KOMINTERN –
(de la aglutinarea cuvintelor din limba rusă Коммунистический Интернационал –
Internaţionala Comunistă), organizaţie
mondială comunistă înfiinţată la Moscova în
martie 1919.
Primul conducător al Statului sovietic, Vl. Lenin, a
considerat necesar să creeze o organizaţie internaţională
comunistă care să conducă partidele comuniste şi
muncitoreşti din lume, iar acestea la rândul lor, urmau să
promoveze necondiţionat politica tânărului stat sovietic.
Cunoscutul istoric rus Dmitrii Volkogonov relata despre modul în care a
luat naştere Komintern-ul următoarele: „La ordinul lui Lenin, Cicerin
a făcut invitaţii pentru comuniştii din Asia şi Europa la o
Conferinţă la Moscova (1919). Invitaţiile la Congres nu prea au
fost onorate, numai câţiva prizonieri de război
rămaşi în Rusia şi alţi câţiva
străini, printre care şi Hugo Eberlein, reprezentant al Partidului
Comunist din Germania, au participat la lucrările Conferinţei.
Manifestarea a durat aproape o săptămână, reunind un grup
mic, abia dacă trecea de treizeci de persoane. În final s-a decis ca
această conferinţă să înfiinţeze cea de-a treia
Internaţională Comunistă, cunoscută de atunci sub numele de
Komintern. Şaptesprezece delegaţi, majoritatea aleşi la
întâmplare şi total necunoscuţi, au semnat manifestul,
iar Lenin le-a precizat care le era sarcina: să lupte pentru instaurarea
dictaturii mondiale a proletariatului”.[1]
Partide comuniste în acel moment, nici nu existau
în multe ţări, de aceea conducerea bolşevică de la
Moscova s-a folosit de prizonierii străini din Rusia pentru a le
înfiinţa. Au existat precedente când pe teritoriul Rusiei
sovietice au fost înfiinţate unele partide comuniste străine,
cum a fost cazul celui ungar.
Un rol important în crearea Komintern-ului l-a avut
Christian Racovski. Acesta figura printre semnatarii
invitaţiei la acest congres, iar în cadrul şedinţei de
constituire a determinat, prin discursul său şi prin moţiunea
propusă congresului (redactată împreună cu Vl. Lenin
şi L. Troţki), înfiinţarea Komintern-ului. Deşi printre
cei prezenţi existau destule rezerve faţă de propunerea
constituirii unui partid comunist mondial, iar unii se aflau absolut
întâmplător în sală, delegaţii fiind absolut
nereprezentativi, decizia de constituire a fost aprobată. Conducerea care
a rezultat în finalul congresului era formată din Vl. Lenin, L.
Troţki, Ch. Racovski, Buharin, Zinoviev, Platten.
Preşedintele executiv era Grigori Zinoviev. După congres, partidele
comuniste din diverse ţări nu erau decât secţii ale
Komintern-ului, iar acesta era o secţie a C.C. al P.C. (b) din Rusia.[2]
Liderii bolşevici din Rusia, odată cu crearea
Komintern-ului şi a secţiunilor sale de peste hotare, au urmărit
scopul de a produce o scindare la nivel organizatoric, politic şi
ideologic a mişcării social-democraţiei internaţionale.
Rolul dominant al Komintern-ului s-a manifestat la cel de-al doilea Congres,
unde au fost formulate şi impuse cele 21 de condiţii de afiliere.
Conducerea bolşevică intenţiona ca Internaţionala Comunistă
să fie o organizaţie rigidă, subordonată intereselor
Partidului Comunist bolşevic (P.C. b.) din Rusia şi guvernului
sovietic, un fel de partid mondial, un centru căruia urmau să
i se supună partidele afiliate, obligate să execute orice
indicaţii şi directive elaborate, fără a se ţine cont
de particularităţile şi diversităţile politice,
sociale, economice şi culturale ale ţării pe care o reprezentau
prin titulatură.
Lenin şi Troţki erau
obsedaţi de teoria
revoluţiei mondiale (care presupunea un război civil la
scară planetară al proletariatului împotriva burgheziei şi
capitalismului, a cărui victorie urma să ducă la proclamarea
unei Republici Mondiale Federative Sovietice Socialiste). Pentru realizarea ei s-au străduit să
pulverizeze partide muncitoreşti în diverse ţări, să
izoleze forţele de stânga extremiste, să devină
conducători unici ai unui stat major însărcinat cu organizarea
luptei pentru instaurarea dictaturii proletariatului la scară
mondială. Pentru liderii de la Kremlin visul unei Europe comuniste nu
părea irealizabil. Focarele revoluţiei ce s-au declanşat
în anul 1919, risipite prin Europa (Germania, Ţările Baltice,
Ungaria etc.), întreţinute artificial de agenţii Moscovei
şi înăbuşite în valuri de sânge, i-au convins
de justeţea scopului ce şi l-au fixat.
„Internaţionala a III-a, care se prezenta nu ca o
federaţie de partide socialiste teritoriale, ci ca un partid
internaţional, condus de un comitet cu sediul la Moscova ale cărui
drepturi şi atribuţiuni sunt nelimitate”, trebuia să realizeze
comunizarea întregii lumi.
