SECŢIA a II-a INFORMAŢII a MARELUI STAT MAJOR al ARMATEI
ROMÂNE – structură din cadrul Marelui Stat Major (M.St.Major) al
Armatei române, care coordona activităţile de informaţii
şi contrainformaţii militare în rândul
unităţilor armate româneşti şi în statele
vecine, pentru descoperirea acţiunilor agresive ce s-ar fi întreprins
de pe teritoriul acestora împotriva României. Totodată,
coordona activitatea informativă a ataşaţilor militari români
din cadrul legaţiilor din străinătate.
Deşi culegerea informaţiilor militare era
prioritară, Secţia a II-a nu le-a neglijat pe cele politice,
economice sau de altă natură, obţinând rezultate notabile.[1]
Despre organizarea şi principalele
atribuţii ale Secţiei a II-a a M.St.Major din epocă, aflăm
de la Ion Lissievici: „Procura, studia, interpreta
şi difuza în măsura în care aprecia necesar, la
comandamentele din subordine, informaţiile cu privire la: potenţialul
de război al eventualilor inamici cu care ţara s-ar putea găsi
în război”. În terminologia specifică
activităţii de informaţii şi contrainformaţii
militare, potenţialul de război cuprindea: „forţele armate,
gradul lor de instrucţie, dotarea cu armament de orice fel, precum şi
posibilităţile de ordin economic şi situaţia politică
a statelor în cauză”. Informaţiile erau obţinute prin
mijloace oficiale (presă; colaborarea cu alte instituţii ale
statului, în special cu S.S.I., Ministerul de Interne
şi Ministerul de Externe; schimbul de informaţii cu serviciile
similare ale statelor prietene) şi speciale (agentură secretă,
interceptarea comunicaţiilor şi supravegherea externă – filajul –,
etc.). Prin mijloacele speciale, se îmbogăţea substanţial
fluxul informaţiilor de interes, dar şi se puteau verifica datele
şi informaţiile obţinute din sursele deschise sau oficiale.
În baza acestor informaţii, Secţia a II-a a
M.St.Major întocmea ipotezele de mobilizare, de concentrare şi
primele operaţii probabile ale armatelor cu care ţara se putea afla
într-un conflict armat. În funcţie de aceste ipoteze,
Secţia a III-a Operaţii din M.St.Major întocmea planurile de
campanie pentru primele operaţii ale Armatei române.
Despre atribuţiile informative şi contrainformative ale
Secţiei a II-a a M.St.Major, Ion Lissievici mai relata că,
în principal Secţia „urmărea să cunoască starea de
spirit şi moralul în cadrul armatei, să dirijeze
instituţia informativă şi contrainformativă la
comandamentele şi unităţile din subordine, să concure pe
cât posibil la descoperirea acţiunilor de spionaj şi sabotaj,
să ţină la curent şi să cunoască situaţia
morală şi starea de spirit a populaţiei ţării”.
Pentru realizarea misiunilor informative şi
contrainformative, Secţia a II-a avea în structura sa şase
birouri: 1 – căutarea informaţiilor; 2 – contrainformaţii; 3 –
studii; 4 – ataşaţi militari; 5 – cifru; 6 – radio-ascultare.[2]
Lt.-colonelul Traian Borcescu, care a activat
atât în Secţia a II-a a M.St.Major, cât şi în
S.S.I.
al Preşedinţiei Consiliului de Miniştri, relata despre preocupările şi organizarea
activităţii Secţiei a II-a a M.St.Major următoarele:
„a) Activitatea externă (se desfăşura – n.a.) în legătură cu Serviciul
Special de Informaţii şi cu ataşaţii militari care
depindeau direct de Secţia a II-a a M.St.M.[ajor].
