SERVICIUL SECRET de
INFORMAŢII al ARMATEI
ROMÂNE (S.S.I.A.R.) – până
în al doilea deceniu al secolului XX, Armata română n-a dispus
de un serviciu distinct specializat în informaţii şi
contrainformaţii, ceea ce s-a resimţit negativ în
războaiele purtate de trupele române. Necesitatea prevenirii
evenimentelor ce puteau pune în pericol siguranţa
naţională, a impus crearea de către Armată a unui serviciu
secret, care să asigure statul cu informaţii despre intenţiile
posibililor inamici şi să elaboreze din timp ipotezele de
apărare. Această misiune i-a revenit lui Mihail Moruzov,
care l-a fondat, organizat şi condus din 1924 şi până la
începutul lunii septembrie 1940.[1]
Până
la înfiinţarea acestui Serviciu Secret, organele informative şi
contrainformative româneşti erau destul de slabe. Într-un Referat din 23 august 1911, se sublinia:
„Serviciul de informaţii de la Stat-Majorul General al Armatei nu a avut
şi nu are nici astăzi o organizare care să corespundă
în adevăr misiunii sale. Aşa cum funcţionează
în prezent, el nu poate obţine informaţiuni cu caracter mai
confidenţial asupra organizării militare a vecinilor, nici mai ales
să recunoască şi să ţină în supraveghere
persoanele cari se ocupă în ţara noastră cu spionajul,
aşa ca să putem lua la nevoie măsurile impuse de
împrejurări. Din această cauză, suntem inferiori vecinilor
noştri, căci pe când aceştia cheltuiesc sume foarte mari
şi au astfel de servicii de informaţii complet organizate prin care
ne pot cunoaşte cu de-amănuntul, noi nu putem face aproape nimic.
Cauza principală a acestei stări de lucruri a fost şi este
încă lipsa de mijloace băneşti, cari să permită
organizarea serviciului cum trebuie”.[2]
Un alt
document, din 5 octombrie 1911, sublinia şi alt aspect: „Nu numai
atât, dar la noi neexistând o lege în contra spionajului
în timp de pace, mulţi, pentru bani, pot oferi serviciile lor,
fără să se expună la un pericol prea mare”. S-au făcut
în vara acelui an memorii şi proiecte de organizare, dar
fără rezultat. „Până la războiul balcanic din 1913,
armata noastră (română – n.a.) n-a
dispus de un serviciu de informaţii propriu-zis”. Abia în acel an,
când Armata română a înaintat în Bulgaria, s-a izbit
de lipsa unui asemenea serviciu. Şi atunci s-au luat primele măsuri
pentru organizarea acestui serviciu. Moruzov pretindea că, după
războaiele balcanice s-a pus problema creării unui organism bine
structurat, el fiind însărcinat cu această problemă. „Dar
de abia a luat serviciul fiinţă, abia s-au început primele
recrutări şi formări de elemente, că Secţia II din
Marele Stat Major şi-a schimbat opinia, preluând asupra-şi
şi latura tehnică a Serviciului Secret”. Efectele însă au
fost negative. S-au petrecut, într-adevăr, în prima fază
a Primului Război Mondial o serie de evenimente cu consecinţe tragice
pentru România, dar care puteau fi prevenite şi evitate.[3]
Cu toate
acestea, Statul român a întreprins o serie de măsuri în
preajma şi în timpul Primului Război Mondial, menite
să-şi asigure fluxul informaţional necesar. Astfel, în
1915 s-a creat Serviciul Supravegherii Ştirilor, format din personal de la
Palatul Poştei Centrale. În 1917, cu sprijinul misiunii franceze,
s-a reorganizat Biroul 2 de la M.St.Major (partea sedentară) al Armatei
române, cu misiuni contrainformative. S-ar mai fi creat şi un
Serviciu de informaţii şi contrainformaţii româno-rus. De
asemenea, s-a ataşat M.C.G. o secţie specială cu cadre
detaşate din Siguranţa Generală. S-a creat şi Secţia
Militară Secretă, care a activat cu rezultate excelente în Transilvania
şi Ungaria.[4] Această Secţie Militară Secretă era
organizată pe 4 secţii: o secţie de spionaj şi
informaţii politice (condusă de medicul Carol I. Sotel, o secţie
militară (condusă de colonelul Emilian Savu), o secţie de
propagandă (al cărui şef era inginerul Gheorghe Chelemen)
şi o secţie muncitorească (condusă de preotul militar dr.
