POLIŢIA de
SIGURANŢĂ GENERALĂ a STATULUI – a luat fiinţă în
România după izbucnirea răscoalei ţărăneşti
din anul 1907. Atunci autorităţile au pus neputinţa de a preveni
astfel de evenimente pe seama „lipsei unui organ central de informaţii cu
antene specializate răspândite pe tot teritoriul ţării
şi care să îndeplinească atât misiunea
contrainformativă, cât şi cea informativă, peste hotare”.
Astfel, cu aprobarea ministrului de interne I. C.
Brătianu, Iancu Panaitescu, directorul Direcţiunii Generale a
Poliţiei, a organizat, cu caracter experimental, „o mică
organizaţie de informaţiuni pe lângă Direcţiunea
Administraţiei din Ministerul de Interne, care de la simpli informatori cu
care a plecat la drum, ajunge în 1908 să-i creeze ramificaţii
în întreaga ţară, în centrele importante, precum
şi în străinătate”.
Crearea acestei poliţii a fost un mare succes,
încât Iancu Panaitescu, care a deţinut funcţia de
director al Direcţiunii Generale a Poliţiei şi Siguranţei
până în anii de după Primul Război Mondial, graţie
bunelor rezultate obţinute în activitate, a fost invitat în
Turcia pentru reorganizarea poliţiei turce.
Aşadar, s-au pus bazele în România,
pentru prima oară, a unei „poliţii de siguranţă de stat”,
ca ramură evoluată a poliţiei politice generale şi a unui
serviciu de informaţii „ce activează numai în scopul
apărării ordinii publice şi siguranţei statului”.
Autorităţile statului concepeau Poliţia de
Siguranţă, drept „nervul poliţiei ce se impresionează la
timp de mediul înconjurător, avizând la măsurile generale
în materie de ordine publică şi siguranţa statului,
înregistrând în acelaşi timp toate mişcările
seismice ce se produc în populaţiunea internă şi în
ţările înconjurătoare, pentru ca la timpul oportun să
poată preveni acele mişcări cu caracter subversiv contra
Siguranţei Statului” român.
Pentru îndeplinirea acestor misiuni, organele de
siguranţă urmau să execute în cursul activităţii
lor patru operaţiuni principale: observarea şi supravegherea;
acţiunea informativă; acţiunea preventivă şi
acţiunea represivă.[1]
Prin Legea din 17 martie 1908, s-a desfiinţat vechea
Direcţiune a Administraţiei, Personalului, Poliţiei Generale
şi Statisticii şi s-au creat două direcţiuni distincte: una
cu caracter pur administrativ, denumită Direcţiunea Administraţiei Generale, a Personalului şi
Contenciosului şi alta cu atribuţii numai de poliţie
generală şi de poliţie politică de siguranţă de
stat. Noua direcţiune înfiinţată a fost denumită Direcţiunea Poliţiei şi
Siguranţei Generale, fiind condusă de un director general şi
aflată în subordinea directă a ministrului de Interne. Au fost
create servicii speciale de siguranţă de stat, unele centrale
în Direcţiunea Poliţiei şi Siguranţei Generale, iar
altele exterioare. Aşa au luat fiinţă Brigăzile centrale
şi Brigăzile şi serviciile exterioare de poliţie de
siguranţă de stat, numite Brigăzi
de siguranţă şi Servicii
speciale de siguranţă, care s-au extins, în măsura
cerinţelor ordinii publice şi siguranţei Statului român,
în toate oraşele şi centrele importante din ţară,
în special în cele industriale, unde masa nemulţumirilor
şi a muncitorilor era mai compactă. Misiunea acestor noi organe era
de a urmări curentele subversive şi de a supraveghea starea de spirit
a populaţiei. Totodată, ele s-au creat şi pentru asigurarea
securităţii unor obiective strategice.
Conform Legii din 1908, Direcţiunea Poliţiei
şi Siguranţei Generale cuprindea în organizarea ei
interioară (centrală) două secţiuni:
a) Secţiunea
Siguranţei Generale;
b) Secţiunea
Poliţiei.
Activitatea Secţiunii de Siguranţă se
desfăşura în patru birouri: Biroul Controlului Străinilor;
Biroul de Siguranţă şi Informaţii; Biroul Poliţiei de
Frontieră; Biroul Presei şi Interpreţilor.
Prefectura Poliţiei Capitalei, pentru a face
faţă nevoilor de ordine şi siguranţă, cuprindea
în organizarea ei un Serviciu de siguranţă şi mai multe
Brigăzi speciale de siguranţă, înglobate în Inspectoratul Brigăzilor de
Siguranţă.[2]
Referindu-se la importanţa organelor teritoriale ale
Siguranţei Statului, Eugen Cristescu relata:
„Caracteristicile speciale ale acestor oficii informative erau că ele nu
mai depindeau de prefecţii de judeţe..., deveneau astfel instrumente
stabile informative, subordonate ierarhic şi direct Siguranţei
Generale a statului care le punea la dispoziţie şi fondurile necesare
pentru îndeplinirea misiunilor”.
În activitatea Siguranţei de stat,
organizată separat de restul poliţiei generale şi cu
atribuţii bine definite – asigurarea liniştii şi siguranţei
interne a statului – au fost introduse o serie de principii, metode şi
procedee noi de activitate, între acestea fiind pe prim plan introducerea
muncii informative cu agentură şi întrebuinţarea
personalului acoperit, secret.[3]
În urma unirii Basarabiei cu România de la 27
martie 1918, organele Ministrului de Interne şi-au extins activitatea
asupra acestui teritoriu românesc, constituindu-se pentru Basarabia
două regimente de jandarmi, chesturi de poliţie şi un
Subinspectorat General al Siguranţei Statului cu sediul la
Chişinău (transformat ulterior în Inspectorat),[4]
cu misiunea de a asigura ordinea internă, prevenirea şi descoperirea
actelor teroriste puse la cale împotriva militarilor români,
fruntaşilor mişcării naţionale şi a
reprezentanţilor administraţiei româneşti;
contracararea acţiunilor spionajului inamic şi mai ales anihilarea
propagandei iredentiste şi de subminare a siguranţei Statului
român.[5] Cel ce a
organizat şi condus Serviciul de Siguranţă
din Basarabia a fost Romulus Voinescu.