Caracterul dominant al Komintern-ului s-a manifestat
printr-o serie de trăsături negative: impunerea unor reţete
considerate universal valabile, învinuiri brutale la adresa diferitelor
partide afiliate, metode de intimidare morală, chiar şi fizică,
ce au avut efecte negative atât pentru partidele de stânga din
diferite ţări, cât şi pentru această
organizaţie. Propaganda comunistă se orienta spre ţările
unde existau condiţii favorabile pentru a se manifesta – tensiuni sociale
sau naţionale. Regiunile din fostul Imperiu rus aveau prioritate, inclusiv
Basarabia. Ele erau incluse în planurile noilor cuceriri teritoriale,
graţie poziţiei geostrategice, importante pentru Moscova. Vl. Lenin,
adeptul şi promotorul ideii autodeterminării naţionale
până la separare, se opunea cu vehemenţă atunci când
era vorba de aplicarea acestui principiu în unele regiuni ce au
aparţinut Imperiului rus. România a fost printre primele
ţări vizate de obsesia expansionismului comunist, iar printre primele
obiective era Basarabia.[3]
Până în anul 1934, activitatea externă a ambelor
servicii de informaţii sovietice – politic (O.G.P.U., N.K.V.D.) şi
militar (Direcţia a IV-a a M.St.Major, G.R.U.) – era
coordonată de Secţia relaţiilor internaţionale a
Komintern-ului, în frunte cu Osip Aronovici Piatniţki (numele
adevărat Tarşis).[4]
Acesta se ocupa de selectarea cadrelor pentru serviciile de spionaj din
rândul lituanienilor, polonezilor, ruşilor, germanilor, evreilor
(desigur la bază stând nu principiul etnic, ci calităţile
profesionale, cunoaşterea limbilor străine), de
înfiinţarea şcolilor pentru Komintern şi spionajul
sovietic, de schimbul de cadre între Komintern şi cele două
servicii speciale, stabilea direcţiile de activitate a rezidenţelor
din străinătate, etc. Komintern-ul şi serviciile secrete sovietice
au cuprins întreaga lume.[5]
În vederea „exportului de revoluţie” şi a ajutorării
partidelor comuniste din lume în lupta lor, guvernul sovietic, prin
intermediul Komintern-ului, a cheltuit cantităţi enorme de resurse
materiale (valută, metale preţioase, opere de artă), confiscate
de la familia ţarului, de la biserică, de la nobilime, etc., în
acest sector, al „fondurilor informative”, dăinuind o totală anarhie
financiară.[6]
Conducerea Internaţionalei Comuniste a decis crearea
unor birouri speciale teritoriale pentru realizarea planurilor vizând
ţările din Balcani, care urmau să se ocupe de spionaj şi
coordonarea legăturilor cu grupurile comuniste din acele ţări.
În acest scop, au fost înfiinţate pe teritoriul Ucrainei,
centre speciale la Harkov şi Odessa: Zakordot-ul (Secţia de
coordonare a acţiunilor de peste hotare) şi Iugrevkom (Comitetul
revoluţionar din sudul Rusiei), în vederea coordonării
acţiunilor în direcţia ţărilor din Europa de sud-est.
Zakordot-ul
de la Harkov era condus de Jacques Sadoul, iar delegat din partea
Komintern-ului era Ch. Racovski. În cadrul acestor centre au fost create
secţii care coordonau acţiunile în România, Bulgaria,
Iugoslavia şi Grecia. Periodic, centrele de la Harkov şi Odessa
trimeteau în aceste ţări curieri bine instruiţi,
aprovizionaţi cu literatură şi mijloace financiare pentru
propagandă comunistă. Un punct de legătură era la Tiraspol,
condus de agentul Komintern-ului, Grigorii Starîi, alias Borisov. Birouri
care coordonau activitatea agenţilor comunişti în diverse
ţări ale Europei, au fost înfiinţate la Berlin, Viena,
Praga, Sofia, Constantinopol, etc. Majoritatea activau sub acoperirea
reprezentanţelor comerciale sovietice din acele oraşe. La Berlin era
Biroul principal, iar la Viena se afla centrul de coordonare a agenţilor
trimişi în ţările din Balcani.[7]
În România principalele focare comuniste erau la Bucureşti,
Oradea, Timişoara, Cluj, Iaşi, Chişinău, Constanţa
şi Silistra.[8]
Komintern-ul a căutat să recruteze pentru
realizarea planurilor întocmite de Moscova numeroşi comunişti
străini. Ei trebuiau să întrunească două
condiţii esenţiale: o
fidelitate absolută, slugarnică şi dorinţa de a executa orice misiune, considerată
indispensabilă pentru „eliberarea proletariatului de sub jugul
capitalismului”. Odată selectaţi în calitate de agenţi ai
Komintern-ului, ei deveneau automat şi colaboratori ai secţiei
externe a serviciilor speciale sovietice.[9]
Nu în zadar, serviciile speciale româneşti subliniau că,
„limita între acţiunea comunistă şi spionajul sovietic nu
se putea stabili cu exactitate”.[10]
La începutul existenţei sale, Komintern-ul a
