cât mai mare”. Recrutarea acestora din urmă
cădea, de altfel, în sarcina informatorilor principali. Interesant
de remarcat este sistemul de dublare şi triplare a reţelelor
informative, sistem ce permitea o mai bună verificare a
informaţiilor, dar care, totodată, risca să producă unele
deconspirări. Astfel, independent de reţeaua informatorilor
principali, Centrul mai recruta direct un număr de informatori speciali
şi secundari în fiecare judeţ.
La rându-i, Subcentrul crea şi el o astfel de reţea, pentru
ca, în final, rezidenţa să recruteze unul sau doi informatori
principali în reşedinţa de plasă.
Pe lângă această reţea, rezidentul mai recruta un
număr de informatori speciali şi secundari în fiecare
plasă, care lucrau direct cu el.
Personalului S.S.I. i se recomanda ca în alegerea
profesiei de acoperire să fie „cât mai modest” şi
să-şi aleagă profesii de „gazetar, comerciant, funcţionar
la Propagandă sau la Oficiul Naţional de Turism”, având
grijă ca alegerea să corespundă cunoştinţelor pe care
le au în domeniu, pentru a evita deconspirarea.[30]
Centrele de informaţii transmiteau
informaţiile culese prin agentură, prin curieri, telegrame cifrate
sau chiar prin poştă când materialele erau de mai mică
importanţă. Rezidenţii din străinătate trimiteau
materialele informative prin curierii diplomatici ai Ministerului
de Externe, într-un pachet aparte adresat S.S.I., care de
la Ministerul de Externe era trimis prin curier obişnuit.
Informaţiile scurte şi importante erau trimise sub formă de
telegrame cifrate sau când venea rezidentul la Bucureşti. Toate
aceste informaţii, prin şefii de Agenturi, ajungeau la şefii de
Fronturi informative.
Funcţionarii
Fronturilor (Vest, Sud şi Est) mai primeau materiale informative, cu
referire la ţările din competenţă, de la Secţia
ascultări radio (care întocmea „buletine informative” asupra
ştirilor radio care interesau Frontul respectiv), de la cenzura
externă (redacta „buletine informative” periodice cu ştiri culese din
corespondenţa particulară externă) şi de la Biroul presei
(articole care interesau Frontul respectiv, inclusiv cele cenzurate şi
nepublicate).[31]
Tehnica
„căutării” prin agenţi externi, se organiza
în baza planului de căutare redactat de organele superioare,
vizând datele şi obiectivele de atins. Din punct de vedere tehnic,
căutarea avea loc în baza principiului suprapunerii mijloacelor
şi a intersecţiilor liniilor de informaţii. Linia reprezenta
totalitatea elementelor informative din aceeaşi structură, cu
acelaşi instructaj şi care opera în acelaşi mod
faţă de probleme sau persoane. Liniile puteau fi alcătuite din:
agenţi plasaţi la diferite autorităţi; agenţi externi
recrutaţi dintre cetăţenii români; agenţi externi
recrutaţi pe teritoriul naţional dintre cetăţenii
străini; o organizaţie sau serviciu de informaţii străin; o
societate cu ramificaţii şi legături comerciale, industriale, de
transport pe teritoriul unui anumit stat vizat; rezidenţi activi
într-o anumită regiune; agenţi recrutaţi dintre prizonieri
sau refugiaţi.
Fiecare
linie purta un indicativ alfabetic, iar pentru identificarea agentului care
activa într-o linie, primea un indicativ numeric şi unul alfabetic. Suprapunerea
mijloacelor de căutare însemna căutarea aceleiaşi
informaţii prin agenţi şi linii diferite, pornite de la
acelaşi organ, necunoscute între ele, în timp ce intersecţia
liniilor însemna căutarea unei informaţii prin
aceleaşi mijloace, dar pornite de la organe de căutare diferite.
Respectarea acestui procedeu ducea la verificarea şi garantarea unei
informaţii.
Agenţii
externi trebuiau să întrunească o serie de calităţi
fizice (fizic robust, fără particularităţi sau defecte
fizice şi fiziologice), intelectuale (inteligenţă, memorie,
spirit de iniţiativă, abilitate, buna cunoaştere a limbii
ţării respective) şi morale (convins de utilitatea misiunii
sale, curaj, discreţie, fără vicii, cu legături familiare
şi interese materiale care să-l motiveze în a lucra natural
pentru stat, să nu fi avut neplăceri din partea
autorităţilor). Iniţial, trecea printr-o fază
preliminară de identificare şi verificare executată de
către un „organ indicator”, care întocmea o foaie de aprecieri
legate de calităţile, aptitudinile persoanei.