Fostele trupe ruseşti, cuprinse de ideologia
comunistă, nu numai că refuzau să se retragă, după
revoluţia bolşevică din Rusia, de pe teritoriul românesc
şi în special, al Basarabiei, ci se dedau la acte de
violenţă şi agresiune împotriva autorităţilor
militare şi a unităţilor de poliţie româneşti,
perturbând în modul cel mai grav ordinea publică şi
siguranţa statului. Acţiunile puse la cale de militarii ruşi au
deteriorat relaţiile româno-sovietice, aducând cele două
ţări în pragul unui război. La rândul lor,
serviciile secrete sovietice ce se înfiripau în acele momente, au
împânzit teritoriul României cu mii de agenţi pentru a
destabiliza Statul român şi a destrăma unitatea sa
naţional-statală. Crezând că tot ceea ce puseseră la
cale în alte ţări se putea realiza şi în
România, un grup terorist, condus de colonelul Roşal, infiltrat
în teritoriul României, a încercat la Socola,
lângă Iaşi, să-i asasineze pe regele Ferdinand şi pe
primul ministru Ion. I. C. Brăteanu, acţiune care, datorită
vigilenţei organelor de siguranţă, nu a avut sorţi de
izbândă.[6]
După unirea Basarabiei, Bucovinei şi
Transilvaniei cu România din 1918, a urmat, la 22 iunie 1919,
reorganizarea Ministerului de Interne, prin ajustarea la noile condiţii de
după Unire.[7]
Inspector general al Siguranţei Statului din
Basarabia a fost numit D. Zahiu,[8]
(urmat apoi de Zinovie Husărescu). La Ismail Serviciul Siguranţei era condus de C. Strocan,[9]
la Reni de către Cernătescu,[10]
la Hotin de I. Stroescu[11],
la Soroca de Dumitraşcu,[12]
la Orhei de Palade,[13]
la Bolgrad de Floru,[14]
la Tighina de Popescu.[15]
După Marea Unire, acţiunile subversive de un
maxim pericol în Basarabia, veneau din partea bolşevicilor,
ucrainenilor naţionalişti şi ruşilor albi
(monarhişti). Toţi urmăreau un singur scop – ruperea
teritoriului Basarabiei din componenţa României. În mare
parte, activitatea Siguranţei din Basarabia s-a axat pe confruntarea cu
propaganda, terorismul şi spionajul executat de agenţii bolşevici
de peste Nistru. În Basarabia, unele grupări de bolşevici, care
au format în oraşul Chişinău un aşa-zis Comitet, sub
preşedinţia lui Ivan Krivorukov din Tighina, fost deputat în Sfatul
Ţării, şi-au asumat misiunea de a aduna informaţii
despre administraţia română, pe care urmau să le
trimită în Rusia.
La Moscova, în aprilie 1918, la Congresul P.C. (b)
din Rusia au fost luate unele hotărâri privind propaganda
bolşevică peste hotare. Ca urmare, în mai 1918, G. Poniatovski,
N. Osipov, A. Poplavski, V. Voronţov, O. Gorbaciov, B. Gumpert, M.
Kostoveţki, precum şi alţi agenţi sovietici, au fost
trimişi din Rusia în Basarabia pentru organizarea unei
mişcării bolşevice. Aceştia au constituit în mai 1918
la Chişinău, primul Comitet provizoriu, fiind apoi create
Comitete la Tighina, Orhei, Reni, Cetatea Alba.
De menţionat că, în teritoriul dintre
Nistru şi Prut nu a existat un partid comunist propriu-zis, iar
aşa-zisa organizaţie bolşevică era alcătuită din
membrii P.C. (b) din Rusia, fiind o secţie regională a acestui
partid. Ea îşi recruta cadrele locale din rândul
minorităţilor naţionale, în special ale acelora care
anterior anului 1918, avuseră un regim privilegiat (ruşi, ucraineni,
evrei etc.). Mulţi dintre minoritarii ucraineni erau implicaţi
în mişcarea comunistă, care activau ilegal sau înlesneau
răspândirea manifestelor. De asemenea, ei erau prezenţi
în organizaţiile de spionaj şi ofereau adăpost curierilor
sovietici, care făceau spionaj în favoarea Rusiei sovietice. Conform
unor date ale poliţiei din Cetatea Albă, minoritatea etnică
bulgară a avut mereu „o atitudine duşmănoasă faţă
de populaţia românească şi statul român deşi ei
aveau o situaţie materială mai bună decât românii,
ruşii şi ucrainenii”. Din rândul populaţiei de origine
bulgară au fost recrutate numeroase elemente care s-au angajat în
serviciul Internaţionalei Comuniste începând cu
anul 1919.[16]
Prin intermediul Ucrainei sovietice,
autorităţile centrale de la Moscova îşi
desfăşurau acţiunile subversive în Basarabia. Pentru
aceasta se cheltuiau sume imense. Spre exemplu, în bugetul Comitetelor
judeţene de partid şi ale Comitetelor revoluţionar-militare din
Ucraina Sovietică, confirmat de Comitetul Central al Partidului Comunist
bolşevic din Rusia, s-au prevăzut pentru acţiuni subversive
în Basarabia, în aprilie 1919, următoarele sume de bani: „-
Întreţinerea comitetelor judeţene de partid – 27.000 ruble; -
Agitaţie (câte 5.000 ruble pentru fiecare judeţ) – 45.000
ruble; - Achiziţie de literatură şi editarea ei în mai
multe limbi – 24.000 ruble; - Întreţinerea localurilor pentru
întruniri şi conferinţe – 12.000 ruble; - Pentru comitetele
militar-revoluţionare judeţene – 29.000 ruble; - Pentru serviciul de
contraspionaj – 12.000 ruble; - Aprovizionarea a 8 grupe subversive (a
câte 6 persoane în fiecare... 30.000 ruble; - Pentru
specialiştii militari şi crearea detaşamentelor armate – 50.000
ruble; - Cumpărarea materialului exploziv – 12.000 ruble; - Dislocarea de
urgenţă în diferite locuri a forţelor armate existente –
90.000 ruble; - Cheltuieli diverse – 15.000 ruble; Total 358.000 ruble”.[17]
Agenţii bolşevici, pregătiţi şi
finanţaţi de Moscova, erau trimişi în toată
România pentru a crea instabilitate în societate şi în
armată, Basarabia fiind cea mai afectată de propaganda
subversivă comunistă.