avut nevoie de specialişti – maeştri ai activităţii
în ilegalitate sau, în cel mai rău caz, de tineri cu
înclinaţii în acest domeniu, apţi să organizeze
provocări, asasinate, atentate, greve, manifestaţii gălăgioase;
a avut nevoie de oameni care se pricepeau să se deghizeze, să se
grimeze, să scape de urmăritori.[11]
Ţările din Balcani s-au aflat mereu în
atenţia propagandei sovietice. P.C. (b) din Rusia şi
Internaţionala Comunistă, cu ajutorul partidelor comuniste din alte
ţări (unele deja existente, altele urmau să fie
înfiinţate), doreau să declanşeze în Balcani un
aşa-zis proces revoluţionar. Neluând parte la Conferinţa
de Pace de la Paris (1919-1920), conducerea bolşevică a Rusiei
considera noua hartă a Europei de est şi de sud-est o „creaţie a
sistemului tratatelor de pace de la Versailles”. În viziunea lor,
tratatele de pace n-au fost un factor de stabilitate nici pentru
ţările din Balcani, nici pentru ţările europene, iar
artizanii acestui sistem nu reuşiseră să lichideze
contradicţiile naţionale dintre aceste state, să atenueze
focarele noilor conflicte existente între unele ţări, dar
şi pe cele din interiorul lor. Situaţia în ţările din
Balcani în perioada postversallieză, ei o vedeau dependentă de
contradicţiile naţionale interne şi externe ce se acutizau,
catalogate drept probleme: problema macedoneană ce viza relaţiile
dintre Bulgaria, Iugoslavia şi Grecia, problema basarabeană ce viza
relaţiile româno-sovietice sau cea tracică ce viza
relaţiile dintre Bulgaria, Turcia şi Grecia etc. Şirul acestor
probleme din Balcani ei îl continuă invocând
contradicţiile sârbo-albaneze din regiunea Kosovo, precum şi
pericolul revizionismului din partea Bulgariei, ce a suferit pierderi
teritoriale în urma Primei Conflagraţiei Mondiale. România era
catalogată drept un stat creat artificial, ce deţinea Transilvania
(populată în majoritate de unguri, ruptă de la Ungaria –
ţară învinsă), Bucovina şi Dobrogea (ce includ
Bucovina de nord şi Dobrogea de sud, ocupate de Armata română),
iar în 1920, printr-un protocol special, i-au fost recunoscute drepturile
asupra Basarabiei, fără acordul conducerii sovietice. Planurile
Komintern-ului vizând ţările din Balcani, dar şi
România, au fost determinate de aceste aşa-zisele probleme.
În privinţa României planurile
kominterniste se orientau spre o subtilă lucrare din interior,
condusă cu inteligenţă şi consecvenţă, pentru a
eroda stabilitatea politică a statului naţional unitar român.
Komintern-ul a încredinţat această sarcină importantă
agenţilor ce treceau în mod fraudulos graniţele României.
Începând din toamna anului 1919, se atestă implicarea
Komintern-ului în organizarea mişcării subversive comuniste din
această regiune. Propaganda comunistă în perioada 1919-1923,
dominată de sloganul revoluţiei
mondiale şi internaţionalismului proletar, nu făcea,
iniţial, o delimitare între regiunile istorice ale României.
Scopul final urmărit de liderii bolşevici era crearea Republicii
Sovietice Federative Balcanice, compusă din România, Bulgaria,
Grecia şi Iugoslavia, iar promotorul acestei doctrine era Ch.
Racovski. Agenţii comunişti din Bulgaria au suferit un
eşec în vara lui 1923, prin tentativa de a declanşa o
insurecţie bolşevică. Acest eşec a impus schimbarea
directivelor majore ale propagandei, prin impunerea tezei despre dreptul la autodeterminare până la separare, la
cea de-a VI-a Conferinţă a Federaţiei Comuniste Balcanice.
În viziunea lor, unele ţări din zonă, cum era cazul
României, Iugoslaviei, Greciei, au anexat unele regiuni care nu le
aparţineau.
Implicarea Komintern-ului în mişcarea
subversivă comunistă din Basarabia în anii 1919-1924, este
atestată de diverse surse. După cum se menţiona într-un
document din epocă, „această mişcare
nu este basarabeană, ci una pur
rusească, condusă de elemente
venite din Rusia şi susţinută
atât moral, cât şi materialiceşte de conducătorii
ruşi ai Internaţionalei a III-a”. Alt document semnalează
că, „Legătura cu cei din Rusia se face prin trei puncte sau direct
peste Nistru, Tiraspol, Tighina, sau prin Viena, sau prin Bulgaria...”, iar
„pentru legături mai eficiente cu organizaţia din Bucureşti se
proceda în felul următor: la Odessa era punctul principal, condus de
Abram Grunştein, alias Abramov, apoi urma punctul secundar de la Tiraspol,
condus de Starîi, alias Emigrant, care avea legături şi cu
secţia teroristă de sub conducerea lui Ivan Krivorukov”.
