Serviciul
de informaţii al Jandarmeirie române – serviciu al Jandarmeriei române
specializat în culegerea informaţiilor din mediul rural.
În contextul activităţii extremelor
politice şi a încercării regelui Carol al II-lea de a-şi
impune treptat propriul regim autoritar, necesitatea
înfiinţării unui serviciu specializat în culegerea
informaţiilor din mediul rural apărea cu atât mai
imperioasă, cu cât după Marea Unire din 1918, misiunile
Jandarmeriei s-au multiplicat cantitativ şi calitativ. Tot mai des se
afirma că, în acţiunea de păstrare a ordinii şi
siguranţei statului şi cetăţenilor, jandarmul nu poate
să-şi îndeplinească cu succes misiunile încredinţate,
fără sprijinul informativ primit din partea persoanelor oficiale din
localităţile rurale, unde îşi executa serviciul: primarul,
notarul, secretarul primăriei, medicul, preotul,
învăţătorii, agenţii sanitari şi silvici,
guarzii comunali, etc.
În septembrie 1924, au avut loc evenimentele
sângeroase de la Nikolaevka şi „răscoala” de la Tatar-Bunar.
În aceste confruntări sângeroase, au fost ucişi şi
reprezentanţi ai autorităţii de stat, printre care şi
jandarmi. Aceste evenimente provocate, au reprezentat exemplul dureros care a
impus introducerea în instruirea jandarmilor a Cursului de informaţii al căpitanilor aspiranţi la gradul
de maior şi examenul pentru gradul de maior. În
anul 1926, prin ordinele Comandamentului Corpului de Jandarmi, au fost
înfiinţate cursuri de informaţii şi contrainformaţii,
care urmau să se ţină la sediul regimentelor şi al
Şcolii Speciale de Jandarmi Oradea Mare. Comandantul acestei şcoli,
apreciind marea importanţă a cursului, a înfiinţat o
catedră specială, pe care a încredinţat-o ofiţerilor
superiori. Bibliografia cursului era reprezentată de lucrările
maiorului V. Barbu (Noţiuni asupra serviciului de informaţii),
maiorului N. Robănescu (Cursul de agenţi de informaţii
şi contrainformaţii, broşură din 1925, referitoare la
culegerea informaţiilor, descoperirea infractorilor şi prevenirea
infracţiunilor), colonelului Miron Şerb (Instrucţiuni pentru
cursurile de «Informaţiuni şi contra informaţiuni»), precum
şi o broşură semnată de un colectiv format din colonelul
Miron Şerb (ajuns general), lt.-colonelul M. Ion (prefectul Poliţiei
Cluj), maiorul Gh. Belloiu şi maiorul Al. Constantinescu (Poliţia
de siguranţă – Serviciul de informaţii şi
contrainformaţii, tipărită în 1928, referitoare la
culegerea informaţiilor, organizarea supravegherii, agenţii
informatori, spionaj şi descoperirea acţiunilor subversive, cu
exemple).
Conform cursului, serviciul de informaţii era
reprezentat de activitatea de culegere şi verificare a informaţiilor,
iar serviciul de contrainformaţii consta în luarea măsurilor de
contrapropagandă pentru împiedicarea plănuirii sau executării
acţiunilor subversive de orice categorie în legătură cu
ordinea şi siguranţa statului, activitatea agenţilor jandarmi de
a induce în eroare pe inamicii ordinii şi siguranţei statului
(interne şi externe), precum şi descoperirea, urmărirea şi
prinderea infractorilor. Programa analitică cuprindea şi noţiuni
de bază, privitoare la: „Spionaj. Spioni. Modul cum se împart
şi modul cum lucrează ei de îndată ce pătrund pe
teritoriul României; Organizaţiile de spionaj ale ţărilor
vecine; Propaganda subversivă; Bolşevism; Criptografie;
Contrainformaţii; Secte şi propagandă religioasă; Cum
trebuia organizat serviciul de informaţii la un post, Secţiune
şi Legiune; Alegerea informatorilor şi contrainformatorilor”. Programa
pentru şefii de secţii era similară cu cea a ofiţerilor,
însă li se prezenta materialul mai detaliat.[1]
Legislaţia prin care s-a înfiinţat
Serviciul de Informaţii al Jandarmeriei, a urmat modelul francez privind
scopul (misiunile) Jandarmeriei, ca argument fiind citat lt.-colonelul
Beringuier: „Acţiunea preventivă se manifestă sub forma unei
supravegheri neîntrerupte, caracterizată prin desele patrulări,
având ca obiect principal de a prepara succesul unei eventuale
acţiuni represive”.