Instruiţi în centrele din Rusia şi
Ucraina, agenţii bolşevici treceau în mod fraudulos Nistrul
şi executau indicaţiile conducerii de la Moscova. Arestarea
agenţilor comunişti de către organele Siguranţei în
vara anului 1919, a redus substanţial reţeaua ilegală comunistă
din Basarabia.
După arestările din vara anului 1919,
acţiunile agenţilor bolşevici din Basarabia au stagnat o
perioadă. Unii indivizi bolşevici, reuşind să treacă
Nistrul, s-au stabilit în Rusia, alţii, pentru a nu fi
descoperiţi de către organele Siguranţei, şi-au schimbat
domiciliul, numele.
Din rândul basarabenilor refugiaţi la Harkov
şi Odessa, erau pregătiţi agenţi, care urmau să fie
trimişi în Basarabia pentru propagandă subversivă. De
altfel, în centrele din Rusia şi Ucraina, pentru ţările din
Balcani, agenţii erau cooptaţi din rândul nativilor din
această regiune şi instruiţi de instructorii Komintern-ului.
Ei treceau fraudulos Nistrul în Basarabia, fiind înzestraţi cu
bani şi mijloace de propagandă, iar de acolo se deplasau spre punctul
de destinaţie.
Printre primii agenţi bolşevici – originari din
Basarabia – trimişi cu misiuni în dreapta Nistrului, au fost Pavel
Tcacenco şi Şmil Bubnovski, în noiembrie 1919. Ei aveau
misiunea de a organiza activitatea subversivă ilegală a celor ce
scăpaseră de arestări, să coopteze noi aderenţi
şi să creeze un nucleu comunist la Chişinău, urmând
ca el să se transforme într-un centru pentru alte aşa-zisele
comitete revoluţionare. Conform instrucţiunilor Centrului de la
Odessa, ei trebuiau să impună celor din Basarabia noi metode de
activitate, inclusiv ieşirea din izolare şi integrarea
mişcării ilegale în mişcarea comunistă din
România. Agenţii ce acţionau în Chişinău,
până în octombrie 1919 s-au aflat în subordinea
directă a organelor centrale din Ucraina, sub controlul lui Ch. Racovski.
„Una din formele acţiunii comuniste – se
menţiona în Ordonanţa
definitivă a procesului comuniştilor din Dealul Spirii din 1921 –
şi care a luat în ultimul timp o extindere considerabilă este
şi spionajul divizat în două: spionaj politic şi spionaj
militar”. Se preciza că aceşti agenţi proveneau din
„înalta şcoală de spionaj din Harkov”, iar în alte
diverse Centre erau pregătiţi agenţi speciali.
Printre realizările contrainformative ale organelor
specializate româneşti, putem menţiona arestarea a doi spioni
bine pregătiţi şi cu misiuni importante în Basarabia
şi România – Eduard von Schnee şi Simion
Sobelman.
Mijloacele violente practicate de agenţii
comunişti nu erau de inspiraţie locală, ele erau indicate de
către conducerea de la Moscova. Într-o scrisoare adresată
comuniştilor germani, se spunea de pildă: „Guvernul sovietic a
hotărât să aplice toate mijloacele de care dispune în
lupta contra burgheziei şi a elaborat în toate detaliile, planul
teroarei mondiale a cărui reuşită în execuţie este
în legătură cu rezultatul alegerilor parlamentare din
Franţa şi Anglia. Noi vom organiza o serie de acte teroriste pe scena
internaţională şi vom nimici pe acei membri ai guvernelor Antantei
şi Germaniei, care pun piedici revoluţiei universale”.
Siguranţa Statului considera că actele
teroriste ale Rusiei sovietice în România se exercitau, în
anii 20, pe două direcţii: economică şi politică.
În direcţia economică se făceau presiuni asupra
României prin diverse mijloace, acuzaţia principală fiind
refuzul de a încheia convenţii comerciale cu statul sovietic
în condiţiile impuse de ea. Teroarea politică se exercita prin
diverse atentate îndreptate contra autorităţilor statului,
drept protest împotriva urmăririi comuniştilor. Intenţiile
guvernului sovietic erau de a abate atenţia opiniei publice mondiale de la
situaţia catastrofală din Rusia sovietică în acel moment
şi de a pregăti terenul, în ţările vizate de
planurile agresive, pentru o viitoare ofensivă a Armatei roşii.
Indicaţiile Centrelor din stânga Nistrului
erau îndeplinite cu stricteţe de agenţii comunişti,
după cum se vede din informaţiile agenţilor de
Siguranţă referitoare la atentatele comise în Basarabia asupra
trenurilor şi podurilor de cale ferată, şi în
privinţa unor bande ce acţionau pe teritoriul Basarabiei (de exemplu
banda Lesnoi, etc.). Despre acţiunile acestor bande Z. Husărescu,
inspector general al Siguranţei Statului din Basarabia, scria: „bandele se
dedau la jafuri şi acte de tâlhărie. Astfel, în cursul
anului 1920-1922, şi în special la începutul anului 1923,
locuitorii din jud. Cetatea Albă, Tighina, Orhei şi Hotin
suferiră incursiunile bandelor bolşevice care, fiind prinse în
majoritate, au mărturisit că fac parte din organizaţii de
dincolo de Nistru în care intrau şi refugiaţi basarabeni”.