Următorul punct era pe malul drept al Nistrului, la Chişinău,
condus de Iosef Peciniuk şi Mortko Bocacer, care deţineau
legături cu organizaţia din Bucureşti. A existat un punct de
legătură şi la Iaşi, unde se aflau agenţii
Komintern-ului Pavel Tcacenco şi Şmil Bubnovski.
Gheorghe Tătărescu, în discursul din 9
decembrie 1925, rostit în Camera Deputaţilor, a prezentat unele
planuri ale Internaţionalei Comuniste care vizau şi Basarabia. El
vorbea despre un program amănunţit elaborat la Harkov, care
hotăra o acţiune întreită: „organizarea atacurilor pe
Nistru prin bande armate care trebuiau să atace posturile noastre şi
să jefuiască populaţia, urmărind drept scop să
menţină în permanenţă armata pe Nistru, pentru ca,
din această pricină, să se îngreuneze viaţa
populaţiei pe toate tărâmurile şi să ţină
toată această populaţie mărginaşă de pe malul
Nistrului într-o stare de continuă efervescenţă şi
enervare. Organizarea de atacuri şi de atentate împotriva liniilor
căilor ferate, a posturilor de jandarmi, a perceptoarelor, a primarilor
având drept rezultat demoralizarea populaţiei şi scăderea
prestigiului autorităţilor române în ochii
populaţiei din Basarabia şi organizarea a felurite nuclee cu caracter
revoluţionar, având drept misiune recrutarea aderenţilor
şi pregătirea atentatelor”.
Aşadar, agenţi bine instruiţi erau
infiltraţi fraudulos în Basarabia pentru realizarea planurilor
şi indicaţiilor Komintern-ului. Prin diverse acţiuni subversive
ei au contribuit la menţinerea în primii ani de după Unire a
unei atmosfere tensionate în rândul populaţiei, ce a avut
şi unele repercusiuni negative asupra mentalităţii unor
indivizi, îndeosebi din rândul minorităţilor
naţionale. Propaganda comunistă a încercat să inoculeze
teze şi lozinci eronate în conştiinţa aderenţilor. Ei
trebuiau să creeze o „Coloană a V-a” cu misiunea declanşării
revoltelor în regiune, scopul final fiind anexarea Basarabiei la Rusia sovietică.[12]
Pentru o mai bună coordonare a propagandei comuniste
peste hotarele Rusiei sovietice şi în vederea expansiunii spre
sud-vest, Internaţionala Comunistă a creat şi unele
organizaţii regionale, subordonate Moscovei, printre care şi Federaţia Comunistă
Balcanică. În documentele Siguranţei Generale a
Statului se arată că, România şi în special
Basarabia „era prima etapă a pătrunderii mişcării
bolşevice în Peninsula Balcanică şi Europa Centrală
şi înfăptuirea Confederaţiei Sovietice Balcanice, Confederaţie
hotărâtă în mod definitiv de doctorul Racovski”,
astfel precizându-se implicarea directă a lui Ch. Racovski
în planurile Komintern-ului ce vizau România. La Sofia, la
13 ianuarie 1920, s-a desfăşurat cea de-a III-a Conferinţă
oficială a Federaţiei Socialiste
Balcanice care, prin hotărârile adoptate, va deveni
conferinţa de constituire a Federaţiei Comuniste Balcanice. În
rezoluţia intitulată Cu privire la sarcinile partidelor comuniste
şi socialiste din Balcani, se menţiona: „Eliberarea popoarelor
balcanice de sub dominaţia politică, financiară şi
economică a imperialismului Antantei, eliberarea şi unirea lor
naţională, crearea condiţiilor pentru dezvoltarea forţelor
lor de producţie, sunt posibile numai pe calea revoluţiei proletare,
sunt posibile numai prin unirea în cadrul Republicii Socialiste Sovietice
Balcanice”. Această uniune statală balcanică fantezistă
trebuia să se grupeze, în concepţia liderilor bulgari, în
jurul Bulgariei, iar capitală trebuia să fie la Sofia.
Conferinţa a hotărât aderarea acestui organism la
Internaţionala Comunistă, ea „constituind secţia sa
balcanică şi care acceptă principiile şi metodele luptei de
clasă revoluţionare şi ale dictaturii proletariatului, bazate pe
sovietele de muncitori, ţărani şi soldaţi”. Federaţia Comunistă Balcanică
a fost un organism regional al Komintern-ului şi a căutat
să impună partidelor-membre principiile organizatorice şi
ideologice ale Internaţionalei Comuniste.
În decembrie 1923, la Berlin (după unele surse
la Viena, iar după altele la Moscova) a avut loc cea de-a VI-a
Conferinţă a Federaţiei
Comuniste Balcanice, unde au fost adoptate unele Rezoluţii care vizau direct România, intitulate: Despre
problema agrară;
Situaţia generală din România şi Problema
naţională din România. În ultima Rezoluţie se aprecia fals că,
România a ocupat „mari părţi ale altor popoare, aflate, din
punct de vedere politic, economic şi cultural, la un grad mai înalt
de dezvoltare”; erau înşiruite aşa-zisele suferinţe de tot
felul, precum şi exemple de asuprire îndurată de populaţia
din regiunile ocupate – Basarabia, Transilvania, Dobrogea şi Bucovina. Se
afirmă că, „naţionalităţile din Transilvania, Dobrogea
şi Bucovina duc de aceea, o luptă neîncetată şi nu săracă
în jertfe, pentru a obţine posibilitatea unei libere şi nesilite
determinări a soartei, ca şi cele din Basarabia”. În
documentele adoptate la această Conferinţă se menţiona
că, politica naţională promovată de către guvernele
burgheze în statele balcanice după Primul Război Mondial, a
suferit un eşec, iar pentru rezolvarea problemelor existente se propunea
susţinerea dreptului la
autodeterminare.