Datele
ajungeau la şeful organului informativ care dispunea verificarea
informaţiilor prin alte surse (organe contrainformative) şi redacta o
altă foaie de aprecieri, după alte surse. Calităţile
şi defectele „candidatului” erau analizate pe baza ambelor foi şi
doar şeful organului de informaţii aprecia recrutarea sau
părăsirea persoanei ca agent. Acesta era atras prin propunere
directă, tentaţii (când persoana era înclinată spre
aventură, interesată de bani, o salva din situaţii grele,
promisiuni de posturi) sau prin atragere în cursă (împrumuturi
băneşti ce nu puteau fi onorate, compromiteri în faţa
autorităţilor, periclitarea situaţiei personale sau a familiei).
Recrutarea
era urmată de instruire, timp în care erau apreciate
calităţile şi defectele, minuţios analizate de către
instructori (inteligenţă, memorie, hotărâre,
iniţiativă, rezistenţă fizică, sesizarea diverselor
situaţii, abilitate în acţiuni) sau de organe contrainformative
(discreţie, legături intime, înclinaţii, poziţia
faţă de autorităţi, legături familiare).
Constatările se notau în rapoarte de care se ţinea seama la
acordarea notei calificative.
Instructajul
cuprindea pregătirea, perfecţionarea generală şi
specială a agentului, în funcţie de locul şi misiunea
încredinţată (rezident, informator, curier oficial, curier
clandestin). Pregătirea generală viza: educaţia morală a
agentului; orientarea generală asupra situaţiei; informaţii
şi contrainformaţii; topografie şi orientare; organizarea
şi dotarea armatei respective; armament şi trageri; tehnica culegerii
informaţiilor şi modul de redactare a notelor; jiu-jitsu; modul de
viaţă şi acte de identitate din regiunea respectivă;
contraspionajul ţării respective; tehnica transmiterii
informaţiilor; cifru şi coduri convenţionale; tehnica trecerii
frontierei sau liniilor de luptă; distrugeri; cunoştinţe tehnice
t.f.f.; tehnica fotografierii clandestine. Instruirea se făcea în
localuri conspirative, individual sau cel mult câte două persoane,
numărul şedinţelor şi durata instruirii
rămânând la latitudinea instructorilor (locul, ziua, ora),
apelându-se şi la specialişti de la unităţile
militare şi societăţi sportive (pentru distrugeri, t.f.f.,
jiu-jitsu).
Înainte
de trimiterea agentului în misiune externă, acesta era verificat
într-o misiune internă similară. În final, era
redactată de către instructor o altă foaie calificativă
privind aptitudinile şi rezultatele obţinute. Misiunea era adusă
la cunoştinţa agentului cu 1-2 zile înainte şi era
precedată de o pregătire intelectuală şi materială cu:
alimente consistente în volum mic (zahăr, ciocolată,
slănină, preparate condensate); echipament similar şi acte de
identitate valabile în regiunea unde va activa; înzestrarea cu
valuta ţării sau alte valute circulatorii, obiecte ce pot fi
valorificate; dotarea tehnică – aparat t.f.f., ceasornic, busolă,
armament, materiale de fotografiat sau filmat, explozibili.
Pregătirea
intelectuală viza: fixarea regiunii şi localităţilor
vecine; recunoaşterea în detaliu a itinerarului de parcurs,
unghiurile de marş; mijloacele de transport până la
destinaţie; crearea legendelor de folosit pentru înlăturarea
inconvenientelor întâmpinate; acţiunea informativă şi
eventuale recrutări; formarea legăturilor şi transmiterea
materialelor; cutii de scrisori, curieri, mijloace tehnice; timpul şi
modalitatea reîntoarcerii, consemne, parole de trecere, prezentarea.
Pregătirea intelectuală se memora în cele mai mici detalii, iar
misiunea scrisă era anexată la dosarul agentului.
Operaţiunea
se putea face legal (cu acte de trecere a frontierei) sau clandestin
(lansări cu paraşuta, străbaterea frontierei sau a liniei de
luptă a frontului ori depăşirea agenţilor de către
trupele în retragere). Locul trecerii se alegea în funcţie de
intensitatea pazei frontierei, putându-se organiza acţiuni de
distragere a atenţiei şi camuflarea personalului şi a
agenţilor, în ţinuta similară trupelor de pază.
Trecerile erau organizate, în general, în nopţile
fără lună şi cu intemperii. Imediat se organiza o
pândă de ascultare (aproximativ două ore), în scopul
verificării trecerii. Operatorul trecerii redacta un referat privind
efectuarea acesteia, care se anexa la dosarul agentului. Când materialul
informativ era trimis prin agenţi, curieri sau alte mijloace, era
necesară organizarea operaţiunii de aşteptare;
împreună cu agentul se stabilea punctul de reîntoarcere,
zilele, orele de aşteptare, semnele de recunoaştere, modalitatea
trecerii şi parola agentului. Organul operator trebuia să
recunoască din timp punctul de aşteptare, amplasând materialul
necesar trecerii (bărci, frânghii).