Agenţii comunişti au adus în Basarabia în mod fraudulos
arme, material exploziv, creau depozite clandestine în unele case
conspirative, descoperite de către agenţii Siguranţei. În
noiembrie 1920, un atentat fusese pus la cale de agenţii comunişti
în localul Teatrului Naţional din Chişinău. Tentative de
comitere a unor atentate asupra căilor ferate au fost descoperite în
mai multe localităţi. Un astfel de atentat a fost descoperit pe tronsonul
de cale ferată Tighina – Căuşeni la 4 octombrie 1921, unde ar fi
trebuit să explodeze o bombă la trecerea unui tren personal,
tentativă eşuată. O organizaţie teroristă a fost
descoperită şi la Cetatea Albă, la 14 decembrie 1921,
condusă de inginerul Alexandru Tomov. Din cercetările organelor de
Poliţie şi Siguranţă s-a stabilit că, membrii acestei
organizaţii au fost autorii atentatului din 14 noiembrie 1921, comis
asupra Brigăzii de Siguranţă din Cetatea Albă, unde au
existat şi victime: doi soldaţi şi doi agenţi de
Siguranţă. În timpul arestării membrilor acestei
organizaţii au fost descoperite documente, care denotă existenţa
unei legături directe cu organizaţiile de la Odessa, de unde primeau
indicaţii şi bani pentru producerea actelor teroriste. În urma depoziţiilor
celor arestaţi, agenţii Siguranţei au descoperit şi alte
instalaţii explozibile în diverse zone din oraş, precum şi
material exploziv nefolosit încă de agenţii comunişti. De
altfel, agenţii Siguranţei au descoperit depozite de arme şi
material exploziv, trimis de peste Nistru, în mai multe
localităţi din sudul Basarabiei. Centrele de peste Nistru, de la
Tiraspol şi Odessa, acordau o atenţie deosebită
activităţii teroriste, ale cărei rezultate se vedeau imediat.
Prin aceste acte teroriste, se urmărea producerea unor pagube materiale
importante autorităţilor statului, crearea unei stări tensionate
în regiune în rândul populaţiei, destabilizarea
vieţii politice şi sociale din România.
Organele însărcinate cu menţinerea
ordinii în regiune, poliţia, Siguranţa, armata, au depus un
efort considerabil în această direcţie, pentru crearea unui
climat stabil în perioada de integrare a Basarabiei în structurile
administrative şi politice ale României.
Dar aceste acţiuni, soldate cu arestări şi
condamnări ale agenţilor bolşevici, nu au modificat planurile Zakordot-ului
de la Odessa. Acolo aveau loc pregătiri intense ale altor agenţi
comunişti, care urmau să fie infiltraţi în mod fraudulos
în România. Ei erau instruiţi după un anumit plan şi
trebuiau să execute ordinele Centrului de la Odessa. Odată ajunşi
în Basarabia, urmau să acţioneze după o anumită
schemă, pregătind terenul pentru o eventuală ofensivă a
Armatei roşii, prin a provoca „izbucnirea revoluţiei în
această provincie”. Erau nişte planuri utopice, irealizabile pentru
moment. După cum mărturisea şefilor săi din Ucraina un
agent bolşevic trimis în Basarabia, „însărcinările
ce li s-au dat comuniştilor, nu pot fi executate din insuficienţa
personalului, a arestărilor efectuate de Siguranţă şi a
situaţiei politice nefavorabile din această provincie”. Planurile Zakordot-ului
eşuau. Z. Husărescu, inspector general al Siguranţei
Statului din Basarabia, spunea că, „cei de peste Nistru îşi
imaginau o ocupare lesnicioasă a provinciei cu ajutorul populaţiei
indigene; contau pe o rezistenţă minimă a trupelor române
şi puneau mare temei pe armatele regulate sovietice, ce ar fi
înaintat din Ucraina”. Tot Z. Husărescu constată:
„După exercitarea teroarei prin acte violente, vine ultima etapă,
înainte de acţiunea generală, etapa bandelor, care au ca scop
extinderea terorii, distrugerea mijloacelor de comunicaţie,
întreruperea legăturilor între unităţile de
trupă, jefuirea populaţiei etc. Acţiunea generală
constă în invazia Armatei roşii cu ajutorul detaşamentelor
de revoluţionari din interiorul provinciei”.
Acţiunile teroriste erau secondate de acţiuni
de spionaj în favoarea Rusiei Sovietice, ce se realizau prin diverse
mijloace. În documentele Siguranţei se arată că, „unul
dintre cele mai mari pericole ale răspândirii pe întreg
teritoriul basarabean a organizaţiunilor comuniste stă în
faptul că aceste organizaţiuni – după cum se constată din
arhiva Comitetului Central comunist basarabean – erau în acelaşi
timp organizaţiuni de spionaj militar”. La dispoziţia agenţilor
comunişti erau puse mijloacele financiare necesare pentru
achiziţionarea informaţiilor cerute de Centru. Pentru realizarea
acestei misiuni au fost mituite unele persoane oficiale, care au divulgat
informaţii preţioase. Agenţii de Siguranţă depuneau un
efort considerabil pentru a descoperi pe spionii infiltraţi în
administraţie, poliţie, armată şi chiar în organele
de Siguranţă. În timpul arestărilor din vara anului 1920,
la agenţii comunişti a fost găsit un aparat de cifrat utilizat
în armată, documente în alb şi ştampile care serveau
la întocmirea actelor false.[18]
Chiar şi Mihail Moruzov, în Raportul
său din 9 martie 1930, asupra situaţiei din Basarabia, relata:
„Oricine a avut nevoie să procure acte, aranjări de refugiaţi,
de traficat refugiaţii sau să îndeplinească vreo misiune
în interesul altor state, s-a adresat Siguranţei din Basarabia, de
care a fost servit cu prisosinţă.