Urmărea gradul de pregătire de război a
statelor imediat vecine ţării noastre precum şi sistemul de
alianţe militare îndreptate contra ţării noastre. Ataşaţii
militari raportau lunar sau în măsura producerii evenimentelor,
faptele importante din statele respective. În ceea ce privea U.R.S.S.-ul,
se luau informaţii [şi] de la celelalte state. Pentru U.R.S.S. avea
organe informative situate pe frontiera de Est, din care unul la
Cernăuţi şi unul la Chişinău (Centrul de Informaţii „A”
şi Centrul de Informaţii „B” – n.a.), care
coincideau cu centrele de informaţii ale Serviciului Special de
Informaţii, însă lucrau separat. Centralizarea însă
a informaţiilor provenind atât de la centrele de informaţii ale
M.St.M.[ajor], cât şi ale Serviciului (Special – n.a.) de Informaţii se făcea
însă de Marele Stat Major, Secţia a II-a.
În străinătate organele Marelui Stat Major de
Spionaj (al Secţiei a II-a – n.a.) şi organele
Serviciului Secret de Spionaj (S.S.I. – n.a.), numite
Rezidenţe şi care erau camuflate sub diferite funcţiuni la
Legaţiile române din capitalele respective, lucrau în
colaborare, dar raportau separat.
b) În interiorul ţării, Marele Stat Major
dispunea de birouri statistice (militare – n.a.) la Bucureşti, Iaşi şi Cluj,
care urmăreau activitatea tuturor elementelor considerate ca suspecte
siguranţei statului.
În problemele politice urmărea problema
legionară, comunistă, precum şi activitatea partidelor politice
care ar fi adus un regim schimbat în ţară pe linie
politică şi specială, activitatea muncitorilor în fabrici,
activitatea minorităţilor în special activitatea
iredentistă bulgară şi maghiară şi contra spionajului
intern, adică urmărirea elementelor de spionaj inamice, trimise pe
teritoriul ţării noastre.
Aceste birouri statistice (militare – n.a.) depindeau toate de Secţia a II-a a Marelui
Stat Major, (Biroul Statistic Militar – n.a.) era o denumire care camufla atribuţiile de
urmărire a elementelor care lucrau contra siguranţei Statului de
atunci.
c)
Colaborarea Secţiei a II-a din Marele Stat Major cu Serviciul Special de
Informaţii era o colaborare totală, constând din furnizarea de
către Serviciul (Special – n.a.) de
Informaţii, Marelui Stat Major, a tuturor informaţiilor de pe
teritoriul ţării. Acolo unde Marelui Stat Major, Secţia II-a i
se părea că nu are preciziuni sau informaţii complete, le cerea
în mod special Serviciului Special de Informaţii”.[3]
Prin intermediul Birourilor Statistice Militare (în
special a celui din Iaşi), Secţia a II-a s-a ocupat de „problema
mişcării populaţiei evreieşti din Moldova”, conducerea
acestei activităţi având-o Gheorghe Petrescu. Până
în primăvara anului 1941, în această chestiune nu se
făcuse decât statistici „asupra răspândirii
populaţiei evreieşti pe centrele urbane şi rurale din Moldova
şi Bucovina, infiltraţia evreilor în întreprinderile
industriale”. De asemenea, s-a lucrat la întocmirea tablourilor de evrei
suspecţi în armată, „adică elemente comuniste, elemente
considerate spioni sau gazde de spioni, etc.”.[4]
Pe
parcurs, organizarea şi preocupările informative şi
contrainformative ale Secţiei a II-a s-au modificat nesemnificativ
(în funcţie de interesele ţării),
rămânând practic aceleaşi şi în perioada celui
de-al Doilea Război Mondial.
Din
numărul extrem de mare de documente emise de Secţia a II-a a
M.St.Major, care se referă la activităţile de informaţii
şi contrainformaţii, unul este extrem de interesant, elaborat în anul 1941 şi se referă la
Obligaţiile românilor care merg în străinătate,
pe care îl reproducem integral:
„I. Obligaţii morale şi cetăţeneşti.