România era inclusă în rândul
statelor unde aceste probleme erau nerezolvate, iar misiunea de a realiza
în practică instrucţiunile Komintern-ului revenea Partidului
Comunist din România, constituit în cea mai mare parte din alogeni,
supus integral Moscovei şi având rolul de a servi docil obiectivele
politicii externe sovietice în această parte a Europei. Secţia
din România a Komintern-ului, Partidul Comunist, s-a plasat de la
început pe o poziţie antinaţională, de subminare a
suveranităţii naţionale a României, de distrugere a
statului naţional unitar, de provocare a tulburărilor sociale
în provinciile istorice. Toate acestea au îndreptăţit
scoaterea lui în afara legii în anul 1924.[13]
Marcel Pauker, într-un raport prezentat Comitetului
Executiv al Internaţionalei Comuniste despre activitatea partidului
socialist-comunist în perioada februarie-iulie 1922, a evocat unele
aspecte din activitatea în Basarabia. El arăta că, cei din
Basarabia se aflau în subordinea directă a Zakordot-ului de la
Odessa, iar un rol important în coordonarea activităţii
agenţilor comunişti îl aveau organele G.P.U.-ului. În
viziunea lui, cei din Basarabia de ani de zile nu mai aveau nici o idee despre
o adevărată activitate revoluţionară, devenind astfel
foarte slabi. Referitor la implicarea Zakordot-ului, el scria că au
fost trimişi numai bani şi provocatori (pe aceştia i-au trimis
în mod inconştient) într-o proporţie supraabundentă.
Drept consecinţă a unei astfel de conlucrări au fost
arestaţi numeroşi agenţi comunişti, dar în Basarabia
s-a remarcat autocraţia unui singur agent, Sania, alias Bonaparte, numele
adevărat Bur Wolf. Din iniţiativa lui au fost lichidate
legăturile cu cei din Bucureşti, el a pus de asemenea monopol pe cei
din Iaşi şi Bucovina.
În raport se mai arăta că, „datorită
zăpăcelii din Basarabia”, au fost făcute datorii imense,
achitate din unele fonduri, ce au ajuns la Bucureşti prin Bulgaria, altele
însă au rămas neplătite. El mai remarca faptul că,
din întregul partid şi organizaţii de tineret din Basarabia
n-au mai rămas nici un membru, ceea ce, socotea el, reprezenta rezultatul
activităţii Zakordot-ului. Un astfel de mod de
activitate practicat în Basarabia, punea organizaţia într-un pericol
continuu, iar cei care s-au salvat de arestări şi se aflau în
ilegalitate trebuiau salvaţi, chiar dacă era nevoie de foarte mari
cheltuieli. În Basarabia, din cauza stării de asediu, a
măsurilor luate de organele de ordine, cei care aderau sau aderaseră
la propaganda comunistă se aflau într-o situaţie critică.
Unii dintre suspecţi au fost trecuţi peste hotare, alţii au
reuşit să fugă fără a mai fi controlaţi. Marcel
Pauker raporta că, graţie unui efort considerabil au reuşit
să menţină la Chişinău un mic nucleu, dar care nu a
acţionat efectiv. Ei au cerut de la Bucureşti o sumă de 250.000
de lei pentru a ajuta 68 de persoane să plece din ţară,
deşi mulţi dintre ei ar fi putut să continue să activeze.
Acest fapt s-a confirmat în urma vizitei pe care Marcel Pauker a
efectuat-o la Chişinău, iar în urma investigaţiilor a
ieşit la suprafaţă cauza reală a inactivităţii
celor din Chişinău. Ei motivau că, nu au primit din partea Zakordot-ului
indicaţii referitoare la subordonarea lor Centrului din Bucureşti, dovadă
a separatismului ce exista. Pauker a mai remarcat predominarea în
rândul agenţilor din Chişinău a tendinţelor
teroriste, care erau alimentate atât moral, cât şi financiar
din stânga Nistrului; de asemenea, lipsa unei coordonări între
diverse comitete, chiar existenţa unei ostilităţi între
ele. Un singur lucru ce l-a impresionat, a fost modul cum era organizat
spionajul, unde un rol important îl avea Zakordot-ul, care utiliza
cu succes organizaţiile de partid în astfel de scopuri, dar care era
considerat un uriaş pericol pentru activitatea partidului. Analizând
activitatea comuniştilor din Basarabia, Marcel Pauker a mai remarcat
faptul că, aceştia „sunt în continuare dispuşi să
aibă o ureche pentru dincolo de Nistru şi sunt dispuşi să
creeze legături directe ilegale cu Odessa, nu cu un C.C.”. Lipsa banilor
din partea organizaţiei din Bucureşti favoriza orientarea
agenţilor comunişti din Basarabia spre Zakordot-ul de la Odessa,
pentru sumele foarte mari pe care acesta le oferea. Agenţii din Basarabia
reproşau celor de la Bucureşti faptul că, nu aveau legături
directe cu autorităţile militare sovietice, mai degrabă cu
serviciile speciale.