Ca să evidenţiez modul cum a funcţionat
centrala acestui serviciu din Chişinău – continua M.
Moruzov –, adică Inspectoratului General de Siguranţă de
sub conducerea dlui Husărescu, redau şi următoarele date, de
extremă importanţă:
Cu ocazia prinderii spionului Tibacu, de către
grăniceri, acesta a declarat: «Inspectoratul de Siguranţă din
Basarabia, de fapt, a fost condus de G.P.U. din Odessa, iar activitatea acestui
serviciu se expunea în scris şi de regulă în trei
exemplare: unul se trimitea la Bucureşti, altul pentru arhivă şi
al treilea se trimitea la G.P.U. din Odessa»”.[19]
Poate fi apreciată cam exagerată această declaraţie,
însă un lucru este cert că, unii funcţionari ai Siguranţei
basarabene i-au subminat activitatea.
Din cercetările Siguranţei din Basarabia
reieşea că, agenţii sovietici care practicau spionajul, aveau
misiunea de a aduna informaţii despre situaţia din România,
despre atmosfera din Basarabia în timpul alegerilor, despre partidele
politice şi programele acestora. Ei se ocupau cu achiziţia presei ce
apărea în România şi peste hotare. În vederea unor
eventuale tratative de pace între Rusia Sovietică şi România
în anul 1920, guvernele sovietice rus şi ucrainean au
hotărât crearea în diferite oraşe din România a
unor centre care să adune diverse informaţii politice, militare,
sociale, economice, etc. Astfel de centre trebuiau înfiinţate la
Chişinău, Tighina, Cernăuţi, Galaţi, Constanţa,
Iaşi şi Bucureşti, iar de crearea lor să se ocupe Comitetul
bolşevic din Chişinău. Acestuia i s-a comunicat că va avea
la dispoziţie sume mari, dar iniţial s-a trimis doar suma de 100.000
de lei. Din declaraţiile unor bolşevici arestaţi a rezultat
că, din această sumă, au ajuns la Chişinău numai
25.000 de lei, iar alţi arestaţi au declarat că, astfel de
centre n-au fost create din cauza lipsei de timp şi a lipsei de bani.
Planurile de constituire au fost elaborate la începutul anului 1920, iar în
luna mai a aceluiaşi an, au avut loc arestările agenţilor
bolşevici. Activitatea lor s-a redus doar la unele legături cu cei
din Iaşi şi procurarea unor ziare ce urmau să fie trimise prin
curieri în stânga Nistrului, unde a fost delegat un oarecare Anski
pentru adunarea acestor informaţii. Pentru transmiterea lor a fost creat
un sistem întreg: agenţii le trimiteau la un centru, care se
găsea într-o casă conspirativă; acolo erau selectate,
scrise într-un limbaj special, prin diverse coduri şi semne convenţionale,
şi trimise prin alţi curieri la destinaţie (în
stânga Nistrului, la Tiraspol). Drept exemplu pot servi scrisorile
descoperite în arhiva Comitetului bolşevic din Chişinău
în anul 1920, scrise pe pânză şi cusute sub căptuşelile
hainelor.[20]
După arestările din vara anului 1919,
următorul val al arestărilor a avut loc la începutul anului
1920. Forţele responsabile de menţinerea ordinii în Basarabia
au reuşit să anihileze o întreagă echipă sosită
fraudulos din stânga Nistrului, compusă din: „Eduard Steinlein, zis
Baron von Schnee, şeful organizaţiei centrale, ajutorul său,
Simion Sobelman, zis Kazbec, pe delegatul pentru regiunea Tighina, David
Ricsainic, zis Silistraru, pe o curieră a organizaţiei, anume
Drofiscaia, precum şi pe Dumitru Crijanovski, Vladimir Ţimbalov,
Panaghia Raicicova şi Efim Zucan, unele persoane care ajutau curierii
să treacă clandestin peste Nistru, precum şi cei care îi
găzduiau, intermediari care ajutau la procurarea actelor false”.
Cei arestaţi au depus mărturii şi au
divulgat alte nume ale persoanelor ce se aflau de mai mult timp în
atenţia organelor Siguranţei. Puşi sub urmărire,
activitatea lor subversivă a fost descoperită, ceea ce a dus la un
alt val de arestări. Poliţia oraşului Tighina l-a arestat pe
Grigore Svetkov, care contra-cost elibera documente agenţilor veniţi
din stânga Nistrului, pe Donca Dicenko, gazda agenţilor
bolşevici, pe Haim Klig, agent de propagandă şi spionaj, pe
Clement Moşneagu, complice al lui Haim Klig, pe Moscu Sapoşnic,
curier între Tiraspol şi Tighina, pe Boris Şerman, agent de
legătură şi curier, pe Saia Kauşanski, agent de
legătură şi distribuitor de manifeste revoluţionare, pe
Sender Kogan, Solomon Suhman, Nicolae Metzner, Imaş Solomon, Pavel Udut
şi Sică Lunevskii, agitatori şi distribuitori de manifeste
şi broşuri cu caracter revoluţionar.
