SERVICIUL
CENTRALIZĂRII INFORMAŢIILOR – după zdrobirea rebeliunii
legionare din ianuarie 1941, conducerea de stat a României, în
frunte cu generalul Ion Antonescu, a luat măsuri pentru
perfecţionarea activităţii organelor poliţieneşti
şi de siguranţă. Una din măsuri a vizat centralizarea
activităţii de informare a conducerii statului cu informaţiile
cele mai importante, furnizate de către diferite ministere (a Propagandei,
de Război, de Externe, de Interne, etc.), organe de ordine şi
informaţii din acea vreme: Poliţia de Siguranţă,
Prefectura Poliţiei Capitalei, Jandarmeria rurală, Corpul
Grănicerilor, Secţia a II-a a Marelui Stat Major şi S.S.I.
În acest sens, s-a creat pe plan naţional un serviciul central –
denumit Serviciul Centralizării
Informaţiilor – pentru centralizarea, coordonarea, analiza şi
sinteza informaţiilor, transmise de toate instituţiile sus
nominalizate.
Referitor la această măsură
întreprinsă de guvernul Antonescu, Eugen Cristescu,
şeful S.S.I. de atunci, îşi amintea: „Constatând
că nu există o coordonare a informaţiilor tuturor
autorităţilor din Statul Român şi o exploatare şi
folosire a lor raţională, am propus Preşedinţiei
Consiliului organizarea acestei vaste operaţiuni printr-un sistem pe care
l-am aflat cu ocazia studiilor mele făcute la Londra – după modelul Centralei
de Coordonare şi Verificare a Informaţiilor de pe Continent, de
la Amiralitatea Engleză.
În urma studiilor şi propunerilor mele, s-a
înfiinţat la Preşedinţia Consiliului un «Serviciu pentru Centralizarea
Informaţiilor de la toate organele informative ale statului», compus din
ofiţeri şi personal civil specializat în materie. Aici se
adunau zilnic buletinele informative sau rapoartelor speciale – civile şi
militare, mai importante, trimise de Marele Stat Major, Ministerul de Interne,
Externe, Război, Siguranţa, Poliţie, Jandarmerie, Serviciul
Special de Informaţii, Ministerul de Justiţie cu informaţiile
căpătate de la Procurori şi închisori şi în
genere orice informaţii de la orice autoritate sau Departament care
interesa Conducerea Statului.
La Serviciul pentru Centralizarea Informaţiilor se
făcea o operaţie de triaj a ştirilor, apoi de verificare şi
complectare între ele şi se redacta apoi buletine zilnice sau
rapoarte speciale pentru conducătorul Statului şi Primul Ministru,
unele informaţii erau pentru ştiinţă, iar altele pentru
măsuri ce se ordonau de Preşedinţie autorităţilor de
competenţă.
Măsurile se executau prin: Cabinetul Militar pentru
problemele militare, condus de Colonel Radu Davidescu şi Cabinetul
Civil condus de Sub Secretarul de Stat Ovidiu Vlădescu pentru cele
civile. Când era nevoie de a se face discuţiuni asupra problemelor
de ordine internă, se convoca la Preşedinţie, sub
conducerea Mareşalului Antonescu sau Mihai Antonescu, Conferinţele
de ordine internă – o
dată sau de două ori pe lună, unde participau: Ministrul de
Interne, Sub Secretarul de Stat al Poliţiilor, Directorul General al
Siguranţei, Prefectul Poliţiei Capitalei, un reprezentant al
Jandarmeriei – care era tot Grul [Constantin Z.] Vasiliu, şi
Şeful Serviciului Special de Informaţii. Pentru chestiuni secrete sau
speciale fiecare din aceştia putea cere audienţă la Mareşal
Antonescu sau Mihai Antonescu”.[1]
Aşadar, Serviciul Centralizării
Informaţiilor era un organ
independent (condus de un şef), care funcţiona pe lângă
şi în subrodinea Preşedinţiei Consiliului de
Miniştri, şi avea menirea să evalueze cele mai importante
informaţii şi să informeze factorii de decizie din acea vreme.
Prin Regulamentul de funcţionare
a Serviciului, se stipula raportarea către acest serviciu de către
organele poliţieneşti din Ministerul de Interne, de cele de
informaţii din cadrul Ministerului de Război, de către S.S.I.
şi celelalte ministere şi departamente de stat, a informaţiilor
deosebit de importante, cu valoare operativă şi verificare. Acestea
se refereau la: starea de spirit a populaţiei; situaţia economiei
naţionale, greve şi agitaţii muncitoreşti; activitatea
iredentistă; situaţia românilor din teritoriile cedate
(Basarabia, nordul Bucovinei şi nordul Transilvaniei); acţiunile
organizaţiei legionare şi mişcării comuniste; situaţia
trupelor române aflate pe frontul din est (începând cu 22
iunie 1941); acţiunile de spionaj, terorism, diversiune, defetism şi
de propagandă antirăzboinică; problemele de ordine publică
şi siguranţă generală; relaţiile cu Germania
hitleristă şi alte state. Pe baza acestor informaţii se
întocmeau note, rapoarte, buletine informative săptămânale,
lunare şi trimestriale, care se înaintau lui Ion Antonescu,
Conducătorul Statului român.
Instituirea unui asemenea sistem de informare
operativă nu însemna desfiinţarea compartimentelor de
analiză şi sinteză din organele poliţieneşti şi S.S.I.,
care continuau să informeze în probleme deosebit de importante
factorii de decizie din stat.[2]
Înfiinţarea acestui Serviciu, a adus, în
viziunea lui E. Cristescu, un şir de avantaje: „1) serviciile de
informaţii activau paralel pe teren, fiecare după puterea şi
specialitatea sa, trăgându-se maximum de informaţii; 2) Nu se producea
imixtiuni şi încălcări de atribuţii, având o
compartimentare clară; 3) Se putea înlesni colaborarea între
şefii de autorităţi iar nu furturi de informaţii de la un
serviciu la altul între agenţii sub-alterni; 4) Se
înlătura cercul vicios informativ când acelaş informator
dădea aceiaşi informaţie la mai multe servicii, deoarece prin
comparaţie era uşor descoperit; 5) se putea face operaţia de
interverificare şi coroborarea informaţiilor şi; 6) se
obţinea o centralizare şi o evidenţă a tuturor probelor,
informând mai complect conducerea Statului, care îşi putea
dirija măsurile de ansamblu şi de detaliu în perfectă
cunoştinţă de cauză, putând să aprecieze şi
separat activitatea fiecărui serviciu şi 7) în total să
facă un control asupra activităţii întregii vieţi a
Statului”.[3]
[1]. Lotul Antonescu
în ancheta SMERŞ, Moscova, 1944-1946. Documente din arhiva F.S.B. Ediţie îngrijită şi studiu
introductiv de Radu Ioanid, traducerea documentelor din limba rusă de Radu
Părpăuţă, Ed. „POLIROM”, /Iaşi/, 2006, pp.
189-190.
[2]. V.
Bobocescu, Momente din istoria
Ministerului de Interne.
[3]. Lotul Antonescu în ancheta SMERŞ, Moscova,
1944-1946. Documente din arhiva F.S.B., pp.
189-190.