Marcel Pauker mai menţiona în raportul amintit
„chiar dacă ar fi posibil să dăm instrucţiuni
funcţionarilor Zakordot-ului, este clar de mult timp că ordinele
Moscovei sunt aplicate în cazuri rare”. Este o menţiune ce
prezintă interes, ea dovedind existenţa unor neînţelegeri
între Bucureşti şi Odessa, dar şi între Odessa
şi Moscova. Referindu-se la diverse probleme ce existau în acel
moment în Basarabia, el insista pe lângă conducerea
Internaţionalei Comuniste ca legăturile cu cei din stânga
Nistrului să fie întrerupte, să fie abolit planul de creare a
unui Birou ucrainean pentru dirijarea activităţii agenţilor
trimişi în Basarabia. Propunea drept soluţie transferarea
legăturilor la centrele din Europa, de unde puteau primi literatură
şi bani, iar atribuţiile centrului din Ucraina să fie trecute
centrului din Viena.[14]
La 20 iulie 1924, a fost dată o circulară a
Comitetului Executiv al Internaţionalei Comuniste, Biroul de
Informaţii, şi trimisă comitetelor centrale ale partidelor
comuniste din Polonia, Lituania, Estonia, România, Cehoslovacia şi
Iugoslavia, în care se vorbea despre înfiinţarea, atât
pe teritoriul sovietic, cât şi pe al altor state, de
detaşamente ce trebuiau să lupte împotriva guvernelor acestor
ţări şi pentru destabilizarea internă. Totodată, urmau
să fie luate măsuri pentru protecţia comuniştilor
aflaţi în vizorul organelor de ordine şi siguranţă
din aceste ţări.
Simultan, Comitetul Executiv al Internaţionalei
Comuniste a lansat zvonul despre aşa-zisul „pericol iminent al unui
război din partea României”. Astfel, de-a lungul frontierei cu
România, la Moghilev, Ternopol, Râbniţa, Slobozia, Razdelnaia
şi Odessa au fost create puncte de primire a celor ce s-ar fi retras din
România – participanţi la acţiunile ce se puneau la cale –
şi s-ar fi refugiat pe teritoriul sovietic. În paralel, de-a lungul
frontierei au fost înfiinţate detaşamente armate
bolşevice. Aceste informaţii arată modalitatea de
întocmire a planurilor de către serviciile speciale sovietice, care
au prevăzut şi cele mai mici detalii: retragerea pe teritoriul
sovietic, punctele de trecere, ajutor celor care ar fi fost condamnaţi,
etc.
Potrivit planului de acţiune în România
pentru august 1924, aprobat de Internaţionala Comunistă şi Federaţia Comunistă
Balcanică, s-a admis drept principiu, ca în acţiunile ce
vor avea loc în statele din Balcani, Uniunea Sovietică să nu
participe oficial. Ajutorul efectiv, cu material uman şi financiar, urma
să fie acordat de către centrele create, care îşi asumau
întreaga răspundere. România a fost
împărţită în cinci zone: prima zonă – cea de nord – cuprindea Bucovina, unde se
stabileau drept centre localităţile Cernăuţi, Comeanca,
Bertina şi Parcani, cu direcţia spre Iaşi; a doua zonă era Basarabia, iar localităţile Tuzla,
Tatar-Bunar, Vâlcov şi Cartai au fost alese drept câmp de
operaţiuni; a treia zonă era
cea de sud-est, care cuprindea Dobrogea românească şi
întreaga Silistră, iar ca centre erau fixate localităţile
Călăraşi, Silistra şi Mănăstirea; a patra zonă cuprindea Banatul
şi Ungaria de răsărit, unde centre de coordonare erau indicate
localităţile Lugoj, Piki (Simeria) şi Caransebeş; a cincea zonă cuprinde partea de
nord, Ungaria răsăriteană şi Transilvania, cu centre la
Cluj, Dej şi Oradea. În ceea ce priveşte Basarabia se
menţiona: „În raionul Basarabia nu se presupune o acţiune de
seamă. Numai la Sud, aproape de vărsarea Nistrului, până
la gura Dunării, va trebui să aibă loc partea principală a
revoluţiei. Drept căi (câmp) de operaţii apar: Tuzla,
Tatar-Bunar, Vâlcov şi Cartai. În acest punct sunt
pregătite de mai înainte depozite de muniţiuni şi ele apar
ca puncte de reuniune ale prietenilor (grupurilor) organizaţi, care
odată uniţi cu Terente (agent
bolşevic ce acţiona în zona Deltei Dunării şi
în Dobrogea – n.a.), trebuie să înainteze spre Galaţi, cu scopul de a-l
ocupa. Ca loc de concentrare al grupurilor este indicat Ismail – Chilia – Reni,
de unde urmează să se dea atacul general (asupra) Brăilei
şi Galaţi. În acest raion trebuie să aibă loc
evenimente de seamă. Detaşamentele de ajutor din teritoriul sovietic
urmează să treacă graniţa în raionul
Olăneşti – Budachi – Tuzla”. Conducerea operaţiunilor din zona a
doua „era încredinţată lui Gherman, Kotovski, Goldştein”,
iar conducerea generală „a revoluţiei Comitetul Executiv o
încredinţează treimii (troicii) speciale, compusă din
tovarăşii Bădulescu, Goldştein şi Kalifarskii”. Se
menţiona faptul că, aceste acţiuni trebuie să
înceapă „între 10-15 septembrie 1924. Atacul trebuie
declanşat în prima zonă, pentru ca reuşita lui să
atragă atenţia tovarăşilor din Galiţia. În
chipul acesta, reuşita din Bucovina să fie semnalul pentru
revoluţia din Galiţia, unde terenul este deja pregătit în
proporţii destul de mari. Răscoala din zonele întâi, a
patra şi a cincea trebuie să înceapă la o
săptămână după desfăşurarea revoluţiei
din zona a doua şi a treia”.