În mai-iunie 1920, au mai fost arestaţi
agenţi comunişti care se aflau în fruntea mişcării
bolşevice din Basarabia: Haim Bogopolski, Şmil Rivlin, Moise
Dubinski, Berta Asnes, Iankel Moldavar. De asemenea, au mai fost arestaţi
Mortko Gogman, alias Mihailov, preşedintele Biroului sindical
bolşevic din Chişinău, Israil Paskal, secretar, Zalman
Goldstein, Ruvin Pupko, membri în organizaţia din
Chişinău, Iosif Zilberman, Fiodor Pohilă, membru al Comitetului
bolşevic din Tighina, David Pserman, conspirativ Tihii, membru în
Comitetul bolşevic din Tighina şi un curier între Comitetul
Central bolşevic din Chişinău şi Odessa, Feiga Lenkovici,
curier al Comitetului Central, ce deţinea şi parola Comitetului, Moise
Luţenko, alias Saşa, alias Galsev, organizatorul Comitetului
bolşevic din Hotin, Volf Gainburg, preşedintele Comitetului
bolşevic din Hotin, Vasile Holknov, Isac Vrenkhel – gazde, Eleitman Leib,
organizatorul Comitetului din Cetatea Alba şi preşedinte al
Comitetului din acest oraş, Sima Factorovici, alias Zef, curieră
între Tighina şi Cetatea Albă, Ghers Gurevici, Ştefan
Arbuz, Ştefan Turnovski, Ana Turnovski, Strul Viskautsu – membri în
Comitetul din Orhei, Pavel Nicolae, alias Mortko Zilberman, alias Platanov,
venit din Rusia ca propagandist, Falvici Salvici, gazda curierilor şi
persoanelor venite de peste Nistru.
Cercetările organelor de Poliţie şi
Siguranţă au continuat pentru descoperirea tuturor membrilor
comitetelor din Basarabia. A fost descoperită tipografia ilegală,
arhiva Comitetului Central, un număr mare de manifeste, broşuri cu
caracter revoluţionar, scrisori, ordine primite de la organizaţiile
din Rusia, de la alte organizaţii, note, informaţii despre
întreaga activitate a organizaţiilor basarabene din mai 1919 şi
până în iunie 1920. În arhiva descoperită s-au mai
găsit manifeste bolşevice în limba rusă şi
română adresate soldaţilor şi populaţiei civile, un
număr mare de broşuri comuniste în limba română
şi rusă, mai multe sute de numere din ziarul Besarabskii Kommunist, ştampile ale organizaţiilor
bolşevice din Chişinău şi o ştampilă a
Prefecturii Poliţiei Chişinău cu care se falsificau documentele
de identitate ale celor veniţi din Rusia, câteva şapirografe (şapirograf – aparat de multiplicat
texte sau desene, format dintr-un cilindru acoperit cu o pastă
specială, pe care se imprimă prin apăsare textul sau figura care
trebuie să fie reproduse). La sediul tipografiei descoperite, au mai fost
găsite revolvere sistem Nagan
şi cinci bucăţi de piroxilină, necesare în
eventualitatea comiterii de acte teroriste.
Activitatea Siguranţei Generale în Basarabia
în mai 1920, a avut drept rezultat arestarea a 40 de membri ai
comitetelor bolşevice şi a organizaţiilor de spionaj din
întreaga Basarabie. Printre cei arestaţi, se afla preşedintele
Comitetului Central basarabean – Şmil Bubnovski, – cel al Comitetului
Central sindical bolşevic şi ale comitetelor din Cetatea Albă,
Orhei, Tighina şi Hotin, precum şi un număr mare dintre membrii
acestor comitete. Cu ocazia cercetărilor întreprinse pentru
descoperirea organizaţiei din Hotin, s-a constatat implicarea Comitetului
Central basarabean, prin intermediul Comitetului din Hotin, în crearea
unei organizaţii comuniste în Bucovina, unde a fost trimis un
reprezentant al organizaţiei de la Hotin, Isac Rosad, ce s-a stabilit la
Cernăuţi, pe strada Vogos nr. 7. Subinspectoratul de
Siguranţă din Cernăuţi a fost informat despre acest caz
pentru a lua măsurile necesare şi arestarea lui.
În locuinţa conspirativă a tipografiei
secrete, unde s-au tipărit manifestele răspândite în
oraşele şi satele Basarabiei, se afla şi arhiva Comitetului
Central basarabean şi a Biroului Central sindical. Cele descoperite au
permis deconspirarea întregii activităţi de spionaj a
agenţilor din Basarabia, a legăturilor acestora cu organizaţiile
comuniste din Rusia şi România. Organele de la Odessa au acordat o
importanţă deosebită acestei arhive şi în
instrucţiunile găsite se arată că ea trebuia să fie
nimicită în caz că va fi descoperită, chiar şi cu
preţul unor vieţi omeneşti. Dar, deoarece în momentul
descoperirii nu se afla nimeni în tipografie, această
instrucţiune nu a fost îndeplinită.
Toate aceste descoperiri şi arestări „au dat o
grea lovitură semănătorilor de dezordine în Basarabia,
scoţând din luptă cei mai autorizaţi şi mai
îndrăzneţi luptători pentru anarhia bolşevică”.
Unul dintre agenţii bolşevici, într-o scrisoare trimisă
Comitetului bolşevic din Odessa, găsită la curierul David
Faierman, se plângea de această nenorocire, pe care o considera
drept cel mai mare dezastru.
După arestările din anul 1919, precum şi
cele din prima jumătate a anului 1920, a trebuit să treacă o
anumită perioadă de timp pentru ca mişcarea comunistă
ilegală din Basarabia să se refacă şi să-şi reia
activitatea,[21]
Siguranţa de la Chişinău dejucându-i acţiunile
până la anexarea Basarabiei şi nordului Bucovinei de către
Uniunea Sovietică din vara anului 1940.
Direcţia Poliţiei de Siguranţă
continua să fie cel mai important serviciu interior al Direcţiunii
Generale a Poliţiei, şi potrivit noii reorganizări a
Ministerului de Interne din 1929, se ocupa de coordonarea şi
îndrumarea muncii informative a organelor din subordine; centraliza,
analiza şi sintetiza informaţiile, realizând totodată
acţiunea de informare a conducerii Ministerului de Interne şi a
factorilor de răspundere din fruntea ţării. Direcţia
Poliţiei de Siguranţă era un organ de directivă, munca
informativă de teren fiind realizată pe plan central de Corpul
Detectivilor, iar în teritoriu de serviciile şi birourile de
siguranţă din Prefectura Poliţiei Capitalei şi chesturile
de poliţie.