Încă de la înfiinţarea ei,
Jandarmeria a avut un caracter contrainformativ, care a fost completat prin
art. 31 din Legea nr. 912 din 23
martie 1929: „Adunarea informaţiilor referitoare la ordinea şi
siguranţa statului şi raportarea lor organelor în drept”.
Astfel, s-a înfiinţat sectorul de jandarmi, compus din
două-trei secţii, având un scop triplu: ofiţerii de la
Legiuni erau dislocaţi în sate, se înfiinţa un nou organ
de control, precum şi Serviciul de informaţii şi
contrainformaţii, „capabil a înţelege/interpreta şi
exploata o informaţie”.
Anterior, în 1927, M.St.Major al Armatei
române a elaborat noi instrucţiuni cu caracter provizoriu, privind
activitatea de informaţii. Apoi, în 1930, s-a votat Legea contraspionajului şi
trădării în timp de pace, care completa Legea contraspionajului în timp de
pace (din 1913) şi regulamentul ei de aplicare.
Această legislaţie, publicată, a fost
completată cu ordinele secrete emise de Inspectoratul General al
Jandarmeriei (I.G.J.) şi unităţile din subordine: ordine
circulare generale, ordine generale de informaţii (anuale), ordine de căutare,
instrucţiuni, etc.
Serviciul a fost fondat, probabil, în 1931,
după numirea la comanda I.G.J. a generalului Constantin Dumitrescu, fost
comandant al Cercului de Recrutare Constanţa şi şef de Stat
Major al I.G.J. În anii 1935-1936, s-au înfiinţat Sectoarele
de Poliţie Informativă de la reşedinţa Inspectoratelor
Regionale de Poliţie.
Deci, începuturile funcţionării
Serviciului de informaţii au fost puse pe timpul generalului C.
Dumitrescu, înlocuit la 15 februarie 1934, de generalul Barbu
Pârâianu. După cum afirma generalul Gellu Popescu, comisar
regal special, generalul Dumitrescu „îşi conduce Serviciul pe baza
informatorilor, pe un sistem centralizat şi prin teroarea
ofiţerilor”.[2]
Începută la sediul I.G.J., activitatea
Serviciului de informaţii s-a extins, treptat, la scara întregii
Românii. Anterior, în 1929, în subordinea Statului Major al
I.G.J. funcţiona Secţia a II-a Informaţii, condusă de
maiorul Al. Marinescu.
La atelierele I.G.J. erau cusute costume civile,
destinate Serviciului secret al Jandarmeriei, ceea înseamnă că
Jandarmeria, ca şi Siguranţa Generală a Statului,
în activitatea sa, s-a folosit de informatori acoperiţi.
La 30 octombrie 1929, s-a reorganizat Statul Major al
I.G.J., înfiinţându-se Biroul 1 Poliţie Judiciară
şi Informaţii în cadrul Secţiei I Poliţie. Altă
reorganizare a avut loc în februarie 1937, prima după
înfiinţarea structurilor teritoriale (Sectoare de Poliţie
Informativă). Astfel, de la 1 ianuarie 1937, urmau să funcţioneze:
Secţia a II-a Siguranţa Statului, cu Biroul 1 Informaţii –
Frontiera sud-vest (Transilvania, Banat, Oltenia, Muntenia) şi Biroul 2
Informaţii – Frontiera de sud-est (Bucovina, Moldova, Basarabia,
Dobrogea); Sectoarele Informative şi Legiunea Motorizată. De
asemenea, atribuţii de comandă în domeniul informativ aveau
şi Biroul 2 Operativ din Secţia I Tehnică, în timp ce
întreaga activitate informativă era coordonată de şeful
Serviciului Jandarmerie şi ajutorul acestuia.