Iuliu Florian). O altă
structură informativă şi contrainformativă creată
în 1917 şi condusă de M. Moruzov a fost Serviciul de Siguranţă al Deltei
Dunării.
Momentul
creării S.S.I.A.R. este destul de confuz, dar cert este că imediat
după terminarea Primului Război Mondial, s-a pus problema
reorganizării unui serviciu de informaţii şi
contrainformaţii în cadrul M.St.Major. Deoarece se constatase
că ataşaţii militari dispuneau de
prea „puţină libertate de mişcare şi informaţiile
furnizate nu erau suficiente, existând o stare de alarmism şi
încordare, mai ales în regiunea de Est, din care cauză ani de
zile armata nu s-a putut bucura de o viaţă normală, în
comandamente domnea îngrijorarea, iar în rândul
populaţiei o stare de nesiguranţă cu grave consecinţe
economice”, s-a pus problema creării unui serviciu secret, paralel cu
angajaţi civili.[5]
El a luat fiinţă în toamna anului 1919, în cadrul
Biroului II Contrainformaţii de pe lângă M.St.Major.[6]
Deci, M.St.Major l-a luat sub aripa sa, într-o „dependenţă
totală de subordonare şi o oarecare anchiloză militaristică
[ce] nu lăsa S.S.I. elasticitatea necesară unui adevărat
serviciu informativ modern”, nota Gheorghe Cristescu. Aşa
încât, în 1922, Consiliul Superior al Apărării
Ţării i-a acordat mai multă autonomie şi pe plan informativ
(faţă de M.St.Major) şi pe plan contrainformativ (faţă
de Siguranţa
Generală).[7]
Noi
reorganizări s-au produs în 1923 şi 1924, dar ceea ce lipsea
noului organism de informaţii era un şef care să-i dea un rost.
După unele documente, la propunerea generalului Dragu, după altele la
cea a amiralului Coandă, în 1924 (sau 1925) în fruntea Serviciului
Secret (cum se numise până atunci) a fost numit M. Moruzov. Din acel
moment, serviciul de informaţii al armatei (condus de colonelul Alexandru
Glatz) şi-a urmat cursul său, devenind Diviziunea II (cu secţia
informaţii şi cea de contrainformaţii), apoi Secţia a II-a,
cu mai multe birouri. Iniţial, şi Serviciul Secret de Informaţii al Armatei a avut tot două secţii: de
informaţii şi contrainformaţii.[8]
Doctrina
în materie informativă era constituită din următoarele
principii: „I. Crearea serviciilor secrete de informaţii operative la
frontiere, care să fie conduse, din punct de vedere tactic, de
ofiţeri după directivele Marelui Stat Major (Secţia a II-a – n.a.), Serviciul «S» purtând numai
răspunderea elementelor de agentură, din punct de vedere tehnic”.
Aceste servicii trebuiau să se ocupe de studierea zonelor în care
urma să activeze din punct de vedere ofensiv şi defensiv; semnalarea
oricăror mişcări de trupe inamice din zonele respective;
pregătirea specialiştilor în domeniul informaţiilor din
corpul ofiţeresc, care să constituie elementul de bază al
Serviciului de Informaţii operativ, în caz de război. De
asemenea, a fost prevăzută „II. Crearea unui Serviciu de
contrainformaţii operative, sub conducerea directă şi pe
răspunderea M.St.M.[ajor], cu trei Centre: Est, Vest şi Sud,
având misiunea să pregătească aparatul de
contrainformaţii necesar armatelor de operaţiuni în caz de
război. III. Crearea unui Serviciu «S» de Informaţii
înăuntrul statelor ce ne interesează, dincolo de zonele
informative din raza Centrelor ce ţin direct de Marele Stat Major,
având misiunea să procure atât în timp de pace cât
şi în timp de război materialul de informaţii cu caracter
general, necesar armatei. IV. Crearea unui Serviciu de contrainformaţii
care să procure informaţii asupra oricăror chestiuni tot cu
caracter general, interesând armata”. Deci, S.S.I.A.R. urma să fie alcătuit
din două componente: „Prima grupă aparţinând M.St.M.[ajor]
ca element operativ, căreia îi vor fi subordonate serviciile secrete
de informaţii şi contrainformaţii operative, pe lângă
celelalte servicii de informaţii şi contrainformaţii, ca:
Serviciul de informaţii desfăşurat de Aliaţii Militari
şi Serviciul [de] contrainformaţii inferior, excortând, conform
regulamentelor, pe lângă comandamente. A doua grupă va fi
formată de Serviciul S de informaţii şi contrainformaţii,