Printre principalele atribuţii ale Direcţiei
Poliţiei de Siguranţă s-au numărat: 1. centralizarea
şi studierea informaţiilor transmise de organele în subordine,
privind problemele de siguranţă şi de ordine publică din
ţară, supunându-le pe cele mai importante
soluţionării directorului general; 2. elaborarea şi transmiterea
de instrucţiuni organelor exterioare de siguranţă privind
orientarea activităţii lor informative în cadrul prevederilor
legii şi a ordinelor date de conducerea Ministerului de Interne şi a
Direcţiunii Generale a Poliţiei; 3. semnalarea către
departamente şi alte autorităţi de stat a faptelor de ordine
publică şi de siguranţă, care interesau sau priveau atribuţiile
acestora; 4. primirea şi întreprinderea măsurilor de executare
a dispoziţiilor de ordine publică, cerute de alte
autorităţi de stat competente – Ministerul de Externe, Ministerul
Propagandei, Ministerul de Război, M.St.Major al Armatei române; 5.
extragerea din presa română şi străină a
informaţiilor referitoare la ordinea publică şi siguranţa
statului, luând măsuri pentru exploatarea lor; 6. executarea de
lucrări de evidenţă şi de control al străinilor,
precum şi de expulzarea şi extrădarea acestora; 7. emiterea de
avize către Ministerul de Justiţie pentru cererile de dobândire
a cetăţeniei române; 8. emiterea de avize pentru tribunale,
asupra cererilor de dobândire a personalităţii juridice; 9.
semnalarea către poliţiile de frontieră a persoanelor suspecte,
în vederea controlului intrării şi ieşirii lor din
ţară; 10. centralizarea, clasarea şi conservarea în
arhivă a lucrărilor rezultate din activitatea informativă a
Direcţiei Poliţiei de Siguranţă şi a Corpului
Detectivilor.[22]
Avea în structura sa două servicii: Serviciul
de Informaţii şi Serviciul Controlului Străinilor.
Serviciul de
Informaţii avea în subordinea sa 4 birouri:
Biroul Siguranţei Sociale şi al Informaţiilor; Biroul
Secretariatului şi al Cifrului; Biroul de Studii, Presă şi al
Buletinului Poliţiei; Biroul Evidenţei Statistice, Arhivei şi
Registraturii. Executa lucrările de birou conform rezoluţiilor
propuse pe ele de către şeful direcţiei; cifra şi descifra
corespondenţa telegrafică sau radiotelegrafică şi primirea
corespondenţa de la biroul registratură şi arhivă, pe care
o prezenta spre rezolvare directorului sau subdirectorului. Totodată,
acest Serviciu realiza, prin Biroul de studii: referate, dări de
seamă, rezumate, situaţii statistice şi documentări;
redacta şi expedia zilnic „Buletinul informativ” asupra evenimentelor
importante privind ordinea publică şi siguranţa statului,
extrase din rapoartele primite de la serviciile exterioare.
Serviciul Controlului
Străinilor avea în subordine două
birouri: Biroul Controlului Străinilor şi Biroul
Extrădărilor şi Expulzărilor. Serviciul executa dispoziţiile
Legii controlului străinilor
şi ale altor legi care reglementau regimul diferitelor categorii de
străini aflaţi în ţară; dădea, la cererea
Ministerului de Externe, avize în legătură cu intrarea şi
şederea în ţară a străinilor care solicitau acest
lucru sau cereau prelungirea termenului de şedere. De asemenea,
întocmea lucrările pentru expulzarea sau extrădarea
străinilor, hotărâte de Ministerul de Interne, Ministerul de
Externe şi Ministerul Justiţiei. Semnala venirea în
ţară a străinilor unităţilor de poliţie din
localităţile unde aceştia declarau că vor merge şi
elibera paşapoarte Nansen[23]
refugiaţilor străini, conform convenţiilor internaţionale.
În structura acestui Serviciu a intrat şi un birou pentru
arhivă, iar în anul 1941 s-a creat Biroul deplasărilor în ţară, care
întocmea şi elibera documentele necesare deplasării în
ţară a străinilor.
În cadrul Siguranţei Generale funcţiona
şi Serviciul de poliţie
tehnico-ştiinţifică, în care erau instruite cadrele,
inclusiv şi cele ale S.S.I.A.R., care lucrau pe
această linie.[24]
Şeful Siguranţei era membru al Comisiei Internaţionale de Poliţie,
care se întrunea periodic la Haga.
După noua reorganizare din 1929, în fruntea Direcţiei
Poliţiei de Siguranţă a fost numit ca director general Eugen
Cristescu.[25]
Cum recepta presa timpului eficienţa Siguranţei Generale a Statului –
în timpul în care E. Cristescu îndeplinea
funcţia de director general –, aflăm dintr-un articol publicat
în ziarul Cuvântul: „Luptând cu greutăţile
inerente vremurilor de astăzi, cu un personal redus la minim, dar care
ştie să-şi facă datoria cu preţul sângelui –
cazuri numeroase stau dovadă –, Siguranţa Statului îşi
îndeplineşte cu prisosinţă misiunea”. Una dintre cele mai importante secţii
ale Siguranţei era aceea care supraveghea activitatea mişcării comuniste. Ea fusese
înfiinţată prin măsurile luate de E. Cristescu. Articolul mai sus citat, comentează
eficienţa acestei secţii în felul următor: „Siguranţa Statului a creat o
secţie specială pentru urmărirea mişcării comuniste,
reuşind să dea pe mâna justiţiei numeroşi agenţi
şi propagandişti. Este unul
dintre cele mai bine organizate servicii, şi centrala G.P.U. – de la Moscova
– o consideră rivala cea mai de
temut din Europa Centrală”.[26] Din
studiul documentelor vremii se desprinde concluzia că, nu era nimic
exagerat în această informaţie mediatizată de presă.