Până la înfiinţarea structurilor
specializate – Sectoarele de Poliţie Informativă – activitatea
contrainformativă era mai puţin eficientă. Completarea
propriilor informaţii se făcea cu cele primite de la
autorităţile colaterale: prefecturi, primării, parchet,
poliţie, garnizoane, grăniceri, cercurile de recrutare, etc. La
acestea, se adăugau şi informaţiile furnizate de Serviciul de
Informaţii al Legiunii de Jandarmi C.F.R. şi Serviciul Special Secret al
C.F.R.
Sectoarele de Poliţie Informativă au fost
înfiinţate în cursul anilor 1935-1936, fiind următoarele:
a.
Sectorul de Poliţie
Informativă Oradea a fost înfiinţat
la 1 noiembrie 1935 şi era condus de lt.-colonelul I. Dospineanu; raza de
acţiune cuprindea judeţele Bihor, Sălaj, Satu Mare,
Maramureş, Năsăud şi Someş;
b.
Sectorul de Poliţie
Informativă Arad a fost înfiinţat
la 1 noiembrie 1935 şi era condus de maiorul Stoichiţoiu; raza de
acţiune cuprindea judeţele Arad, Timiş, Caraş, Hunedoara
şi Severin;
c.
Sectorul de Poliţie
Informativă Cluj a fost înfiinţat
la 1 noiembrie 1935 şi era condus de lt.-colonelul S. Codarcea; raza de
acţiune cuprindea judeţele Cluj, Turda, Alba, Mureş,
Târnava Mică şi Târnava Mare;
d.
Sectorul de Poliţie
Informativă Ploieşti a fost înfiinţat
la 1 noiembrie 1935 şi era condus de lt.-colonelul Constantin Tobescu;
raza de acţiune cuprindea judeţele Prahova, Dâmboviţa,
Muscel şi Buzău;
e.
Sectorul de Poliţie
Informativă Dobrogea a fost înfiinţat
la 1 noiembrie 1935 şi era condus de lt.-colonelul M.
Mânecuţă; raza de acţiune cuprindea judeţele Tulcea,
Constanţa, Caliacra şi Durostor;
f.
Sectorul de Poliţie
Informativă Chişinău a fost
înfiinţat la 1 aprilie 1935 şi era condus de lt.-colonelul T.
Meculescu; raza de acţiune cuprindea judeţele Lăpuşna,
Tighina, Cetatea Albă, Ismail şi Cahul;
g.
Sectorul de Poliţie
Informativă Bălţi a fost
înfiinţat la 1 aprilie 1935 şi era condus de lt.-colonelul Al.
Manoil; raza de acţiune cuprindea restul judeţelor Basarabiei –
Bălţi, Orhei, Soroca;
h.
Sectorul de Poliţie
Informativă Cernăuţi a fost
înfiinţat la 1 noiembrie 1935 şi era condus de lt.-colonelul N.
Cândea; raza de acţiune cuprindea judeţele Bucovinei şi
judeţele Dorohoi şi Hotin;
i.
Sectorul de Poliţie
Informativă Bucureşti a fost înfiinţat
la 1 aprilie 1936; raza de acţiune cuprindea judeţele Ilfov,
Vlaşca, Teleorman şi comunele suburbane;
j.
Sectorul de Poliţie
Informativă Braşov a fost înfiinţat
la 15 februarie 1936, raza de acţiune cuprindea judeţele Braşov,
Ciuc, Trei Scaune, Făgăraş şi Sibiu.
Finanţarea Serviciului de Informaţii al
Jandarmeriei se efectua din fondul informativ alocat. Pentru justificarea
sumelor cheltuite, încă din anul 1931, s-au elaborat modele pentru
borderourile de sumele vehiculate. La 2 iulie 1935, lt.-colonelul Teodor
Meculescu, şeful Sectorului de Poliţie Informativă
Chişinău, cerea ca Serviciul Intendenţei sau Casieria I.G.J.
