SERVICIUL CURIERILOR DIPLOMATICI organizat de Ministerul Afacerilor
Externe al României şi asigurat de M.St.Major al Armatei
române, avea misiunea de bază de a transporta
corespondenţa diplomatică, precum şi de a culege informaţii
externe (în timpul misiunii de bază) şi a asigura legătura
cu serviciile informative externe româneşti.Misiunea principală
de curier diplomatic, potrivit instrucţiunilor privind organizarea
şi activitatea Serviciului de curieri diplomatici, emise la 31 mai 1942 de
Biroul Legături Externe din Secţia a II-a a M.St.Major al Armatei
române consta în a asigura periodic legătura
între M.A.E. şi legaţiile (consulatele) din
străinătate, prin transportarea valizei
diplomatice cu corespondenţa secretă de stat. Serviciul de
curieri diplomatici era organizat
(material) de M.A.E. şi asigurat de M.St.Major al Armatei, prin numirea de
ofiţeri care să îndeplinească acest serviciu.
M.A.E. stabilea itinerarele
şi numărul acestora pentru curieri, făcea valizele şi pachetele
diplomatice, se ocupa de formalităţile pentru
eliberarea paşapoartelor diplomatice, obţinea vizele de tranzit, suporta toate cheltuielile pentru
transport, indemnitatea de străinătate a curierilor şi a
însoţitorilor, precum şi orice alte cheltuieli care decurgeau
din funcţionarea acestui serviciu, procura biletele de cale ferată,
pentru ţară şi străinătate, etc. Tot M.A.E. era acel
care suporta cheltuielile pentru indemnitatea
pentru haine civile cuvenită ofiţerilor curieri.
M.St.Major, Secţia a II-a îi desemna pe
ofiţerii care, însoţiţi de câte un agent al S.S.I.,
urmau să îndeplinească funcţia de curieri. În
fiecare cursă trebuia să plece ofiţer şi un agent,
şeful echipei fiind ofiţerul. De regulă, ofiţerii curieri
rămân aceiaşi, odată ce au fost desemnaţi de
M.St.Major. Însă, M.St.Major atunci când socotea necesar,
putea schimba ofiţerii-curieri cu alţii, care fie prin pregătirea
lor specială, fie prin posturile care le ocupă, puteau fi mai utili
pentru anumite misiuni informative.
Biroul Legături Externe din Secţia a II-a a M.St.Major trebuia
să ţină legătura cu S.S.I. pentru desemnarea
însoţitorilor. Cu o zi înaintea plecării în
cursă, ofiţerii-curieri şi însoţitorii lor urmau
să fie întruniţi la Biroul Legături Externe pentru ca
şeful Biroului să-i prezinte între ei, să le dea să
citească instrucţiunile cu privire la organizarea şi activitatea
Serviciului de curieri diplomatici, să le atragă regulat atenţia asupra îndatoririlor ce au şi
pentru a le da eventual alte instrucţiuni cuvenite de la caz la caz.
După prezentarea la M.St.Major, în
aceiaşi zi, atât curierii, cât şi însoţitorii
lor urmau să se prezinte la M.A.E., unde trebuia să-şi ridice
paşapoartele, biletele de cale ferată, şi drepturile băneşti
pentru străinătate.
În ziua plecării în cursă,
ofiţerul-curier şi însoţitorul său trebuiau să
se prezinte din nou la M.A.E. de unde să ia curierul (valizele
diplomatice), pe care urmau s-o ducă în străinătate.
La luarea în primire a valizelor şi pachetelor diplomatice, curierii
trebuiau să numere atent coletele şi să le verifice starea lor
(sigiliile de ceară să fie intacte, sforile şi hârtia
nerupte, etc.). Din momentul luării în primire a curierului (valizele diplomatice) de la M.A.E. şi până la
predarea lui legaţiilor române din străinătate, şi
invers, întreaga responsabilitate
a păstrării şi asigurării lui îi revenea
ofiţerului-curier şi agentului însoţitor. Însă,
deoarece ofiţerul era şeful echipei, lui îi revenea în
primul rând această responsabilitate. După primire,
ambii plecau direct la gară, de unde îşi începeau misiunea.
Această călătorie era un
serviciu ordonat şi de imensă responsabilitate, asupra
importanţei căruia niciodată nu vom putea insista
îndeajuns.
Perioada deplasării cu trenul era considerată
cea mai critică pentru asigurarea valizelor
diplomatice, de aceea vigilenţa în tren trebuia sporită.
