SERVICIUL SPECIAL SECRET al Căilor
Ferate Române – înfiinţat în anii
celui de-al Doilea Război Mondial, pentru a asigura prin acţiuni
informative şi contrainformative securitatea obiectivelor strategice ale
Căilor Ferate Române (C.F.R.).
În anii războiului împotriva Uniunii
Sovietice, a sporit rolul transporturilor feroviare, pe căile ferate
circulând numeroase trenuri încărcate cu trupe, armament,
muniţii, echipament şi animale destinate aprovizionării Armatei
române şi mai ales a celei germane, aflate pe frontul de luptă
antisovietic.
Pentru prevenirea, descoperirea şi lichidarea
acţiunilor de sabotaj şi diversiune, organizate de comunişti
şi militanţi antifascişti împotriva transporturilor
militare pe căile ferate, precum şi a propagandei antirăzboinice
şi defetiste în gări şi noduri de cale ferată,
în cursul anului 1942 s-a înfiinţat, alături de Legiunea
de jandarmi C.F.R., un nou organ cu sarcini informative şi
contrainformative, sub numele de Serviciul
Special Secret al C.F.R., pe care l-a condus lt.-colonelul Vladimir
Sachelarie, de origine basarabeană.
Legiunea de jandarmi C.F.R. continua să se ocupe de
problemele de ordine, pază şi siguranţă a tuturor
transporturilor pe căile ferate, iar Serviciul Secret al C.F.R. avea ca
atribuţii principale, prevenirea şi contracararea activităţii
serviciilor de spionaj străine, culegerea de informaţii privind
transporturile militare pentru trupele române şi mai ales germane,
aflate pe frontul de luptă din răsărit; descoperirea şi
lichidarea tuturor încercărilor de a organiza acţiuni de
sabotaj şi diversiune pe căile ferate. De asemenea, acest serviciu
trebuia să prevină şi să lichideze acţiunile
comuniştilor şi antifasciştilor din Atelierele C.F.R., din
depourile de locomotive şi din gările mai mari, îndreptate
împotriva regimului mareşalului Ion Antonescu şi a
războiului României alături de Germania.
Nu era scăpată din vedere activitatea
subversivă a legionarilor, dar şi cea a serviciilor secrete,
poliţieneşti şi a comandamentelor militare germane, precum
şi comportarea trupelor germane care erau transportate cu trenurile
militare speciale pe teritoriul românesc. În acelaşi timp, era
urmărită starea de spirit a militarilor români care
călătoreau perioade de timp îndelungat cu trenurile, a funcţionarilor
care lucrau la căile ferate şi deserveau uzinele de armament,
depozitele de arme, muniţii, combustibili, echipament, alimente, dar
şi comandamentele militare. În special, era monitorizată zona
petrolieră a Văii Prahovei, unde în apropierea gărilor se
aflau mari depozite de combustibili lichizi sau se încărcau cu
benzină vagoanele-cisternă.
Serviciul Special Secret al C.F.R. era organizat pe
agenturi şi rezidenţe. El avea în compunerea sa patru agenturi:
Vest – Timişoara, care cuprindea
Aradul (depou, ateliere, triaj), Timişoara (depou, ateliere, triaj),
Simeria (depou, ateliere, triaj) şi Turnu Severin (depou, ateliere); Nord – Cernăuţi; Est – Iaşi, în compunerea
căruia intrau Iaşi (depou, ateliere, triaj), Chişinău
(depou, triaj), Tiraspol (depozit), Cetatea Albă (depozit), Paşcani
(depou, ateliere), Bălţi (depou, ateliere); Sud – Bucureşti, care cuprindea Craiova (depou, triaj),
Braşov (ateliere, triaj), Bucureşti (depou, ateliere, triaj),
Ploieşti (depou, ateliere, triaj), Buzău (depou, triaj),
Mărăşeşti (depou, triaj), Tecuci (depou), Galaţi (depou,
ateliere, triaj) şi Palas (ateliere, triaj).
Serviciul Special Secret al C.F.R. îşi avea
propria reţea informativă, care se baza pe colaboratori secreţi,
iar şefii de unităţi ale C.F.R., în virtutea
atribuţiilor de serviciu, le comunicau informaţiile de natură
secretă ce-i interesau şi le dădeau concursul în prinderea
şi arestarea unor infractori urmăriţi de organele
poliţieneşti, a spionilor, teroriştilor şi
diversioniştilor, precum şi a dezertorilor din armată.
Colaboratorii secreţi puteau fi agenţi volanţi pe trenuri, triaje şi şantiere
C.F.R. ori agenţi- rezidenţi
în ateliere, depouri şi magazii.
Datorită activităţilor
Legiunii de jandarmi C.F.R. şi a Serviciului Special Secret al C.F.R.,
în toată perioada războiului împotriva Uniunii Sovietice,
pe căile ferate româneşti nu s-au înregistrat incidente
grave, soldate cu pierderi materiale şi umane însemnate.[1]
[1]. V. Bobocescu, Momente din istoria Ministerului de Interne.