Şeful
Biroului de Informaţii exploata agentul şi materialul,
verificând valoarea materialului şi veridicitatea
informaţiilor, gradul de sinceritate şi măsura în care
acesta şi-a îndeplinit misiunea.
În
urma interogatoriului, când stabilea în detaliu
împrejurările culegerii informaţiilor, legăturile
realizate, greutăţile întâmpinate, posibilele date
neglijate, acesta întocmea o „notă informativă” cu indicarea
sursei şi a valorii sursei. Renunţarea sau refolosirea, recompensarea
sau trimiterea agentului la Secţia de Poliţie Judiciară
Militară era decisă în funcţie de importanţa
informaţiilor.[32]
Alte metode de culegere a
informaţiilor erau: deplasările „ocazionale” în
străinătate (concediu, excursii) ale ofiţerilor şi
soţiilor acestora, exploatarea emisiunilor radio oficiale din
ţările vizate, a presei, cenzura corespondenţei. Presa
străină era achiziţionată prin Biroul Presei.[33]
[1]. Expunere asupra Serviciilor de Informaţii ale Armatei.
Istoric, întocmit în 1934 de Mihail Moruzov, în
Cr. Troncotă, Mihail Moruzov şi frontul
secret. Ed. „Elion”, Bucureşti, 2004, pp. 217-218.
[2]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne.
[3]. Nicolae D.
Stănescu, Întâmplări
şi oameni din Serviciul Secret. Cuvânt înainte,
note şi selecţia textului M. Ştefan şi Gh. Neacşu. Ed.
enciclopedică, Bucureşti, 2002, pp. 81-82.
[4]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944). Ed. „Tipart”, f.l., f.a., p.
87.
[5]. Ibidem, p. 135.
[6]. Proces verbal al
audierii martorului Eugen Cristescu, fost şef al Serviciului Special de
Informaţii, S.S.I. în Matatias Carp, Cartea Neagră. Suferinţele
evreilor din România.1940-1944. Cu o prefaţă de dr. Al.
Şafran, Şef Rabin al Cultului Mozaic din România. Ediţia a
II-a (prima ediţie a apărut în 1946), III vols, Ed. „Diogene”, /Bucureşti/, 1996, vol.
II, p. 50.
[7]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), pp. 87-88.
[8]. Proces verbal al audierii martorului
Eugen Cristescu..., în Matatias Carp, Cartea Neagră, vol. II, p. 50.
[9]. Nicolae D.
Stănescu, Întâmplări
şi oameni din Serviciul Secret, pp. 85-86.
[10]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), pp. 149-152.
[11]. Ibidem, pp. 156-157.
[12]. Nicolae D.
Stănescu, Întâmplări
şi oameni din Serviciul Secret, p. 88.
[13]. Ibidem, pp. 83-84.
[14]. Cr. Troncotă, Eugen Cristescu. Asul
serviciilor secrete româneşti. Memorii (1916-1944), mărturii,
documente. Cu o prefaţă de dr. Dan Zamfirescu. Ed.
„R.A.I. Bucureşti”, Ed. „Roza
Vânturilor”, Bucureşti, f.a., p. 120.
[15]. Nicolae D. Stănescu, Întâmplări şi oameni din Serviciul Secret,
p. 85.
[16]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), p. 167.
[17]. Ibidem, p. 167.
[18]. Ibidem, p. 168.
[19]. Ibidem, p. 136.
[20]. Ibidem, p. 168.
[21]. Ibidem, p. 167.
[22]. Ibidem, pp. 136-141.
[23]. Ibidem, pp. 102-103.
[24]. Ibidem, pp. 88-91.
[25]. Ibidem, p. 160.
[26]. Fl. Banu, S.S.I. în vremuri de
tranziţie. //Magazin istoric, anul XL, serie nouă, nr. 9 (474),
septembrie 2006, pp. 72-73.
[27]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), pp. 160-161.
[28]. Fl. Banu, S.S.I. în vremuri de
tranziţie, pp. 72-73.
[29]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), p. 161.
[30]. Fl. Banu, S.S.I. în vremuri de
tranziţie, pp. 72-73.
[31]. L. Ochea, Serviciul Special de Informaţii al
României pe Frontul de Vest (1940-1944), pp. 137-138.
[32]. Ibidem, pp. 162-166.
[33]. Ibidem, pp. 166-167.