În general, pe parcursul misiunii, era necesară o perfectă
conştiinciozitate, o vigilenţă permanentă şi
multă energie, dublate de tact, ceea ce trebuia să ducă la o
bună îndeplinire a misiunii de Curieri Diplomatici. Concomitent, se
atrăgea atenţia că, O simplă scăpare din vedere, cea
mai mică neglijenţă, se pot adesea solda prin consecinţe
din cele mai tragice. De aceea, trebuiau luate în vedere următoarele
instrucţiuni:
- pe tot timpul călătoriei, cel puţin
unul dintre curieri, va rămâne în permanenţă
în compartimentul în care sunt valizele diplomatice;
niciodată şi sub nici un motiv compartimentul nu va fi
părăsit de ambii curieri;
- pe timpul nopţii, dacă se călătoreşte în
vagon de dormit, uşile compartimentului vor fi încuiate pe
dinăuntru şi pusă siguranţa, curierii putându-se
apoi culca. Nu se va lăsa însă geamul deschis pe timpul
cât ei dorm;
- dacă unul din curieri este nevoit să părăsească
compartimentul pe timpul nopţii, nu o va face fără să
deştepte pe colegul său;
- dacă se călătoreşte cu vagon de clasă, în
mod strict obligatoriu, curierii se vor odihni pe rând, unul din ei fiind
în permanenţă de veghe;
- se recomandă ca valizele diplomatice să fie puse în
compartiment la un singur loc, fără a fi amestecate cu
celelalte bagaje; astfel se va putea face controlul şi
numărătoarea lor cu uşurinţă şi în orice
moment;
- este strict interzisă invitarea persoanelor străine în
compartimentul curierilor, fie chiar prietenii din ţară;
- la trecerile pe la punctele de frontieră
(vămi): în mod obligatoriu ambii curieri vor
veghea la terminarea completă a formalităţilor de vămuire.
Aceste împrejurări sunt cele mai propice pentru cei care vor să
fure acea valiză diplomatică.De asemenea, pe timpul acestor
operaţiuni, în mod obligatoriu ambii curieri vor sta în
compartimentul lor, cu ochii aţintiţi asupra locului unde sunt
plasate valizele diplomatice, iar geamurile vor fi încuiate.
- Chiar dacă vreun membru al autorităţilor de frontieră
i-ar invita - sub un motiv sau altul - să părăsească (ambii
sau numai unul) compartimentul, nu o vor face.
Nu va fi îngăduit sub nici un motiv
autorităţilor de frontieră să se atingă de valizele
diplomatice. Dimpotrivă, dacă acestea ar cere să controleze
bagajele personale, curierii se vor impune cum este normal să o
facă fără a face caz de calitatea lor diplomatică, întrucât ea nu îi
scuteşte de asemenea obligaţiuni.
- La coborârile din tren, în gări
şi pe timpul transportului cu automobilul sau trăsura:
O deosebită atenţie se va avea la
coborârile din tren şi transportul bagajelor dintr-un tren în
altul, sau din tren în trăsură (automobil).
Se recomandă ca în asemenea
împrejurări, unul din curieri să se dea jos pe peron pentru a
primi valizele, iar celălalt să rămână în
compartiment până în momentul remiterii ultimei valize.
Aglomeraţiile şi busculadele sunt, de asemenea,
momente propice subtilizării valizelor; se recomandă deci
multă vigilenţă.
Pe timpul transportării valizelor în
gări, se recomandă ca unul din curieri să meargă cu
hamalii, iar celălalt la 2-3 paşi în urmă, ambii fiind cu
ochii aţintiţi asupra valizelor.
Curierii vor însoţi în mod
obligatoriu valizele chiar în gările mari din Occident
în care bagajele sunt scoase din gări prin ascensoare subterane,
tuneluri etc.
Valizele cuprinzând documentele cele mai importante vor fi purtate chiar
de curieri, fără a fi lăsate din
mână, mai ales în locurile aglomerate.
Ori de câte ori va fi cazul ca transportul
curierilor să se facă cu maşini (trăsuri), se va recurge în
mod obligatoriu la taximetre sau trăsuri de piaţă; nu este
admisibil ca din spirit de economie curierii să se transporte cu
autobuze colective. La acestea nu se va recurge decât în cazurile
în care într-adevăr nu există alt mijloc de
locomoţie (taximetre, trăsuri).
În orice caz, valizele diplomatice vor fi
introduse în interiorul mijlocului de locomoţie şi nu în
cufărul de bagaje sau în port-bagajul de pe acoperişul
vehiculului.
- Pe timpul opririlor obligate din diferite oraşe şi la ajungerea
în oraşele reşedinţe ale legaţiilor noastre:
Dacă pe timpul cursei, curierii vor fi obligaţi
să se oprească în localităţi (altele decât
reşedinţele legaţiilor noastre), se recomandă pe cât
posibil, curierilor, să locuiască la Consulatele noastre Generale.
Nici în aceste locuinţe, vigilenţa nu
este de neglijat.
Dacă în localităţile în care
se opresc, nu sunt consulate româneşti, curierii pot descinde la
hoteluri, evitând pe acelea interlope şi rău famate.
Pentru timpul locuirii hotelurilor se fac aceleaşi
recomandări de prudenţă şi vigilenţă ca şi
pe timpul transportului cu trenul.
Ajunşi în oraşele
reşedinţă ale legaţiilor noastre, curierii se vor duce
direct la legaţie, fără a descinde în prealabil la hotel.