Prima
grijă a cetăţeanului român care merge în
ţări străine este aceea de a-şi da în orice moment
seama, că de îndată ce a depăşit piatra de hotar a
ţării sale, pentru străini el reprezintă
însăşi Ţara. Prima grijă deci este de a fi
român.
În
consecinţă este o datorie sfântă ca orice
cetăţean, în întreaga lui atitudine şi
viaţă, să constituie un permanent exemplu de demnitate,
corectitudine şi sobrietate. Viaţa de desfrâu şi
uşurinţă a individului poate reflecta o lumină
pernicioasă asupra întregii naţiuni.
Mai mult
ca oricând, în vremurile zbuciumate [pe] care le trăim,
individul înfăţişează
străinătăţii însăşi starea de spirit a
ţării sale. Acolo unde va fi auzit graiul românesc, ochii
tuturor vor fi atenţi, căutând să iscodească
atitudinea şi gestul nostru, care vor înfăţişa
atitudinea şi gestul Ţării.
Şi
nu este o greşeală, deoarece un individ luat dintr-o naţiune
solidară, care şi-a încordat toate forţele pentru
redresarea ei, nu poate fi un individ uşuratic, înclinat spre
viaţa de desfrâu şi dornic să huzurească.
Dacă
până la acest război ne-am mai putut îngădui o
viaţă publică, o viaţă mai veselă, în
împrejurările de astăzi, când toate eforturile
naţiunii tind spre un singur ţel: redresarea şi mărirea
Ţării în graniţele fireşti, atitudinea
noastră în străinătate trebuie să simbolizeze acest
efort şi sacrificiile pe care le face Ţara.
Toţi
cei care ar abdica de la acest înalt comandament de ţinută
morală, sunt socotiţi ca trădători ai intereselor
superioare ale statului.
În
scopul realizării unei atitudini comune capabilă să
înfăţişeze în orice moment solidaritatea şi
coeziunea membrilor Patriei, se dau următoarele directive, care pot
constitui un îndreptar, pentru toţi cei care merg în
străinătate:
1) nimeni să
nu-şi defăimeze ţara, verbal sau în scris, criticând
actele de conducere şi de guvernământ.
2) Este interzis
răspândirea zvonurilor neadevărate sau tendenţioase, cu
privire la Ţară.
3) Înfăţişarea
exagerată a lipsurilor materiale care în mod fatal s-au produs
în ultimul timp, constituie de asemenea o denigrare a Ţării
şi toţi cei care ar face-o comit, pe lângă o mistificare a
adevărului, şi un mare rău Patriei.
Aceste
lipsuri, desigur mai puţin grave decât în alte Ţări
dacă sunt exagerate şi date în vileag astfel, ar putea indica
pe nedrept o slăbiciune a Ţării.
Un
adevărat român tinde dimpotrivă să ascundă din micile
noastre defecte şi lipsuri.
Străinul
nici nu te ajută în nevoile tale nici măcar nu compătimeşte
cu tine. El va trâmbiţa mai departe exagerările tale,
contribuind astfel din ce în ce mai amplificat la denigrarea
ţării.
4) Este, de
asemenea, formal interzis românilor care merg în
străinătate, să ia contact cu aşa-zişii
«refugiaţi politici». Aceştia, (legionarii refugiaţi în
Germania – n.a.) prin
însăşi faptul că au părăsit ţara şi
s-au pus sub scutul unui stat străin, fie el chiar aliat, au dat
dovadă peremptorie a unei totale lipse de ţinută morală
şi naţională.
Scuza de
«refugiat politic» este simplu motiv născocit pentru a camufla pe
trădători. Formula este veche şi făurită în
«laboratoarele internaţionale». Cei ce se retranşează în
spatele ei, deci, nu pot fi oameni care într-adevăr au
legătură cu sufletul şi pământul Ţării
noastre.