Doar un singur exemplu. La 16 martie 1933, E. Cristescu – deja recunoscut
pentru cunoştinţele şi acţiunile sale în materie de
combatere a mişcării comuniste –, a fost solicitat de ministerul de
externe spaniol să procedeze la un schimb de informaţii „cu privire la mişcarea comunistă
şi la acţiunea agenţilor sovietici în cele două
ţări”.[27]
În 1934, în rezultatul rivalităţii
dintre Siguranţa
Generală şi S.S.I.A.R., şeful celui din
urmă – M. Moruzov – reuşeşte să-l debarce pe E.
Cristescu de la conducerea Siguranţei Generale.[28]
În urma reorganizării Ministerului de Interne
din 26 ianuarie 1937, Direcţia Poliţiei de Siguranţă,
alături de Direcţia Poliţiei Administrative şi
Direcţia Poliţiei Judiciare, intrau în componenţa
Direcţiunii Generale a Poliţiei. Pe lângă cele trei
direcţii, Direcţiunea Generală a Poliţiei avea în
aparatul central nouă servicii: Cabinetul directorului general; Corpul
Detectivilor; Inspectoratul Gardienilor Publici; Biroul de Studii
şi Documentare; Institutul de Poliţie şi şcolile de
pregătire şi educaţie profesională; Oficiul de
radio-transmisiuni; Oficiul Poştă, Telegraf, Telefon; Registratura
generală; Intendenţa. Serviciile exterioare ale Direcţiunii
Generale a Poliţiei, erau: Inspectoratele Regionale de Poliţie;
Chesturile de poliţie; Poliţiile de oraşe; Comisariatele de
poliţie; Detaşamentele de poliţie.[29]
Au urmat şi alte reorganizări ale Ministerului
de Interne, dar care nu au adus modificări însemnate în
structura şi sarcinile Siguranţei Generale a Statului.
În perioada 1 noiembrie 1943-23 august 1944, Direcţia
Poliţiei de Siguranţă, din cadrul Direcţiunii Generale a
Poliţiei, a fost condusă de colonelul Alexandru Băleanu, ajutat
de un subdirector. Direcţia avea în subordine mai multe servicii
şi birouri: Serviciul de Informaţii, care în august 1943, a
luat denumirea de Serviciul de
Siguranţă; Serviciul de Radio-Transmisiuni, condus de un inginer;
Serviciul Controlului Străinilor; Biroul de Studii; Biroul Presei şi
Translatorilor; Registratura şi Arhiva Siguranţei; Inspectoratul
Gardienilor Publici; Corpul Detectivilor.[30]
[1]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944.
(Colecţia Pro Memoria). Ed. Ministerului de Interne, f.l., f.a., pp.
84-85.
[2]. Ibidem, p. 86.
[3]. Ibidem, p. 87.
[4]. Ibidem, p. 133.
[5]. Ibidem, p. 151.
[6]. Ibidem, p. 148.
[7]. Ibidem, p. 149.
[8]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924.
Ed. Enciclopedică, Bucureşti, 2004, p. 63.
[9]. Ibidem, p. 65.
[10]. Ibidem, p. 89.
[11]. Ibidem, p. 136.
[12]. Ibidem.
[13]. Ibidem.
[14]. Ibidem, p. 137.
[15]. Ibidem.
[16]. Ibidem, pp. 114-117.
[17]. Ibidem, p. 133.
[18]. Ibidem, pp. 168-174.
[19]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov
şi frontul secret. Ed. „Elion”, Bucureşti, 2004, p. 208.
[20]. Ibidem, pp. 168-174.
[21]. Ibidem, pp. 184-186.
[22]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944,
pp. 177-178.
[23]. Paşapoartele Nansen – poartă numele lui Fridtjof Nansen (n.10 octombrie,1861 - d. 13 mai 1930), explorator norvegian,
om de ştiinţă, politician remarcabil, care, în 1922, a fost laureat al Premiului Nobel pentru Pace. După
Primul Război Mondial, multe persoane rămaseră fără
patrie şi cetăţenie (refugiaţi, prizonieri de război,
etc.), Liga Naţiunilor
asumându-şi sarcina de a le repatria sau a le asigura o nouă
patrie (luându-le sub protecţia sa şi acordându-le un
statut special). Pentru această operaţiune a fost ales Fridtjof
Nansen, delegatul Norvegiei în această organizaţie internaţională.
În paralel cu această acţiune, precum şi cu cea de
contracarare a foametei în lume, Nansen a iniţiat şi un alt
proiect important privind soarta celor 2 mil. de ruşi goniţi din
patria lor de revoluţia bolşevică sau de contrarevoluţie
şi pe care nici o ţară nu vroia să-i primească. Liga Naţiunilor l-a numit pe
Nansen „Înalt
Împuternicit” al său în această problemă,
încredinţându-i negocierile cu guvernele implicate. Una dintre
primele măsuri adoptate a urmărit asigurarea unor acte de identitate
pentru refugiaţi, care nu le garantau o nouă patrie, dar cel
puţin posibilitatea obţinerii unui paşaport. Multe guverne au
recunoscut „paşapoartele Nansen” şi mii de oameni au reuşit
să călătorească şi să se stabilească
în diferite ţări
(http://ro.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen).
[24]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944,
p. 179.
[25]. Ibidem, p. 180.
[26]. Cr. Troncotă, Eugen Cristescu.
Asul serviciilor secrete româneşti, p. 30.
[27]. Ibidem, p. 27.
[28]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944,
p. 181.
[29]. Ibidem, pp. 222, 226-227.
[30]. Ibidem, pp. 263-264.