cu caracter general, aparţinând Ministerului Apărării
Naţionale”. Serviciul Secret Central (al M.Ap.N.), fiind un corp de
specialitate, urma să îndeplinească (obligatoriu sau la cerere)
un rol consultativ pe lângă Serviciile de informaţii şi
contrainformaţii (Centrele informative), ce
aparţineau M.St.Major (M.St.Major), având un delegat permanent
acolo. M.Ap.N. trebuia să ataşeze pe lângă Serviciul
Secret Central un delegat tehnic cu rol consultativ în chestiuni pur
militare.[9]
În 1928, lui M. Moruzov i s-a cerut să
elaboreze un proiect de reorganizare, care să aducă serviciul la
nivelul echivalenţelor sale din S.U.A., Franţa sau Anglia.[10]
Cele solicitate s-au realizat, astfel încât, organizarea şi
reorganizarea activităţilor informative şi contrainformative
în România interbelică, prin înfiinţarea
S.S.I.A.R., s-a efectuat „după cele mai moderne concepţii” ale
epocii. Inspirată din organizarea organelor informative din Anglia, opera
lui M.
Moruzov a fost imitată de Bulgaria, Ungaria, Cehoslovacia,
Polonia, Rusia şi chiar de Franţa.[11]
După cum ne informează colonelul Gheorghe Petrescu, M.
Moruzov a alcătuit „un proiect de reorganizare a tuturor
serviciilor de informaţii, concentrându-le sub o singură
direcţiune generală la Preşedinţia Consiliului de
Miniştri. Evident, proiectul era prea vast şi nu se putea realiza cu
mijloacele de atunci”.[12]
Deja în 1928, Serviciul Secret se mărise considerabil şi se
compunea din: conducerea Serviciului, în fruntea căreia se
găsea un şef cu gradul de director general; Secretariatul General;
Secţia Informaţii; Secţia Contrainformaţii; Agentura de
teren şi filajul; Grupa tehnico-industrială economică şi
financiară; Grupa administrativă; Grupa juridică şi
rezidenţele teritoriale.[13]
Printre funcţionarii S.S.I.A.R. de origine basarabeană
sau care au activat în structurile de ordine şi siguranţă
româneşti din Basarabia, au fost: Ghiţă Comşa,
Gheorghe Manu, Emil Tulbure, Niky Ştefănescu,
etc.
„Comşa – relata Nicolae D. Stănescu în memoriile
sale – era o inteligenţă vie, mobilă, dinamică,
inventivă, un foarte bun meseriaş în profesiunea de
poliţist şi, deşi nu avea decât câteva clase de
liceu, întocmea lucrări destul de bine redactate, dacă nu erau
de respiraţie prea largă, iar cât priveşte latura
operativă era priceput şi ştia să instrumenteze o afacere
de spionaj.
Intrase de tânăr în poliţie şi
îşi făcuse mai întreaga carieră la Inspectoratul
general al poliţiei din Chişinău (a fost şi agent al Grupului
de Divizii „General Popovici” – n.a.), unde
problemele majore se legau de contrainformaţii privind U.R.S.S. şi
comunismul. (...) Cunoştea problemele legate de U.R.S.S. şi comunism
sub multiplele lor aspecte, din practica cotidiană de poliţist,
fără puncte de perspectivă prea largi, fiind în general un
bun executant, format prin rutină.
Din cariera sa de poliţist rămăsese,
însă, şi cu unele năravuri privind mânuirea
fondurilor, astfel încât, la un moment dat, antrenându-se la
un joc de cărţi într-un tripou bucureştean, a jucat
şi pierdut salariile funcţionarilor Secţiei C.[ontra]
I.[nformaţii] pe o lună”, motiv pentru care M. Moruzov la retrogradat şi
înlocuit din funcţia de şef al Secţiei
Contrainformaţii cu Niky Ştefănescu, adus de
asemenea, de la Serviciul de Siguranţă din Chişinău.[14]
Despre Gheorghe Manu (conspirativ Covaci), care provenea
tot din Siguranţă şi conducea în S.S.I.A.R. o echipă
de filaj, Nicolae D. Stănescu relatează următoarele: „Era
dinamic, uneori chiar agitat, mai puţin sistematic, altminteri bun
meseriaş, nu se impunea prin sobrietate, în schimb ştia să
se facă simpatizat şi să-şi antreneze subalternii la
eforturile cerute de specificul profesional, cu rezultate meritorii. Fire
jovială, veşnic zâmbitor şi cu o sănătate
robustă, avea multă prezenţă de spirit, ştiind să
iasă uşor din situaţiile dificile pe care, câteodată,
operaţiunile de filaj le întâmpina. Subalternii săi
îşi însuşeau din caracteristicile sale şi dădeau
rezultate îndeosebi în operaţiunile în care
improvizaţia este hotărâtoare.