să-i trimită 19.500 de lei necesari la plata agenţilor
acoperiţi rezidenţi pentru misiunile executate în iunie şi
iulie, misiile de inspecţie pe mai şi iunie, furniturile de
cancelarie şi avansurile pentru deplasările agenţilor. Mai
târziu, în şedinţa şefilor Serviciilor de
Poliţie şi Comandament, desfăşurată la sediul I.G.J.,
în mod special, s-a discutat problema plăţii agenţilor,
afirmându-se că, „exista înainte un fond special, dar acum
suma e prevăzută în buget şi ca atare ea se justifică
conform legii contabilităţii publice”.[3]
Tot atunci s-a propus ca, pentru evitarea stânjenirii
activităţii, „în cazuri speciale, să se dea chiar din
buzunar” banii necesari, urmând a fi decontaţi.
Relaţii speciale a stabilit I.G.J. cu Direcţia
Generală C.F.R. în privinţa transportului personalului şi
a materialelor, cât şi pentru colaborarea informativă din
gări. Probleme deosebite a ridicat procurarea de haine civile pentru
agenţii rezidenţi, îndeosebi a hainelor de iarnă. Pentru
mărirea eficienţei culegerii de informaţii, în 1935,
lt.-colonelul T. Meculescu cerea Depozitului General dotarea cu motociclete.
Cererea a fost repede onorată, distribuirea încheindu-se la 2
noiembrie 1935. În ansamblul lor, finanţarea şi logistica au
depins exclusiv de disponibilităţile bugetare.
Activitatea informativă şi contrainformativă
a fost organizată pe baza unor ordine şi instrucţiuni, scrise
şi verbale. Primele Instrucţiuni asupra Sectoarelor Informative
au intrat în vigoare la 2 noiembrie 1935. A fost întocmită
şi o hartă a României, pe care au fost înscrişi
ofiţerii-informatori şi agenţii fiecărui Sector Informativ.
Cel mai important şi amplu text scris a fost Broşura
5 J, intitulată Instrucţiuni provizorii asupra
organizării şi practica serviciului de informaţii pe teritoriul
rural. Pierderea acesteia se sancţiona disciplinar, intrând
şi sub incidenţa legii penale (pentru trădare), ca în
cazul celor care plecau din Jandarmerie fără să predea
broşurile şi alte lucrări cu caracter secret. Despre „calitatea”
celor care aveau acces la aceste documente cu caracter secret, putem trage anumite
concluzii din cazurile deosebite înregistrate documentar. Iată un
singur exemplu: la 5 august 1938, Legiunea de jandarmi Tecuci raporta că
soţia jandarmului plutonier şef de post în comuna
Godineşti, i-a vândut unui comerciant broşurile 5, 8 (Curente
subversive) şi 9 J, toate secrete, altele nesecrete şi Revista
Jandarmeriei, care n-au mai fost recuperate.
Toate aceste instrucţiuni au fost elaborate la
începutul anilor 30 de către mai multe colective de autori, din care
au făcut parte şi lt.-colonelul V. Zorzor, maiorii Modest Isopescu,
Al. Băleanu, Birţ şi Moga, precum şi căpitanii Ispas
şi Dinulescu. Unii au fost recompensaţi financiar pentru munca
depusă, primind bani conform dreptului de autor, alţii nu.
Între aceştia, şi maiorul Isopescu, care, într-un Memoriu
din toamna anului 1934, afirma că generalul Dumitrescu dăduse o
rezoluţie prin care stabilea că jumătate din suma realizată
prin vânzarea broşurilor revenea autorilor, iar cealaltă
jumătate urma să fie alocată pentru plata tiparului, restul
rămas vărsându-se la fondul informaţii.
Altă broşură secretă nr. 515,
întitulată Instrucţiuni privitoare la serviciul de
informaţii cuprinzând curente sociale şi secte religioase
dăunătoare siguranţei statului, aflată în posesia
tuturor formaţiunilor de jandarmi, a fost retrasă printr-un ordin
circular secret din 27 februarie 1936 şi distrusă, deoarece
cunoştinţele pe care le cuprindea erau mai bine tratate în
broşurile 5 şi 8 J (ultima, tipărită,
în toamna anului 1933).