În
momentele grave prin care trece o ţară, toţi fiii cei mai buni,
trebuie să se străduiască, dacă nu să se sacrifice,
pentru idealul comun.
Singurul
contact cu oricare dintre zişii «refugiaţi politici», constituie
dovada colaborării cu ei.
5) Este
formal interzisă comiterea indiscreţiilor. Singura soluţie care
ne poate garanta că nu vom comite asemenea indiscreţii, este grija
permanentă de a nu discuta nimic cu privire la problemele ce
interesează ţara, nevoile, situaţia, dotarea armatei, problemele
politice, etc.).
O
simplă afirmaţie făcută în treacăt, un
cuvânt aruncat din imprudenţă, pot constitui pentru inamic
informaţii de maximă importanţă şi pentru ţara
noastră consecinţe dintre cele mai grave.
Este
foarte greu mai ales pentru un individ neexperimentat să poată face
deosebirea între ceea ce este «confidenţial», ceea ce este «secret»
şi ceea ce se poate spune oricui.
Chestiuni
de amănunt care la prima înfăţişare par a fi total
lipsite de interes (aflate şi ele prin indiscreţia vreunui membru al
familiei sau a unui prieten), pot folosi inamicilor ţării
într-o măsură de neînchipuit.
Nu vom
putea deci insista îndeajuns asupra strictei necesităţi ca
românii, în general, şi în special cei care trec
graniţa să ştie să tacă, nimeni şi
nicicând să nu vorbească nimic despre treburile statului.
II. Îndatoririle informative ale
românilor care pleacă în străinătate.[5]
Oricât
de bogată ar fi o ţară, ea a nu poate plăti toate
informaţiile de care are nevoie. Patriotismul fiilor ei însă
poate suplini în bună măsură acest neajuns. Un ochi ager,
călăuzit de un suflet iubitor de ţară, poate
întotdeauna înregistra fapte şi stări de lucruri pline de
interes pentru ţara sa.
- Orice român care merge în
străinătate deci, are datoria morală de a comunica
ţării sale constatările făcute în străinătate,
care sunt demne de interes. Şi aceasta în orice domeniu: militar,
politic, economic, social, etc. Se va insista însă în cadrul
însărcinării speciale pe care cetăţeanul o va primi eventual
de la Direcţiunea Generală a Poliţiei.
- Subliniem de la început că nu
trebuie să se confunde această îndatorire cu calitatea de
«spion». Spionul se străduieşte pentru atragerea scopului
urmărit, caută, provoacă, riscă şi la nevoie
uzează de orice mijloc nepermis. El trebuie să aibă atitudini
deosebite şi o şcoală specială.
Cetăţeanul
român aflat în străinătate însă,
înregistrează fidel tot ceea ce vede sau aude şi evitând
orice risc, se păstrează în limitele permise de legile
ţării prin care trece. El se poate documenta şi informa nu numai
prin aceste constatări personale, ci chiar prin discuţii libere cu
cetăţenii diferitelor ţări, prin citirea presei locale,
etc.
- O
informaţie de detaliu ce ar părea poate fără interes,
dacă este culeasă de un ochi perspicace şi obiectiv, poate
contribui foarte mult pentru informarea patriei.
De
asemenea, chestiunile de amănunt, dacă sunt bine şi la timp
înregistrate, pot verifica şi lămuri probleme de interes
capital.
În
îndeplinirea acestor însărcinări se recomandă
multă prudenţă şi tact în culegerea
observaţiilor; obiectivitate şi cumpătare în transmiterea
lor (o informaţie dacă nu este redată în mod fidel, ci
dimpotrivă este alterată sau exagerată, poate avea efecte
negative din cele mai dăunătoare).
- De
asemenea, se recomandă cu insistenţă ca în
străinătate să nu se insereze nimic în scris, pentru ca la
un eventual control făcut de autorităţile străine,
cetăţeanul să nu se găsească în postura de
«spion».