În 1941, la declararea războiului, a fost trimis
în Basarabia, unde nu a ştiut să reziste tentaţiilor
şi unde, fiind amestecat într-o afacere de însuşiri de
bunuri şi ceva aur, a fost silit să părăsească
Serviciul Secret.
Nu de mult l-am întâlnit întâmplător
şi este o epavă; un reumatism anchilozant şi unele nefericite
întâmplări familiale i-au provocat o decădere fizică
şi morală astfel încât nici măcar nu mai aduce cu
cel pe care l-am cunoscut la începutul carierei mele”.[15]
Toate
sediile Serviciului erau bine conspirate, iar funcţionarilor li era
interzis să se intereseze de locul aflării subdiviziunilor
Serviciului. „În perioada sa iniţială de existenţă,
Serviciul Secret s-a mutat succesiv la diferite adrese: Piaţa Rosetti, la
etaj, str. Popa Petre, str. Bruxelles 12, str. Maria Rosetti 30, str. Vasile
Lascăr nr. 20 şi din 1936 în str. I. G. Saita nr. 8.
Progresiv, imobilele
ce le-a deţinut au fost din ce în ce mai spaţioase şi mai
corespunzătoare mersului ascendent al instituţiei”.[16]
Rezidenţele
teritoriale, pe lângă problemele privind
asigurarea liniştii publice, urmăreau descoperirea spionilor
strecuraţi sau introduşi prin diferite mijloace în
ţară de către serviciile secrete străine. Ele
îşi desfăşurau activitatea pe raza unui anumit teritoriu
preconizat prin normele de funcţionare ale acestora. Pentru început,
au fost înfiinţate Rezidenţe
teritoriale în oraşele:
Oradea, Constanţa, Chişinău, Cernăuţi, Tulcea şi
Timişoara. Acestea erau obligate, ca în activitatea de zi cu
zi, să colaboreze cu Centrele de Informaţii ale Secţiei
a II-a din M.St.Major al Armatei, care îşi aveau şi ele
create unele puncte informative de acest fel în regiunile de
frontieră.[17]
Deşi
continua să funcţioneze sub tutela nominală a M.St.Major,
structural şi operaţional Serviciul Secret devenise altceva
decât Secţia a II-a a M.St.Major.
În
anul 1934, S.S.I.A.R. a fost reorganizat şi mult dezvoltat, pentru a face
faţă noilor sarcini ce îi stăteau în faţă,
atât pe plan intern, cât şi extern. Prin Regulamentul de funcţionare a Serviciului Secret din 20 aprilie
1934, se preciza că, acesta constituia programul tehnic al Serviciului de
Informaţii al Armatei şi că misiunea lui consta în
procurarea de informaţii interne şi externe cu caracter general
pentru M.Ap.N., atât în timp de pace, cât şi în
timp de război. În urma acestei reorganizări, S.S.I.A.R. a
ieşit de sub tutela directă a M.St.Major şi a fost subordonat
M.Ap.N.
În
ceea ce priveşte procurarea de informaţii militare necesare
M.St.Major, Serviciul Secret trebuia să asigure acestuia informaţii
„după nevoile operative... atât în timp de pace, cât
şi în timp de război”, precizându-se totodată
că, aparatul tehnic era dator să execute orice ordine primite,
referitoare la procurarea materialului informativ cu caracter militar.
Prin
acest Regulament, S.S.I.A.R. a fost organizat în următoarele
compartimente: a) Conducerea Serviciului; b) Secretariatul General; c)
Secţia Informaţii; d) Secţia Contrainformaţii; e) Echipa de
filaj; f) Secţia Radio; g) Aparatul teritorial.