Colaborarea informativă dintre Serviciul
Jandarmeriei şi M.St.Major al Armatei române s-a concretizat prin
livrarea de informaţii Secţiei a II-a şi
elaborarea Broşurilor nr. 022, Informaţii generale asupra
Bulgariei,[4]
respectiv Informaţii generale asupra Ungariei, care cuprindeau
schiţe şi anexe.
O caracteristică importantă a
funcţionării Sectoarelor Informative a fost reprezentată de
permanenta reorganizare. Spre exemplu, la 14 mai 1935, şeful Serviciului
Jandarmeriei, lt.-colonelul Anibal Panaitescu, a convocat pe toţi
comandanţii Sectoarelor pentru a se discuta în detaliu modul de
aplicare al Ordonanţei numărul 273/1935, Strict secret, privind
funcţionarea serviciului de şef de Sector de Poliţie
Informativă şi Instrucţiunile privind
înfiinţarea acestor sectoare.
Cele mai însemnate propuneri organizatorice trimise
din teritoriu au fost cele din partea lt.-colonelului T. Meculescu. La 12
ianuarie 1936, printr-un raport, acelaşi ofiţer cerea Serviciului
Jandarmeriei să schimbe titulatura de „Sectoare Informative”, cel puţin
în corespondenţa trimisă prin poştă, din cauza
pericolului interceptării acesteia de către funcţionarii
minoritari, plătiţi în acest scop de cei interesaţi.
Propunea adoptarea denumirii de „subinspectorat de jandarmi sau alta ce
veţi crede dumneavoastră, numai în forma şi pentru
îndrumarea corespondenţei”. Acceptarea s-a făcut cu
rezoluţia: „S-a prevăzut în noile instrucţiuni”, fiind
reflectate în Instrucţiuni pentru funcţionarea din punct de
vedere poliţienesc şi de colaborare a Sectoarelor Informative.
Ulterior, în mai 1936, acestea au fost completate cu Instrucţiunile
pentru funcţionarea din punct de vedere administrativ a Sectoarelor
Informative de Jandarmi, prin care s-au stabilit detalii privind
activitatea ofiţerilor, deplasările şi cazarea personalului,
bugetul, etc.
Unii considerau că, Serviciul Jandarmeriei prin
acţiunile sale secrete, transformă Jandarmeria într-o CEKA (prima denumire a poliţiei
politice sovietice). Aceiaşi părere a avut-o şi maiorul Al.
Băleanu, cât s-a aflat în calitatea de profesor la Şcoala
de jandarmi de la Oradea şi redactor al Revistei Jandarmeriei. Însă, când a fost mutat la
I.G.J., în funcţia de şef al Serviciului Jandarmeriei,
având tocmai atribuţii de urmărire şi supraveghere a
organizaţiilor politico-sociale, şi-a schimbat părerea, aşa
după cum afirma că, la Oradea nu ştia că „teritoriul
ţării este infectat de peste 25 organizaţii politice şi tot
atâtea secte religioase”. El mai spunea că, Jandarmeria nu
urmărea manifestările politice legale, „dar trebuie să
supravegheze de rătăciri şi de cei ce frizează legile. Prin
aceasta, însă, nu se face acţiune de Ceka, ci de poliţie
pentru siguranţa de stat, îndeplinind prevederile articolului 1 din
Legea Jandarmeriei”. De asemenea, mai susţinea că ofiţerii,
chiar şi cei mai mari în grad decât el, îl interpelau cu
apelativul de şef al CEKA din Jandarmeriei. Totodată, agenţii
acoperiţi şi şefii de Sectoare Informative erau consideraţi
spioni, turnători, etc. Li se imputa spionarea ofiţerilor şi a
formaţiunilor din subordinea I.G.J., precum şi denaturarea
caracterului ostăşesc al Jandarmeriei. Principalul contraargument pe
care-l aducea în discuţie maiorul Băleanu se referea la
prevederile art. 31 din Legea
Jandarmeriei şi art. 3 din Legea
Poliţiei Generale, care reprezentau baza juridică a
funcţionării Serviciului de Informaţii al Jandarmeriei. De
asemenea, nega acţiunea de spionare a ofiţerilor, afirmând
că n-are cunoştinţă despre astfel de misiuni ale
agenţilor, „lucru care nu ar putea să supere pe cei cinstiţi
şi demni”,[5] mai ales
că au existat „cazuri nenorocite, furnizate din rândul
ofiţerilor (ceata Precup, cazul de spionaj locotenent
Antonescu, cazul criminalului d. Petrescu, un caz de sentiment iredentist din
partea unor ofiţeri de jandarmi, alt caz de legătură cu membrii
marcanţi comunişti de către ofiţerii de jandarmi, etc.)”.