Raportul
cu constatările făcute va fi întocmit numai la sosirea în
ţară şi depus la Direcţiunea Generală a Poliţiei,
aşa cum se arată la Capitolul IV.
În
concluzie.
Nu se
poate cere nimănui să îndeplinească o funcţie
neonorabilă; nu se dă nimănui însărcinarea de «a
spiona».
Se cere
însă fiecărui cetăţean care depăşeşte
graniţa ţării să contribuie în limita
facultăţilor sale la informarea ţării. Pasiunea de a sluji
patria este calitatea care se dă cetăţeanului şi
perseverenţei de «a vedea» şi putinţa de a nu exagera în
relatarea celor constatate.
Exemplul
pe care ni-l dau ţările mari trebuie să fie
călăuză: fiecare cetăţean al acestor popoare, în
momentul în care a depăşit hotarul ţării, se socoate
în slujba informativă a patriei.
III. Îndatoririle
militare ale cetăţeanului aflat în străinătate.
Un
cetăţean conştient de îndatoririle lui sfinte nu trebuie
să piardă niciodată contactul cu ţara sa.
Prin
forţa lucrurilor, acela care ani îndelungaţi locuieşte pe
teritoriul unei ţări străine, fără ca să mai
revină în patrie, pierde contactul cu «realităţile
naţionale». Numai astfel se explică metamorfoza morală pe care o
suferă «desrădăcinaţii».
Caracteristica
românului a fost tocmai calitatea de a-şi păstra sufletul
românesc, în ciuda vicisitudinilor soartei, împotriva
timpului şi despărţirii.
Într-o
ţară străină, singurul element care te poate ţine
în contact cu sufletul patriei, nu este atât de mult românul
pe care îl întâlneşti din întâmplare şi
care ca şi tine însuţi [este] un izolat. Nu este nici «colonia
română» care adesea prin tendinţe străine este greşit
orientată.
Contactul
real cu ţara îl poţi menţine numai prin LEGAŢIE.
Acest contact
constituie nu numai un deziderat ci, din punct de vedere militar o
obligaţie în consecinţă, orice cetăţean, ajuns
într-o ţară străină, fie pentru un timp mai scurt,
fie pentru un timp mai lung, este dator să se prezinte imediat la
Legaţia României, unde va lua contactul cu Serviciul Consular
şi cu Ataşatul Militar.
În
localităţile unde nu sunt legaţii, va lua contact cu Consulatul
General al României, căutând ca la prima ocazie să se
prezinte şi Legaţiei.
Cetăţeanul
plecat în străinătate, va lua cu sine, în mod
obligatoriu «carnetul», respectiv «Livretul militar», împreună
cu «ordinul de chemare» (roşu, galben sau alb, pe care îl are).
Ajuns la
Legaţie, va comunica Ataşatului Militar adresa exactă unde
domiciliază. Mai ales că în împrejurările tulburi
în care trăim, fiecare regiment trebuie să cunoască
în orice moment adresa fiecărui ofiţer sau grad inferior.
Pentru
această necesitate, prezentând carnetul (livretul militar) se va
cere Ataşatului Militar să comunice prin primul curier regimentului
respectiv adresa dată.
- Ori de
câte ori îşi va schimba domiciliul în
străinătate, cetăţeanul este dator să comunice
această schimbare Ataşatului Militar, în acelaşi scop.
- O
altă îndatorire este aceea de a-şi viza carnetul sau livretul
militar, la Ataşatul Militar dacă la epoca vizelor
cetăţeanul nu se găseşte în ţară.
- Este
de la sine înţeles că prezenţa într-o ţară
străină, departe de a te absolvi de îndatoririle militare,
îţi impune o deosebită grijă pentru ele. De aceea,
în afara obligaţiilor de viză şi schimbarea de domiciliu,
arătate mai sus, cetăţeanul este dator să treacă pe la
Legaţie cel puţin o dată pe lună, spre a se interesa
dacă între timp nu au survenit instrucţiuni, ordine sau
directive care l-ar privi.