Secţia Informaţii se
compunea din trei fronturi:
-
Frontul
de Sud cu patru birouri: Biroul 1 – Bulgaria;
Biroul 2 – Iugoslavia, Italia, Albania; Biroul 3 – Turcia, Grecia, Spania
şi Africa; Biroul 4 – politico-economic;
-
Frontul
de Vest avea în structura sa tot patru birouri:
Biroul 1 – Ungaria; Biroul 2 – Germania; Biroul 3 – Cehoslovacia, Franţa,
Anglia şi Belgia; Biroul 4 – politico-economic;
-
Frontul
de Est coordona activitatea a patru birouri:
Biroul 1 – Uniunea Sovietică; Biroul 2 – Polonia şi Ţările
Baltice; Biroul 3 – China, Japonia şi Manciuria; Biroul 4 –
politico-economic.
Secţia Contrainformaţii avea
în structura sa patru grupe: Grupa I-a – contrainformaţii; Grupa a
II-a – industrii; Grupa a III-a – acţiuni sociale; Grupa a IV-a –
informaţii militare. Grupele, la rândul lor, erau
împărţite şi ele în agenturi şi evidenţe.[18]
Principalul
element de noutate al noii reorganizări îl constituia faptul că
între cadrele sale intrau şi militari, detaşaţi din
armată. Secţia contrainformaţii „a primit o organizare
naţională, după principiile moderne ale serviciilor de
informaţii”. După cum spunea tot Gheorghe Cristescu, secţia a
preluat de la Siguranţă majoritatea problemelor: contraspionaj,
curente subversive, supravegherea misiunilor diplomatice străine, a
hotelurilor, localurilor, altor locuri de întâlnire, a
flotanţilor sau a străinilor. O altă noutate a fost crearea
postului de consilier juridic, începând cu 1 octombrie 1936, care
lucra direct cu şeful serviciului. „Necesitatea
înfiinţării acestui post – relata M. Moruzov în
adresa din 7 februarie 1938 – a fost izvorâtă din
însăşi urmărirea afacerilor de spionaj ce intra în
atribuţiile serviciului, consilierul juridic, examinând mersul
urmăririlor şi culegerea probelor, avizează asupra oportunităţii
juridice de declanşare ale operaţiilor, îngrijindu-se ca
arestările să nu fie prematur sau tardiv efectuate, în raport
cu probele necesare în justiţie”. Prin urmare, avem o atestare
documentară a eforturilor de a direcţiona şi menţine
întreaga activitate a Serviciului Secret de informaţii în
cadrul strict al legii, ceea ce reprezintă un aspect pozitiv, demn de
reţinut. Regulamentul de reorganizare a Serviciului Secret din 20
aprilie 1934, conţinea la punctul 8, următoarele: „Şeful
Serviciului Secret exercită întreaga autoritate asupra personalului
ce-i aparţine, atât din punct de vedere profesional, cât
şi disciplinar, având deplină libertate atât în
alegerea personalului, având ca normă aptitudini profesionale,
cât şi a metodelor întrebuinţate pentru
îndeplinirea misiunilor ce li se încredinţează, pe
răspunderea sa, fără să angajeze – în cazuri de
prăbuşiri inerente – ministerul sau statul în general, în
cazuri de asemenea prăbuşiri, Serviciul Secret va fi considerat ca o
organizaţie autonomă”.[19]
În
cadrul acestor reorganizări, M. Moruzov a dispus
înfiinţarea agenturilor de rezervă, pregătite din
timp şi instruite a acţiona în eventualitatea ocupării
teritoriilor României. Această măsură a fost dictată
de învăţămintele trase în Primul Război Mondial,
când, după campania din toamna anului 1916, o parte din teritoriul României a fost ocupat
de trupele Puterilor Centrale, iar Armata română a resimţit din
plin lipsa unor informaţii de valoare din teritoriile naţionale
ocupate.