Cele mai active Sectoare Informative au fost cele din
Basarabia şi din Transilvania, urmare a prezenţei unor importante
minorităţi etnice şi a vecinătăţii statelor
revizioniste – Ungaria şi Uniunea Sovietică.
Adevărul este că, activitatea informativă
n-a răspuns întotdeauna aşteptărilor, prilejuind numeroase
critici. Astfel, într-o Dare de samă din 1935, lt.-colonelul
T. Meculescu aprecia că, activitatea informativă a Legiunilor Tighina
şi Cetatea Albă era nesatisfăcătoare, chiar dacă el
dăduse îndrumările poliţieneşti necesare şefilor
de secţie şi comandanţilor de sectoare (concentraţi pentru
solde) pentru organizarea şi funcţionarea aparatului lor informativ
independent de al posturilor din subordine: „Planul de activitate
informativă s-a transformat într-un istoric informativ în care
se înserează informaţiile şi ordinele fără a se
trage o concluzie, fără a se lua hotărâri şi
fără a se trece rezultatele obţinute în rubrica
respectivă. (...) Se constată, în special, absenţa totală
de la o acţiune informativă a comandantului de sector şi a
şefilor de secţii care nu au un studiu al organizării şi
funcţionării aparatului informativ şi nici nu au o acţiune
personală informativă. Nu ştiu decât atât cât
îi informează şefii de post”.
Rezultatul acestor aprecieri negative s-a concretizat
într-un Referat-Memoriu al Serviciului Jandarmeriei către
Ministerul de Interne, prin care i se raporta înfiinţarea
Sectoarelor Informative de la Bălţi (pentru partea de nord a
Basarabiei) şi la Chişinău (pentru partea de sud), şi se
cerea aprobarea pentru înfiinţarea a încă două, la
Soroca şi la Cetatea Albă. Cererea n-a fost acceptată, anterior
fiind respinsă şi propunerea înaintată cu un referat din
17 octombrie 1934, prin care se cerea ca, după reluarea legăturilor
diplomatice cu U.R.S.S., pe lângă aparatul informativ al
formaţiunilor teritoriale ale Inspectoratului Regional de Jandarmi
Chişinău să înfiinţeze o Legiune Mobilă de
Informaţii.[6]
Aprecieri negative la adresa activităţii informative a Legiunilor au
fost consemnate şi într-un alt raport, din 9 septembrie 1935, al
ofiţerului Meculescu, care se încheia cu următoarea cerere:
„Vă rugăm să binevoiţi a lua măsurile ce veţi
crede contra Legiunilor care nu execută ordinele şi nu se
conformă broşurilor în vigoare, în speţă
broşurii 5J”.
Altă zonă unde culegerea de informaţii a
lăsat mult de dorit a fost Cadrilaterul (judeţele Durostor şi
Caliacra din sudul Dobrogei), motiv pentru care autorităţile
române n-au putut stopa atacurile teroriştilor bulgari,
constituiţi în „bande de comitagii”. Majoritatea acestora erau
formate din minoritari bulgari, fugiţi peste graniţă,
îndeosebi cu ocazia primirii ordinelor de mobilizare sau recrutare
în Armata română, unii chiar dezertori cu armamentul din
dotare. Atacurile acestora erau bine organizate de autorităţile
bulgare, fiind finanţate direct de guvernul de la Sofia, inclusiv prin
intermediul reprezentanţei diplomatice proprii din Bucureşti.
Cu toate aceste aprecieri negative, nici succesele nu au
lipsit, dovadă fiind rezultatele muncii informative reflectate în
numeroase buletine informative, dări de seamă informative, buletine
de evenimente, rapoarte telefonice, sinteze, etc.[7]