Această
ultimă obligaţie priveşte pe cetăţeanul care nu face
parte din elementele Armatei.
- În
caz de decretarea mobilizării, cetăţeanul făcând
parte din elementele Armatei, este obligat să se prezinte imediat la
Ataşatul Militar, spre a primi eventuale ordine şi a-i notifica
plecarea. Apoi, va pleca cu primul tren sau vapor spre ţară, unde se
va prezenta unităţii din care face parte.
Sistemul,
uzitat de unii, de a căuta să se sustragă îndatoririlor
ostăşeşti, arătând că:
- «nu
are mijloace băneşti de a pleca în ţară şi cere
foaie de repatriere»;
- «nu
îşi poate lăsa singură familia şi avutul agonisit cu
străduinţă»;
- «ar
putea sluji ţării şi în străinătate, dacă
Ataşatul Militar i-ar acorda acolo vreo misiune»;
- «sau
este suferind şi netransportabil», constituie cea mai josnică
metodă, cunoscută de legaţiile noastre.
Asemenea
sisteme nu pot constitui sub nici un motiv o scuză şi cel care
recurge la ele este un dezertor de la îndatoririle
ostăşeşti.
Legaţiile,
Ataşaţii Militari şi Regimentele sunt avertizate, iar cei care
ar cădea în asemenea greşeli, suferă în mod automat
rigorile legilor în vigoare.
IV. La
înapoierea în ţară.
În
termen de o săptămână după înapoierea în
ţară, românul care a fost în străinătate este
obligat să se prezinte la Direcţia Generală a Poliţiei,
unde va depune:
1) Una
«dare de seamă» amănunţită
asupra:
a) activităţii personale pe care a avut-o
în străinătate, persoanelor cu care a luat contact, etc.;
b) observaţii şi constatări personale
făcute în străinătate, cu privire la toate domeniile ce ar
putea interesa şi anume: militar, politic, social, economic, etc.
2) Una «dare de seamă» asupra rezultatelor
obţinute în «însărcinarea informativă» specială
pe care eventual a primit-o la plecarea sa în străinătate (vezi
aliniatul 6 din Capitolul III).[6]
[1]. V.
Bobocescu, Momente din istoria
Ministerului de Interne.
[2]. Cr. Troncotă, Glorie şi
tragedii. Momente din istoria Serviciilor de informaţii
şi contrainformaţii române pe Frontul de Est (1941-1944). Ed. „Nemira”, /Bucureşti/, 2003, pp.
13-14.
[3]. Depoziţia martorului lt.-col.
Traian Borcescu, fost şef al serviciului secretariatului S.S.I., audiat
în ziua de 12 noiembrie 1945, de către acuzatorul public Dumitru
Săracu,
în Matatias Carp, Cartea Neagră.
Suferinţele evreilor din România.1940-1944. Cu o prefaţă de dr. Al.
Şafran, Şef Rabin al Cultului Mozaic din România. Ediţia
a II-a (prima ediţie a apărut în 1946), III vols, Ed. „Diogene”, /Bucureşti/, 1996, vol.
II, p. 48.
[4]. Ibidem,
p. 49.
[5]. Într-un alt document emis de Secţia a II-a a M.St.Major al
Armatei române, se sublinia că, „În acest domeniu, trei
exemple concludente ne serveşte epoca noastră: Germanii, Englezii
şi Japonezii. Fiecare membru al acestor popoare, în momentul
în care a depăşit piatra de hotar a ţării sale, se
socoate mobilizat în slujba informativă a Patriei [sale]” (Cr. Troncotă, Glorie şi tragedii, p. 274).
[6]. Cr. Troncotă, Glorie şi tragedii, pp. 262-265.