Agenturile de rezervă erau
pregătite şi lăsate în conservare, în regiunile pe
care ipotezele planurilor de campanie, elaborate de M.St.Major, le considerau
ţinta unor agresiuni externe şi ca urmare puteau cădea vremelnic
sub stăpânirea străină.[20]
Aceste agenturi au fost extrem de utile după anul 1940, când Ungaria
a anexat nordul Transilvaniei, Uniunea Sovietică a ocupat nordul Bucovinei
şi Basarabia, iar Bulgaria a luat Cadrilaterul.[21]
Mai mult, reţeaua de la Târgu-Mureş, care a funcţionat
nedetectată în toată perioada ocupaţiei horthyste, a mai
trimis încă note şi la începutul anilor 50.[22]
La 29 noiembrie
1938, prin Decizia ministerială semnată de ministrul
Apărării Naţionale, se preciza că, misiunea S.S.I.A.R. era
„de a procura informaţii secrete cu caracter general şi militar,
astfel ca el să poată corespunde în timp de război
nevoilor operative ale armatei”. La 9 octombrie 1939, s-a publicat în Monitorul Oficial, Decretul-lege pentru
organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării
Naţionale, în care, pentru prima oară, apărea
titulatura de Serviciul Special de
Informaţii. Ea nu a fost însă niciodată folosită
de M.
Moruzov, impunându-se abia după venirea lui Eugen
Cristescu la conducerea S.S.I.[23]
Pe parcursul activităţii sale, S.S.I.A.R. a
încercat să-şi realizeze misiunile, fiind un scut invizibil
pentru România. În interior a supravegheat îndeaproape toate
activităţile care ar fi ameninţat siguranţa statului, iar
din exterior a transmis semnale factorilor de decizie politică a Statului
român. Atât în perioada anilor 1924-1938, – în
condiţiile existenţei unui sistem democratic (cu toate limitele epocii),
cât şi între 10 februarie 1938-5 septembrie 1940, – în
contextul dictaturii regelui Carol al II-lea, comunitatea informativă
românească (Serviciul Secret, Corpul Detectivilor din Siguranţă,
Secţia
a II-a din M.St.Major, Serviciul de Informaţii al Jandarmeriei,
Serviciul
Special Secret al C.F.R.) a rămas aceeaşi, iar Serviciul
Secret a deţinut rolul de solist în cadrul comunităţii
informative româneşti.
În noiembrie 1940, în rezultatul noilor
circumstanţe interne şi internaţionale, are loc reorganizarea
S.S.I.A.R., care şi-a schimbat denumirea în Serviciul Special de
Informaţii (S.S.I.).
[1]. Cr. Troncotă, Mihail
Moruzov şi frontul secret. Ed. „Elion”, Bucureşti, 2004, p. 13.
[2]. Ibidem,
p. 36.
[3]. Ibidem,
p. 37.
[4]. Ibidem,
p. 38. Realizările Secţiei Militare Secrete au fost descrise de Aurel
Gociman în lucrarea România şi revizionismul maghiar. Ediţia a II-a, Tipografia
ziarului „Universul”, Bucureşti, 1934, pp. 266-285.
[5]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov
şi frontul secret, p. 41.
[6]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne.
[7]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov
şi frontul secret, p. 41.
[8]. Ibidem,
p. 42.
[9]. Expunere
asupra Serviciilor de Informaţii ale Armatei. Istoriс, în Cr.
Troncotă, Mihail Moruzov şi
frontul secret, pp. 217-218.
[10]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov
şi frontul secret, p. 42.
[11]. Expunere
asupra Serviciilor de Informaţii ale Armatei. Istoric, în Cr.
Troncotă, Mihail Moruzov şi
frontul secret, p. 222.
[12]. Idem, Mihail Moruzov şi frontul
secret, p. 42.
[13]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944,
p. 273.
[14]. Nicolae D. Stănescu, Întâmplări şi oameni din Serviciul Secret.
Cuvânt înainte, note şi selecţia textului M. Ştefan
şi Gh. Neacşu. Ed. enciclopedică, Bucureşti, 2002, pp.
61-62.
[15]. Ibidem, p. 65.
[16]. Ibidem, p. 59.
[17]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne. Volumul I. 1921-1944,
p. 273.
[18]. Ibidem,
p. 274.
[19]. Cr. Troncotă, Mihail Moruzov
şi frontul secret, pp. 50-51.
[20]. Idem, Eugen Cristescu. Asul serviciilor secrete
româneşti. Memorii (1916-1944), mărturii, documente. Cu o
prefaţă de dr. Dan
Zamfirescu. Ed. „R.A.I. Bucureşti”, Ed. „Roza Vânturilor”,
Bucureşti, f.a., pp. 44-45.
[21]. Ibidem,
p. 45.
[22]. Idem, Mihail Moruzov şi frontul
secret, p. 33.
[23]. Ibidem,
p. 51.