Aici vor preda imediat valizele,
îndeplinind formalităţile de rigoare şi luând
semnăturile de predarea lor.
Curierii diplomatici puteau fi supuşi controalelor
inopinate, care puteau fi ordonate numai de Preşedintele Consiliului de
Miniştri. În acest scop, era delegat un funcţionar superior de la Preşedinţia Consiliului
de Miniştri, care era autorizat să controleze legalitatea
conţinutului valizelor şi pachetelor diplomatice predate curierilor.
Controlul trebuia să se limiteze la constatarea că plicurile
conţin sau nu bani ori documente incompatibile cu o valiză
diplomatică, iar citirea corespondenţei era categoric interzisă.
Faptul că s-a ordonat un control al curierilor nu însemna deloc
că ofiţerii curieri şi însoţitorii lor sunt
învinovăţiţi de vreo incorectitudine; aceasta cu
atât mai mult cu cât s-a arătat că nu ei sunt aceia care
poartă responsabilitatea conţinutului valizelor şi pachetelor
diplomatice.
În calitatea de agenţi-informatori, curierii
diplomatici trebuiau să se călăuzească de principiile
că, orice român care merge în străinătate are datoria
morală de a contribui informativ pentru ţara sa şi orice
român trimis într-o misiune oficială în
străinătate, va primi în plus, o misiune informativă
precisă.
Aşa dar, curierii diplomatici ofiţerul de la M.St.Major,
Secţia a II-a şi
agentul S.S.I. urmau să contribuie şi în domeniul
informativ. În acest sens, M.St.Major, Secţia a II-a,
înainte de plecarea ofiţerilor în deplasare, urma să le
stabilească din timp misiunile informative, date prin Biroul
Legături Externe. Acelaşi lucru trebuia să-l facă şi S.S.I.
pentru agenţii însoţitori ai ofiţerilor curieri.
Printr-o colaborare armonioasă, ofiţerul curier putea contribui pe
planul misiunii primite de agentul însoţitor şi invers.
În afara misiunilor informative speciale primite, atât ofiţerul-curier,
cât şi agentul-însoţitor erau obligaţi să
înregistreze o serie întreagă de informaţii referitoare
la ţările prin care treceau, indiferent de natura şi domeniul
referinţelor (militare, sociale, economice, politice, etc.). O
informaţie de detaliu şi care ar părea de un minim interes, se
menţiona în instrucţiunile pentru activitatea curierilor
diplomatici dacă este culeasă de un ochi perspicace şi
obiectiv, poate contribui cu un efort maxim, în anumite împrejurări.
Chestiunile de amănunt, dacă sunt bune şi la timp
înregistrate, pot verifica şi
adesea chiar elucida problemele de interes capital, a căror clarificare nu
a putut fi dezlegată nici chiar prin mijloace informative mult mai ample,
mai specializate. În mod normal, aptitudinile de a vedea, a culege" şi a informa depindeau
de capacităţile curierului, însă principiul esenţial
în această activitate era pasiunea
de a sluji Patria. Se sublinia că, în
această misiune Nu trebuie confundată
calitatea de agent informator, cu aceea de spion. Aceasta din urmă: se
străduieşte, caută, provoacă, riscă şi la nevoie,
uzează de orice mijloace nepermise. El trebuie să aibă
aptitudini deosebite şi o şcoală specială. Agentul
informator însă, evitând orice risc şi fără
să depăşească limitele permise, înregistrează
fidel, întocmai ca o peliculă fotografică, tot ceea ce
prezintă în câmpul său vizual.
Cea
de-a treia misiune a curierilor diplomatici era aceea de agenţi de
legătură cu serviciile informative externe. Ea consta în a remite sau a aduce anumite corespondenţe (documente) la
şi de la serviciile informative externe prin intermediul valizelor
diplomatice, precum şi mesaje verbale. Pentru aceasta ei urmau să primească
instrucţiuni precise de la Secţia a II-a a M.St.Major.
În întreaga lor activitate, curierilor
diplomatici li se recomanda să păstreze o perfectă discreţie şi nu trebuiau să
dea în vileag nimănui calitatea lor de curieri diplomatici ,
decât atunci când ori autorităţile române
ori străine, sau orice altă persoană, ar încerca să
nesocotească aceste prerogative (violarea valizelor, intimidarea sau
arestarea curierilor, ameninţări, etc.). Calmul şi
sângele rece, dublate de o energie aplicată în momentul
necesar, trebuie să constituie pavăza esenţială a
curierului.
În concluzie,
se menţiona în finalul instrucţiunilor pentru activitatea
curierilor diplomatici calitatea de curier
diplomatic antrenează o infinitate de obligaţii şi poate
prilejui o gamă nesfârşită de situaţii grele şi
delicate, care nu pot fi niciodată redate în scris în
întregimea lor.[1]
[1]. Cr. Troncotă, Glorie şi
tragedii. Momente din istoria Serviciilor de informaţii
şi contrainformaţii române pe Frontul de Est (1941-1944). Ed. Nemira, /Bucureşti/, 2003, pp.
269-277.