În august 1924, Comitetul de partid din sudul
Basarabiei a informat guvernul sovietic despre faptul că, în
această regiune „comitetele revoluţionare” sunt pregătite
pentru acţiuni. Gheorghe Tătărescu consemna în raportul
său din 9 decembrie 1925: „Prin august 1924, Biroul Central de la Odessa,
având informaţiuni de rapoartele şi dările de seamă
ale comitetelor revoluţionare, că toate comitetele revoluţionare
din Basarabia sunt organizate şi gata de luptă, a delegat cu
operaţiunile militare în Sudul Basarabiei pe agentul bolşevic
Osip Poliakov, zis Platov, numindu-l conducător militar al Basarabiei”.
Gheorghe Tătărescu preciza: „Osip Poliakov zis Platov este un fost
pescar din Vâlcov, familia lui trăieşte şi actualmente
în Vâlcov, ademenit de sume foarte mari cari i s-au pus la dispoziţie
de către Biroul Central de la Odessa”. Numirea lui în aceasta
funcţie precum şi apelul către populaţia din regiune
atestă implicarea directă a centrelor de peste Nistru în
evenimentele („răscoala”) de la Tatar-Bunar. În apel se
menţiona: „Consider o datorie a mea să vă anunţ că eu
încă nu am fost pus până azi în legătură
cu organizaţiile voastre, dar azi am fost numit conducător militar al
regiunii dunărene. Acum sunt deja în legătură cu
organizaţiile voastre prin intermediul tovarăşului Nenin, care
este reprezentant şi preşedinte al comitetului de partid şi al
Comitetului revoluţionar din Sudul Basarabiei şi conform
hotărârii voastre de a interveni la centru ca eu să fiu numit
conducător militar în Sudul Basarabiei, intervenţia a fost
aprobată, drept care vă comunic spre ştiinţă”.
Mărturiile participanţilor la evenimentele („răscoala”) de la
Tatar-Bunar demonstrează faptul că, Platov n-a participat nemijlocit
la acţiuni, el aflându-se în continuare la Odessa şi
mulţi dintre cei care au aderat la mişcarea comunistă nu-l
cunoşteau. Cu organizaţiile din Basarabia Platov ţinea
legătura prin curieri. Alexei Isacenco din Vâlcov a mărturisit
că a transmis corespondenţa primită de la Nenin, alias
Kliuşnikov, lui Osip Poliakov la Odessa. Comitetul de partid din sudul
Basarabiei era în subordinea totală a Biroului Regional de partid
din Odessa.
Guvernul român era la curent cu aceste
acţiuni. În ţară, cei ce promovau tezele comuniste erau
membrii Partidului Comunist din România, care aplicau indicaţiile
Moscovei. În consecinţă, au fost luate măsuri pentru a
anihila activitatea organizaţiilor care militau pentru subminarea
integrităţii statului naţional unitar român. În
aprilie şi iulie 1924, au fost emise unele ordonanţe de
urgenţă, în urma cărora Partidul Comunist din
România şi alte organizaţii legale care se situau pe
poziţiile propagandei sovietice, trebuia să fie scoase în afara
legii.[15]
Activitatea Komintern-ului s-a aflat în
permanenţă în vizorul serviciilor de siguranţă
şi informaţii româneşti. Unul din cele mai documentate
studii asupra acestei chestiuni a fost întocmit de Agentura Frontului
de Est din S.S.I., împreună cu Secţia a II-a a M.St.Major
al Armatei române, intitulat Kominternul,
metoda sa de lucru şi colaborarea cu Armata Roşie.[16]
Din acest document, înaintat la sfârşitul lunii decembrie 1940
generalului Ion Antonescu, conducătorul Statului român, transpare o
anumită stare de îngrijorare faţă de agresiunea
crescândă a Sovietelor, dar şi o viziune globală asupra
binomului Komintern – Armata roşie. Raportul pare să fie produsul
unei cooperări dintre mai multe surse de informare internă şi
externă, realizând, în cele 31 de pagini, o aducere la zi a
structurilor şi a sferelor de acţiune în relaţia dintre
Komintern şi forţele armate ale Rusiei sovietice. Era evident faptul
că, în ajunul declanşării celui de-al Doilea Război
Mondial şi imediat după aceea, tactica de acţiune a
Komintern-ului – ca organism politic internaţional – avea să
înregistreze unele schimbări şi adaptări. Dacă
acţiunile sale în condiţii de pace se
desfăşuraseră într-un anume context, se impunea ca acelea
din timpul războiului să se modeleze în funcţie de starea
de beligeranţă.
Concluziile oferite de acest raport dezvăluie
în faţa factorilor de decizie ai Statului român un aspect
esenţial, şi anume că Rusia sovietică dispunea, practic, de
două armate: una reală şi alta invizibilă. Aceasta din
urmă continua să acţioneze pe plan internaţional prin
propagandă, spionaj, influenţă, diversiune şi sabotaj,
pentru a pregăti terenul acţiunilor militare propriu-zise ale Armatei
sovietice regulate. Aceeaşi evaluare este atestată şi peste doi
ani, rezultată din cercetarea informativă a prizonierilor, a
paraşutiştilor şi a partizanilor sovietici. Iată care erau
aceste concluzii formulate de raport: „Internaţionala comunistă,
profitând de izbucnirea actualului război, şi-a intensificat
activitatea, uzând de o nouă tactică. De unde până
acum Kominternul lucra singur fie legal, în ţările unde
partidele comuniste au acest caracter, fie ilegal, speculând
nemulţumirile interne şi fricţiunile dintre state, şi
intensificând propaganda comunistă şi defetistă, în
prezent acţionează pe două căi: ca agent al Statului Major
General (sovietic – n.a.) şi pe cont propriu. Ca agent al Statului Major General, Kominternul
foloseşte aceleaşi metode ca şi în trecut, adică
propagandă intensă, acte de diversiune, sabotaj şi greve, cu
scopul de a pregăti terenul pe care va acţiona mai târziu
Armata roşie. În plus, în această calitate, Kominternul
face şi oficiul de Serviciu de informaţii al Secţiei
Operaţiunilor, culegând datele necesare pentru întocmirea
planului general de acţiune. Pe cont propriu, Kominternul lucrează
pentru completarea şi formarea cadrelor revoluţionare în
străinătate, care să fie gata să dea ajutorul necesar,
când Armata roşie ar acţiona pe un teritoriu oarecare. Se
constată deci că între Komintern şi Armata roşie
există o dependenţă reciprocă: pe de o parte Kominternul
este instrumentul Statului Major General în vederea pregătirii
terenului şi recrutării «aşa-ziselor armate revoluţionare»,
pe de altă parte Armata roşie este instrumentul Komintern-ului
în ceea ce priveşte difuzarea ideilor comuniste... Ultimele
pregătiri şi tactica folosită de Komintern în
străinătate dovedesc că Kremlinul dispune de un plan
amănunţit de acţiune în această direcţie, pe care-l
realizează pe încetul cu ajutorul diplomaţiei şi armatei
comuniste”.
Komintern-ul a activat până la mijlocul celui
de-al Doilea Război Mondial, fiind desfiinţat în anul 1943,
după o perioadă de bulversare a umanităţii şi a
realizării doar parţiale a misiunilor sale.
[1]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924.
Ed. Enciclopedică, Bucureşti, 2004, pp. 139-145.
[2]. S. Tănase, Cristian Racovski, //Magazin istoric, Anul XXXVIII, serie
nouă, nr. 5 (446), mai 2004, p. 68.
[3]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924,
pp. 139-145.
[4]. Ф. O. Саусверд, Слоны и пешки. Страницы борьбы
германских и советских спецслужб. Под редакцией А. Е. Тараса. Изд.
„Харвест“, Минск, Изд. „АСТ“, Москва, 2000, p. 560.
[5]. Ibidem, p. 561.
[6]. Ibidem, p. 560.
[7]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924,
pp. 139-145.
[8]. S. Tănase, Cristian Racovski, p. 70.
[9]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924,
pp. 139-145.
[10]. Cr. Troncotă, Eugen Cristescu. Asul
serviciilor secrete româneşti. Memorii (1916-1944), mărturii,
documente. Cu o prefaţă de dr. Dan Zamfirescu. Ed.
„R.A.I. Bucureşti”, Ed. „Roza
Vânturilor”, Bucureşti, f.a., p. 35.
[11]. L. Rotari, Mişcarea subversivă din Basarabia în anii 1918-1924,
p. 168.
[12]. Ibidem, pp. 139-145.
[13]. Ibidem, pp. 153-155.
[14]. Ibidem, pp. 192-196.
[15]. Ibidem, pp. 233-237.
[16]. Cr. Troncotă, Glorie şi
tragedii. Momente din istoria Serviciilor de informaţii
şi contrainformaţii române pe Frontul de Est (1941-1944). Ed. „Nemira”, /Bucureşti/, 2003, pp.
35-36.